کد خبر: ۶۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹
راهکارهای دولت برای ساماندهی مصرف سوخت تشریح شد

اول سوخت جایگزین بعد اعمال فشار!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس ستاد تبصره 13 با تأكید بر این كه دولت هیچ برنامه‌ای برای توزیع بنزین آزاد نداشته و نمی‌تواند پاسخگوی تبعات منفی آن در جامعه باشد گفت: دولت به دلایل اجتماعی و اقتصادی، قصد ندارد بنزین آزاد توزیع کند.

علی‌اكبر محرابیان، 13 در نخستین كنفرانس خبری خود پس از شكل‌گیری این ستاد دو نرخی كردن بنزین را فاجعه اقتصادی خواند و گفت: 20 درصد خودروهای كنونی بیش از رنج عادی مصرف می‌كنند كه این تعداد خودرو حدود 7 درصد جامعه را شامل می‌شود لذا دو نرخی كردن بنزین برای دو سوم افراد جامعه كه خودرو ندارند موجب تورم بسیار بالا می‌شود. چرا كه این 7 درصد جزو دهك‌های بالای جامعه و تعیین كنندگان نرخ هستند در صورت افزایش قیمت بنزین این افزایش را بر روی محصولات خود اعمال می‌كنند. لذا نگاه دولت ابتدا ارائه جایگزین و بعد اعمال فشار است.

وی افزود: فرض كنید بنزین با نرخ دوم توزیع شود در این صورت دو نرخ یكی نزدیك به نرخ فعلی و دیگری دور از نرخ فعلی قابل تصور است.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت با اشاره به این كه اصل اجرای تبصره 13 كاهش مصرف است گفت: مطالعات اقتصادی قوی در داخل و خارج كشور نشان می‌دهد اگر بنزین با نرخ دوم در حدود 400 تومان عرضه شود موجب كاهش مصرف نشده و اگر این امر محقق شود مقطعی و كوتاه مدت است و كم كم سایر مزایای سهمیه بندی از بین می‌رود.

وی افزود: این مطالعات نشان می‌دهد، نرخی كه موجب كاهش دائمی مصرفی بنزین می‌شود كف یكهزار تومان است كه در این صورت منطق اقتصادی برای فعالیت بخش حمل و نقل عمومی باقی نمی‌ماند و راننده تاكسی بنزین خود را لیتری 900 تومان می‌فروشد.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت با تاكید بر این كه اگر بخواهیم بنزین را آزاد كنیم باید كل آن را آزاد كنیم و سهمیه بندی آن معنی ندارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بنزین از سال 1391 از سبد حمایتی دولت به صورت یكپارچه خارج می‌شود.

وی از تشكیل كمیته‌های استانی ویژه سوخت خبر داد و گفت: برای موارد خاص طی آیین‌نامه‌ای كه تا پایان هفته جاری ابلاغ می‌شود كمیته ویژه سوخت در هر استان تشكیل و این كمیته پس از دریافت سهمیه سوخت موارد خاص، نسبت به تخصیص آن اقدام می‌كند.

محرابیان در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش سهمیه بنزین خودروها، گفت: فروش سهمیه بنزین خودروهای شخصی منع قانونی ندارد ولی این امر برای خودروهای حمل و نقل عمومی ممنوع است.

وی سوء استفاده از برخی كارت‌های سوخت را به دلیل توزیع كارت‌های اضافه عنوان كرد و گفت: در هفته گذشته كارت سوخت 55 هزار خودروی دولتی بالای 30 سال و 33 هزار خودروی عمومی ابطال شد از سویی دیگر 70 هزار خودروی فرسوده كه برای آنها كارت صادر شده نیز جهت ابطال به بانك اطلاعاتی ارائه شده است. 

محرابیان با اشاره به این كه تعدادی خودروی سواری داریم كه به دلیل نقص در دیتابیس برای آنها كارت وانت صادر شده است، گفت: این كارتها نیز در حال ابطال هستند و بدین ترتیب باید بگوییم حدود 85 درصد مشكلات كارت سوخت حل شده است.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت در خصوص این كه آیا دولت در صورت تصویب مجلس بنزین آزاد نیز عرضه می‌كند گفت: اگر مجلس تصویب كند ما این كار را انجام می دهیم.

وی همچنین در خصوص سهمیه‌بندی گازوئیل گفت: موضوعی به نام سهمیه‌بندی گازوئیل وجود ندارد چرا كه حدود 85 درصد گازوئیل برای مصارف حمل و نقل و 42 درصد آن صرف صنعت و كشاورزی می‌شود لذا به هیچ وجه قصد سهمیه بندی گازوئیل نداریم اما در راستای جلوگیری از قاچاق این فرآورده قصد داریم گازوئیل را با كارت هوشمند برای مصارف حمل و نقل عمومی توزیع كنیم.

محرابیان با اشاره به این كه سهمیه موارد اضطراری سوخت برای صنعتگران، برخی كشاورزان و پروژه‌های عظیم در نظر گرفته شده است، افزود: ظرف دو هفته آینده برای توزیع جراید ملی پرتیراژ دارای شبكه حمل و نقل در مركز، سهمیه ویژه ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این كه كل فروش نفت ایران در سال گذشته، 57 میلیارد دلار بوده است گفت: این در حالیست كه در سال 85 مجموع یارانه بخش انرژی 50 میلیارد دلار بوده كه آمارها نشان می‌دهد بیش از 93 درصد یارانه‌ای كه در كشور تخصیص می‌یابد فقط در بخش انرژی صرف می‌شود.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت با اشاره به این كه مصرف بی‌رویه انرژی باعث بروز مشكلاتی می‌شود تصریح كرد: در سال گذشته 13 میلیارد دلار یارانه بنزین داده شد كه این رقم معادل كل بودجه عمرانی كشور است.

وی افزود: در صورت ادامه این روند در سال 1390 یعنی حدود 4 سال آینده یارانه بنزین در كشور به 23 میلیارد دلار می‌رسید.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت با تاكید بر خطرناك بودن فرایند جابجایی حجم بالای بنزین در كشور گفت: متاسفانه به دلیل فرسوده بودند ناوگان جابجایی، غیراستاندارد بودن جاده‌ها، تردد دائمی تانكرها، خطرناك بودن فوق‌العاده انبار كردن بنزین و نبود قابلیت جابجایی این میزان بنزین، حوادث مختلفی در این خصوص رخ داده است.

رییس ستاد تبصره 13 با اشاره به این كه لایحه 5 ساله حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت مجلس ارائه شده و در كمیسیون‌های فرعی و اصلی مورد تایید قرار گرفته است، افزود: طی سه هفته آینده این لایحه در صحن علنی مطرح می‌شود.

وی ایجاد تنوع در سبد مصرف سوخت خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، كاهش تقاضای سفرهای زاید به خصوص سفرهای زاید درون‌شهری و ایجاد چرخه خروج خودروهای پرمصرف را از جمله اقدامات تبصره 13، عنوان كرد و گفت: ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی بعد از روسیه، باید از این ذخایر در بخش حمل و نقل نیز استفاده می‌كرد كه بدین منظور استفاده از خودروهای گازسوز در دستوركار قرار گرفته است.

رییس ستاد تبصره 13 با اشاره به این كه یك متر مكعب گاز طبیعی پیمایشی معادل یك لیتر بنزین دارد، گفت: هم اكنون دولت برای هر لیتر بنزین 50 سنت یارانه می‌دهد كه در صورت استفاده از گاز طبیعی در خودروها معادل 50 سنت ارزش افزوده و صرفه‌جویی برای دولت به همراه دارد.

محرابیان با اشاره به این كه در سال جاری تقریبا اكثر تولیدات خودروسازها، خودروهای دوگانه سوز است، گفت: در سال آینده تمام تولیدات خودرو در كشور پایه گاز سوز بوده و بنزین به عنوان سوخت دوم محسوب می‌شود.

به گفته وی در سال جاری یكصد هزار خودروی پایه گازسوز در كشور تولید خواهد شد و شمار جایگاه‌های سوخت گاز نیز در كشور تا پایان سال به یكهزار جایگاه افزایش می‌یابد.

محرابیان با اشاره به ساماندهی مسافربرهای شخصی گفت: سال آینده تمامی مسافربرهای شخصی از چرخه حمل و نقل خارج و هر فردی كه بخواهد مسافربری كند باید تاكسی تحویل بگیرد.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین