کد خبر: ۶۱۳۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳

شهری که بیش از 50 درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی مزاحمت تلفنی است

مدیر عامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان گفت: 53 درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی قوچان مزاحمت تلفنی است که برای 6 نفر از مزاحمان در سال گذشته قرار پیگیری صادر و پرونده قضایی تشکیل شد.
آفتاب‌‌نیوز :

آتشپاد دوم حسنعلی ولی‌زاده مدیر عامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان امروز در مراسم گرامی‌داشت هفتم مهرماه روز ایمنی و آتش‌نشانی که در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قوچان برگزار شد، عنوان کرد: تعداد ارتباط با شماره 125 در یک سال اخیر 25 هزار و 51 مورد تماس و از این میان 53 درصد تماس‌ها مزاحمت‌های تلفنی بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در زمینه کاهش تماس‌های مزاحمتی در حوزه پیشبرد اهداف پیشگیرانه افزود: همکاران ما سعی کردند این فرهنگ را در بین مردم گسترش دهند که این شماره برای وقتی است که جان یا مال کسی در معرض خطر است و با توجه به آموزش‌ها در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد کاهش مزاحمت‌ها را داشته‌ایم.

ولی‌زاده از صدور قرار پیگیری برای 6 نفر از مزاحمان تلفنی و ایجاد پرونده قضایی برای آنان خبرداد و اظهارکرد: به لحاظ اینکه به نوعی کار پیش‌گیری انجام دهیم در سال گذشته برای 6 مورد پیگیری انجام شد اما این افراد رضایت سازمان را جلب کردند و ضمانت اخلاقی دادند که این رویه را تکرار نمی‌کنند اما با این وجود باز هم شاهد تماس‌های مزاحم از جانب شهروندان هستیم.

مدیر عامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان از انجام 991 مورد عملیات در یک سال گدشته خبرداد و افزود: از این میان بیشترین تعداد عملیات با 507 مورد مربوط به اطفای حریق در مزارع و علف‌های هرز و 387 مورد امداد و نجات بوده که در این بخش نیز بیشترین عملیات مربوط به ساختمان یعنی حبس در خانه یا آسانسور بوده است.

وی اضافه کرد: بیشترین عملیات سازمانی در محدوده شهری بوده است و به دلیل اجرای اهداف پیشگیرانه در 6 ماهه اول سال جاری 23 درصد کاهش حوادث نسبت به سال گذشته در مدت مشابه داشتیم.

ولی‌زاده افزود: سازمان آتش‌نشانی قوچان در یک سال گذشته 9 هزار و890 مورد آموزش همگانی داشته و 4 هزار و 400 مورد نیز به استعلامات پاسخ داده و 93 مورد همکاری با ادارات دیگر داشته است.

مدیر عامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان در ادامه با بیان این نکته که این سازمان در بحث معیشت کارکنان و تجهیزات فردی سازمان و شیفت کاری با مشکلاتی مواجه است، گفت: در بخش شیفت کاری 24 -24 داریم که برای کارکنان مشکلات روحی- روانی ایجاد می‌کند و خانواده‌ها به نوعی دغدغه و بار روانی دارند که این موضوع می‌تواند به نیروی انسانی سازمان منتقل شود.

وی بابیان این جمله که ست اکسیژن برای آتش‌نشان امری حیاتی است، افزود: از حیث تجهیزات کمبود ست تنفسی داریم که این ست علی‌رغم اینکه دستگاه شخصی است باید در تعویض شیفت تحویل داده شود و این کمبود در حادثه آتش‌سوزی اخیر در روستای یوسف‌آباد نیز کاملا مشهود بود.

ولی‌زاده در ادامه با یادآوری رواج مرتفع سازی و رونق آپارتمان نشینی در شهر قوچان از نبود نردبان هیدرولیک و تشک نجات در این شهرستان ابراز نگرانی کرد و در ادامه افزود: در سال گذشته با تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر قوچان یک دستگاه ماشین امداد و نجات با پنج میلیارد ریال اعتبار خریداری و با کمک استان تجهیز شد که هفته آتی به ناوگان اضافه خواهدگردید .

وی در ادامه تاکید کرد: براساس چارت تشکیلات سازمانی و با توجه به جمعیت شهر باید 66 نیروی اداری، پشتیبانی و عملیاتی در این سازمان مشغول به کار باشند اما هم اکنون تعداد 37 نفر نیرو داریم که از این میان 6 نفر شرکتی و بقیه رسمی و قراردادی هستند.

هادی رجائی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان نیز با اشاره نام‌گذاری هفتم مهرماه به عنوان روز ایمنی و آتش‌نشانی به مناسبت گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان پالایشگاه نفت آبادان در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: هیچ کس حاضر نیست برای اینکه معیشت داشته باشد با جان خودش بازی کند اما هر روز که آتش‌نشانان از خانه و زندگی خارج می‌شوند و در محل کار حضور پیدا می‌کنند قطعا آمادگی وقوع هر حادثه‌ای را برای خود پیش‌بینی می‌کنند و حتما خانواده‌ها نیز این دغدغه و استرس را خواهند داشت.

وی افزود: در حادثه آتش‌سوزی روستای یوسف‌آباد شاهد بودیم که برای چندتن از آتش‌نشانان حادثه‌ای رخ داد که دلیل آن انجام کاری بودکه شاید لازم بود سایر اقشار جامعه انجام بدهند ولی آتش‌نشانان با قدرت و شهامت وارد شدند که باعث شد برایشان حادثه رخ دهد.

فرماندار شهرستان قوچان با تاکید بر لزوم پاسخگویی مطالبات به حق و قانونی کارکنان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان اظهارکرد: اگر بنای این را داریم که این نیروها در حوزه کاری با فراغت بال و بدون دغدغه اصلی که در این کار وجود دارد برای مباحث حاشیه‌ای دغدغه نداشته باشند، باید امکانات و زمینه بحث‌های آموزشی و معیشتی را فراهم کنیم.

وی با انتقاد از تعداد بالای تماس‌های تلفنی به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قوچان گفت: اینکه از حدود 25 هزار تماس تلفنی که با مجموعه برقرار می‌شود حدود یک هزار مورد بحث عملیاتی دارد و بالغ بر 50 درصد تماس‌های مزاحم است که انرژی را از همه مجموعه می‌گیرد نشان دهنده لزوم فرهنگ سازی در این حوزه است چون این موضوع زیبنده جامعه اسلامی نیست.

رجائی‌نیا در ادامه با اشاره به انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه در حوزه شهری سازمان آتش‌نشانی، تصریح کرد: گاهی سهل‌انگاری‌هایی در این زمینه انجام می‌گیرد که وقوع حادثه آتش‌سوزی در مجتمع تجاری زیتون در سال گذشته و آتش‌سوزی چند روز پیش در روستای یوسف‌آباد که هر دو سانحه نسبتا وسیعی بودند از جمله این موارد هستند که متاسفانه علت بروز هر دوحادثه سهل انگار ی متولیان مجموعه‌ها بود.

در ادامه رمضانعلی پیشیار شهردار قوچان با بیان این نکته که سازمان آتش‌نشانی قوچان با کمترین امکانات با 37 نیروی کار در دو شیفت مشغول خدمت‌رسانی است، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده یک ست غواصی و نردبان هیدرو لیک در آینده به تجهیزات این سازمان افزوده می‌شود.

اقداماتی برا ی تغییر شیفت کاری به 24-48 انجام شده است، گفت: در بحث پرداخت حق و حقوق کارکنان علی‌رغم مشکلات شهرداری، قوچان جزء اولین شهرداری‌هایی است که حقوق کارکنان به روز پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در آینده نزدیک توسط دفتر شهری و روستا بحث شناسه پرداخت حقوق پرسنل اجرایی می‌شود تا مشخصات کارکنان در سامانه ثبت شود و با این کد کارکنان به همه حق و حقوق خود خواهند رسید از جمله با این سامانه قراردادهای موقت منجر به قرارداد با شهرداری خواهد گردید که به نوعی با موضوع پیمانکار خداحافظی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین