کد خبر: ۶۱۴۲۴۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
مقامات ایران بارها امکان مذاکره مستقیم با آمریکا را کاملاً رد کرده‌اند

ترامپ: روحانی گفت تحریم‌ها باید برداشته شوند، من گفتم حتماً داری شوخی می‌کنی!

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر برخلاف شواهد موجود مدعی شد که رئیس‌جمهور ایران خواستار دیدار با وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بوده است، اما به دلیل اختلاف‌نظر دو طرف بر سر برداشته شدن تحریم‌ها در نهایت دیداری انجام نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که مقامات ایران بارها امکان مذاکره مستقیم با آمریکا کاملاً را رد کرده و صراحتاً گفته‌اند که دولتمردان آمریکایی به شرط رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت به برجام می‌توانند صرفاً در چهارچوب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام با ایرانی‌ها دیدار کنند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بار دیگر مدعی شد حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران خواستار دیدار با وی در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بوده و شرط رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای برگزاری این دیدار مطرح کرده است که با مخالفت ترامپ مواجه شده است.

دونالد ترامپ که در محوطه کاخ سفید با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، در خصوص تلاش‌های ناکام برای دیدار بین وی و رئیس‌جمهور ایران مدعی شد: «آنها تلاش کردند که یک دیدار را ترتیب دهند، اما روحانی گفت که تحریم‌ها باید برداشته شوند که من گفتم حتماً داری شوخی می‌کنی!»

ترامپ: روحانی گفت تحریم‌ها باید برداشته شوند، من گفتم حتماً داری شوخی می‌کنی!

وی که در ماههای اخیر چندین بار مقامات بلندپایه سایر کشورها را برای فراهم کردن امکان دیدار با سران ایران واسطه کرده است، افزود: «روحانی خواستار برگزاری یک دیدار در سازمان ملل متحد بود. ما با هم صحبت کردیم، البته نه شخصاً بلکه از طریق کسانی که در کنار ما [برای کمک به انجام تعامل] بودند. او می‌خواست تمام تحریم‌ها یا حداقل بخشی از تحریم‌ها برداشته شوند و من گفتم نه.»

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز جمعه پنجم مهرماه در بازگشت از سفر خود به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌ در یک نشست خبری درباره تلاش‌هایی که در نیویورک برای دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، گفت: « اتفاقاً 3 نفر از آن 1+5 قبلی و 1+4 فعلی یعنی صدراعظم آلمان ،نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.»

حسن روحانی اما در ادامه خاطرنشان کرد: «نکته دیگری که محل بحث بود این که چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب 1+5 بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.»

روز دوشنبه اول مهرماه نیز یعنی درست روزی که حسن روحانی وارد نیویورک شد نیز در حالی که احتمال برگزاری دیدار بین رؤسای جمهور ایران و آمریکا به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده بود، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی شفاف و صریح در این خصوص گفت: «ما فکر می‌کنیم که همان‌طور که همه مقامات کشور متفق‌القول هستند، ایده دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها پس از خروج آنها از برجام تقریباً خیلی سخت یا از محالات شده است، مگر اینکه به‌گفته مقام معظم رهبری،‌ آنها توبه کنند و دست از فشار و تحریم بردارند، دست از تروریسم اقتصادی علیه ملت ما بردارند و برگردند به تعهداتی که داشته‌اند، در این صورت می‌شود در چارچوب سازوکارهایی که در خود برجام دیده شده است، در سطوح مختلف اعم از کارشناسی و وزرا یا اگر دیداری بین سران کشورهای عضو برجام هست، آنها [آمریکایی‌ها] نیز حضور داشته باشند. ولی تا این شروط تأمین نشود، قطعاً این [دیدار] اتفاق نخواهد افتاد.»

دونالد ترامپ در حالی به‌شدت تلاش می‌کند تا ایران را «مشتاق مذاکره» نشان دهد که مقامات ایران بارها قاطعانه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند. در واقع رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها به دلیل رسوایی‌های سیاسی خطر استیضاح را نیز بیخ گوش خود احساس می‌کند، خود را به آب و آتش ‌می‌زند تا نظر ایران را برای مذاکره جلب کند و در مذاکرات با کره شمالی و چین نیز به نتایجی مثبت ولو کم‌اهمیت برسد تا با موفق جلوه دادن خود در عرصه سیاست خارجی، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات 2020 کسب کند.

حسین امیرعبداللهیان، مدیر‌کل امور بین‌الملل و دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سیاست خارجی ترامپ اظهار داشت: «تمامی سیاست ترامپ در کاخ سفید در قبال کشور‌هایی همچون ایران، چین، و... مبتنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن به مذاکره است. او می‌خواهد ایران را پای مذاکره بیاورد و هدفش نیز پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌هایی همچون تحریم در تلاش است که بتواند در انتخابات پیروز شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
7
نظر ها کی رونمایی می شوید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
4
3
واقعا ترامپ ادم چرتیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
2
1
وقت شوخی هم می رسه آقای ترامپ! مثل اینکه صدای خنده شوخی قبلی تحریم نفت را خوب نشنیدید ؟ هنوز مقاومت را نشناختید . روزی را به آقای ترامپ و احتمال بالا جانشینانش میتوان نشان داد که تحت تحریم نفتی کشورهای اسلامی قرار بگیرد ان روز دیر نیست به قول ترامپ خواهیم دید،اگر ترامپ ان روز خوراک مور و مار نباشد خودش هم خواهد دید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
1
1
چقدر مذاکره کردن سخت شده مگر حرف زدن و گفتگو کردن باید سخت شود منطق باشه گفتگو هم میشود کرد الان فقط مانده کلاس گذاشتن کی اول میخواست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین