کد خبر: ۶۳۰۱۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
آگهی

انواع تیر‌های ساختمانی مورد استفاده در سازه‌ها

تیر‌های ساختمانی براساس وظیفه‌ای که در سازه ایفا می‌کنند و نوع باری که به آن‌ها وارد می‌شود، انوع مختلفی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

وظیفه اصلی تیر‌ها در سازه انتقال بار‌های قائم بر محور خود به تکیه گاه‌ها می‌باشد و معمولا به صورت اعضای افقی یا شیب دار قرار می‌گیرند. این اعضا در حقیقت بار‌های عمود بر محور طولی خود را تحمل کرده و در اثر این بار‌ها در مقاطع مختلف نیروی برشی و لنگر خمشی به وجود می‌آید.

تیر‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که در ادامه قصد داریم به توضیح مختصری در خصوص هر یک بپردازیم. برای ساخت یا بازسازی خانه لازم است در خصوص استفاده از تیر‌های موردنیاز با مهندسان سازه مشاوره نمایید. کسب اطلاعات در خصوص تیر‌های مختلف می‌تواند به پیشبرد پروژه شما کمک شایانی نماید. جهت اطلاع از قیمت تیرآهن با کارشناسان مرکزآهن تماس حاصل فرمایید.  

انواع تیر‌های ساختمانی مورد استفاده در سازه‌ها

معرفی انواع تیر در سازه‌های فلزی

تیر‌های ساختمانی براساس وظیفه‌ای که در سازه ایفا می‌کنند و نوع باری که به آن‌ها وارد می‌شود به صورت زیر می‌باشند:

تیر اصلی: تیر اصلی افقی بوده و با اتصال ساده یا برشی به ستون‌ها متصل است. وظیفه اصلی این عضو انتقال بار از تیر فرعی به ستون‌ها می‌باشد.

تیر فرعی: این تیر به صورت افقی به تیر‌های اصلی متصل بوده و بار را به تیر‌های اصلی منتقل می‌کند. تیر‌های فرعی به صورت مستقیم به ستون‌ها متصل نمی‌باشند.

تیر کلاف: عملکرد سازه‌ای تیر‌های کلاف به گونه‌ای بوده که بار تیر عرضی را به ستون سازه منتقل می‌نماید و به صورت افقی به دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف متصل است.

تیرچه: این عضو تیر سبکی بوده که وظیفه اصلی آن انتقال بار سقف به شاه تیر‌ها می‌باشد.

شاه تیرها: شاهتیر‌ها به عنوان عضو اصلی باربر در سقف بوده و بار‌های ناشی از تیرچه را به ستون‌ها منتقل می‌نماید.
تیر نعل درگاهی: جهت حفظ ایستایی و انتقال بار وزن دیوار بالای در یا پنجره در سازه از تیری استفاده می‌شود که به آن تیر نعل درگاه گفته می‌شود.

تیر ساده: تیر‌های تک دهانه‌ای می‌باشند که تکیه گاه‌های آن‌ها در انتها به شکل غلطکی و پینی می‌باشد.

تیر طره‌ای: این عضو یک انتهای آن آزاد و انتهای دیگر آن گیردار می‌باشد.

تیر دو سر گیردار: هر دو انتهای این تیر غیر آزاد بوده که به آن تیر دو سر گیردار گفته می‌شود.

تیر سر آزاد: تیر‌های سر آزاد برای ساخت پنجره‌های برجسته؛ پشت بام و بالکن مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیر‌های سر آزاد عموما از ساختمان بیرون می‌آیند چرا که سازه‌های دیگر تنها به یک سر آن‌ها متصل می‌شوند و فشار وارده در طول سر آزاد خود را توزیع می‌کنند.

انواع تیر‌های ساختمانی مورد استفاده در سازه‌ها

تیر ممتد: تیر‌هایی که بیشتر از دو تکیه گاه ساده داشته باشند تیر ممتد یا سراسری نامیده می‌شوند.

تیر سقف (چند لایه): این تیر‌ها با چسباندن باریکه‌های چوب و فلز تولید می‌شوند. وزن این تیر‌ها نسبت به نوع فلزی کمتر بوده، ولی مقاومت بیشتری نسبت به تیر‌های چوبی دارند.

تیر جعبه‌ای: این تیر‌ها از باریکه‌های چوب یا فلز تشکیل شده اند و مانند یک جعبه تو خالی می‌باشند. این عضو معمولا به سقف متصل می‌گردد و از چوب نیز ساخته می‌شود. این تیر‌ها علاوه بر زیبایی از مقاومت بالایی نیز برخوردار می‌باشند.

تیر شیب‌دار: برای سقف‌های شیب دار به تیر‌های شیب دار نیاز می‌باشد که چندین تیرچه بر روی آن‌ها قرار دارد.

تیر‌های لبه‌ای یا کناری: این تیر‌ها در اطراف ساختمان قرار داده می‌شوند و به غیر از بار سقف؛ بار دیوار‌های پیرامونی ساختمان را نیز تحمل می‌کند.

سر تیر: این عضو بر روی ورودی‌هایی مانند درب و پنجره قرار گرفته و می‌توانند در هر دوی دیوار‌های خارجی و دیوار‌های حامل به کار روند.

تیر بتنی: تیر‌های بتنی پیش تنیده یا تقویت شده در کف اتاق‌ها و یا سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرآهن: تیرآهن را می‌توان پرکاربرد‌ترین مقطع در سازه‌های فولادی به شمار آورد که در به سه دسته IPE، INP و IPB تقسیم بندی می‌شوند. از جمله مزایای استفاده از تیر‌های فولادی می‌توان به امکان استفاده در ارتفاع زیاد، سرعت بالا در نصب و اجرا، اشغال فضای کم، امکان تولید پیش ساخته آن‌ها و قابلیت توسعه سازه پس از اتمام کار اشاره کرد. با این حال تیرآهن دارای معایبی اعم از کاهش مقاومت در دمای بالا، خوردگی در شرایط مختلف آب و هوایی و ایجاد کمانش نیز می‌باشد. تیر‌های IPE به صورت I شکل بوده و بر اساس استاندارد اروپا تولید می‌شوند که در آن‌ها ضخامت بال ثابت می‌باشد. در نوع INP ضخامت بال با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد و این استاندارد مخصوص کارخانجات روسیه و چین می‌باشد. تیرآهن‌های IPB نیز سازه‌های عریضی بوده که در آن‌ها طول بال‌ها نسبت به نوع IPE افزایش یافته است. نوع تیر‌ها با توجه به نوع سازه انتخاب می‌گردد بنابراین شما عزیزان می‌توانید برای خرید هر یک از این محصولات و یا مشاوره خرید با کارشناسان مرکزآهن تماس حاصل فرمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
2
این مطلب به کلاس شما نمی خوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین