کد خبر: ۶۱۸۷۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
ابوبکر البغدادی خطرناک‌ترین فرد تحت تعقیب در جهان بود

ابوبکر البغدادی که بود و چگونه قدرت گرفت؟ چرا کشته شدن رهبر داعش اهمیت دارد؟

تا زمان کشته شدن او در جریان عملیات نیروهای امریکایی، "ابراهیم عواد ابراهیم البدری" که با نام "ابوبکر البغدادی" شناخته می‌شود، خطرناک‌ترین فرد تحت تعقیب در جهان بود.‌
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه "گاردین" با اشاره به اینکه میراث "ابوبکر البغدادی" رهبر داعش سراسر خون و خشونت و ایجاد هراس، تخریب و هرج و مرج بود می نویسد: "او در جولای ۲۰۱۴ بالای منبری در مسجدی در موصل رفت و در لباسی مشکی خود را خلیفه مسلمین جهان معرفی کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تا یکشنبه، زمان کشته شدن او در جریان عملیات نیروهای امریکایی، "ابراهیم عواد ابراهیم البدری" که با نام "ابوبکر البغدادی" شناخته می‌شود، خطرناک‌ترین فرد تحت تعقیب در جهان بود.‌ برای بسیاری او نماد ایجاد ترس بود. او و گروه‌اش داعش، سرتاسر خاورمیانه را درگیر آشوب کردند. بغدادی مدعی ادامه دادن راه و روش و سلوک پیامبر اسلام بود. مدرک دینی اخد شده او در دانشگاه در عراق به او این احساس را داده بود که می‌تواند شخصیت اسلامی تاریخی و مهمی باشد.‌ پیش از او "ابومصعب الزرقاوی" رهبر شاحه القاعده عراق بود که بعدا تبدیل به داعش شد.‌ بغدادی که خودشیفتگی شدیدی در او دیده می‌شد باور داشت که می تواند حکومت بغداد را سرنگون ساخته و حکومتی اسلامی را به زعم خود به شیوه ۱۵۰۰ سال پیش در دوران صدر اسلام احیا کند و به مقابله با رقبای شیعه خود بپردازد".‌

ابوبکر البغدادی که بود و چگونه قدرت گرفت؟ چرا کشته شدن او اهمیت دارد؟ بغدادی چه ویژگی های شخصیتی‌ای در زندگی خصوصی داشت؟

گاردین درباره زندگی شخصی "بغدادی" می نویسد: "او یکی از شش فرزند زاده شده خانواده‌ای در شهر سامرا عراق بود. پدر او یک سنی مذهب بود و مادر او "عالیه حسین علی" نام داشت.‌ دوستان او در وی نشانه‌ای ندیده بودند که احتمال دهند می‌تواند رهبر یک گروه افراطی و مسلح سنی شود که قصدش احیای ارزش‌ها و سنت‌های پیشین تاریخ اسلام با قرائت سلفی باشد.‌ او در سال ۲۰۰۲ میلادی، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی به دریافت درجه دکترا در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه صدام در بغداد نائل آمد.‌ با این حال، کمتر کسی درباره جزئیات زندگی او تا اوایل سال ۲۰۰۴ میلادی چیزی می‌داند؛ زمانی که او در جریان حمله امریکایی‌ها در خانه دوست‌اش در فلوجه بازداشت شد. با این وجود، او پس از خلاصی از زندان ظرف مدت یک سال به شدت رادیکال شد و به شورای مجاهدین ائتلافی متشکل از گروه‌های مختلف شورشی پیوست و به یک رهبر شورشی در عراق تبدیل شد.‌ او به سرعت مدارج ترقی را در میان شورشیان طی کرد و در مرکزیت ساختار رهبری قرار گرفت. در آن زمان نام داعش فعلی، القاعده شاخه عراق بود و گروه متحد "اسامه بن لادن" قلمداد می‌شد و تهدیدی علیه دولت در کنترل شیعیان در عراق محسوب می‌شد. بهار عربی از اوایل ۲۰۱۱ میلادی و هرج و مرج روی داده پس از آن به خصوص به دلیل چند دستگی میان گروه‌های مخالف اسد فرصت مناسبی را اختیار بغدادی قرار داد. او در اواسط سال ۲۰۱۲ میلادی، شورشیان تحت امرش را به سوریه اعزام کرد و تا اواسط ۲۰۱۳ میلادی گروهی از شورشیان را حول محور رهبری فردی خود سازماندهی کرد که پس از آن به قوی‌ترین تهدید علیه خاورمیانه شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی با تسلیم نیروهای نظامی عراقی، شورشیان داعش توانستند کنترل موصل دومین شهر بزرگ عراق را در اختیار گیرند. همچنین، آنان کنترل تکریت زادگاه صدام را نیز در اختیار گرفتند.‌ بغدادی از سال ۲۰۱۳ میلادی، در اکثر آشوب‌ها نقش داشته و این کمتر در تاریخ پیش آمده که یک فرد در طول مدت زمانی کوتاه بتواند تا این اندازه تاثیرگذار باشد که باعث ایجاد ناآرامی شود".

این روزنامه می‌افزاید: "بغدادی سه بار ازدواج کرد و سه فرزندش همراه با او در جریان عملیات اخیر نیروهای امریکایی با انفجار مواد منفجره توسط خود او کشته شدند. بدین گونه بود که ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹‌ میلادی پرونده بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ میلادی بسته شد".

"گاردین" در گزارش دیگری درباره چرایی اهمیت کشته شدن بغدادی می نویسد:"او نماد داعش بود و با کشته شدن اش اعتبار نمادین آن گروه خدشه‌دار شده است. او در زمان اعلام‌ خلافت خودخوانده‌اش نیز با مخالف مقام‌های مذهبی متعدد مواجه شد. با این وجود، او خواستار مهاجرت مسلمانان خارجی و زنان به خاورمیانه و پیوستن آنان به خلافت تحت رهبری‌اش شد. گروه داعش تحت رهبری او یک حکومت را تشکیل داد حکومتی دارای دستگاه قضایی بیرحم با جمع‌آوری مالیات و ارائه خدمات عمومی. کشته شدن بغدادی مشروعیت داعش را کاملا زیر سوال برد. آن گروه دیگر نمی‌تواند ادعا کند که‌ متمایز از دیگر گروه‌های افراطی سنی است یا آنکه به دلیل خلیفه خودخوانده‌اش بر آنان برتری دارد".

سایت "میدل ایست‌ای" در گزارشی به ویژگی‌های شخصیتی بغدادی پرداخته و می‌نویسد: "او فردی آرام و کم حرف بود. او همچنین، مردی تنها بود.‌ این سومین پسر از چهار پسر خانواده، معلم قرآن بود و مدعی بود که از تبار و خاندان پیامبر اسلام است. "احمد الدباش" که هم دانشکده‌ای او بوده می‌گوید: "او فردی ساکت و تنها بود.

اندیشکده "بروکینگز" در گزارشی در سال ۲۰۱۵ درباره بغدادی نوشته است که او بخش عمده سال‌های زندگی‌اش را به تحصیل علوم اسلامی پرداخته اما در تیم فوتبال مسجد محله نیز عضویت داشت و ملقب به "لیونل مسی" تیم بود که اشاره به بازی خوب او همچون مسی بازیکن تیم بارسلونا دارد. گفته می‌شود که او کودکی تقریبا آرامی داشته و علوم قرآنی را در بزرگسالی در دانشگاه صدام آموخته بود و از آنجا فارغ التحصیل شده بود. او پس از سال‌ها زندگی در خانواده‌ای فقیر پس از حمله نیروهای امریکایی در سال ۲۰۰۳ علیه عراق تصمیم به مبارزه با امریکایی‌ها گرفت. او گروه "جماعت الجیش اهل سنت" را پایه‌گذاری کرد که در شهرهای سامره، دیاله و بغداد عراق فعال بود و اعضایش علیه نیروهای امریکایی می‌جنگیدند. او در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط امریکایی‌ها بازداشت و به زندان ابوغریب انتقال یافت. او سپس به مرکز بازداشت دیگری (زندان بوکا) منتقل شد که از آنجا تحت عنوان "دانشگاهی جهادی" یاد شده چرا که بغدادی و سایر بازداشتی‌ها توانستند مسائل بیشتری را بیاموزند و آماده تشکیل گروه جهادی دیگری پس از آزادی شوند.‌ در آن اردوگاه نیروهای تندرو، میانه‌روها را وادار به گوش دادن به حرف‌های روحانیونی می‌کردند که همگان را به جهاد تشویق کرده بودند. اکثر زندانیان بی‌سواد بودند اما تعدادی نیز دانشجو و دارای مدارج تحصیلی عالیه بودند. در زندان نحوه ساخت مواد منفجره و چگونگی انجام عملیات انتحاری آموزش داده می‌شد.‌

"میدل ایست ای" در ادامه می‌نویسد: "امریکایی‌ها مقصر هستند چرا که جلوی این آموزش‌ها را نمی‌گرفتند.‌ بغدادی از سوی مقام‌های زندان تهدیدی سطح پایین قلمداد و کمتر از ده ماه پس از گذراندن زمان بازداشت‌اش آزاد شد. بغدادی در سال ۲۰۱۰ میلادی، پس از مرگ "ابوعمر البغدادی" رهبر شورای مجاهدین به رهبری آن گروه رسید. گروه در نهایت به داعش کنونی تبدیل شد و تحت رهبری او عملیات بمبگذاری‌هایی را علیه اماکن مذهبی شیعیان انجام داد. به دلیل آغاز اعتراضات در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، بغدادی از فرصت استفاده کرد و در سال ۲۰۱۳ میلادی ادغام شاخه القاعده عراق و جبهه النصره از گروه‌های سلفی را اعلام کرد‌. با این حال، "ابو محمد الجولانی" رهبر جبهه النصره این ادغام را رد کرد. در آن زمان، "ایمن الظواهری" رهبر القاعده انحلال شاخه القاعده عراق را اعلام کرد.‌ ظواهری دستور داد تا بغدادی و جولانی رهبران گروه‌های مجزای خود باقی بمانند. بغدادی اما این ایده را رد کرد و فرماندهی ۸۰ درصد از جنگجویان خارجی جبهه النصره را برعهده داشت.‌ در ژانویه ۲۰۱۴ میلادی، میان دو گروه درگیری‌ای در دیرالزور ایجاد شد و داعش توانست نیروهای جبهه النصره را از شهر رقه عقب براند. داعش موضع خود را در شرق سوریه مستحکم‌تر ساخت و دامنه حضورش را تا عراق گسترش داد. در ژوئن ۲۰۱۴ داعش کنترل موصل دومین شهر بزرگ عراق را در دست گرفت.‌ بغدادی نیز خود را خلیفه مسلمین معرفی کرده بود. در پنج سال گذشته گفته می‌شد بغدادی مخفی شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ادعایی درباره مجروحیت شدید بغدادی در جریان حمله صورت گرفته در نزدیکی موصل‌ مطرح شد. پس از آن، بغدادی به رقه انتقال یافت و با انتشار ویدئو و صدایی از خود به هواداران داعش اطمینان داد که سالم است. در جولای ۲۰۱۷ میلادی داعش کنترل موصل را از دست داد. در سوریه نیر داعش باغوز آخرین سنگرش را از دست داد و بسیاری از داعشی‌ها توسط نیروهای کرد بازداشت شدند".‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
3
0
نظر برای داعش از واضحات. و چاپش معنی ندارد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
6
به نظر میاد بر سر کشته شدن رئیس داعش توافق شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین