کد خبر: ۶۲۹۴۲۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
بازتاب و پیش بینی پیامدهای رویدادهای پرتلاطم اخیر در عراق

تشدید بحران در عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

کریستین ساینس مانیتور: تحولات اخیر عراق موضع ترامپ در فشار علیه ایران را تضعیف خواهد کرد/ المانیتور: ترامپ با اقدام علیه کتائب حزب الله در عراق می‌خواهد بهانه‌ای برای اقدام نظامی مستقیم علیه ایران پیدا کند/ حمله امریکا علیه کتائب حزب‌الله کار را برای واشنگتن در عراق و مبارزه علیه داعش و تروریسم دشوارتر خواهد ساخت / نشنال اینترست: ممکن است جنگ امریکا در عراق پس از حمله اخیر علیه کتائب حزب الله گسترش یابد/ میدل ایست آی: علیرغم افزایش هزینه‌ها، حمله اخیر امریکا باعث تقویت و استحکام بیش‌تر روابط تهران با شبه نظامیان مورد حمایت‌اش در عراق خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین‌الملل- سایت و رسانه‌های مختلف خبری در گزارش‌های مختلفی از زوایای گوناگون به بررسی پیامد‌ها و چشم‌انداز تنش‌های اخیر در عراق پرداخته‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" در گزارشی اشاره می‌کند که حملات هوایی اخیر امریکا علیه پایگاه‌های کتائب حزب الله و در مقابل، تجمع طرفداران آن گروه شبه نظامی عراقی در برابر سفارت امریکا در بغداد و حمله به سوی آن، باعث ایجاد خدشه در روابط امریکا و عراق خواهد شد.

بحران عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

این روزنامه می‌نویسد: "بدتر شدن روابط امریکا و عراق موضع ترامپ در کارزار فشار علیه تهران را تضعیف خواهد کرد. رویداد‌های اخیر می‌توانند نفوذ امریکا در منطقه را تضعیف کنند. دولت عراق ماه‌هاست که خواستار حفظ روابط حسنه خود با ایران و امریکا بوده است. با این حال، اکنون به دلیل عصبانیت نسبت به اقدام نظامی امریکا تصمیم گرفته تا از ورود معترضان به سفارت امریکا در بغداد جلوگیری نکند. این نشانه‌ای از وخیم‌تر شدن روابط امریکا و عراق است. نیرو‌های امنیتی عراقی هیچ تلاشی برای متوقف ساختن معترضان نکردند".

سایت "المانیتور" در گزارشی با رویکردی امنیتی اشاره می‌کند که ترامپ می‌خواهد با اقدام علیه شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران پایه و اساس و بهانه‌ای قانونی برای دست زدن به اقدام نظامی مستقیم علیه تهران پیدا کند.

این سایت می‌نویسد: "افزایش تنش میان نیرو‌های امریکایی و شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در عراق می‌تواند منجر به اقدامات گسترده‌تر ارتش امریکا علیه ایران شود. اگر این اتفاق روی دهد ترامپ طرح قانونی‌ای را در دست دارد که ماه ژوئن گذشته از سوی وزارت خارجه امریکا به کنگره ارسال شده بود. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا گفته است که دولت امریکا میان دولت ایران و نیروهای مورد حمایت آن تمایز و تفاوتی قائل نیست. دموکرات‌ها در کنگره نگران هستند که دولت ترامپ بتواند از دو مجوز نظامی قبلی یکی در سال ۲۰۰۱ و دیگری مرتبط با سال ۲۰۰۲ برای اقدام نظامی علیه ایران استفاده کند".

بحران عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

این سایت در گزارش دیگری اشاره می‌کند که موقعیت امریکا در عراق پس از حملات اخیر انجام شده از سوی امریکایی‌ها علیه پایگاه‌های کتائب حزب الله به مخاطره خواهد افتاد.

این سایت می‌نویسد: "دولت ترامپ بر این باور بود که حمله علیه پایگاه‌های یک گروه شبه نظامی شیعه در عراق صرفا پاسخی تدافعی به حمله آن گروه بود که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار امریکایی شد. با این حال، در حال حاضر اقدام امریکا با محکومیت شدید از سوی دولت عراق مواجه شده است. امریکا ۵.۲۰۰ نظامی خود را برای نبرد با داعش به عراق اعزام کرده است. با این حال، اکنون مشخص نیست که آیا دولت بغداد کماکان خواستار باقی‌ماندن نیرو‌های امریکایی در عراق خواهد بود یا خیر. واقعیت آن است که کار برای امریکا دشوارتر می‌شود و ادامه اقدامات شبه‌نظامیان شیعه علیه مواضع امریکایی می‌تواند تهدیدی جدی برای جنگ علیه داعش به رهبری امریکا باشد. ممکن است شبه‌نظامیان شیعه نیرو‌های امریکایی را با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای هدف قرار دهند. این موضوع منابع انسانی امریکا در عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد".

خطر گسترش جنگ در عراق

نشریه تخصصی دفاعی – نظامی "نشنال اینترست" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که ممکن است جنگ امریکا در عراق پس از حمله هوایی اخیر آن کشور علیه پایگاه‌های گروه شبه نظامی کتائب حزب الله گسترش یابد.

بحران عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

این نشریه می‌نویسد: "قرار بود که حملات هوایی اخیر امریکا پیام بازدارندگی برای حمله در نزدیکی کرکوک داشته باشد با این حال، به نظر می‌رسد اکنون امریکا در آستانه درگیری‌های گسنرده‌تری قرار گرفته است. امریکا با حملات هوایی اخیر خود فصل تازه‌ای را در عراق گشوده است. اکنون امریکا و اسرائیل هر دو می‌خواهند تهدید به ادعای آنها متوجه از جانب ایران برای منافع خود را خنثی کنند با این حال، آن دو با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند. اسرائیل می‌خواهد مانع از انتقال مهمات و تجهیزات نظامی به سوریه در مرز با اسرائیل شود و امریکا می‌خواهد به مبارزه علیه داعش و تروریسم بدون حضور نیروهای مورد حمایت ایران ادامه دهد. در مقابل، ایران نشان داده که در واکنش به فشار‌های تحریمی امریکا از نیرو‌های مورد حمایت خود علیه امریکا و اسرائیل استفاده می‌کند".

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "تنش‌ها لحظه‌ای مهم را برای امریکا در عراق ایجاد کرده است. واشنگتن در گذشته چندین بار عراق را ترک کرده است: در دهه ۹۰ میلادی، پس از جنگ خلیج فارس و عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی در سال ۲۰۱۱ میلادی. گروه‌های طرفدار ایران در عراق می‌خواهند امریکایی‌ها بار دیگر آن کشور را ترک کنند. دولت عراق، اما نمی‌خواهد آن کشور به صحنه درگیری میان ایران و امریکا تبدیل شود. اکنون نیرو‌های حشد الشعبی نیز بر سر دو راهی انتخاب هستند. آنان یا باید تشدید درگیری را با امریکا انتخاب کنند و نشان دهند که قدرت تازه پشت سر حکومت عراق هستند و نقشی مشابه سپاه در ایران را ایفا کنند و یا آنکه راهی متفاوت را انتخاب کنند تا ایران نشان دهد که به دنبال کاهش تنش با امریکا است. گسترش درگیری‌ها می‌تواند هزاران کیلومتر از خلیج فارس تا ارتفاعات جولان را در بر گیرد".

بحران عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

سایت "میدل ایست ای" در گزارشی اشاره می‌کند که حملات هوایی امریکا علیه پایگاه‌های کتائب حزب الله سبب می‌شوند علیرغم افزایش هزینه‌ها برای ایران، تهران روابط و اتحاد خود با شبه نظامیان مورد حمایت‌اش در عراق و سایر نقاط منطقه را مستحکم‌تر از قبل سازد.

این سایت می‌نویسد :"احتمالا ایران بیش از گذشته متکی به شبکه حمایتی منطقه‌ای خود متشکل از بازیگران غیردولتی خواهد بود. واقعیت آن است که بسیج گروه‌های شبه نظامی تحت چتر محور مقاومت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های استراتژی بازدارندگی ایران علیه امریکا و متحدان آن کشور در خاورمیانه بوده است".

بحران عراق؛ ترامپ به دنبال بهانه برای حمله به ایران است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
5
35
خدایا خسته شدیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
6
30
والله تو کشور ما خودمون هزارتا بدبختی داریم
تو رو خدا بی خیال.......
این مردم آرامش و زندگی خوب میخوان و لیاقتش رو هم دارن
فرهاد
|
Austria
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
19
2
پاراگراف آخر رو بخونید.
قابل توجه کسانی منتقد اینن که چرا ایران داره در کشورهای دیگر نفوذ میکنه!
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
6
12
خدایا خسته شدیم اخه به ما چه
Musa
|
Sweden
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
2
مردم عراق با اقدامات مردمی سربازان امریکایی را می کشند . مشکل امریکا با مردم عراق است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین