کد خبر: ۵۹۹۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
تلاش عربستان سعودی برای نزدیکی به دموکرات ها در آستانه انتخابات 2020 امریکا

عشقی که بن‌سلمان نمی‎تواند بخرد| چرا دموکرات‌ها علاقه‌ای برای بهبود روابط با عربستان ندارند؟

پس از سال ها محکوم کردن و مقصر دانستن "باراک اوباما" رییس جمهوری سابق آمریکا از سوی عربستان سعودی، اکنون آن کشور تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در میان اعضای حزب دموکرات افزایش دهد؛ آن هم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا. با این حال، به نظر نمی‌رسد عربستان بتواند به این هدف دست یابد. بخش عمده نارضایتی عربستان و امارات از اوباما و دموکرات‌ها به دلیل مذاکرات و توافق هسته‌ای امریکا با ایران و همچینن عدم تمایل اوباما به مداخله در امور سوریه و مواجهه با "بشار اسد" رییس جمهوری آن کشور بود.
عشقی که بن‌سلمان نمی‎تواند بخرد| چرا دموکرات‌ها علاقه‌ای برای بهبود روابط با عربستان ندارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "فارین پالسی" در گزارشی با اشاره به تلاش عربستان برای بهبود روابط با دموکرات‌ها می‌نویسد: "ماه گذشته گزارش‌های معتبری منتشر شدند که نشان می‌دادند "پیت بوتی گیگ" نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات از سرمایه‌گذاران مرتبط با عربستان کمک مالی برای کارزار تبلیغاتی انتخاباتی‌اش دریافت کرده بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ماه ژوئن بوتی گیگ با برگزاری کارزار جمع آوری کمک مالی در خانه "هملیتون جیمز" مبلغی از اهداکننده بزرگی به حزب دمکرات کمک دریافت کرد که مغز متفکر پشت معامله 20 میلیارد دلاری سرمایه گذاری عربستان در زیرساخت‌های امریکا بوده است.

بوتی گیگ در دریافت کمک از افراد وابسته به عربستان تنها نیست. تحقیقات سایت "اینترسپت" نیز نشان داد که "جو بایدن" معاون سابق اوباما و از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا توانسته سرمایه‌های را از افراد وابسته و نزدیک به عربستان دریافت کند. این موضوع نشان می‌دهد که ریاض درصدد است تا نفوذ خود را در میان دموکرات‌ها بازسازی کرده و افزایش دهد. این در حالی است که در انتخابات قبلی امارات متحده عربی و عربستان با لابی‌گری‌های خود از ترامپ و حزب جمهوری‌خواه امریکا حمایت کردند چرا که از دید آنان او بیشتر منافع این کشورها را در مقایسه با اوباما و حتی نامزد رقیب ترامپ یعنی "هیلاری کلینتون" از حزب دموکرات تامین می‌کرد.

بخش عمده نارضایتی عربستان و امارات از اوباما و دموکرات‌ها به دلیل مذاکرات و توافق هسته‌ای امریکا با ایران و همچینن عدم تمایل اوباما به مداخله در امور سوریه و مواجهه با "بشار اسد" رییس جمهوری آن کشور بود. آنان ترامپ را به عنوان همدرد خود یافتند؛ کسی که وعده خروج از برجام و کاهش نفوذ ایران در منطقه را داده بود. حمایت این کشورها از ترامپ و سیاست‌های او در قبال خاورمیانه اما سبب افزایش انتقاد از کشورهای حوزه خلیج فارس در حزب دموکرات امریکا شد. افزایش هزینه‌های انسانی ناشی از حملات عربستان و امارات علیه یمن و تلفات غیرنظامیان در آن کشور به همراه قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول اموری غیرقابل قبول برای نامزدهای حزب دموکرات و رای‌دهندگان به آن حزب بودند".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "مقام‌های سعودی لابی‌گران خود را نزد ترامپ فرستادند. این لابی‌گران با اقامت در هتل ترامپ و پرداخت 5 میلیارد دلار به شرکتی که "رابرت استریک" مشاور ترامپ مدیریت آن را برعهده داشت و پرداخت بیش از 430 هزار دلار به اطرافیان ترامپ توانستند اعتماد او را جلب کنند. عربستان و امارات همچنین از "جورج نادر" مشاور سیاسی خود برای پیشبرد منافع‌شان استفاده کردند تا او توصیه‌های لازم برای حمایت ترامپ از موضع ضدقطری دو کشور را ارائه دهد. ولیعهد عربستان و امارات یعنی "محمد بن سلمان" و "محمد بن زاید" در محافل خصوصی و عمومی هیچ فرصتی را برای محکوم کردن اوباما از دست ندادند. آنان اوباما را به دلیل توافق هسته‌ای با ایران سرزنش و ترامپ را برای سخنان ضدایرانی‌اش ستایش کردند".

نشریه "فارین پالسی" در بخش پایانی این گزارش با اشاره به اینکه چرا دموکرات‌ها علاقه‌ای به همراهی با عربستان و متحدان‌اش ندارند، می‌نویسد: "حملات علیه غیرنظامیان در یمن، کشته شدن خاشقجی و محاصره قطر در کنار نقض حقوق بشر از نظر دموکرات‌ها اقداماتی بی‌پروا و غیر اخلاقی از سوی عربستان ومتحدان آن کشور بوده‌اند. از دید دموکرات‌ها این اقدام و رفتارهای بدون کنترل عربستان با ارزش‌ها و منافع امریکا در تضاد هستند. از سوی دیگر، آنان نمی‌توانند به راحتی حملات لفظی عربستان علیه اوباما را فراموش کنند. علاوه بر این "کاملا هریس"، "برنی سندرز" و "جو بایدن" نامزدهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قول داده بودند که کمک مالی مستقیمی را از لابی‌گران کشورهای خارجی دریافت نکنند. البته در عمل آنان از سرمایه‌گذاران مرتبط با کشورهای حوزه خلیج فارس کمک دریافت کرده‌اند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
1
هستند خانواده های سپتامبر که حاضر به دریافت غرامت مالی نیستند .و قصاص فرماندهان عربی را میخواهند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین