کد خبر: ۵۹۷۴۸۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
ایران ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد خود را به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم رساند

واکنش‌های جهانی به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران؛ برجام به فروپاشی نزدیکتر می‌شود؟

انتشار خبر افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم موجب واکنش برخی کشورها شد.
واکنش‌های جهانی به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران؛ برجام به فروپاشی نزدیکتر می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نسبت به افزایش میزان اورانیوم غنی سازی شده و عبور از حد مجاز تعیین شده در برجام ابراز نگرانی کرد. جرمی هانت از ایران خواست تا اقدامات دیگری مغایر با مفاد برجام انجام ندهد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در حالی که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‎ها علیه ایران، کشورهای اروپایی، چین و روسیه نتواستند به تعهدات حود در قبال برجام عمل کنند، این کشورها در واکنش به کاهش تعهدات هسته‎ای ایران، ضمن انتقاد از اقدامات ایران، نگران خروج احتمالی تهران از برجام هستند. 

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت: «ما فورا با شرکایمان درباره قدم‌های بعدی ذیل توافق برجام صحبت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت بریتانیا به عنوان کشور امضاکننده برجام همچنان به حفظ توافق هسته‌ای پایبند است و به تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ آن ادامه خواهد داد.

واکنش آلمان؛ به‌شدت نگران نقض توافق هسته هستیم

آلمان نیز روز دوشنبه از تصمیم ایران برای عبور از حد مجاز اورانیوم غنی سازی شده مندرج در برجام به شدت اظهار نگرانی کرد.

منبعی در وزارت خارجه آلمان به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما از ایران می خواهیم مسیرش را تغییر دهد و بیشتر از این توافقنامه هسته‌ای را تضعیف نکند.» 

این منبع گفته است که آلمان به همراه دیگر کشورهای امضاءکننده برجام به دقت اقدامات بعدی را مورد توجه قرار خواهد داد.

اسرائیل: «کشورهای اروپایی تحریم‌های خودکار را علیه ایران بازگردانند»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از کشورهای اروپایی خواست «تحریم‌های خودکار» علیه ایران را بازگردانند.

وی همچنین افزوده است که اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به نوشته یورونیوز؛ یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل نیز اقدام ایران را «نقض آشکار توافق هسته‌ای» ارزیابی کرد و مدعی شد: «ایران در حال انجام شانتاژ هسته‌ای است. ایران دارد به جهان می گوید: ببینید چقدر ما به سلاح هسته‌ای نزدیک‌ایم.»

وی همچنین در ادامه ادعای خود گفته است: «اقتصاد ایران در حال سقوط است. آنها تحت فشار اتمی هستند بنابراین اقدامات نامتعادل انجام می دهند. اگر فشارها ادامه یابد و جهان عقب نکشد، آنها این برنامه را رها می‌کنند.»

ظریف: ایران برجام را نقض نکرده است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است چرا که اروپایی ها حتی «به ابتدایی ترین مفاد برجام تاکنون عمل نکرده‌اند.»

وی اعلام کرد که تسریع در روند غنی سازی اورانیوم بر اساس برنامه ریزی زمان بندی شده انجام شده که پیش تر بارها اعلام شده بود.(جزئیات بیشتر)

واکنش نماینده‌های کنگره آمریکا به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

برخی از نماینده‌های کنگره آمریکا نیز به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان دادند.

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا که جزو مخالفان سرسخت برجام است در بیانیه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

«لیندسی گراهام»، دیگر سناتور آمریکایی هم از دولت ترامپ خواسته «پیامی قوی» به ایران بفرستد و بگوید که آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. «کرستن گرلیبرند»، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است هم در توئیترش نوشته است: «کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بی‌ملاحظه و خطرناک بود. ما باید به این توافق برگردیم، آن را تقویت کنیم و ایران را بار دیگر به آن پایبند کنیم. سیاست خارجی ترامپ یک خطر در زمینه امنیت ملی است.»

«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است به گفت‌وگوهای دولت آمریکا با متحدان اروپایی اشاره کرد و گفت که بایستی به سیاست خارجی دولت ترامپ اعتماد داشت.

سازمان ملل: افزایش ذخائر اورانیوم ایران به حفظ برجام کمک نمی‌کند

سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز درباره عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم معین‌شده در برجام ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی گوترش مدعی شده تصمیم تهران به حفظ توافق هسته‌ای و برخوردار شدن مردم ایران از عواید این توافق کمک نخواهد کرد. او همچنین گفته ضروری است که تمامی مسائل پیرامون توافق هسته‌ای با استفاده از مکانیسم‌های توافق مورد بررسی قرار گیرند.(جزئیات بیشتر)

نماینده ایران در آژانس: افزایش ذخایر اورانیوم کاملا طبق برجام است

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم را کاملا طبق برجام خواند و گفت: اکنون نوبت اروپاست تا اگر به سرنوشت توافق علاقمند است، اقدامات عملی جدی برای حفظ آن بردارد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عبور ایران از سطح مقرر شده برای ذخایر اورانیوم غنی شده در برجام، اظهار داشت: همانگونه که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از 8 می ٢٠١٩ اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.(جزئیات بیشتر)

ادعای بولتون علیه ایران

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پیامی توییتری گفت: دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آن که [این اقدام] بخشی از تلاش آن در جهت کاهش مدت زمان گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.

واکنش روسیه به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلویی ذخایر اورانیوم در برجام مجاز شمرده شده و تعجب‌آور نیست. به گزارش اینترفکس، وی در ادامه افزود که البته نباید این مساله بزرگ‌نمایی شود.

واکنش پمپئو به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در فضای مجازی به اقدام برجامی جدید ایران واکنش نشان داد.

پمپئو در حساب توئیتر خود نوشت: رژیم ایران اقدامات جدیدی را برای پیشبرد جاه طلبی هسته‌ای خود انجام داده است. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته‌ای خود برای اخاذی از جامعه بین المللی و تهدید امنیت منطقه ای استفاده می کند. هرگز به بزرگترین حامی تروریسم در جهان اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هر سطحی داده نخواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه افزایش ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم را تایید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
26
9
اگر ضعف و انفعال دولت آقای خاتمی و روحانی نبود، ایران الان جزو کشورهای اتمی و دارنده سلاح هسته ای بود و دیگر امریکا و کشورهای اروپایی نمی توانستند برای ما شاخ و شانه بکشند...
آقایان خاتمی و روحانی و امثالهم هیچ وقت درک نکردند که اجنبی و در رأس آنها امریکا، هیچ وقت دوست ملت ایران نبوده و نخواهند بود و آنها دوستدار حکومتهای منفعل و دست نشانده هستند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
آره مثل کرۀ شمال که بمب را ساخت و الآن مردمش این همه در رفاه و آسایش اند!!
abas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
2
6
سلام در جواب اقاییکه گفتند کره شمالی ساخته و مردمش در رفاه نیستند ، ممکنه بفرمایند الان ....... این یعنی رفاه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
3
کره شمالی و ایران با یکدیگر قابل مقایسه نیستند
ایران 5 درصد منابع طبیعی دنیا را دراختیار دارد (با یک درصد جمعیت)
موقعیت جغرافیایی ایران (مرکز ثقل بین سه قاره آسیا اروپا و آفریقا) و توانایی ایجاد اختلال در خطوط هوایی
در اختیار داشتن شاهرگ حیاتی انرژی دنیا (تنگه هرمز)
توانایی ایجاد ناامنی با بازگذاشتن دروازه های اروپا برای ترانزیت مواد مخدر به آن قاره
توانایی ایجاد نامنی برای استراتژیک ترین متحد آمریکا، اسرائیل با انجام جنگ نیابتی(حزب الله لبنان)
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین