کد خبر: ۶۳۱۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

جزئیات جدید درباره ابهامات مرگ شهروند آمریکایی در زندان مصر

دادستان کل مصر به پزشکی قانونی دستور داده تا پیکر مصطفی قاسم، زندانی آمریکایی مصری الاصل را به منظور بررسی دلایل مرگش در داخل زندان طرة مصر مورد کالبدشکافی قرار دهد.
جزئیات جدید درباره ابهامات مرگ شهروند آمریکایی در زندان مصر
آفتاب‌‌نیوز :

سایت شبکه الجزیره گزارش داد، دادستان کل مصر شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، دادستان کل دستور بررسی پرونده پزشکی قاسم و بازجویی از پزشکان در زمان انتقالش به بیمارستان قاهره و نیز بازجویی از پزشکان معالج او در بیمارستان زندان طرة را صادر کرد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز گزارش داد، قاسم ۴۶ ساله یکشنبه گذشته برای درمان از بیمارستان زندان طرة به بیمارستان دانشگاه قاهره منتقل شد که در آنجا جان باخت.

منابع حقوقی مصر می‌گویند،‌ او در اثر اعتصاب غذا جانش را در زندان از دست داده است.

دو نهاد سازمان حقوقی غیردولتی به نمایندگی از خانواده او گفتند، علت مرگ این بوده که مقامات مصری به وضعیت سلامتی او بی‌توجه بوده‌اند او مشکل قلبی و قند داشت.

طبق بیانیه این دو نهاد، قاسم زمانی که در سپتامبر ۲۰۱۸ محکوم به حبس شد دست به اعتصاب غذا زد و فقط مایعات می‌خورد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: مصطفی قاسم، شهروند آمریکایی پس از سپری شدن شش سال در زندان‌های مصر بر اثر اعتصاب غذا در زندان "الطره" درگذشت.

وی در ادامه افزود: مانند بیش از هزار زندانی سیاسی اساسا نباید بازداشت می‌شد.

این سناتور برجسته از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواست که به نظام مصر یادآوری کند که کمک‌های نظامی به مصر به لحاظ قانونی به آزادی زندانیان از جمله شش بازداشتی آمریکایی در این کشور مرتبط است.

قاسم اصالتا مصری بوده و در سال ۲۰۱۳ در جریان سفرش به قاهره، زمانی که مقامات این کشور تظاهرکنندگان را بازداشت می‌کردند، دستگیر شد. وی در آن زمان اعلام کرد، جزو تظاهرکنندگان نبوده و تنها برای دیدار همسر و فرزندانش از نیویورک به مصر آمده است.

طبق اعلام وکیل مدافع قاسم، وی در سال ۲۰۱۸ به همراه صدها تن از متهمان طی محاکمه گروهی به جرم تلاش برای براندازی نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

در همین راستا، دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور دور نسبت به فوت مصطفی قاسم شدیدا ابراز نگرانی کرد.

شنکر خطاب به خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد، درگذشت مصطفی قاسم در زندان آمریکا فاجعه‌بار است و توجیهی برای آن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین