کد خبر: ۶۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۲

آیا ایران توانسته اعتماد اعراب را جلب کند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه فایننشیال تایمز اعلام کرد، ایران در تهاجمی دیپلماتیک به مجمع جهانی اقتصاد، سیاستمداران خود را برای کاهش فشارهای بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای‌اش به این مجمع فرستاد. فایننشیال تایمز این اقدام را در راستای تلاش‌های دیپلماتیک ایران در ماه‌های اخیر برای کسب اعتماد اعراب توصیف کرده است.

به نوشته فایننشیال تایمز ایران در تهاجمی دیپلماتیک به مجمع جهانی اقتصاد، تلاش کرد کمی از فشارهای جهانی علیه برنامه هسته‌ای‌‌اش را کاهش دهد. به همین منظور افرادی همچون منوچهر متکی وزیر خارجه ایران برای اولین بار در این مجمع حضور یافتند.

این روزنامه مدعی شده است: استفاده از شعارهای ضداسرائیلی برای کسب حمایت اعراب و مسلمانان، پایه‌های اصلی سیاست خارجی محمود احمدی‌نژاد ریاست جمهوری ایران را تشکیل می‌دهد. اما این استراتژی، دولت‌های عرب را خشمگین کرده و بدبینی آنها نسبت به مقاصد ایران در منطقه را به ویژه در زمانی که نفوذ این کشور در حال افزایش است، تقویت کرده است.

فایننشیال تایمز در ادامه می‌نویسد همین امر ایرانیها را ترغیب کرده ارتباطات خود را با اعراب افزایش دهند. به همین منظور احمدی‌نژاد به عربستان سعودی و اخیرا نیز به امارات متحده عربی که اولین سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور پس از انقلاب اسلامی سال 1979 بود، سفر کرد. در ماه مارس نیز وزیر خارجه ایران به عنوان ناظر در نشست اتحادیه عرب در ریاض شرکت کرد.

FT به نقل از محمدعلی ابطحی نوشت: ایران از هر فرصتی برای پیش بردن اهداف خود استفاده می‌کند و می‌داند که جهان عرب بیش از دیگران شنونده این پیام است. وی افزود: ایرانیها در برخی موارد از جمله مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند. عبدالعزیز الساجر رئیس مرکز تحقیقاتی خلیج [فارس] در دبی و از منتقدان ایران معتقد است دیپلماسی فعال ایران برای متقاعد کردن مخاطبان داخلی است. وی می‌گوید: آنها می‌خواهند این پیام را بفرستند که ما فعال هستیم و سیاست بی‌طرفی را در خلیج [فارس] دنبال می‌کنیم.

FT‌ در ادامه تلاش‌های ایران برای رفع نگرانی اعراب را «ناموفق» خوانده و می‌نویسد: علیرغم تلاش‌های ایران، همسایگان عرب سنی‌اش که همگی از متحدان آمریکا هستند، نسبت به ایران سوءظن داشته و در تلاش برای تضعیف ایران در منطقه هستند.

روزنامه فایننشیال تایمز در پایان می‌نویسد اما گفت‌وگو با کشورهای منطقه حداقل به شکل موقت، تنش میان شیعه و سنی را کاهش داده و اعراب را برآن داشته تا با حمله نظامی آمریکا به ایران مخالفت کنند. آیمن صفادی سردبیر روزنامه القاعد اردن می‌گوید: ایرانیها هیچ فرصتی را برای شنیده شدن صدایشان از دست نداده‌اند اما همچنان با مشکلاتی برای فرستادن پیام‌شان روبرو هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین