کد خبر: ۶۱۵۳۲۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
از ۲۰ دعوای قضایی کشور، ۶ دعوای آن‌ها خانوادگی است

وضعیت بحرانی ۱۰ استان در افزایش طلاق و کاهش ازدواج

دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، گفت: 10 استان کشور از نظر افزایش طلاق و کاهش ازدواج وضعیت بحرانی دارند که استان کردستان ازجمله این استان‌ها است.
آفتاب‌‌نیوز :

ناهید رام پناهی، امروز( 17 مهر) در همایش بین استانی آموزشی- توجیهی بین دستگاهی آموزش و مشاوره هنگام ازدواج با حضور بیش از 200 نفر از مربیان آموزش هنگام ازدواج دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، دادگستری و مراکز بزرگ اسلامی کردستان، همدان و اسدآباد که در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: بابیان مختصری از تاریخچه کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق، بیان کرد: 10 استان کشور ازنظر افزایش طلاق و کاهش ازدواج وضعیت بحرانی دارند که استان کردستان ازجمله این استان‌ها است.

وی افزود: برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق به دستگاه‌های مربوط ابلاغ و شامل محورهایی ازجمله آموزش، مشاوره، ترویج و فرهنگ‌سازی، قضایی و انتظامی، حمایت‌های اجتماعی، سلامت فردی و اجتماعی و نیز برنامه‌ و بودجه است.

وضعیت بحرانی ۱۰ استان در ازدواج و طلاق

دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق، عنوان کرد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مهم طرح های لازم برای پنج آسیب مهم شامل طلاق،کودکان کار، حاشیه نشینی، فحشا و فساد و نیز کار ویژه تهیه شود که در این زمینه 13 دستگاه مسئول درگیر هستند.

رام پناهی افزود: روند تغییرات میزان طلاق در استان کردستان بیانگر این واقعیت است که این میزان از 2.5 در سال 92 به 2.4 در سال 98 به ازای هر 1000 نفر جمعیت رسیده است.

وی ذکر کرد: سن ازدواج در کردستان در مردان 29.5 و در زنان 24.8 سال است.

در ادامه وحید یوسفی‌نژاد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: ازدواج بین مسلمانان جایگاه رفیع و ویژه‌ای داشته و نیز در حرکت جامعه به سمت تعالی و توسعه تأثیر به سزایی دارد بنابراین یکی از اولویت‌هایی که باید مدنظر قرار گیرد رواج ازدواج و ارائه آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج برای ارتقای کیفیت و استواری آن است.

وی حرکت در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری را در زمینهٔ ازدواج آسان، فرزندآوری و افزایش جمعیت ضروری بیان کرد و افزود: در کنار افزایش نرخ ازدواج بین جوانان، کاهش سن ازدواج نیز مهم است چراکه موجب استفاده بهتر از استعدادها و نشاط جوانی می‌شود.

آثار و تبعات طلاق برای مرد و زن بسیار ناخوشایند و نامناسب است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه پیشگیری از طلاق و کاهش آمارهای مرتبط منجر به کاهش سایر مشکلات اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: آثار و تبعات طلاق برای مرد و زن بسیار ناخوشایند و نامناسب است و باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط با بهره‌گیری از پتانسیل‌های سمن‌ها نسبت به کاهش طلاق و حل مشکلات زوجین پیش از طلاق اقدام کنیم.

یوسفی‌نژاد گفت: ارائه آموزش‌های اصولی و علمی و بهبود سازوکارهای مربوط به ازدواج، سلامت جنسی و ادامه زندگی زناشویی، بهبود کیفیت و امید به زندگی آنان را به دنبال داشته و نیز وضعیت سلامتی افراد را ارتقا می دهد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بیگی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: آموزش‌های ازدواج فرآیندهایی است که باید توسط افرادی از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف اجرا شود و نیز اهداف مشخص و ملموسی را دنبال کند.

وی بیان کرد: متأسفانه ساعات کلاس‌های آموزشی و مشاوره ازدواج در سال‌های قبل دارای مشکلاتی بود ازجمله اینکه مهم‌ترین فاکتوری که سعی در آموزش آن داشتند راه‌های پیشگیری از بارداری بود که این به هیچ عنوان صحیح نبود چراکه زوج‌هایی که به تازگی به این امر پسندیده مبادرت ورزیده‌اند نیاز به فرزند آوری و گرم شدن بنیاد خانواده دارند و لازم است مهارت‌های افزایش جمعیت و فرزند آوری به آنان ارائه شود.

حجت‌الاسلام و المسلیمن بیگی ذکر کرد: تأثیر ارائه این کلاس‌های آموزشی باید طوری باشد که به‌جای اینکه دستگاه‌های مرتبط مطالبه گر شرکت زوجین در دوره‌ها باشند، خود زوجین مطالبه گر حضور در آن باشند و در این صورت است که آنچه را فرامی‌گیرند بکار خواهند گرفت.

در ادامه مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، اظهار کرد: این برنامه در 17 استان در کشور برگزارشده که خوشبختانه اثرات آن مثبت بوده است.

سید علی‌اصغر رفاهی ضمن بیان پاره‌ای از آمارهای کشوری و استان کردستان درزمینهٔ ازدواج و طلاق، گفت: طلاق توافقی، مطالبه مهریه و الزام به تمکین ازجمله دلایل دعاوی قضایی در کشور و استان کردستان است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان داشت: پیشگیری از قضایی شدن دعواهای خانوادگی، کمک به محکم نمودن بنیان‌های خانواده، حمایت‌های اجتماعی و تلاش در جهت مردمی شدن اقدامات ازجمله راهکارهای پیشگیری از طلاق است.

رفاهی افزود: تشکیل مجمع خیرین ازدواج و خانواده از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که به جد باید در استان‌ها پیگیری شود.

از 20 دعوای قضایی کشور، شش دعوای آن‌ها مستقیماً خانوادگی است

وی با اشاره به اینکه، با توجه به آمارها، از 20 دعوای قضایی کشور، شش دعوای آن‌ها مستقیماً خانوادگی است، افزود: استان کردستان درزمینهٔ میزان طلاق استانداردشده، رتبه چهار را در کشور دارد و این نشان‌دهنده نگران‌کننده بودن وضعیت دارد.

در ادامه فرانک اقدسی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان، با اشاره به اقدامات در خصوص افزایش ازدواج و کاهش طلاق در استان، گفت: یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در انتخاب همسران باید موردتوجه قرار گیرد دین‌داری است زیراکسانی که در زندگی به خداوند ایمان داشته و برای رضایت خداوند گام بردارند قابل تکیه‌تر و قابل‌اعتمادتر هستند.

فضای مجازی یکی از خطرات و تهدیدکننده‌های نظام خانواده است

وی گدایی کردن محبت توسط هر یک از زوجین در فضای مجازی را یکی از خطرات و تهدیدکننده‌های نظام خانواده برشمرد و بیان کرد: خانواده تنها جایی که محل واقعی آرامش، اطمینان و اعتماد برای زوجین است و بنابراین تمامی مشکلات باید از کانون خانواده‌ها شروع به حل شدن کند.

وی آمارهای مربوط به ازدواج و طلاق را در کردستان نگران‌کننده و کامل برانگیز بیان کرد و گفت: ظرفیت‌سازی آموزشی در محلات، حاشیه شهرها و روستاها منجر به ارتقای دانش، آگاهی‌ها و فرهنگ ازدواج در بین مردم می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
12
2
با ورود خانم ها به ورزشگاه ها و قهوه خانه ها و بی بند باری بنیان خانواده چی می شه ؟ متزلزل می شه !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
1
10
افزایش جمعیت: با یه بچه تمام زندگیم به هم گره خورده آقایا خانم مدعی فرزند آوری ماهانه چقدر حقوق میگیری نفست از جای گرم در میاد؟
ذاکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
7
محصول صدا و سیما, بخصو ص سریال ها کارشناسی معتبر نشده .
Nima
|
Canada
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
3
10
کاهش ازدواج بحران نیست
جمعیت زیاد بحران است
جمعیت ایران از ابتدای تاریخ تا یک قرن پیش ۹ میلیون نفر بوده
در صد سال اخیر بیش از ۸۰ میلیون شده این بحرانه
باید جمعیت کم شود و امکانات بیشتر شود به نسبت سرانه تا از بدبختی خارج شوید
بیدل
|
Canada
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
8
ماشالله اسم طول دراز و بی خاصیتی دارید( دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور) بدبختی کل کشور خود شماهایید اگر نباشید همه چیز بخودیخود درست میشه ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
0
0
زن گرفتم.تو شرکت کار میکردم.متریال وارد نشد از کار بیکار شدم در آستانه طلاق م.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین