کد خبر: ۶۰۳۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

دود بی‌توجهی به مسائل کشاورزی در چشم مردم

اجرا نشدن درست قوانین و ضوابط برخورد با کشاورزان متخلف، نبود تجهیزات کافی برای تبدیل کاه و کلش و همکاری نکردن تمامی ارگان های مرتبط باعث شده تا این روزها دود بی توجهی به مسائل کشاورزی استان در چشم همه فرو رود.
آفتاب‌‌نیوز :

موضوع آتش زدن کاه و کلش امروز شنبه روی میز اعضای جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران قرار گرفت، موضوعی که بنا به اظهارنظر مسئولان مرتبط در این حوزه اکنون به فاجعه زیست محیطی برای انسان، هوا و خاک این استان مبدل شده است.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اشاره به وضعیت فاجعه بار آلودگی ناشی از آتش زدن کاه و کلش در استان گفت که برای این منظور و انجام اقدامات لازم برای کاهش، دستور جلسه امروز این کارگروه به همین موضوع اختصاص یافت.

دود بی توجهی به مسائل کشاورزی در چشم مردم

حسینعلی ابراهیمی افزود: با تابستان و شروع فصل برداشت برنج متاسفانه با این موضوع آلاینده محیط زیست در استان مازندران مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با این مساله از سال ۱۳۹۶ اطلاع رسانی به کشاورزان و هماهنگی با فرمانداران در خصوص اعلام جرم بودن این کار انجام شد، ادامه داد : برای این منظور جلسات متعددی از سوی کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی برگزار شد و بدرستی کشاورزان را با این مساله آشنا کردیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت، از سال گذشته با استفاده از ابزارهای قانونی در برخورد با افراد متخلف در این زمینه وارد پای کار شدیم تا بتوانیم جلوی خسارت های زیست محیطی ناشی از آن را بگیریم.

با استناد به مواد قانونی بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، آتش زدن بقایای مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است وچنانچه دراثر سهل انگاری حریق به جنگل ها و مراتع سرایت کند متخلف برابر قانون بین ۱الی۲ سال حبس تادیبی با پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی؛ 'هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و موادزاید، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام و استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.'

ابراهیمی ادامه داد: سالها این قوانین اجرا نمی شد و در این برهه که تلاش برای اجرای این قانون است برخی چشم پوشی ها و مسامحه ها باعث شده تا کشاورزان متخلف برای خود حاشیه امنی تصور بکنند که همچنان دست به این کار بزنند.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران همچنین از عدم استقرار تکنولوژی های لازم برای آماده سازی زمین ها در زمان برداشت برنج به عنوان دیگر دلیل پناه بردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش یا همان شکل سنتی دانست.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه جمع آوری کشاورزان متخلف در این زمینه از عهده یک یا ۲ نهاد جهاد کشاورزی و محیط زیست خارج است، ادامه داد : این کار به بسیج امکانات و نیروهای دستگاههای دیگر از جمله بسیج، شورای روستاها و دهیاران نیاز دارد تا به نتیجه لازم دست یابیم.

وی همچنین از جهادکشاورزی خواست که با توجه به در اختیار داشتن مراکز خدماتی کشاورزی ضمن داشتن اطلاع کامل و جامعی از کشاورزان، برنامه ریزی جدی تری را برای شناسایی کشاورزان متخلف داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست مازندران اضافه کرد : عدم اجرای قانون در خصوص آتش زدن کاه و کلش باعث شد که جامعه امروز تاوان را پرداخت می کند که جزیی ترین پرداخت این تاوان به صورت دود گرفتگی جاده ها و بوی نامطبوع آن است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه گفت: تاکنون ۲۱۷ مورد تذکر و صورتجلسه برای کشاورزانی که مبادرت به آتش زدن کاه و کلش کردند، صادر شد.

مجید بهادری افزود: بیشترین این صدور تذکرها مربوط به شهرستان های بابلسر، آمل، محمود آباد و فریدونکنار است و از این تعداد نیز ۹۵ کشاورز به مراجع قضایی معرفی شدند .

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت : پیش از این و برای اطلاع رسانی لازم ، ۵۰۰ مورد کلاس آموزشی برای کشاورزان استان مازندران برگزار شد.

وی یکی از راهکارها برای خروج از معضل آتش زدن کاه و کلش را استفاده از دستگاه "ساقه خردکن" عنوان کرد و ادامه داد: طی مکاتبه با مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور، خرید و تحویل این دستگاه برای مازندران درخواست شد که با اجرایی شدن آن بخشی از مشکلات در این بخش رفع خواهد شد.

این جلسه که با ریاست معاون عمرانی استاندار مازندران برگزار شد، مصوب شد تا بسته آموزشی، ترغیبی، تشویقی و تنبیهی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه تهیه تا از این طریق راهکارهای عملی و قابل اجرا اعلام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین