آفتابنیوز : آفتاب: عضو هیأت موسس فراکسیون «اصولگرایان مستقل» در واکنش به انتقاد برخی از احزاب و جریانات اصولگرا مبنی بر به کارگیری عنوان اصولگرایی از سوی این فراکسیون گفت: «عجیب است که محافظهکاران اسامی را هم مختص خود میدانند. باید گفت که فراکسیون اصولگرایان مستقل، انشعابی از فراکسیون اکثریت نیست بلکه یک حرکت تحولخواه و نقاد جریان اصولگرایی است تا اصولگرایی زنده بماند و روز به روز جدیدتر شود.»
سعید ابوطالب در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان این که هر حزب و گروه به وسیله انتقاد میتواند طراوات داشته باشد، افزود: محافظهکاران، تحولگرایی را برنمیتابند اما هدف فراکسیون «اصولگرایان مستقل» که دارای عقبه قوی در خارج از مجلس و در دانشگاه و بین مردم است، جلوگیری از انسداد فضای سیاسی، ممانعت از مصادره قدرت توسط یک حزب و جلوگیری از بروز دیکتاتوری اکثریت توسط عدهای از بازیگران سیاسی در مجلس است.
وی اهداف دیگر این فراکسیون را بازتعریف اصولگرایی دانست و گفت: گسترش دامنه و گستره اصولگرایی هدف دیگر ما محسوب میشود به گونهای که هم به نیروهای خودی موسوم به اصولگرایی و هم اصلاحطلبی در آن تعریف شود.
ابوطالب افزود: طبیعی است بی آن که نامی از اشخاصی که دنبال انحصارطلبی، تمامیت خواهی و مصادره موفقیتهای اصولگرایان هستند، برده شود، فریاد و اعتراض این اشخاص بلند میشود.
وی ضمن بیان این که فراکسیون اصولگرایان مستقل قصد ندارد کسی را متهم به تمامیتخواهی کند، گفت: هنگامی که ما همه را به همگرایی دعوت میکنیم، به این معنا است که آنان را دعوت به اتحاد حول منافع ملی و انسجام اسلامی کردهایم اما عدهای که قصد داشتند عنوان اصولگرایی را مصادره نمایند، اعتراض میکنند.
ابوطالب اصولگرایی را مختص یک حزب، باند و قوم خاص ندانست و گفت: تمام افرادی که به ذات انقلاب اسلامی، آرمانهای حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب پایبند هستند، در جبهه خودی تعریف میشوند، حال این افراد چه اصولگرا باشند و چه اصلاحطلب، و البته طبیعی است که این تعریف به مذاق محافظهکاران و تمامیتخاهان، خوش نیاید.
ابوطالب در ادامه سخنانش با بیان این که قانون آهنین اولیگارشی گریبان هر حزب و گروهی را میگیرد گفت: اصولگرایی به معنای پایبندی به اصول انقلاب است نه اصول حزبی. عدهای در تمام این سالها سعی کردهاند که فضای دوقطبی را در جامعه حفظ کنند چرا که این موضوع، به نفع هر دو جریان افراطی است چون حتی با شکست در یک مقطع خاص آنان برای بازگشت به قدرت امیدوار میمانند.
وی گفت: دو قطبی ماندن جامعه به معنای محافظهکاری و جلوگیری از نقد و اصلاحات، ممانعت از گردش نخبگان و جلوگیری از ایجاد تحول و خلاقیت است.