کد خبر: ۵۹۶۹۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
روسیه تبدیل به میانجی و پیام‌رسان میان ایران و امریکا شده است

توافق آمریکا، اسرائیل و روسیه بر سر لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه؟

یک منبع امنیتی دیگر می‌گوید موضوع مهم در این نشست تنش میان واشنگتن و تهران بود. او اشاره می‌کند که بدون شک پیام‌هایی از سوی امریکا توسط مسکو به تهران منتقل شده‌اند. پاتروشف پیش از رسیدن به بیت المقدس با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرد و این دیدارها تکرار خواهند شد. روسیه دوست دارد نقش میانجی را ایفا کند.
توافق آمریکا، اسرائیل و روسیه بر سر لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- در جلسه سه‌جانبه در بیت المقدس با حضور مشاوران امنیت ملی اسرائیل، روسیه و امریکا نمایندگان آنها علاقه خود به محدود کردن حضور نیروهای ایرانی در سوریه را زمانی که صلح در سوریه کاملا برقرار شده باشد ابراز داشتند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت تحلیلی "المانیتور" در گزارشی با اشاره به اینکه نمایندگان اسرائیل، امریکا و روسیه بر سر لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه اتفاق‌نظر داشته‌اند، می‌نویسد: "عکسی از نشست سه‌جانبه 25 ژوئن که مشاوران امنیت ملی اسرائیل، امریکا و روسیه را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد، منتشر شده است. این عکس هزاران واژه را در خود جای داده است و بیانگر تفاهمی جدی است. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل با "جان بولتون" مشاور امنیت ملی امریکا، "مئیر بن شابات" مشاور امنیت ملی اسرائیل و "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت ملی روسه در یک قاب دیده می‌شوند. لبخند رضایت بر لب همه آنان به خصوص بر لب نتانیاهو دیده می‌شود. بولتون نیز راضی به نظر می‌رسد. نماینده روسیه نیز آرامش خود را حفظ کرده است. او شبیه فردی است که خود را در مهمانی می‌بیند که در آن دعوت نشده است. البته پاتروشف آب سردی بر سر امریکا و اسرائیل ریخت. او به صراحت به خبرنگاران گفته بود که هرگونه تلاشی برای تبدیل کردن ایران به تهدید اصلی برای امنیت جهانی مشابه داعش، از نظر روسیه غیرقابل پذیرش است. او گفت ایران در مبارزه علیه تروریسم یاری‌رسان بوده و به ایجاد ثبات در منطقه کمک کرده است. او همچنین گفت که ایران و روسیه برنامه ضدتروریستی مشترکی دارند. او همچنین گفت که روسیه باور دارد پهپاد ساقط شده امریکایی در حریم هوایی ایران بوده است".

"المانیتور" در ادامه می‌نویسد: "در داخل اتاق نشست اما هم چیز بهتر به نظر می‌رسید و موضع روسیه، امریکا و اسرائیل بسیار نزدیک‌تر از بیانات عمومی آنان به یکدیگر بود. به نظر می‌رسد منافع آنان در مورد موضوع سوریه با همپوشانی یا دستکم هماهنگی در بسیاری از موارد همراه بوده است. یک منبع ارشد اسرائیلی به "المانیتور" می‌گوید: "روس‌ها سریعا رنگ عوض می‌کنند و رنگ خود را مطابق با محیط اطراف خود و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند تغییر می‌دهند. اکنون آنان به فرمان ترامپ برای لغو تحریم‌ها نیاز دارند. آنان به هماهنگی با اسرائیل نیز نیاز دارند تا مطمئن شوند که ناآرامی بر سوریه حاکم نخواهد شد. توافق اصلی آنها اما بر سر یک موضوع بود و آن این که در روز پس از پایان جنگ سوریه هیچ نیروی خارجی‌ای از جمله نیروهای ایرانی در سوریه حضور نداشته باشند. روسیه همچنین توافق کرد تا جلوی (به ادعای آنها) نقل و انتقال تسلیحات از سوی ایران به حزب‌الله لبنان از طریق خاک سوریه را بگیرد و اسرائیل نیز در مقابل متعهد به توقف حملات هوایی علیه سوریه شد به این شرط که روسیه آرامش در مرز سوریه و اسرائیل را تضمین کند. روس‌ها معتقدند که نقش‌آفرینی امریکا برای توقف خونریزی در سوریه حیاتی است. روس‌ها خواستار عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه و لغو تحریم‌های ضدروسی امریکا هستند که از سال 2014 میلادی و پس از الحاق کریمه به فدراسیون روسیه وضع شده بودند".

یک منبع امنیتی دیگر می‌گوید موضوع مهم در این نشست تنش میان واشنگتن و تهران بود. او اشاره می‌کند که بدون شک پیام‌هایی از سوی امریکا توسط مسکو به تهران منتقل شده‌اند. پاتروشف پیش از رسیدن به بیت المقدس با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرد و این دیدارها تکرار خواهند شد. روسیه دوست دارد نقش میانجی را ایفا کند.

"المانیتور" در ادامه به نقل از "گیورا ایلند" دبیر سابق شورای امنیت ملی اسرائیل می‌نویسد زمانی که در سال 2006 میلادی "ایهود اولمرت" نخست‌وزیر اسرائیل او را برای انجام ماموریتی مسکو فرستاده بود، مقام ارشدی از تیم امنیت ملی ایران نیز راهی روسیه شده بود. اولمرت درصدد بود تا از طریق روسیه به ایران پیغام خود را برساند. او می‌گوید اکنون نیز طبیعی است که در فقدان میانجی‌های قابل قبول از سوی طرفین، پوتین بتواند این خلاء را پر کند و میانجی باشد.

یک منبع امنیتی اسرائیلی دیگر به "المانیتور" می‌گوید: "واقعیت آن است که اکنون نوبت ایران است. ترامپ با لغو فرمان حمله نظامی علیه تهران حسن نیت خود را نشان داد". "المانیتور" می‌نویسد: "آیا ایران نیز این‌گونه فکر می‌کند؟ این‌طور به نظر نمی‌رسد. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در تاریخ 25 ژوئن گفت که کاخ سفید دچار "معلولیت ذهنی" شده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
2
2
اگر شما ( روزنامه آفتاب ) و بقیه روزنامه ها منعکس کننده درد دل مردم بی کم و کاست بودید شاید الا در همچین وضعیتی نبودیم . و اما بعد . در صحنه های سیاست و دیپلوماسی تنها یک واقعیت وجوددارد و آن حفظ منافع می باشد . هر کشوری به دنبال منافع خودش است و در صحنه سیاست بازی می کند . یکروز همراهی و دوستی با ایران منافع روسیه را تامین می کند و یکروز دشمنی با ایران . ثباتی وجود ندارد . ایدئولوژی حاکم نیست . همه کشورهای دنیا از این اصل پیروی می کنند . کشور ما چطور بازی می کند ........ هزینه هایی که دیگران برای ما بوجود آورده اند هزینه واقعی ما نیست .مردم ما تحمل اینهمه اتلاف سرمایه را ندارند . ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
0
0
حضور نیروی ایرانی در هر کشوری به نظر آن دولت بستگی دارد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین