آفتابنیوز : آفتاب: محمود فرشیدی با كسب 132رای موافق مجدداً از مجلس برای وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش پس از بیان سخنان موافقان و مخالفان و سپس سخنان رئیس جمهور و دفاع فرشیدی از عملكرد خود با 132 رای مخالف به استیضاح، وی را در پست خود ابقا كردند. 89 نماینده نیز به فرشیدی رای مخالف دادند و 17 نماینده نیز به استیضاح رای ممتنع دادند.
استیضاح فرشیدی در ماههای گذشته به موضوع بحثهای دامنهداری میان نمایندگان و حتی اعضای فراکسیون اکثریت مبدل شده و جدالهای کلامی میان مخالفان و موافقان او گاه چنان حاد میشد که امضا کنندگان استیضاح را به انتقاد صریح از آنچه «عملکرد جانبدارانه هیات رئیسه برای ابقا وزیر» مینامیدند وا میداشت.
دفاعیات فرشیدی
در جلسه علنی روز چهارشنبه، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه زمان تحویل این وزارتخانه، معلمان 2225 میلیارد تومان مطالبات داشتند، تصریح كرد: ضمن پرداخت 98 درصد از مطالبات طی یكسال، ضریب كسری اعتبارات مصوب از پایه 4 هزار میلیارد به 6 هزار میلیارد تومان رسید.
فرشیدی خطاب به نمایندگان با بیان اینكه بسیاری از سوالهایی كه مطرح شد مربوط به مشكلات كلی آموزش و پرورش و مشترك با دورههای قبل است، افزود: آیا مشكل اعتبارات آموزش و پرورش مشكل امسال است؟ چرا بسیاری از سوالاتی كه از وزرای آموزش و پرورش میشود، شبیه به هم است؟
وی با قدردانی از كارهایی كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در خصوص آموزش و پرورش انجام شده، اظهار داشت: رقم باسوادی 47 درصد بوده كه بعد از انقلاب به 87 درصد رسیده و تعداد دختران دانشآموز از 30درصد به 51درصد ارتقاء پیدا كرده و 400هزار كلاس درس ساخته شده است اما از دولت نهم و مجلس هفتم انتظار میرفت كه این حركت سریعتر شود.
فرشیدی با بیان این كه تحول در آموزش و پرورش نیازمند كمك همه دستگاهها و نخبگان است، اظهار داشت: گام اول در راستای تحول در نظر ما تحول در وضعیت معلم بود. ما به اصلاح نگرش احتیاج داشتیم. نگاه به آموزش و پرورش یك نگاه مصرفی بود.
وی با تاكید بر اینكه تنها سالی كه مقدار افزایش حقوق معلمان از نرخ تورم بیشتر بوده در سال 85 بوده است، یادآور شد: تلاش كردیم ثابت كنیم كه آموزش و پرورش تولیدیترین دستگاهها است و بر اساس منابع دینی، تولیدیترین كار تولید كردن انسان است.
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم با اشاره به اهمیت دادن دولت جدید به تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: احیای تربیت معلم یكی از گامهای بلند و چشمه جوشانی بود كه خون تازهای به آموزش و پرورش تزریق خواهد كرد. وی با بیان اینكه هر كس با هر خصوصیتی نمیتواند معلم باشد، اظهار داشت: مراكز تربیت معلم كه به تابیر شهید رجایی قلب آموزش و پرورش است، با نگاه تخصصی كردن مسئله تعلیم و تربیت و توجه به بحث اخلاق احیا شدند. تعداد دانش آموختگان این مراكز در سال گذشته از 5 هزار نفر به 10 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان تعهد دبیری از 300 نفر به 3000 نفر رسیده است.
فرشیدی با اشاره به تلاش این نهاد برای تغییر نوع نگاه مدیران به معلم و شاگرد خاطرنشان كرد: در سال گذشته در بحث ثبتنام كمترین شكایت از آموزش و پرورش صورت گرفته است و به خاطر تلاش این نهاد برای عدم گرفتن شهریه از دانشآموزان بوده است.
وی یادآور شد: تلاش كردیم مجموعه جهتگیری و خط مشیهای تالیف كتاب درسی تدوین شود و به مسائل و نیازهای نسل جوان با هدف تقویت خلاقیت را در دستور كار قرار دادیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به مشكلات معیشتی معلمان كه در نطق نمایندگان موافق استیضاح به آن اشاره شد، خاطرنشان كرد: به گزارش بانك مركزی، از سال 80 تا به اكنون رشد ضریب حقوق در مقایسه با تورم به این صورت است كه در سال 80 ضریب حقوق معلم 13درصد افزایش داشته و نرخ تورم 1/14 بوده، درسال 81 نرخ رشد حقوق معلمان 12 درصد و تورم 8/15 بوده و در سال 82 نرخ رشد حقوق 11 درصد و نرخ تورم 6/15 درصد، در سال 83 رشد حقوق 10 درصد و تورم 5/15 درصد و در سال 84 ، 6/8 درصد حقوق معلمان افزایش پیدا كرده و نرخ تورم 1/12 درصد بوده است. زمانی كه من این دستگاه را تحویل گرفتم، معلمان آموزش و پرورش 2225 میلیارد تومان بعضاً از سال 84 از آموزش و پرورش مطالبات داشتند. این درحالی است كه ضمن اینكه 98 درصد این مطالبات را پرداختیم، ضریب كثری به اعتبارات مصوب از پایه 4 هزار میلیارد تومان به 6 هزار میلیارد تومان رسید. وی در پایان خاطرنشان كرد: كارهایی كه در زمینه معیشت و رفاه معلمان انجام شده كه كارهای درخشانی است.