کد خبر: ۶۰۱۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

روایتی از نبرد اطلاعاتی پنهان آمریکا و ایران

این سایت به نقل از مقام‌های اطلاعاتی امریکایی می‌نویسد سپاه تنها سازمان اطلاعاتی ایران در امریکا نبوده است بلکه وزارت اطلاعات نیز در امریکا فعال بوده و برای مقام‌های امریکایی تمییز قائل شدن و تشخیص تفاوت میان عملکرد این نهادهای مختلف اطلاعاتی ایرانی در امریکا دشوار است.
روایتی از نبرد اطلاعاتی پنهان آمریکا و ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سایت خبری "یاهو" در گزارشی به تاریخچه نبرد اطلاعاتی پنهان میان آمریکا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت در ادامه با اشاره به قدرت و توان اطلاعاتی امریکا به نقل از یک مقام اطلاعاتی سابق امریکا می‌نویسد: "هیچ پدیده‌ای مشابه با سپاه در غرب وجود ندارد. سپاه نیروی زمینی، دریایی و هوایی و شبه نظامیان خود را دارد. آن نهاد منافع تجاری دارد و توانایی پنهانی عملیات توسط نیروی قدس در خارج از ایران را هم دارد. این مشابه عملکردی حاصل از ترکیب سیا و نیروهای ویژه در امریکا است که سپاه یکجا آن را در اختیار دارد. نزدیکی و همدلی میان این نهاد با عالی‌ترین مقام‌های ارشد ایران مهمترین ویژگی آن است. هدف سپاه گسترش و حفاظت از انقلاب اسلامی است".

این سایت با اشاره به قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت ترامپ می‌نویسد: "مقام‌های سابق اطلاعاتی امریکایی می‌گویند امریکا در رابطه با سپاه تاریخی سراسر ناکامی و نتیجه‌گیری معکوس را داشته است. پانزده مقام اطلاعاتی و امنیت ملی سابق امریکا در گفت‌و‌گو با "یاهو" می‌گویند سپاه تاکنون توانسته به گونه‌ای موفقیت‌آمیز سیاست‌های خود را پیش ببرد. آنان گفته‌اند که شماری از عملیات گزارش نشده به صورت علنی در ارتباط با سپاه وجود داشته‌اند. بسیاری از مقام‌های اطلاعاتی سابق امریکا نگران هستند که موضع دولت ترامپ در قبال سپاه بیش از اندازه تند باشد و بتواند به حضور سپاه در خارج از ایران کمک کند و خطر رویارویی با نیروهای امریکایی را افزایش دهد".

"ریچارد نفیو" یکی از مدیران ارشد شورای امنیت ملی امریکا در امور ایران در فاصله سال‌های 2011 تا 2013 میلادی که به سیاست تحریمی اوباما علیه ایران کمک کرده بود می‌گوید نباید سپاه از سوی امریکا به عنوان نهادی غیرمتعارف که از تروریسم حمایت می‌کند در نظر گرفته شود. او می‌گوید: "سپاه از بودجه تصویب شده از سوی دولت و مجلس ایران تغذیه می‌شود و بخشی از سیستم امنیتی ایران است. سپاه یک گروه تروریستی نیست که به سادگی بتوانید آن را در لیست تروریستی قرار دهید و امید به نابودی آن را داشته باشید".

در ادامه این گزارش ادعا شده است که سال‌ها پیش مذاکراتی میان مقام‌های نظامی و دفاعی ایران به صورت پنهانی با مقام‌های ارشد اطلاعاتی امریکا در سطوح بالا درباره تحویل مقام‌های القاعده که به ادعای این سایت در حبس در ایران به سر می‌بردند صورت گرفته بود. این سایت می‌نویسد: "این مذاکرات تا پس از حمله امریکا علیه عراق در سال 2003 میلادی نیز ادامه یافت. امریکا خواستار تحویل مقام‌های القاعده از سوی ایران به واشنگتن بود و تهران مخالفت کرد و در مقابل خواستار تحویل رهبران مجاهدین خلق (منافقین) از سوی امریکا به ایران شده بود. گروهی که در سالیان گذشته عملیات تروریستی خشونت‌باری را انجام داده بودند و اعضای آن تحت حفاظت از سوی امریکایی‌ها در عراق پس از جنگ به سر می‌بردند. مقام‌های امریکایی از پذیرش این درخواست طفره رفتند. شبکه خبری "ان بی سی" گزارش داده بود که پنتاگون قصد استفاده از آن گروه برای عملیات احتمالی آینده علیه ایران و ایجاد شورش و ناآرامی در ایران را دارد. در گزارش به نقل یک مقام سابق ارشد نظامی اشاره شده بود که وزارت دفاع امریکا خود را متعهد به تضمین سالم ماندن آن گروه و اعضایش می‌دانست".

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که جنگ عراق، ایران را نسبت به امریکا و طرح‌های منطقه‌ای آن کشور بدبین‌تر از قبل ساخت. "داگلاس وایس" یک مقام ارشد سابق سیا می‌گوید: "تهران به این نتیجه رسید که حمله علیه عراق و افغانستان برنامه‌ای از سوی امریکا برای محاصره ایران بوده است".

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند که مقام‌های ایرانی شاید به اشتباه این تصور را داشتند که امریکا قصد حمله علیه ایران را دارد. آنان می‌گویند البته افسران اطلاعاتی امریکا با استفاده از اسناد جعلی و پروازهای معمول غیرنظامی به ایران سفر کردند و اطلاعاتی از تاسیسات نظامی ایران را جمع‌آوری کردند.

او اشاره می‌کند که با این حال، ایران با کمک سپاه قدس توانست به دلیل عدم وجود برنامه‌ای منسجم از سوی امریکا خلاء قدرت در عراق را پر کند.

این سایت در ادامه می‌نویسد: "دولت اوباما به دنبال راهی برای متوقف ساختن حضور نیروهای سپاه در عراق و تهدید آنان برای سربازان امریکایی بود. در آن زمان، همزمان دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در حال کار برای مقابله با ادامه فعالیت‌های اطلاعاتی سپاه در خاک امریکا بودند. سپاه بازیگر کلیدی در جمع آوری اطلاعات فنی در زمینه فناوری‌های مرتبط با توان نظامی متعارف ایران بود".

این سایت به نقل از مقام‌های اطلاعاتی امریکایی می‌نویسد سپاه تنها سازمان اطلاعاتی ایران در امریکا نبوده است بلکه وزارت اطلاعات نیز در امریکا فعال بوده و برای مقام‌های امریکایی تمییز قائل شدن و تشخیص تفاوت میان عملکرد این نهادهای مختلف اطلاعاتی ایرانی در امریکا دشوار است.

این سایت در ادامه می‌نویسد: "ایران به دلیل نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی با امریکا برای جمع‌آوری اطلاعات متکی به مسافران عادی و دانشجویان در خاک امریکا است. اولویت ایران علاوه بر دستیابی به فناوری و دانش نظامی دسترسی به فناوری‌ دوربین‌های دید در شب و قطعات یدکی برای هواپیما بوده است."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین