کد خبر: ۶۰۳۱۷۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
تعداد مهاجران از عربستان بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی سه برابر افزایش یافته

چرا پرنسس‌های ثروتمند عرب از خانه فرار می‌کنند؟

از پرنسس "حیا" تا "شیخ لطیفه"؛ به نظر می‌رسد که شاهزادگان عرب به شکل روزافزونی در کشورهای عربی ثروتمند خلیج فارس در حال فرار از خانه و سفر به کشورهای دیگر هستند. علت این موضوع چیست؟
چرا پرنسس‌های ثروتمند عرب از خانه فرار می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- این هفته پرنسس حیا همسر حاکم دبی و خواهر ناتنی پادشاه اردن از دبی فرار کرده و پرونده شکایتی را علیه همسرش در دادگاهی در لندن باز کرده است. پرنسس "حیا" از چند ماه پیش برای فرار از دست شوهرش برنامه‌ریزی کرده بود. او از دادگاه خواسته تا حضانت دو فرزندش را به وی اعطا کند. او این درخواست را بدان خاطر مطرح کرده تا از مجبور شدن یکی از فرزندان‌اش به ازدواج اجباری و برنامه‌ریزی‌شده توسط حاکم دبی جلوگیری کرده و او را از خشونت و آزار و اذیت احتمالی در امارات محافظت کند. فرار این شاهزاده یکی از چندین مورد از موج فرار صورت گرفته در ماه‌های اخیر از سوی زنان ثروتمند عرب از عمارت‌های مجلل در کشورهای عربی است".

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ فارین پالسی اشاره می‌کند که تحقیقات یک روزنامه‌نگار بریتانیایی – مصری نشان می‌دهد که حیا مشهورترین و در معرض دیدترین همسر از میان همسران متعدد شیخ "محمد بن راشد آل مکتوم" حاکم دبی (مجموعا شش همسر) بوده است. این خبرنگار اشاره می‌کند که حیا برای همسرش کارکرد بین‌المللی و منطقه‌ای داشت و در دیدار با مقامات حاضر شده بود و سخنرانی کرده بود. تمام کارهایی که برای همسر یک حاکم خلیج فارس بسیار غیرمعمول بودند. او اشاره می‌کند که به دلیل همین شهرت و در معرض توجه بودن بود که شوهرش نسبت به ناپدید شدن او واکنش غیرعادی نشان داد و با انتشار شعری در رسانه‌های اجتماعی "حیا" را به خیانت متهم کرد. سالم اشاره می‌کند که پس از فرار "حیا" طوفانی رسانه‌ای شکل کرفت. آشکار است که میان چهره دبی به عنوان مکانی جذاب برای تجارت بین‌المللی با این واقعیت که در آن جا زنان از فرهنگی تبعیض‌آمیز و محروم از حقوق خود رنج می‌برند تضادی عمیق و جدی وجود دارد".

"فارین پالسی" می افزاید: "تنها پرنسس "حیا" نیست که اخیرا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. از افراد فرار کرده دیگر می‌توان به "شیخه لطیفه" یکی از دختران شیخ محمد اشاره کرد که پس از فرار، در ویدئویی چگونگی فرار خود از طریق یک قایق بادبانی متعلق به فرانسه را شرح داد و درباره مشکلات‌اش گفت. البته خبرنگار مصری - بریتانیایی می‌گوید که او گرفتار شد و اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد".

این نشریه می نویسد: "جای تعجبی ندارد که بسیاری از زنان مرفه در کشورهای عربی می‌خواهند از دست شوهران و پدران‌شان فرار کنند. آنان از نظر اجتماعی از حقوق خود محروم هستند. خانواده‌های سنتی دارند که محدودیت‌های زیادی را بر آنان اعمال می‌کنند. زنان بسته به این که متعلق به کدام طایفه باشند در زمینه اینکه با چه کسی ازدواج کنند با محدودیت مواجه هستند، آنها همچنین در میزان آزادی در خانه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، سفر، کار و تحصیل، اینکه چه هنگامی ازدواج کنند و چه کسی بتواند چهره آنان را ببیند نیز با محدودیت مواجه هستند. اگر این زنان عضو خاندان سلطنتی یا خانواده‌ای سیاسی باشند به دلیل حساسیت این سخت‌گیری‌ها در قبال‌شان بدتر خواهد بود".

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که حاکمان عرب ریاکارانه می‌خواهند خود را به دنیای خارج به عنوان افرادی لیبرال و دموکرات معرفی کنند. این در حالی است که آنان در خانواده به شدت سخت‌گیر و سنتی هستند.

"فارین پالسی" می‌افزاید: "چنین فشارهایی البته به خانواده‌های سلطنتی محدود نمی‌شود. در ماه مه، "لورا کاسینوف" روزنامه‌نگار با دو زن دیگر صحبت کرد که از عربستان به دلیل مواجهه با آزار و اذیت درون خانواده فرار کرده بودند. آنان موفق شدند در ریاض پاسپورت بدون اجازه اعضای خانواده‌شان دریافت کنند و با خرید بلیت هواپیما در ریاض به استانبول سفر کردند. آنان در تاریخ یکم آوریل در فرودگاه ریاض سیمکارت‌های‌شان را شکستند تا حکومت عربستان نتواند آنان را رهیگری کند. هدف آنان رسیدن به گرجستان بود چرا که شهروندان سعودی برای سفر به آن کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند. "کاسینوف" می‌گوید تعداد مهاجران از عربستان بین سال های 2012 تا 2017 میلادی سه برابر افزایش یافته و به 800 مورد در سرتاسر جهان رسیده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
4
5
جالب تر اینجاست .
شهروندان عربستان از نگاه مذهبی به سیاست معترض و مهاجرند .
بعدایران ازیک شکست خورده در برخی امور تقلید میکند .
شاهد
|
Germany
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
4
12
روزی نامه نگار به این بپرداز که چرا نخبگان ایران از مملکت فرار می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
6
7
اینها همه نتیجه قوانین مترقی اسلامه که چاره ای جز فرار برای اینها باقی نمی ذاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
اسلام وهابی انگلیسی داداش...
اسلام هیچ وقت محدود کننده زنان نیست و من با تمام وجود و قلبم به آزادی مدنی و فردی در اسلام معتقدم.
من که محدود نیستم
احتمالا شما هم نمونه اسلام وهابی انگلیسی را تجربه کردید که اینه نظرتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
1
2
این خبر یک کپی محض است، اگر هم میخواهید کپی کنید لااقل مرجع ذکر شود،
آخه شما سرویس داخلی هم بزور دارید چه برسه به بین الملل
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین