کد خبر: ۶۰۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

اعلام وضعیت بحرانی در کنگو؛ خطر "ابولا" جدی است

در کنگو، این بیماری هزار و ششصد نفر را از پا درآورده است. در این هفته اولین مورد بیماری ابولا در مرکز یک استان شرقی کنگو هم دیده شده است. شهر گوما یک میلیون نفر جمعیت دارد.
اعلام وضعیت بحرانی در کنگو؛ خطر
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان بهداشت جهانی، در جمهوری دموکراتیک کنگو وضعیت بحرانی ابولا اعلام کرده و گفته که بیم جهانی شدن این بحران می‌رود.

این اقدام ممکن است منجر به کمک کشورهای ثروتمند برای کنترل بیماری شود.

سازمان بهداشت جهانی اما هشدارش را تا آنجا پیش نبرده که بگوید مرزهای کنگو باید بسته شود. این سازمان می‌گوید که هنوز خطر گسترش بیماری به خارج از مرزها زیاد نیست.

در کنگو، این بیماری هزار و ششصد نفر را از پا درآورده است. در این هفته اولین مورد بیماری ابولا در مرکز یک استان شرقی کنگو هم دیده شده است. شهر گوما یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخطاری که سازمان بهداشت جهانی برای همه‌گیری ابولا در کنگو منتشر کرده، بالاترین حد خطر است که پیشتر فقط چهار بار استفاده شده بود.

یکی از دفعات پیش که این اخطار داده شده بود، در زمان همه‌گیری ابولا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا بود که بیش از یازده هزار نفر را کشت.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مقر این سازمان در ژنو گفت که وقت آن رسیده که کشورهای جهان به این اخطار توجه کنند.

او گفت که به جز گذرگاه‌های مرزی در منطقه، بقیه کشورها لازم نیست که برای ورود کسانی که از کنگو می‌رسند تدابیر بهداشتی خاصی در نظر بگیرند. همین طور اینکه هنوز لازم نیست که در تجارت با این کشور خللی ایجاد شود.

فدراسیون جهانی صلیب سرخ و حلال احمر از این اقدام سازمان بهداشت جهانی استقبال کرده‌اند.

در بیانیه آنها آمده که این اقدام گرچه بر زندگی کسانی که در کنگو با ابولا دست و پنجه نرم می‌کنند تاثیر مستقیمی نمی‌گذارد اما در جلب توجه مردم کشورهای دیگر مهم است.

بنا به ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، احتمال گسترش این بیماری به کشورهای همجوار بسیار بالاست.

همه‌گیری ابولا از حدود یک سال پیش در دو استان کیووی شمالی و ایتوری شروع شد. بیش از دو هزار و پانصد نفر را مبتلا کرد که دو سوم آنها جانشان را بر سر این بیماری از دست دادند.

۲۲۴ روز طول کشید تا شمار مبتلایان به این بیماری به هزار نفر برسد. اما بعدا فقط ۷۱ روز طول کشید تا شمار بیماران به دو هزار نفر برسد.

هر روز دوازده مورد ابتلای جدید گزارش می‌شود.

واکسن ابولا که در جریان گسترش آن در غرب آفریقا درست شد، به بهبود حال ۹۹ درصد مبتلایان کمک می‌کند. اما این واکسن را فقط در اختیار کسانی می‌گذارند که با بیماران در تماس هستند.

درگیری‌های داخلی در کنگو یکی از مشکلات سر راه مبارزه با این بیماری است. از ماه ژانویه به این سو هفت نفر بر اثر حمله به مراکز درمانی یا مراکز مبارزه با ابولا کشته شده‌اند و پنجاه و هشت نفر هم مجروح.

مشکل دیگر این است که گروهی از مردم به ماموران بهداشتی اطمینان ندارند و حاضر به همکاری با آنها نیستند.

حضور این افراد در جامعه منجر به گسترش بیماری می‌شود.

ابولا چیست؟

اعلام وضعیت بحرانی در کنگو؛ خطر

ابولا ویروسی است که ابتدا با تب بالا شروع می‌شود. ضعف، گلودرد و درد ماهیچه‌ها از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

بعد از آن فرد بیمار دچار اسهال و استفراغ می‌شود. بعد خونریزی بیرون و درونی.

شیوه ابتلا از طریق زخم، بلع یا از راه بینی است که خون، محتویات بالا آورده شده شکم، مدفوع یا ترشحات بدنی فرد آلوده وارد بدن فرد سالم می‌شود.

مرگ در این بیماری بر اثر کم شدن آب بدن و از کار افتادن اعضای داخلی اتفاق می‌افتد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین