کد خبر: ۶۱۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۳۵
ماجرای اظهارات احمدی‌نژاد هنوز ادامه دارد

توضیح متکی درباره محو اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی در ميزگردی در نشست ويژه‌ مجمع جهانی اقتصاد در اردن تاکید کرد ایران هيچ طرحی برای نابودی هيچ ملت يا کشوری ندارد و «هر بچه دبستانی می‌داند که محو هيچ کشوری از نقشه جهان امکان پذير نيست». 

شبکه خبری بی‌بی‌سی که این خبر را به نقل وزیر امور خارجه کشورمان مخابره کرده اظهارات متکی را اشاره‌ای به سخنان سال گذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری مبنی بر «لزوم محو اسرائيل از نقشه جهان» ارزیابی کرده است. 

متکی البته در ادامه سخنانش بار ديگر موضع رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر نامشروع بودن دولت اسرائيل را تکرار و تاکید کرد:‌ نظام سياسی سرزمينی که کشور اسرائيل در آن تشکيل شده باید از راه همه یک پرسی تعيين شود که همه ساکنان بومی اين سرزمين، اعم از مسلمان، يهودی و مسيحی در آن شرکت کنند.

وزير امورخارجه ايران همچنين در اين ميزگرد از پيشنهاد اخير رهبران عرب برای حل بحران جاری ميان فلسطينيان و اسرائيل انتقاد کرد و گفت که اين طرح با شکست مواجه می‌شود چون مسائل سرنوشت سازی همچون تعيين پايتخت کشور مستقل فلسطينی و بازگشت حدود پنج ميليون آواره فلسطينی در آن لحاظ نشده و از جانب ديگر، اسرائيل هم ميلی به صلح ندارد.

پيشنهاد رهبران عرب که با مخالفت وزير امورخارجه ايران مواجه شده، به طرح صلح عربی شهرت يافته و يکی از محورهای اصلی ميزگردهايی است که در نشست ويژه مجمع اقتصادی جهانی برگزار می شود. اسرائيل از کليت طرح صلح عربی استقبال کرده و نخست وزير اين رژیم به پادشاه اردن قول داده که طرح را بررسی کند، هرچند در عين حال با محورهای اصلی طرح ابراز مخالفت کرده است.

وزير امورخارجه ايران نيز در ميزگرد گفت: وقتی به تاريخچه طرحهای صلح نگاه می کنيم می بينيم که طی سی سال گذشته حدود 130 طرح صلح مطرح شده اما هيچکدام از آنها به دليل رويکردی که طرف ديگر (اسرائيل) داشته، تحقق پيدا نکرده است.

در ميزگردی که اين سخنان در آن ابراز شده، علاوه بر منوچهر متکی، حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، شوکت عزيز، نخست وزير پاکستان، معروف بخيت نخست وزير اردن، شيخ سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين و امير ترکی الفيصل سفير پيشين عربستان سعودی در آمريکا نيز شرکت داشتند.

نشست ويژه مجمع جهانی اقتصاد در ساحل درياچه نيمه خشک بحرالميت برگزار 
می‌شود که 392 متر پايينتر از سطح درياهای آزاد قرار دارد و از اين لحاظ، پست ترين مکان روی زمين به شمار می‌رود.

در اين نشست حدود هزار تن از سرمايه داران، مديران کلان اقتصادی و سياستمداران جهان شرکت دارند و با اينکه برنامه نشست، رشد فرهنگی و اقتصادی خاورميانه اعلام شده، اما عمده مذاکرات نشست در زمينه بحران جاری در عراق و سرزمينهای فلسطينی است. 

در ميزگردی که منوچهر متکی در آن به انتقاد از طرح صلح عربی پرداخت، گرداننده ميزگرد گفت که حمله آمريکا به عراق که به سقوط حکومت صدام حسين در اين کشور انجاميد، ناخواسته به ايران کمک کرد که نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. متکی در واکنش به اين نظر گفت: «ما به هيچ کمکی نياز نداريم» اما بلافاصله با لحن شوخی افزود: بعضيها می‌گويند ما پشت درهای بسته حرف می‌زنيم، کدام درها؟ من نمی‌دانم.

وی در ادامه سخنانش گفت که ايران علناً به آمريکا نسبت به اشتباهاتش در عراق هشدار داده اما آمريکاييها هيچ وقت به اين هشدارها گوش ندادند تا همين اواخر که گزارش گروه مطالعه عراق در انتقاد از سياست دولت جورج بوش در مورد عراق منتشر شد.

متکی تأکيد کرد: حرکتهای تروريستی در عراق ناشی از حضور ارتشهای بيگانه در اين کشور است و آمريکا و متحدانش دير يا زود ناگزير به خارج ساختن نيروهای خود از عراق خواهند شد. وی برقراری ثبات و امنيت در عراق را در گرو «راه حلی جامع» دانست.

گفتنی است برخی رسانه‌های خارجی که در حاشیه اجلاس بحرالمیت با محمد جواد لاريجانی، عضو هیات شرکت کننده کشورمان در اجلاس گفتگو کرده‌اند به نقل از او نیز اعلام کرده‌اند که سخنان رئيس جمهور ايران در مورد نابودی دولت اسرائيل و محو اين کشور از نقشه جهان نادرست تعبير شده و ايران هيچ طرحی برای محو اسرائيل ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین