کد خبر: ۶۲۷۰۲۰
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
کاهش قدرت خرید مردم و درآمدهای نفتی کشور

جهانگیری: صادرات نفت به شدت کاهش یافته/ اشکالی ندارد به مردم بگوییم اشتباه کردیم

جهانگیری گفت: الان بخاطر گوش‌های نامحرم نمی گویم چه میزان صادرات نفت داریم. ولی یقینا میزان صادرات نفت در سال ۹۷ و ۹۸ به شدت کاهش یافته است. در این شرایط دو شوک حتما زندگی و معیشت مردم در شرایط سختی قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که باید در همه سطوح دولت و مدیریت نظام یک صدا بشنویم، گفت: چالش‌ها و مشکلات در مقابل فرصت‌های کم‌نظیری که ایران دارد، ناچیز است و ما می‌توانیم با کمک همدیگر از پیچ‌های خطرناک عبور کنیم.

اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در آیین نکوداشت مهندس محسن خلیلی عراقی افزود: آنچه مردم را رنج می‌دهد و متحیر می‌کند این است که آنها احساس می‌کنند در این تنگناهای اقتصادی فراموش شده‌اند.

جهانگیری: صادرات نفت به شدت کاهش یافته/مردم متحیر می شوند که یعنی ما فراموش شده‌ایم؟/اشکالی ندارد به مردم بگویم اشتباه کردیم

وی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور گفت: این چالش‌ها و مشکلات در مقابل فرصت‌های کم‌نظیری که ایران دارد، ناچیز است ما می توانیم با کمک همدیگر از پیچ‌های خطرناک عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه ما در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند اقتصاد ایران را نابود کنند، آن چیزی که امروز اقتصاد ایران را نگه داشته است تلاش شما فعالان اقتصادی است.
وی افزود: نیاز امروز مردم این است که دولتمردان در همه نهادهای دولتی و حکومتی، حوزه‌های مدنی، تمام احزاب، نخبگان و دانشگاهیان برای این کشور افق گشایی کنند. دشمن به دنبال این است که آینده ایران را سیاه نشان دهد بنابراین باید افق گشایی کنیم و می‌توانیم این کار را در همه سطوح کشور انجام دهیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به شخصیت مهندس خلیلی عراقی گفت: انسان هایی هستند که همه عمر تلاش کردند که ایران سربلند باشد بنابراین باید در دوران حیاتشان از آنها تقدیر شود به حقیقت نام خلیلی در ایران ماندگار خواهد ماند. امثال آقای خلیلی در اقتصاد ایران خیلی بی معرفتی تحمل کردند چرا که روزهای سختی بر صنعت ایران گذشت. شاید نوشتن تاریخ صنعت ایران از بعد سیاسی یک مسئله بسیار مهمی باشد. روزهایی بود که این چراغ میرفت که سوسوهای آخر را بزند اما عده‌ای ایستادند و نگذاشتند چراغ صنعت ایران خاموش شود و یقینا یکی از آنها که در این چهل سال اخیر نقش تعیین کننده‌ای داشته، آقای خلیلی بود.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه گفت: من در تمام مسئولیت‌هایی که داشته‌ام، اصلی‌‌ترین دغدغه‌ام توسعه ایران است، موانع و شرایط توسعه ایران را هم به خوبی آگاه هستم و همواره به آن فکر کردم که چه شرایطی برای توسعه و چه موانعی پیش‌روی توسعه ایران است. یکی از مهمترین کارها این است که سرمشق‌ها و انسان‌های الگویی که در این مسیر خدمت کرده‌اند از آن‌ها قدردانی کنیم. صنعتگرانی که در ایران در حال خدمت هستند وقتی ببینند جامعه قدردان آنها است با عشق و تلاش بیشتری کار می کنند و نتیجه آن این است که به ظرفیت‌های کشور اضافه می شود، انسانهای متعددی در این مسیر گام بر میدارند بنابراین این یک ضرورت جدی برای امروز و فردای ایران است.

وی گفت باید کاری کنیم که این الگوها تکثیر شوند ده‌ها، صدها و هزاران محسن خلیلی در صنعت ایران شکل بگیرد که دغدغه توسعه ملی کشور داشته باشند خصوصاً در شرایط فعلی کشور که با مشکلات پیچیده روبه رو است.

جهانگیری ادامه داد: خصوصا در شرایط فعلی که کشور با مشکلات پیچیده‌ای و شرایط خطیری روبرو است. عوامل سیاسی، اجرایی، اقتصادی و اجتماعی متعددی پیش‌روی مردم و جامعه ما است. تحریم‌ها و مشکلات ساختاری چهل ساله اقتصاد مثل دولتی‌بودن اقتصاد، اتکای بیش از حد به درآمدهای نفت، ضعف در برخی از ساختارهای مدیریتی کشور و برخی چالش‌ها که به ابرچالش تبدیل شده است که از آن خلاصی پیدا نکردیم. در کنار نواقص، فرصت‌های بی‌نظیری در بخش‌های مختلف کشور برای توسعه وجود دارد که یکی از آن‌ها توان و ظرفیت فعالان و صنعتگران ایران است، ما می توانیم با کمک یکدیگر ایران را از هر پیچ خطرناکی عبور دهیم. این امر منوط به اراده و عزم همگانی برای آبادانی کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر این که دشمنان هدفشان تیره و تار و مبهم نشان دادن آینده برای ملت ایران است، گفت: باید از فرسایش سرمایه‌های مادی و معنوی کشور جلوگیری کنیم، نباید بگذاریم با وجود شرایط سخت اقتصادی که مردم را نگران و قدرت اقتصادی آنها را کاهش داده و معیشت آنها را در شرایط دشواری قرار گرفته، امید به آینده از بین رود. باید امید اجتماعی را در جامعه تقویت کنیم نباید بگذاریم ملت احساس کند که آینده‌ای برای آنها وجود ندارد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به دو شوک اقتصادی در دهه ۹۰ یعنی کاهش قدرت خرید مردم و کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ گفت: یکی شوک تحریم‌های ۹۰ و ۹۱ بود که تورم ۳۵ درصد و ۴۰ درصد را به وجود آورد که نتیجه آن قدرت خرید مردم را چند سال به عقب برد البته آن زمان می‌گفتند که در تحریم ها می‌توانید تا یک میلیون بشکه نفت صادر کنید و ما تا همان میزان صادر می کردیم. درآمد سال ۹۰ از صادرات نفت ۱۱۸میلیارد دلار و سال ۹۱، ۶۸ میلیارد دلار بود و شوک دوم در ۹۷ و ۹۸ اتفاق افتاد که این بار نگفتند که شما می‌توانید تا یک میلیون بشکه نفت صادر کنید گفتند تلاش می کنیم که صادرات نفت ایران به صفر برسد.

جهانگیری ادامه داد: الان بخاطر گوش‌های نامحرم نمی گویم چه میزان صادرات نفت داریم. ولی یقینا میزان صادرات نفت در سال ۹۷ و ۹۸ به شدت کاهش یافته است. در این شرایط دو شوک حتما زندگی و معیشت مردم در شرایط سختی قرار داد.

جهانگیری تاکید کرد: باید در تمام سطوح دولت و مدیریت نظام یک صدا بشنویم، آن چیزی که مردم ما را رنج می دهد می‌بینند در چنین شرایط اقتصادی که بر زندگی آنها تحمیل شده است گاهی اوقات این علیه آن و آن علیه این صحبت می‌کند. مردم متحیر می شوند که یعنی ما فراموش شده‌ایم؟

وی افزود: مسیر دوم این است فرصت های جدید برای توسعه کشور خلق کنیم و در دل این محدودیت ها می‌توان فرصت‌های توسعه برای ایران ایجاد کرد و شما فعالان اقتصادی می‌توانید این کار را انجام دهید. اصلاح روش‌های غلط و رویکردهای نادرست را باید اصلاح کنیم تا ثمربخش باشد و اشکالی ندارد که به مردم صادقانه بگویم اینجا اشتباه کردیم و اینجا باید این گونه حرکت کنیم و این تصمیم ما غلط بوده و تصمیم درست چیست و آن را اتخاذ کنیم و این گونه کار کشور پیش خواهد رفت.
جهانگیری ادامه داد: باید به بخش خصوصی در این شرایط بیش از مواقع دیگر توجه کنیم. سربازان واقعی خط مقدم اقتصاد کشور هستند. نگاه پیمان‌کارانه به بخش خصوصی نداشته باشیم که کاری به آنها سپردیم تمام می شود می روند پی کارشان. نگاه توسعه گرانه باید به بخش خصوصی داشته باشیم. آنها در توسعه ایران شریک هستند و به عنوان شریک با آنها گفت و گو کنیم.

وی با اشاره به رشد دو رقمی صنعت در زمان مسئولیتش در وزارت صنایع و معادن گفت: در آن مقطع بخش خصوصی فعالانه و عاقلانه به دولت راهکار و شیوه‌های جدید پیشنهاد می داد در آن مقطع راهبرد توسعه صنعتی از سوی دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی شریف نوشته شد و یکی از کسانی که در تدوین آن راهبرد نقش بسزایی داشت مهندس محسن خلیلی عراقی بود که همواره برای رفع موانع و مشکلات وقت می‌گذاشت و امیدوارم آن شیوه همچنان دنبال شود.

در این مراسم مهندس شافعی رییس اتاق ایران با اشاره به ویژگی های اخلاقی و حرفه ای مهندس خلیلی عراقی از مسئولیت پذیری و آمان گرایی به عنوان خصوصیات بارز این فعال صنعتی کشور یاد و بر تجلیل از الگوهای کار و کارآفرینی تاکید کرد.

مهندس خلیلی عراقی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری مراسم نکوداشت به حکم مشاورت جهانگیری در زمان تصدی وزارت صنایع و معادن برای خود اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت ایران نیازمند آزادی و توجه به بخش خصوصی است و باید همه در کنار یکدیگر برای آبادانی و توسعه صنعتی کشور تلاش کنیم.

در این مراسم ضمن رونمایی از تمبر یادبود لوح تقدیری توسط جهانگیری به مهندس خلیلی عراقی اهدا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
2
55
نگویید هم نفت صادر نمیشود ولی صفر که شد آنجا دیگه شکست را بپذیرید
ناشناس
|
Oman
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
1
65
وقتی تحریم هم نبود همه پول نفت میرفت سر سفره ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
17
32
آقای جهانگیری متاسفانه کاسبان تحریم درکشورتمام شرایط سخت مشکلات تحریم رادرفضای حزبی وجناحی بگردن مدریت دولت انداخته تابه اهداف شوم خودبرسندوشایددر آینده با این ترفند قدرت رادرمجلس وریاست جمهوری بدست بکیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
3
32
سخنان سخنگوی دولت امروز متناقض با حرفهای جهانگیری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
5
37
آنهایی که ازاول مخالف برجام بودند وآن را به شکست کشاندند و از تحریم خوششان می آید جواب این ملت فقیر و گرسنه را بدهند متاسفانه سه چهارم ملت یا کمیته امدادی شدند یا جز 60میلیون نفری هستند که به عنوان اقشار آسیب پذیر چشم دوخته اند به یارانه بنزین که پولش یک لنگه کفش هم نمی شود ...بیایند حداقل به حرفهای این ملت فقیر را بشنوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
برجام مرد آمریکا دفنش کرد برید یقه رفیق شفقتون آمریکا رو بگیرید. غربگداها همش دنبال انداختن گردن اینو و اون هستن.
gaber
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
غربگرایی بهتر از پوچگراییست . اگر بگویید با شرق کجا رسیدید ممنون میشیم .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
2
33
بی اشکال هم نیست ولی اشکال بدترتان اینه که هنوز هم دارید به اشتباهتان ادامه می دهید ونظر اکثریت ملت را که صاحبان مملکتند در اداره کشورلحاظ نمیکنید !.؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
منفی اشتباه است
حسن صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
2
24
جناب آقای جهانگیری به گونه‌ای صحبت می‌فرمایید که نا امیدی از ان برداشت می‌شود مگر قبلا دولتمردان نمیفرمودند که ما تمام سناریوها را برای کاهش صدور نفت پیشبینی نموده‌ایم.پس بسم‌الله بفرمایید به جای ایه یاس و باید باید کردن مسئولین، عمل را سرلوحه قرار دهید.
ضمنا این را نیز بدانید که گوش نامحرمان تیز و احتیاج به سخن گفتن ندارد.
ملت ولایتمدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
3
21
یا علی. بخاطر حفظ نظام و ملت باید صلح را بپذیریم والا تحریم اقتصادی و فشار اقتصادی کمر نظام را خورد میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
4
24
جناب جهانگیری ما یادمان نرفته شما در مناظره های انتخاباتی چه ادعاهایی را مطرح میکردید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
34
آلودگی هوا مهم نیست مهم اینه که دوتا خودروساز انحصار خودرو رو درکشور در دست دارند و واردات خودرو ممنوعه و مردم کشور ما نمیتوانند مانند تمام مردم دنیا خودروهای با کیفیت - پاک - بدون آلودگی را بخرند و از همه مهمتر با اخذ عوارض سنگین واردات خودرو، این دود و الودگی هوا را به شهروندان تحمیل کرده ایم چون دو تا خودرو ساز باید خودرو بسازند در کشور ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
2
31
آقای جهانگیری
نه یک کار بلکه صدها کارتان اشتباه بود نه در این دولت بلکه از سال پیش اشتباه کردید.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
1
37
تاوان اشتباهات وحشتناک شماها رو هم ملت ایران دارند پرداخت میکنند .
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
19
4
جناب آقای جهانگیری سلام
همین که از مردم عذرخواهی کردید جای تشکر دارد به نکته خوبی اشاره فرمودید باید با مردم صادق بود و مسایل و مشکلات کشور را با مردم در میان گذاشت. ای کاش این صداقت طی هشت سال و دو دوره ریاست جمهوری پا برجا باشد نه هنگام انتخابات . یکدلی و همدلی خوب است نه هنگام نیاز.
- در خصوص وابستگی به نفت اتفاقا این وابستگی خوب است به شرط آن که از همه ظرفیت های این محصول خدادادی بتوان استفاده کرد و صنایع پتروشیمی را گسترش داد و علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانجات کشور (که بیشتر آنها وابسته به مشتقات نفتی می باشد) صادرات را نیز در پیش گرفت متاسفانه سالانه میلیاردها دلار در این حوزه کشور واردات دارد که می توان با گسترش صنایع پتروشیمی هم نیاز کشور را تامین کرد هم صادرات انجام داد و از درآمد حاصله در بخشهای دیگر صنعت و کشاورزی سرمایه گذاری و به تولید کمک کرد.
متاسفانه در دولت جنابتان تحریم ها بهانه خوبی شده تا بر روی اخذ مالیات متمرکز شوید البته این خوب است به شرطی که تمام صنوف مالیات دهند و پرداخت مالیات معطوف به قشر کارمند و کارگر و کسب و کارهای ضعیف نشود. می بایست با ایجاد سیستم یکپارچه در حوزه مالیاتی تمام اصناف را به استفاده از سیتم ملزم کرد و محاسبات نیز توسط سیستم انجام گردد سالهاست بر روی این موضوع کار شده ولی به علت عدم توانایی مدیران شما تا کنون این کار عملیاتی و اجرایی نشده و هنوز محاسبات توسط ممیزان مالیاتی انجام می شود که این هم ایجاد فساد می کند و هم دولت به بخشی از حقوق خود نمی رسد.
در این که هدف دشمن به زانو در آوردن این نظام است شکی نیست که البته اگر درایت باشد آن را به گور خواهد برد ولی متاسفانه در سال 97 و 98 بی تدبیری مسئولان دولتی در کنترل نرخ ارز و اختصاص ارز به صنایع تولیدی (که وجود خارجی نداشت) و ایجاد رانت برای عده ای به این اقدام دشمنان دامن زد و مشکلاتی را برای کشور پیش آورد. همچنین با اینکه تجربه اختصاص ارز در دوران آقای هاشمی رحمت الله علیه را داشتیم متاسفانه به بهانه حمایت از تولید باز هم ارز ارزان قیمت را در اختیار افرادی قرار دادیم که اصلا کار تولید نمی کردند در آن زمان نیز ارز 7 تومانی را به عده ای دادند که کار تولید پیش برود که متاسفانه یا انتقال به خارج از کشور انجام شد یا صرف ساخت و ساز و بساز و بفروشی شد الان هم همین رویه متاسفانه ادامه دارد و نبود سیستم نظارتی مناسب بخشی از بیت المال را اینگونه به تاراج می برد. ای کاش در کنار توجه به تولید و شرکت های دانش بنیان ساختار مناسب تعریف می شد تا مجددا در چند سال آینده شاهد خروج ارزهای اختصاص داده شده به این بخش ها به خارج از کشور و یا استفاده آن در حوزه های دیگر نباشیم.
در خصوص نحوه افزایش نرخ سوخت هم بی تدبیری کاملا هویدا بود و هزینه های هنگفتی را برای کشور به بار آورد نتیجه اینکه در کنار صداقت با مردم تعهد و کارآمدی نیز نیاز می باشد.
در حوزه سیاست خارجی نیز کسی منکر عناد و دشمنی آمریکا با ایران نیست ولی می توان از کشورهایی مثل ترکیه الگو گرفت ببینید با شیوه ای که اردوغان در پیش گرفت طی این چند سال میلیاردها دلار جذب کشورش کرده و مردم کشورش تغییر را احساس می کنند.
و در آخر اینکه به جای افزایش حقوق و کمک های معیشتی و پرداخت یارانه ترتیبی اتخاذ فرمایید تا نرخ خدمات و کالا و مسکن و اجاره در کشور ثابت بماند اینگونه هم مردم به یک رفاه نسبی می رسند و هم می توانند با طیب خاطر برای آینده برنامه ریزی کنند و با امید زندگی کنند .
باور کنید اجرای این کارها ساده است و شرط آن اخلاص و عمل می باشد.
یاعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
1
34
مردم بایدبگوینداشتباه کردیم،نَه شما!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
22
مسئولین فقط انتظار دارند مردم همش مقاومت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
5
13
امیدوارم ادامه تحریم هابه جام زهر ختم نشود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
1
42
مردم خواستار رابطه عادی با آمریکا هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
29
3
مردم خواستارند ولی امریکا دنبال رابطه نیست دنبال سلطه هست.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
12
3
تحریم نفتی مختص دولت شما نیست . دولت قبل تر هم تحریم بود ولی نفت صادر می کرد . اسمش رو گذاشتند کاسب تحریم و بابک زنجانی رو کردید علم . حالا بفرمایید خودتان چه گلی زدید ؟
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
3
من وصدها نفر از این جامعه ایرانی مشکلات درمانمان به چه کسی بیان کنیم شما آقای جهانگیری بارها این جمله بیان کردید که من ماموراجرای اقتصاد مقاومتی شدم من نوعی از لحاظ دارو ودرمان مسکن معیشت زندگی انتقال مشکلاتم به مسئول مربوطه قدرت لازم را ندارم شما وخیلی از مسئولین بیان می کنین مردم در تظاهرات وبه اصطلاح اغتشاشات شرکت نکنند از راه قانونی مشکلاتشان را بیان کنند این جمله بسیار زیبائی است وهیچ آدم عاقلی مخالف آن نیست بعد از این چند سطر که نوشتم سئوال بنده از شما وخیلی از مسئولین اینست که چرا مردم عصبانی شده اند بنده حدود ۵۲ سال سن دارم خیلی چیزها دیدم وشنیدم تا کنون هیچ چیزی ببان نکردم ولی متن را دیدم وخیلی مشکلات یا خودم دارم یا اطرافیانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
3
شما در ظاهر هم شده، منتخب مردم هستید تا از منافعشان صیانت کنید و مردم را از گزند حوادث حفظ کنید، این اشتباه شما بقدری بزرگ است که مردم باید چار چوبی را که موجب بروز اینگونه اشتباهات هولناک میشود را تغییر دهند
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
یک کلمه تقدیر میکردی کافی بود دولت الان هرچی بگوید علیه خودش تمام میشه اگر درک این را ندارید بهتره بفهمید که حرف زدن شماها هزار تا سوراخ داره برای ما . با حرف نزدن کسی مریض یا بدحال نمیشه . . با کلمات بازی نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
2
1
ای بنازم به این همه شجاعت ورو
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بنازم به دولت اصلاحات که سکه ۷۵ تومان بود و مردم در رفاه بودند و صلح درمنطقه جاری بود و یک دزدی واختلاس هم پبش نیومد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین