کد خبر: ۶۱۵۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶

اتحادیه اروپا: رسیدن به توافق برگزیت سخت اما ممکن است

مسئول مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بروکسل می‌گوید، گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق بسیار دشوار اما در عین حال امکان‌پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :

«میشل بارنیر» مسئول مذاکرات برگزیت اتحادیه اروپا گفت رسیدن به توافق با انگلیس، دشوار اما ممکن است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» بارنیر روز چهارشنبه گفت، جلسات اتحادیه اروپا درباره برگزیت طبق روال هر هفته تشکیل می‌شود و «تحت هر شرایطی اتحادیه اروپا آرامش، هوشیاری، احترام و داشتن نقش سازنده را حفظ می‌کند و گفت‌وگوهای فنی ادامه خواهند داشت».

وی درباره سرانجام کشمکش‌های میان انگلیس و اتحادیه اروپا گفت: «رسیدن به توافق ممکن است. بسیار سخت است اما ممکن است».

«لئو وارادکار» نخست‌وزیر ایرلند نیز روز سه‌شنبه در پی تماس تلفنی با «بوریس جانسون» همتای بریتانیایی خود، گفت که با وجود شکاف‌های زیادی که در وضعیت بریتانیا باقی مانده است، تضمین حصول توافق برگزیت تا هفته آینده دشوار خواهد بود.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس بعد از رایزنی‌های بسیار با کشورهای اروپایی به توافقی با اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت دست یافت اما به دنبال مواجهه شدن با سد پارلمان انگلیس برای اجرایی کردن این توافق به دومین نخست‌‌وزیر قربانی این همه‌پرسی تبدیل شد.

ترزا می سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و ۱۷ خرداد رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد و متعاقبا بوریس جانسون سکان نخست‌وزیری را برعهده گرفت.

۳۱ اکتبر (نهم آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و جانسون تأکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد. در همین راستا دولت انگلیس توافقی را به اتحادیه اروپا تحویل داده و اعلام کرده که بروکسل تا هفته آینده وقت دارد نظرش را درخصوص بندهای آن اعلام کند.

توافق جدید جانسون تشکیل دو مرز قانونی و گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را شامل شده و سازوکارهای مربوط به مرزهای فیزیکی را حذف می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌کند قوه مجریه و مقننه ایرلند شمالی، در طول دوره انتقالی و بعد از آن هر چهار سال یکبار باید از حق رأی برای قبول این طرح برخوردار باشند.

برخلاف انتظارات قبلی، قرار است از فردا (پنجشنبه) هیئت بریتانیایی در بروکسل مذاکره برای تصویب این توافق‌نامه را آغاز کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین