کد خبر: ۶۱۳۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

تحلیل نشریه پولیتیکو از تلاش پمپئو برای ممانعت از استیضاح ترامپ

نشریه پولیتیکو نوشت: مایک پمپئو بجای دفاع از کارکنان وزارت تحت امرش، با ارعاب و قلدری سعی در مانع تراشی تحقیقات بر سر استیضاح دونالد ترامپ دارد و با اینکار سبب تضعیف روحیه و حتی ترک خدمت کارکناش خدمات خارجی می شود.
تحلیل نشریه پولیتیکو از تلاش پمپئو برای ممانعت از استیضاح ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

در این گزارش با عنوان "اوج تناقض: احضار پمپئو روحیه دیپلمات ها را پایین می آورد" آمده است : هنگامی که "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان را متهم کرد که در تحقیقات بر سر استیضاح در پی تلاش برای "ارعاب، زورگویی و رفتار نادرست" کارمندان وزارت امور خارجه هستند، سخنان وی توجه بسیاری را در مجلس نمایندگان به خود جلب کرد.

منتقدان در داخل و خارج واشنگتن بر این باور هستند که پمپئو اقدامات کمی برای محافظت از دیپلمات های آمریکایی در برابر جنگ مجازی که توسط دولت "دونالد ترامپ" به راه افتاده، انجام داده است. عقب نشینی ناگهانی وی از حمایت از سفیر ایالات متحده در اوکراین که ترامپ در میان تب و تاب شدید بر سر استیضاحش وی را تحقیر کرد، سؤالاتی درباره تمایل پمپئو برای ایستادن در کنار کارمندانش که با حملات سیاسی روبرو هستند، به ذهن متبادر می کند.

"ماری یوانوویچ" سفیر آمریکا در اوکراین که اواخر همین ماه عزل می شود، پیش از این هم پرونده اش در دست بررسی بوده است. بسیاری بر این باورند که یوانوویچ به عنوان یک دیپلمات کهنه کار، یکی از برجسته ترین قربانیان تحقیر و پارانویای ترامپ و دستیاران وی در بخش خدمات خارجی است.

"فیلیپ گوردون" یکی از مقامات ارشد دولت "باراک اوباما" در این خصوص گفت: "به نظر می رسد دولت می خواهد کارمندانش در واقع عاملان سیاسی باشند که نه به ایالات متحده بلکه به رئیس جمهوری در پیشبرد اهداف شخصی، سیاسی و مالی او وفادار باشند. این همان نقطه ای است که سبب تضعیف روحیه کارمندان دولت می شود.

یکی دیگر از کارمندان کنونی وزارت امور خارجه که نخواست نامش فاش شود، نامه پمپئو را اوج فضاحت خواند.

گفته می شود بازرس کل ایالتی به زودی گزارشی بزرگ درباره انتقام جویی سیاسی علیه کارمندان تحت وزارت "رکس تیلرسون" وزیر پیشین امور خارجه آمریکا و ماسبق پمپئو منتشر خواهد کرد.

بازرس کل به تازگی گزارشی جداگانه منتشر کرده که نشان می دهد "کوین مولی" معاون وزیر امور خارجه هم نسبت به کارمندان سوء داشته است. با این حال پمپئو مولی را از کار برکنار نکرده است.

اما در هر صورت رئیس جمهوری باید بداند که حملات وی به کارمندان وزارت امور خارجه به تسریع روند استیضاح کمک می کند. ترامپ منابع افشاگر گفت و گوی تلفنی وی با رئیس جمهوری اوکراین را "جاسوس" خطاب کرده و در توئیتی نوشته است: "چرا ما حق نداریم که با این افشاگر گفتگو کنیم و از همه چیز درباره او و همچنین شخصی که همه این اطلاعات غلط را در اختیارش گذاشته است، مطلع شویم".

ناگفته نماند یوانوویچ یکی از چندین کارمند وزارت امور خارجه است که محققان مجلس نمایندگان امیدوارند هنگام تحقیق در مورد استیضاح با وی مصاحبه کنند. قرار بود او روز چهارشنبه، قبل از اعزام مجدد در 11 اکتبر، عزل شود.

یوانوویچ دیپلماتی با بیش از 30 سال در بخش خدمات خارجی ایالات متحده در اوایل سال جاری توسط "رودی جولیانی" وکیل شخصی ترامپ و همچنین "دونالد ترامپ جونیور" (پسر ترامپ)و عناصری در رسانه های محافظه کار هجمه سخنان تند قرار گرفت. آنها ادعا کردند که وی یک ضد ترامپ است و مدارکی در دست دارند که نشان می دهد یوانوویچ تلاش کرده مانع تحقیقات اوکراین در مورد "جو بایدن" و پسرش "هانتر" شود.

یوانوویچ به دلیل فشارش بر دولت اوکراین برای مبارزه با فساد شناخته شده است؛ موقعیتی که مدتهاست توسط دولت آمریکا مورد حمایت قرار گرفته و حتی بدین منظور و در راستای ایستادگی در برابر روسیه برای کیف نیروی نظامی ارسال کرده است. اما به نظر می رسد حملات محافظه کاران تلاش های یوانوویچ را تحت الشعاع قرار داده است. پمپئو در ماه مه (اردیبشهت)، حدود دو ماه پیش از اینکه او مجبور به ترک مقام خود شود، او را از کیف خارج کرد.

به نظر می رسید تمامی مسیرهای حمله به یوانوویچ از دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید آب می خورد. در تماس تلفنی روز 25 ژوئیه (مرداد) با "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری جدید اوکراین، ترامپ سفیر را پس زد و حتی به نظر می رسد تهدیدهای پنهانی هم علیه انجام داده است.

ترامپ در مورد سفیرش در اوکراین گفت: "آن زن که سفیر پیشین آمریکا در اوکراین بود، ناخوشایند بود و قرار است به امور دیگری بپردازد". اما اظهارات رئیس جمهوری که توسط کاخ سفید منتشر شده، باعث عصبانیت در بین هزاران افسر خدمات کشوری و خارجی شد. سازمان هایی مانند آکادمی دیپلماسی آمریکا و انجمن خدمات خارجی آمریکا در حمایت از یوانویچ اظهاراتی بیان کردند.

آنها اعلام کردند: "دیدگاه دولت نسبت به عملکرد یوانووویچ هر چه که باشد، ما از دولت می خواهیم تا مشخص کند که اقدام تلافی جویانه علیه سفیر به دلایل سیاسی قابل تحمل نخواهد بود".

در عین حال نقش پمپئو در این میان در هم آمیخته است. هنگامی که وی برای نخستین بار به دولت ترامپ پیوست، ریاست سازمان را بر عهده گرفت و درباره مردان و زنانی که برای او کار می کردند بسیار صحبت می کرد. اما سپس بجای تیلرسون سمت وزیر امور خارجه را برعهده گرفت.

پمپئو وعده داد "شکوه" را به وزارت امور خارجه بازگرداند و تعدادی از دیپلمات های حرفه ای را برای پست های بالا معرفی کرد. در عین حال بسیار مراقب بود که هیچ تفاوت منشی میان خود و ترامپ بروز ندهد و به همین دلیل به طور علنی از وزارت خانه خود دفاع نمی کند.

به عنوان مثال او هرگز و در حضور رسانه ها ترامپ را برای کاهش بودجه این وزارت خانه ملامت نکرده است. در برخی موارد مشخص نیست که پمپئو چه کاری می تواند انجام دهد؛ به عنوان مثال مولی را اخراج نکرد، اما به گفته دستیارانش اخراج نکردن مولی به این دلیل است که مولی نقش تأیید شده ای در سنا دارد و پمپئو به طور قانونی نمی تواند او را برکنار کند.

یک مقام سابق وزارت امور خارجه به پولیتیکو گفت: "پمپئو سعی کرد در پشت صحنه از یووانوویچ محافظت کند و تصمیم او برای بیرون کشیدن او از کیف ممکن است دال بر همین مورد باشد. یوانوویچ توسط ترامپ اخراج نشده و هنوز در لیست حقوق بگیران ایالات متحده قرار دارد و وقت خود را در دانشگاه جرج تاون می گذراند". اما این اظهارات هنوز توسط یوانوویچ تائید نشده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، پمپئو هم به تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی در تاریخ 25 ژوئیه گوش فرا داده است. اما وی از هرگونه پاسخ دادن طفره رفته و حتی به سوالاتی در مورد چرایی بیرون کشیدن یوانوویچ از اوکراین هم جواب نداده است.

نامه وزیر امور خارجه در روز سه شنبه فورانی از احساسات دلگرم کننده در دفاع از کارکنانش بود اما اما با توجه به شرایط موجود، قانون گذاران و بسیاری از مقامات عالی رتبه دیگر اهمیتی به این سخنان نداده و 3 رئیس کمیته مجلس نمایندگان دموکرات از جمله "الیوت انگل" از نیویورک ، "آدام شیف" از کالیفرنیا و "الیاس کامینگز" از مریلند پمپئو را به تلاش برای قلدری و بازداشتن کارکنان وزارت امور خارجه از حضور در کنگره کرده اند.

این افراد اعلام کردند پمپئو "باید به سرعت دست از ارعاب کارکنان وزارتخانه بردارد تا بتواند از خود و رئیس جمهوری محافظت کند و هرگونه تلاش برای ارعاب شاهدان یا جلوگیری از صحبت آنها با کنگره غیرقانونی است و به منزله اثبات مانع تراشی در کار کنگره خواهد بود".

در عین حال برخی از کارمندان کهنه کار دولت بیم آن دارند افشای تحقیقات استیضاح، باعث تضعیف بیشتر روحیه کارکنان بخش خدمات خارجی و وزارت امور خارجه شود.

یکی از دلایل این ادعا این است که پس از افشای گفت و گوی تلفنی ترامپ و همتای اوکراینی، ده ها افسر بخش خدمات خارجی و وزارت امور خارجه به یک گروه خصوصی در فیس بوک که مخصوص کسانی است که در نظر دارند از کار خود استعفا دهند، پیوسته اند.

پولیتیکو یک سازمان روزنامه ‌نگاری سیاسی مستقر در آرلینگتون، ویرجینیا است، که مسایل، ایده‌ها و شخصیت‌های در پس سیاست و سیاستگذاری صحنهٔ آمریکا و جهانی را پوشش می‌دهد و محتوای آن از طریق، تلویزیون، اینترنت، روزنامه و رادیو توزیع می‌شود. این روزنامه در سال 2007 تاسیس شد و سردبیر کنونی آن "جان هریس" است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین