کد خبر: ۶۴۱۰۰۶
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
ماهان، نگران از اطلاع‌رسانی از سوی مهمانداران، بند محرمانگی را به قرارداد‌های آن‌ها افزوده‌

نقش شرکت هواپیمایی «ماهان» در پرونده کروناگیت؛ چرا ماهان کماکان به چین پرواز می‌کند؟

«ماهان»؛ این‌روز‌ها حتی به طعنه در تاکسی‌ها هم مقصر اصلی ورود کرونا به ایران شناخته می‌شود. باور عمومی آن‌قدر در این زمینه جدی است که حتی اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر ورود تاجر قمی با پرواز غیرمستقیم به ایران، به پنهان‌کاری تعبیر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

تداوم پرواز‌های شرکت هواپیمایی ماهان به چین به‌ویژه پرواز مستقیم به ووهان، آن‌قدر بر ملت گران تمام شد که خواهان لغو این پرواز‌ها شدند و در پی آن، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد پرواز رفت‌وبرگشت به چین از سوی این شرکت هواپیمایی، با مصوبه دولت به تعلیق درمی‌آید. باوجودی که علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز از این مصوبه خبر داده بود، این مصوبه در بین مصوبات دولت پیدا نشد و این شائبه را ایجاد کرد که آیا چنین مصوبه‌ای هرگز وجود داشت؟ یا اگر بود، چرا در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و در لابه‌لای مصوبات، مندرج نشد؟

شرکت هواپیمایی ماهان باوجوداین مصوبه ناشناخته، کماکان به پرواز‌های خود ادامه داد و حمید عرب‌نژاد، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان با انتشار خبر تعلیق پروازها، دیدار با سفیر چین را در دستور کار خود قرار داد.

نقش شرکت هواپیمایی «ماهان» در پرونده کروناگیت؛ چرا ماهان کماکان به چین پرواز می‌کند؟

چانگ‌هوا، سفیر چین در توییتی با انتشار عکس مشترک، نوشت: «ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند». این توییت در حالی است که وزیر بهداشت ایران هفته پیش گفته بود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، به پیشنهاد او و دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، از روز ۱۱ بهمن تمامی پرواز‌ها بین ایران و چین متوقف می‌شود. علاوه بر آنکه این ایرلاین در قالب ترانزیت، مسافران چینی را از مقصد استانبول و دوبی به ایران و سپس به چین منتقل می‌کرد.

فوت یکی از پرسنل ماهان بر اثر کرونا

این‌همه در حالی است که یکی از پرسنل این شرکت در کترینگ سامان که متعلق به همین هواپیمایی است، بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، درگذشت. ضروری است شرکت هواپیمایی ماهان هرچه سریع‌تر نسبت به این موارد روشنگری کند.

فرار از پاسخ‌گویی

تمامی این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر، در انتظار پاسخ‌گویی شرکت هواپیمایی ماهان برای مدیریت این مجموعه ارسال شد. ارسال پرسش‌ها در قالب ایمیلی برای روابط عمومی این مرکز فرستاده شد، اما «شرق» نه‌تن‌ها پاسخی پس از یک‌هفته نیافت که در پاسخی عجیب از سوی روابط عمومی برای انتشار هرگونه مطلبی که مغایر با دیدگاه این ایرلاین باشد، تهدید به شکایت شد. در اینجا به‌عنوان رسانه‌ای که به نیابت از مردم، از مسئولان درخواست پاسخ‌گویی دارد، از دادستان محترم کل کشور خواستاریم تا در قامت مدعی‌العموم به مواردی که در این گزارش مطرح می‌شود، ورود کرده و به آن‌ها رسیدگی کند.

حمل قطعات خودرو با هواپیمای مسافری ماهان بدون اجازه ترخیص!

با وجود این ضدونقیض‌ها، پرواز‌هایی با هواپیمای مسافری ایرباس ۳۴۰ با ادعای کمک‌های بشردوستانه و پس از فشار‌های بیشتر با ادعای واردات قطعات ضروری به کشور انجام شده است؛ ادعایی که البته با پیگیری‌ها از گمرک چین زیر سؤال رفت. یکی از فعالان صنعت هوانوردی در‌این‌باره می‌گوید: «یکی از دوستان بنده در سال‌های متمادی، چارترکننده عمده کارگو پرواز گوانگ‌ژو به تهران، شرکت هواپیمایی ماهان است. چین با حدود کیلویی ۲۵ تا ۳۵ یوان Payload این پرواز را به سایر تجار که عمدتا در دوبی مستقر هستند، می‌فروشد. در تماسی که با او داشتم، اعلام کرد از ابتدای بحران کرونا در چین، حسب دستور مقامات گمرکی این کشور، تمام عملیات کارگو تجاری در فرودگاه گوانگ‌ژو (CAN) تعطیل است و این دقیقا زمانی بود که ماهان دائما این مسیر را با اسم این نوع عملیات ادامه می‌داد».

بر این اساس، گمرک چین از زمان اعمال محدودیت‌های بیشتر برای کنترل شیوع ویروس کووید ۱۹ (کرونا)، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را اعمال کرده و اجازه ترخیص به هیچ بار تجاری و خصوصا در ایام پرواز‌های تحت مجوز ماهان را صادر نکرد که همین اقدام هم صدای شرکت اپل را درآورد؛ چراکه برای ساخت موبایل به‌شدت نیازمند قطعاتی بود که سفارش تولید آن را به چین داده بود. حال جای سؤال است که شرکت هواپیمایی ماهان، بی‌توجه به هشدار‌ها و نگرانی‌ها از احتمال انتقال ویروس کرونا به کشور با استمرار پروازها، برای انتقال کدام قطعه ترخیص نشده، عازم چین شده بود؟

با رصد پرواز‌های ایرباس ۳۱۰ هواپیمایی ماهان به شماره رجیستر EP-MNX که برای انتقال دانشجو‌های ایرانی در ووهان رفته بود، مشخص شد این هواپیما برخلاف ادعای عدم به‌کارگیری در روت‌های داخلی، به‌کرات پرواز‌های مسافربری به مقاصدی نظیر بندر عسلویه، کرمان و ... داشته که اولین آن پرواز تهران- بندر عسلویه در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) بوده است.

گندزدایی به شیوه «ماهان»

بر اساس اطلاعاتی که در سایت مرجع هوانوردی فلایت رادار ۲۴ به‌عنوان مهم‌ترین سایت رهگیری پرواز‌ها در جهان موجود است، در شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۲ بهمن تا ۱۵ اسفندماه، ۳۴ پرواز بین ایران و چین انجام شده و این پرواز‌ها در مسیر شهر‌های ووهان، شانگهای، پکن، گوانگ‌ژو و شنژن به صورت رفت‌و‌برگشت انجام گرفته است.

آن‌طور که بیان شده، این پرواز‌ها عموما باری بوده، البته در نظر داشته باشید پرواز‌های باری با هواپیمای مسافربری که امکان ضدعفونی کامل و استریل کردن اصولی را بنا بر ادعای برخی کارشناسان ندارند. قیاس شیوه گندزدایی از یکی از هواپیما‌های این ایرلاین که در کرمان انجام گرفته بود و این روز‌ها در بین کارشناسان صنعت هوایی دست‌به‌دست می‌شود هم مزید بر علت شده تا سازوکار گندزدایی از این هواپیما‌ها را که در مسیر چین قرار گرفته بودند، زیر سؤال ببرد.

در فیلم منتشرشده، با امکانات اولیه بدون تخلیه کامل هواپیما از اقلام مازاد نظیر هدرست‌ها و کارت‌های اطلاعات پرواز، اقدام به ضدعفونی هواپیما شده بود. این در حالی است که حتی اگر نخواهیم با استاندارد‌های اروپایی به ماجرا نگاه کنیم، بر اساس شیوه گندزدایی هواپیما‌های چینی، تمام بدنه هواپیما و داخل آن، با امکانات پیشرفته گندزدایی می‌شد و قیاس این دو، نگرانی‌هایی را از کارآمدبودن گندزدایی هواپیما‌های ماهان به وجود آورده است.

استفاده نکردن از ماسک و دستکش برای تیم پرواز

اما این تنها موضوعی نیست که ذهن را به خود مشغول می‌کند. «شرق» در گفتگو با برخی مهماندارانی که در پرواز‌های مسیر چین در ماهان حضور داشتند، به نکات قابل‌توجه دیگری دست یافت. مسئله آن است که تیم پرواز، به‌ویژه مهمانداران نه‌تن‌ها از سوی این هواپیمایی قرنطینه نشدند که حتی امکان استفاده از دستکش و ماسک را در همان روز‌های اولیه پرواز‌ها که به چین سفر می‌کردند و پرواز‌های دیگر، نداشتند و بنا بر اخباری که به گوش می‌رسد، تنها در پرواز‌های اخیر، امکان استفاده از دستکش به مهمانداران ماهان داده شده است. این‌ها در حالی است که در عکس‌های منتشرشده از این شرکت هواپیمایی، پرسنل با لباس ایزوله به نمایش درآمده‌اند.

قرنطینه مهماندار مبتلا در دوبی

آیا قرنطینه گروه پروازی ماهان که به چین تردد داشته‌اند به درستی رعایت شده است؟ و چه معیاری برای راستی‌آزمایی صحبت‌های مدیران ماهان در این خصوص وجود دارد؟ این سؤالی است که حتی در بین فعالان این صنعت هم به چشم می‌خورد. یکی از مهمانداران سابق این هواپیمایی که به نمایندگی از سایر مهمانداران سخن می‌گوید، پاسخ این پرسش را می‌دهد: «تن‌ها تدبیر لازم این بوده است که کروی پروازی، پس از اتمام پرواز ورودی به فرودگاه امام خمینی، مجاز به ورود به شرکت و واحد‌های مربوطه نباشند و تا ۱۴ روز در منزل بمانند؛ موردی که از سوی ماهان رعایت نشد. پروازی که پیش‌تر به ووهان رفته بود، چندی بعد به دوبی رفت و پس از لندینگ در فرودگاه، توسط پرسنل فرودگاهی مقصد، تست سلامت انجام شد و در این میان مشخص شد جواب آزمایش یکی از مهمانداران (از ذکر نام معذوریم) و تعدادی از مسافران، مثبت بوده است».

این منبع آگاه ادامه می‌دهد: «متأسفانه بسیاری از مهمانداران به هر نحوی با پیام و تماس با من ارتباط گرفتند. نمی‌توانند حرف بزنند، نمی‌گذارند که حرف بزنند. البته تعداد محدودی هم هستند که خود برای جایگاهی بهتر، برای این پرواز‌ها درخواست می‌کنند که تکلیفشان مشخص است». از او می‌پرسم آیا اجباری در همکاری مهمانداران در مسیر چین وجود داشته است؟ پاسخ می‌دهد: «طبق گفته‌های خود مهمانداران، حدود ٢٠٠ نفر نپذیرفتند که به چین بروند که در نهایت وعده‌ووعید پاداش داده شد که فقط به خلبانان پرداخت شد. همان هواپیمای ووهان بعد از بازگشت از چین عازم عراق و سوریه برای بردن دانشجویان عراقی و سوری شد که در این مسیر‌ها هم خلبانان پاداش دریافت کردند، اما مهمانداران خیر». جالب آنکه او در ادامه می‌گوید: «مهمانداران بعد از زمان استراحت، بلافاصله طبق برنامه باز هم به پرواز رفتند». اما چه پروازهایی؟ «مهمانداران ماهان، در تمامی مسیرها، بسته به الزامات شرکت؛ چه مسیر داخلی و چه خارجی، استفاده می‌شوند».

اعمال فشار بر مهمانداران

عجیب‌تر آنکه پیرو پیگیری‌های انجام‌شده در یکی از گروه‌های تلگرامی صنعت هوانوردی (خلبان عیسی‌خان اشتوداخ)، خبر رسید که شرکت هواپیمایی ماهان، نگران از اطلاع‌رسانی از سوی مهمانداران، بند محرمانگی را به قرارداد‌های آن‌ها افزوده‌اند تا از این پس، امکان هرگونه درز اطلاعاتی را از عملکرد این شرکت هواپیمایی به بیرون سلب کند، درحالی‌که کارشناسان معتقدند این اقدام برای اولین‌بار رخ داده و اصولا وجود چنین بندی در قرارداد‌های مهمانداران ضرورتی ندارد.

فرضیه‌هایی درباره ماهان

اما چرا این شرکت هواپیمایی با وجود اعلام تعلیق پروازها، کماکان در این مسیر تردد می‌کند؟ این سؤالی است جدی که پاسخ‌های متفاوتی تا به امروز به آن داده شده که به ایجاد چند فرضیه منجر می‌شود؛ نخست آنکه شرکت هواپیمایی ماهان بدون مجوز دست به هیچ اقدامی نمی‌زند. (چه مجوزی؟) دوم، احتمالا تنگنا‌های مالی این شرکت، موجب سرپیچی از قانون شده است. (چه تنگناهایی؟) سوم، ماهان نمی‌خواهد انحصار پرواز‌ها به چین را به دیگری (احتمالا ایران‌ایر به‌عنوان نماینده دولت) واگذار کند و از میدان کنار برود و....

امیرحسین صراف، تحلیلگر صنعت هوانوردی، به ادعای وجود تنگنا‌های مالی برای این شرکت، نقد وارد کرده است و می‌گوید: «حمل هوایی مواد اولیه صنایع دارو و خودروسازی کشور از سوی این شرکت، موردی است که باید به آن توجهی ویژه شود. این یعنی برخلاف اصول اولیه یک تجارت سالم، برای یک تولیدکننده انبوه تولیدکنندگان انبوه مزیتی را ایجاد کرده‌ایم که حمل هوایی بر استفاده از روش‌های بسیار ارزان‌تر زمینی و دریایی ارجحیت پیدا کند که بخشی از آن مربوط به قیمت تمام‌شده غیر‌واقعی خدماتی است که از جیب عموم مردم و از روش تخصیص سوبسید سوخت هواپیمای مسافربری به پرواز‌هایی با عملکرد واقعی کارگو پرداخت می‌شود. درنظرگرفتن احتمال حمایت‌هایی در ترخیص مقرون به صرفه‌تر مواد اولیه می‌تواند استفاده این صنایع از ترابری هوایی را کاملا توجیه‌پذیر کند.

همچنین بازار حمل بار هوایی با بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور یعنی چین در انحصار ماهان است و بنابراین عملکرد اخیر ماهان بیشتر به عکس‌العملی در برابر ازدست‌دادن یا امکان ورود شریک در یک بازار انحصاری پرمنفعت می‌ماند تا دغدغه‌ها و عکس‌العمل‌های ناشی از قرارگیری در یک تنگنای مالی. همچنین اصرار بر انجام پرواز‌های مکرر غیرانتفاعی و با نیت انسان‌دوستانه آن‌هم از سوی یک شرکت ظاهرا خصوصی، فرض قرارگیری ماهان در تنگنای مالی را باطل می‌کند». این در حالی است که برخی کارشناسان دیگر بر خرید لباس فرم پرسنل از ترکیه از سوی این شرکت اشاره می‌کنند که با وجود تنگنای مالی در این شرکت هم‌خوانی ندارد.

با این حال، برخی معتقدند این شرکت با محدودیت‌های مالی هم روبه‌روست. یکی از کارشناسان در تحلیل این موضوع می‌گوید: «بحران مالی ماهان از کنسل‌شدن پرواز‌های اروپایی آغاز نشد، بلکه از زمانی شروع شد که عربستان اجازه ورود به ماهان را برای پرواز‌های حج نداد و تقریبا از آن زمان هر ساله با تعدادی از کارکنان ختم همکاری می‌شود».

ماهیت دوگانه هواپیمایی ماهان

برخی کارشناسان صنعت هوانوردی به مسائل دیگری هم اشاره می‌کنند که ماهیت این شرکت را با شائبه همراه می‌کند. به گفته یکی از کارشناسان: «اگر شرکت هواپیمایی ماهان، مسافربری است پس چرا بدون داشتن هیچ هواپیمای کارگویی انحصار حمل‌ونقل هوایی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، چین را در دست دارد و اگر این ایرلاین کارگو (باری) است، چرا سوبسید حداقل ۹۰۰درصدی سوخت که برای کنترل قیمت بلیت مسافرت‌های هوایی در نظر گرفته شده (و پرواز‌های کارگو از آن بی‌بهره‌اند) به آن تعلق می‌گیرد؟».

با توجه به حجم دغدغه‌هایی که در رابطه با فعالیت‌های ماهان ایر در ماه‌های اخیر ایجاد شده، آیا ضروری نیست نهاد‌های نظارتی برای شفاف‌سازی در این زمینه ورود کنند؟

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
83
اگر هواپیمایی ماهان اقدام به جابجایی مسافر بین ایران و چین می کند و همزمان همان هواپیما در خطوط داخلی مسافر جابجا کند این کار یک خیانت و جنایت بزرگ علیه کشور ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
جالب اینه که کاریش ندارن بعدم قمم قرنطینه نشد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
4
62
یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس به ایران شرکت هواپیمایی ماهان بوده. گرانترین و بی تدبیرترین وضعیت رو در پروازهای داخلی هم داره. هنوز هم پروازهای داخلیش با بالاترین قیمت و بدون رعایت موارد بهداشتی انجام میشه. از جمله پرواز تهران به بندرعباس که مهمانداران فقط یه دستکش معمولی پلاستیکی داشتند و مطمئن هم نبودن هواپیما به طور کامل ضدعفونی شده است یا خیر. انجام میشه. تنها با تحریم این ایرلاین آنهم به طور وسیع از سوی مردم حالشون سرجاش میاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
72
این نمونه ای است از مافیایی که بر کل جامعه چنبره زده.تا بحال فقط ضرر و زیان هنگفت اقتصادی برای کشور داشت.اما الان علنا با لجبازی با ادامه روش غلط با جان مردم بازی میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
88
16
این روزها خواهد گذشت و سیاهی برای زغال خواهد ماند. مردم در رنج و عذاب و شما دنبال سیاسی کاری و اتهام زنی و مقصر یابی. الان وقت تسویه حساب نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
از زمانی بترسید که مردم تسویه حساب رو شروع کنن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
کدام سیاسی کاری خواهش می کنم یک کم فکر کنید.همین تفکر باعث همه بدبختهاست.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
7
74
به همان دلیل که قم را قرنطینه نکردند و کل کشور را درگیر کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
4
71
واردات گسترده کرونا، خدمتی دیگر از ...
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
68
سلام ممنون از گزارش خوبتون. ولی یک سوال دارم صاحب ماهان چه کسی یا چه کسانی هستند که اینقدر از اینها حمایت می‌کنند حتی به قیمت از دست رفتن سلامتی مردم؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
سوال خیلی خوبیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
همان کسانی که خود را صاحب سفره انقلاب و مالک ملک و رعیت میدانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
60
8
دارید وارد بد بازی ای می شوید
عده ای وابسته به برخی جریانات سیاسی در تدارک تملک شرکت هواپیمایی ماهان به این بهانه هستند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
55
ماهان منافع شرکتش را به منافع کشور ومردم ترجیح داده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
55
7
مثلا فقط افتاب دلسوز مردم ایران است و شرکت ماهان می خواهد مردم کشته شوند! شما از اول ماهان،ماهان کردید تا امروز«ماهان گیت»را مطرح کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
نه فقط برادران ماهانی ،دلسوزند!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
47
مردم ایران هر چه می کشند از دست این هواپیمایی ماهان می کشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
29
《آیا ضروری نیست نهاد‌های نظارتی برای شفاف‌سازی در این زمینه ورود کنند؟》
به قول آن بزرگوار
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
4
33
کاش در کنار گرفتن محتکران ماسک و الکل ضدعفونی این مدیران شرکت ماهان رو هم به اضافه مخالفت کنندگان با قرنطینه قم رو هم میگرفتن و دادگاهی میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
بنا به اعلام استاندار قم و امروز بنا به اعلام رییس جمهور قرنطینه شهرها در دستور کار نبوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
همیشه همینجوری بوده آفتابه دزد مجازات می شود.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
26
در پاسخ ان عزیران که میگویند اگر این گزارش برای تملیک هواپیمائی ماهان از طرف برخی جریانات سیاسی هست بگم که شما اگه از افراد وابسته به شرکت نیستید پس پاسخی بدید که
۱ چرا کرونا از قم شروع شد
۲ برای اینکه منافع کشور تامین بشه ایا این پروازها ضرورت داشت ؟
۳ چرا جوابگوی کمبود امکانات بهداشتی در کشور نیستند و چرا سلطان ماسک ؟
۴ این همه جان از دست رفته پیر و جوان و پزشک و کارمند و تعطیلی فقط بعضی از چرا این بیماری رو وارد کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1-اولین تست دو نفر از بیماران قم مثبت شد.این به این معنی نیست در هیچ جای کشور کسی به علت ابتلا به کرونا فوت نکرده بود.از قم شروع نشد بلکه در قم کشف شد.
2-گفته می شود پروازها باری بوده و پرواز دیگری برای آوردن دانشجویان صورت گرفته است که آنها نیز پس از قرنطینه آزاد شدند.
3-سوال اینجانب از شما این است که آیا ماهان بیش از100کشور را دچار بیماری کرده است؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
مگه قم فرودگاه داره که ماهان برده اونجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
قم فرودگاه نداره ولی 700طلبه چینی داره که میان تهران و بعدشم میرن قم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
8
5
این ویزوس را عمدا وارد کردند دسیسه ای پشت این قضیه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
لطفا این توهم رو تموم کنید.دیگه دوره فرافکنی تموم شده.مردم آگاه شدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
12
20
این ویزوس را عمدا وارد کردند دسیسه ای پشت این قضیه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
42
صاحبان شرکت ماهان وذینفعانش چ کسانی هستند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
37
شرکت ماهان پشتوانه محکم دارد وبدنبال اهداف خود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
لابد می خواهد مردم را بکشد.از این همه جوسازی علیه مدعیان علیه ماهان تعجب نمی کنید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
35
این بازی خطرناک کرونایی را که ماهان در کشور در گیر کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
16
مملکته قانون نداره هر کی هر کار خواست میکنه
گیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
14
حداقل غرامت. مصادر ه با حفظ کارکنان
ایزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
14
باید کمپین تحریم ماهان راه بیافتد،ما ایرانی خود مقصریم،ما باید از اروپایان یاد بگیریم،چگونه رفتار فعالان اقتصادی و سیاسی را تنظیم می کنند..
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
لطفا کمپینگ بگذارید برای همه شرکتهای هواپیمایی آنهایی که به ایتالیا ، انگلیس ، فرانسه پرواز دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
8
اخه کی حاضر شده اینجوری مردم را به خطر بیندازه؟
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
8
0
جناب آفتاب فضول اگه خیلی حساسیت داری برای سلامتی مردم که خیلی خیلی بعید است چرا هواپیمایی های که اکنون به ایتالیا ، فرانسه ، انگلیس پرواز میکنند حرفی نمیزنی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
4
2
پیشنهاد میشه کتاب گوسفند نباشیم توسط همه دوستان مطالعه سپس در خصوص مطالب منتشره اظهار فضل نمایند!
آخه بیش از صدو پنجاه کشور دنیا از جهان اولی تا جهان دهمی در گیر کرونا شدن . جایی دیدید یا شنیدید که دنبال مقصر بگردن جز ایران؟!
بابا چین برای تمام دنیا کالا تولید میکنه، این یعنی همه با چین تعامل دارند ،همه رفت و آمد دارن.هزاران پرواز از اقصی نقاط دنیا به چین و بالعکس صورت میگیره، اینو یه بچه پنج ساله هم می‌فهمه .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین