کد خبر: ۶۰۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۱
شهبازخانی: هشدار داده بودیم

انفجار تورمی مسکن و فرافکنی دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده مجلس در واکنش به اظهارات اخیر وزیر ارشاد در خصوص تأثیر یک بانک خصوصی بر رشد قیمت مسکن تاکید کرد بانک‌های خصوصی که مدت زیادی از فعالیت آنها سپری نشده است و همواره زیر شلاق بانک مرکزی قرار دارند به هیچ وجه تأثیری بر افزایش قیمت مسکن نداشتند. 

بیژن شهبازخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: علت اصلی افزایش 30 تا 100 درصدی قیمت مسکن در کشور رشد نقدینگی فزاینده‌ای است که در مدت مسئولیت دولت نهم پدید آمده است. 

وی با بیان اینکه‌ بسیاری از کارشناسان اقتصادی، رشد نقدینگی در این مدت را به سیلی ویرانگر تشبیه می‌کنند گفت: نقدینگی از ابتدای خلق پول تا سال 84 در ایران حدود 60 هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که از زمان آغاز به کار دولت نهم تا کنون رشد نقدینگی نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر رشد نقدینگی در تمام آن سال‌ها شده است. این میزان نقدینگی و پول سرگردان به طور منطقی به دنبال بازاری برای خود می‌گشت و چون زمین و مسکن مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است نقدینگی به سمت این بازار هجوم آورد و موجب گرانی غیرقابل تصور مسکن شد.

شهبازخانی گفت: نقدینگی را می‌توان به بارش باران تشبیه کرد که اگر به اندازه باشد موجب آبادانی می‌گردد و اگر مدام، بی‌رویه و بیش از حد باشد همچون سیلی هر چه بر سر راه دارد را تخریب می‌کند. 

نماینده ملایر با اشاره به اظهارات صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم گفت:‌ البته آقای صفار هرندی می‌توانند در همه مسائل اظهارنظر کنند اما قطعا اظهارنظر وی در مورد وضعیت مسکن کارشناسانه نخواهد بود چرا که در حوزه تخصصی و مدیریتی وی قرار ندارد. 

وی در عین حال تصریح کرد: خوب است ایشان درباره اینکه چگونه یک بانک می‌تواند وضعیت بازار و مسکن را به این روز درآورد بیشتر توضیح دهند. 

شهبازخانی افزود: بسیاری از نمایندگان از جمله من و آقای توکلی در زمان بررسی لایحه بودجه سال 85 در صحن علنی مجلس در مورد پدید آمدن این شرایط به دولت هشدار داده بودیم اما دولت توجهی به این تذکرات نداشت. حتی نماینده دولت در مجلس بعد از مباحث نمایندگان بر سر بودجه 85 اعلام کرد که دولت اطمینان می‌دهد مشکلی برای قیمت مسکن و اقتصاد در کشور پیش نخواهد آمد. 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم تصریح کرد:‌ اکنون که دولت در کنترل گرانی و تورم با دستور و بخشنامه مشکل پیدا کرده است به دنبال مقصر می‌گردد. 

وی افزود: مشابه سخنان آقای صفار هرندی در حوزه‌های دیگر نیز مطرح شده است. دولت به جای پاسخ منطقی به منتقدان و کارشناسان با سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود آنان را به دست داشتن در غارت بیت‌المال و ایجاد گرانی متهم می‌کند. 

شهبازخانی استفاده بیش از حد از درآمدهای نفتی، برداشت‌های مکرر از صندوق ذخیره ارزی، افزایش 30 تا 40 درصدی بودجه جاری و عمرانی در سال 85،‌ چاپ اسکناس بدون پشتوانه و رشد نقدینگی را از عوامل اصلی گرانی مسکن و افزایش تورم در کشور دانست و گفت: استفاده بی‌رویه و بدون برنامه از ارز در مدت زمان کوتاه باعث رونق فعالیت‌های اقصادی مولد نمی‌شود و تنها مصرف و در نتیجه واردات را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بازار پولی کشور کششی بیش از 30 میلیارد دلار را ندارد در همین حال بانک مرکزی به دلیل استفاده بیش از حد از دلار مجبور شده است تا پول پرفشار و بدون پشتوانه بیشتر از 30 میلیارد دلار را چاپ و روانه بازار کند. این حجم نقدینگی موجب آن شده است تا اقتصاد ایران متورم شده و گرانی در بخش‌هایی از جمله مسکن که دولت نمی‌تواند با واردات بی‌رویه با آن مقابله کند نمود یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین