کد خبر: ۶۱۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵
پرونده ایران را از شورای امنیت خارج کنید

توصیه سلطانیه به جهان غرب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علی‌‌اصغر سلطانیه» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران با بیان اینکه غرب در عدم اجرای درست بازرسي‌های آژانس در ایران مقصر است به قدرت‌های بزرگ توصیه کرد بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت را متوقف کنند.

علی‌‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آمریکا و متحدانش در شورای امنیت یعنی فرانسه و انگلیس در کم‌رنگ شدن حق بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی از تاسیسات هسته‌ای ایران مقصر هستند. وی افزود: این سه کشور به شدت خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بودند.

وی در ادامه گفت: بهترین توصیه که برای این کشورها که عملا باعث شده‌اند وضعیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بحرانی‌تر شود، این است که پیگیری پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت را متوقف کنند.

نماینده ایران درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌های داخلی نیز گزارش مدیرکل آژانس را سندی دیگر برای اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواند. 

سلطانیه گفت: در این گزارش کوتاه چهار صفحه ای عمدتا موارد قبل تکرار شده و در آن دو موضوع کاملا به چشم می‌خورد. اول اینکه، ایران با موفقیت به فعالیت‌های غنی‌سازی خود ادامه داده و به میزان بیشتری غنی‌سازی نموده و در عین حال همزمان بازرسان آژانس با موفقیت به فعالیت‌های خود ادامه داده اند.

در گزارش با اشاره به ادامه غنی‌سازی ایران صراحتا عنوان شده است که هیچ شاهدی دال بر انحراف در اهداف برنامه های هسته‌ای ایران به سوی اهداف ممنوعه وجود ندارد و کلیه مواد هسته‌ای در ایران حسابرسی شده است. وی افزود: درعین حال در این گزارش به تصمیم دولت ایران مبنی بر تعلیق اجرای کد 1/3 ترکیبات فرعی اشاره شده است.

سلطانیه گفت: ضمنا در گزارش البرادعی اشاره شده که هیچ شاهدی دال بر وجود فعالیت‌های بازفراوری در ایران دیده نشده است.به گفته نماینده ایران در آژانس این مطلب نشان‌دهنده وجود تناقض ها و اشکالات حقوقی در قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌رود، زیرا چگونه ایران باید فعالیت‌هایی - بازفراوری- را متوقف کند که آن را انجام نمی‌دهد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: در گزارش آمده است که ایران 260 کلیوگرم UF6 به زنجیره های 164 تایی تزریق کرده و اورانیوم را تا 8/4 درصد غنی کرده است و عدم اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران موضوع دیگری است که در گزارش به آن اشاره شده است.

وی در توضیح این مطلب تاکید کرد: جای تعجب ندارد زیرا پس از آن که پرونده هسته‌ای برای اولین بار از آژانس به شورای امنیت ارجاع گردید بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف گردید، باید برای عدم اجرای پروتکل الحاقی کشورهای غربی را مورد سرزنش قرار داد، نه ایران را که بیش از 2 سال به صورت داوطلبانه آنرا اجرا کرده مورد سرزنش قرار داد.

وی با اشاره به طرح فعالیت راکتور آب سنگین اراک بر اساس عکس های ماهواره ای افزود: بی‌شک ایران نمی‌تواند این پروژه را که قرار است جایگزین راکتور تهران جهت تولید رادیو ایزوتوپ کشور برای مصارف پزشکی و انسانی شود به صرف درخواست با انگیزه‌های سیاسی و استفاده ابزاری از شورای امنیت، متوقف کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین