کد خبر: ۶۴۱۶۷۱
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
سیدحسین موسویان مطرح کرد؛

دشمنی آمریکا با ایران حل نشود، بحران دیگری در راه است

با برجام مشکلات اساسی فنی و حقوقی پرونده حل شد؛ چون در مقطع ریاست‌جمهوری اوباما، وی سیاست «تعامل با ایران» را داشت و بنابراین روند تخاصمات سیاسی – امنیتی بین ایران و آمریکا رو به کاهش رفت و پرونده هم در آژانس از حالت بحرانی خارج شد موضوعات نظامی (پی‌ام‌دی) هم حل شد. با آمدن ترامپ و تشدید روند خصومت آمریکا با ایران، مجددا کلید بحرانی‌شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس هم زده شده و ممکن است این روند تشدید هم بشود.
آفتاب‌‌نیوز :

سیدحسین موسویان معتقد است: "دشمنی آمریکا با ایران حل نشود، بحران دیگری ایجاد می‌کنند".

وی می‌گوید: پرونده هسته‌ای ایران ضمن اینکه از محتوای حقوقی و فنی زیادی برخوردار است، اما اساسا قدرت‌های غربی به‌ویژه آمریکا این بحران را به عنوان یک ابزار سیاسی جهت پیشبرد اهداف سیاسی-امنیتی خود خلق کرده‌اند.

دشمنی آمریکا با ایران حل نشود، بحران دیگری در راه است

تصویر کلی موضع‌گیری‌های اخیر آژانس را چطور می‌بینید؟ تفاوت نحوه برخورد آژانس در دوره گروسی با دوره آمانو را در چه می‌بینید؟

پاسخ به این نوع سؤالات مستلزم درک درست از جایگاه و ماهیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز پرونده هسته‌ای ایران است. پرونده هسته‌ای ایران ضمن اینکه از محتوای حقوقی و فنی زیادی برخوردار است، اما اساسا قدرت‌های غربی به‌ویژه آمریکا این بحران را به عنوان یک ابزار سیاسی جهت پیشبرد اهداف سیاسی-امنیتی خود خلق کرده‌اند. بنابراین بحران هسته‌ای ایران از ابتدا یک بحران ساختگی بوده؛ ضمن اینکه موضوعات حقوقی و فنی قابل رسیدگی توسط آژانس داشت. منتها در دهه ۸۰ شمسی، پرونده سه کشور ایران، مصر و کره جنوبی روی میز آژانس بود و هر سه کشور هم متهم به نقض معاهده ان‌پی‌تی بودند، اما پرونده کره‌جنوبی و مصر، چون متحد آمریکا بودند، بی‌سروصدا و بدون کمترین تحریم و مجازات و جنجال، بسته شد. در آژانس بلوک غرب به رهبری آمریکا، قدرت فائقه است و مدیر کل آژانس هم اساسا کارمندی بیش نیست؛ چه گروسی باشد چه آمانو.

آیا با این ارزیابی که وضعیت مسئله هسته‌ای ایران در حال بازگشت به شرایط سال‌های میانی دهه ۲۰۰۰ است، موافقید؟

با برجام مشکلات اساسی فنی و حقوقی پرونده حل شد؛ چون در مقطع ریاست‌جمهوری اوباما، وی سیاست «تعامل با ایران» را داشت و بنابراین روند تخاصمات سیاسی – امنیتی بین ایران و آمریکا رو به کاهش رفت و پرونده هم در آژانس از حالت بحرانی خارج شد موضوعات نظامی (پی‌ام‌دی) هم حل شد. با آمدن ترامپ و تشدید روند خصومت آمریکا با ایران، مجددا کلید بحرانی‌شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس هم زده شده و ممکن است این روند تشدید هم بشود.

مسئله هسته‌ای ایران با انتقال اطلاعات توسط سازمان مجاهدین خلق از ایران آغاز شد. آیا روند فعلی هم نتیجه چنین حرکتی از داخل ایران است؟

موضوع توان هسته‌ای ایران از ابتدا جزء اولویت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا، جهان غرب، قدرت‌های جهانی و برخی همسایگان ایران بوده و اکنون هم هست. آن‌ها اطلاعات خود را از عوامل نفوذی داخل در مراکز حساس کشور می‌گیرند. منافقین قبلا پیاده‌نظام صدام در تجاوز به خاک ایران بودند و اکنون جزئی از پیاده‌نظام سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان در پروسه براندازی و جنگ داخلی و تجزیه ایران هستند. اما سطح نفوذی‌های سرویس‌های اطلاعاتی مذکور در داخل از گروهک منافقین کمتر نیست.

آیا اروپایی‌ها با ادامه این روند و استفاده از مکانیسم ماشه، به دنبال برهم‌زدن برجام و بازگشت به عقب خواهند بود یا همچنان مایل به حفظ برجام و پیشبرد گفتگو هستند؟ روسیه و چین، به‌خصوص روسیه، تا چه حد در مواضع حمایتی خود از ایران و برجام جدی خواهند بود؟ به‌طور‌کلی چشم‌انداز مسئله هسته‌ای ایران و توافق انجام‌شده را چطور می‌بینید؟

اروپایی‌ها هیچ‌گاه دنبال برهم‌زدن برجام نبوده و اکنون هم نیستند. آن‌ها همیشه خواستار گفتگو بوده و الان هم هستند؛ اما توانمندی آن‌ها در ایستادگی در مقابل سیاست‌ها و اقدامات آمریکا، بسیار محدود است. واقعیت این است که همه قدرت‌های جهانی اعم از قدرت‌های بلوک غرب و شرق، به نحوی تسلیم «سیاست فشار حداکثری» آمریکا شده‌اند؛ منتها درجه تسلیم متفاوت بود. اگر اروپا، ژاپن و کانادا ۹۰ درصد تسلیم شدند، قدرت‌های بلوک شرق مانند هند، چین و روسیه در عمل ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد تسلیم تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی آمریکا شدند. برای مثال اروپا واردات نفت از ایران را به‌طور کامل قطع کرد. چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و قدرت اول اقتصادی بلوک شرق و قدرتمندترین کشور جهان برای ایستادگی در مقابل آمریکا است، حجم خرید نفت را به حدود صد هزار بشکه، یعنی هفت برابر کمتر از دوران قبل از تحریم‏ها، کاهش داد؛ یعنی حدود ۸۵ درصد کاهش. بنابراین تا زمانی که دشمنی آمریکا و ایران همین روند را طی کند، بحران هسته‌ای ایران را کش خواهند داد و اگر موضوع هسته‌ای هم حل شود، باز بحران دیگری خلق خواهند کرد.

این نگاه که اروپا و بلکه ایران، هر دو به دنبال یا لااقل امیدوار به زمان‌خریدن تا پایان دولت ترامپ هستند، چقدر واقعیت دارد؟ آیا هنوز هم چنین رویکردی ممکن است؟ روسیه و چین، به‌خصوص روسیه، تا چه حد در مواضع حمایتی خود از ایران و برجام جدی خواهند بود؟

نه‌تن‌ها اروپا، بلکه قدرت‌های بلوک شرقی و آسیایی هم دنبال خرید زمان و منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند؛ اما این رویکرد در نهایت مفید نیست؛ زیرا مشکل اصلی این است که آمریکا عملا قدرت بلامنازع جهانی است و یکه‌تازی می‌کند و دشمنی آمریکا و ایران هم رو به افزایش است.

تفاوت مهم امروز با زمانی که مسئله هسته‌ای ایران کلید خورد، وجود توافقی به نام برجام است. آیا ایران و ۴+۱ با استفاده از توافق قبلی می‌خواهند یا می‌توانند مشکلات و اختلافات را حل کنند یا این مسیر، سراشیب فروپاشی برجام است؟

تفاوت کلیدی شرایط فعلی با قبل این است که قبلا قدرت‌های جهانی با وجود اختلافات و مواضع متفاوت، در عمل در مقابل برنامه هسته‌ای ایران متحد عمل می‌کردند که نمونه بارز آن را در تصویب اجماعی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل دیدیم. برجام توافق مشترک قدرت‌های جهانی و ایران بود که به تصویب شورای امنیت رسید، ایران کامل آن را اجرا کرد، آمریکا یک‌جانبه آن را نقض کرد، سایر قدرت‌های جهانی را نیز به خاطر برجام مورد مجازات قرار داده و اختلاف بین قدرت‌های جهانی در حد کم‌سابقه‌ای بروز کرده است. حتی اگر برجام هم سقوط کند، این اختلاف حل نمی‌شود.

صحنه سیاست داخلی ایران را در این رابطه چطور ارزیابی می‌کنید؟ فشار‌ها بر دولت در این مرحله و خروج نیرو‌های حامی دیپلماسی و برجام از نهاد‌های قدرت در پی انتخابات امسال و احتمالا در انتخابات ۱۴۰۰، چه تأثیری بر این روند خواهند داشت؟ آیا اروپایی‌ها و بلکه سایر طرف‌های برجام این مسئله را در محاسبات خود در نظر می‌گیرند؟ اگر به فرض ترامپ در انتخابات امسال شکست بخورد، از زمان ورود یک دموکرات به کاخ سفید تا پایان دولت روحانی، چند ماهی بیشتر فرصت باقی نخواهد بود؛ آیا در این بازه زمانی فرصتی برای تعامل دوباره وجود خواهد داشت؟ اگر بله، آیا از آن استفاده خواهد شد؟ به چه نحوی؟

به نظر من مسئله اصلی برجام نیست، بلکه اصل مسئله نوع رابطه آمریکا و ایران است. با این نوع رابطه، در آمریکا چه دموکرات قدرت را در دست داشته باشد چه جمهوری‌خواه، در ایران چه اصولگرا پیروز انتخابات باشد، چه اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا، اساس مشکل باقی خواهد بود؛ همان‌طور که در ۴۰ سال بعد از انقلاب بوده است.

برجام معیاری به جهان داد و آن این بود که اگر ایران و آمریکا بر سر موضوعی توافق کنند، می‌توانند روی تعهد ایران حساب کنند؛ اما روی آمریکا نه. موضوع دومی که ماجرای برجام آن را برای جهانیان کاملا واضح کرد، این بود که نفوذ و دخالت صهیونیسم در تصمیم‌گیری‌های سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا نه‌تن‌ها بیشتر از نهاد‌های داخلی آمریکاست، بلکه از کل اعتبار همه قدرت‌های متحد آمریکا مثل اروپا، ژاپن و کانادا نیز بیشتر است. درعین‌حال اگر یک دموکرات در انتخابات پیروز شود، سطح فعلی دشمنی‌های آمریکا با ایران کاهش می‌یابد؛ اما اساس مشکلات بین دو کشور به قوت خود باقی خواهد ماند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۳
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
7
21
وقت مردم هدر دادن است چون هیچ راهکاری در ان نیست این مصاحبه های الکی انجام میدهید بدون ایده و نظر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
43
7
خیالت راحت دشمنی آمریکا تا روز قیامت هم با ایران حل نمیشود به فکر مصالحه با آمریکا نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
40
منظورشون اینه که اینطرف بایستی یک چیزی تغییر کنه. وگرنه تغییرات آنور چیزی رو عوض نمیکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
نون شما در این دشمنی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
17
2
عجب خوش خیال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
24
4
دولت تدبیرررررر به دنبال برجامی دیگر
بستن است عجب ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
5
44
اصلا چرا ما با امريكا دشمن هستيم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
چون ما در حل مشکلات ناتوان هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
عجب!
ما با آمریکا چه کار داریم؟ اونا با ما دشمن اند... عقل بده خدا... سال 32 خبری از اسلام بود و انقلاب که مصدق سرنگون شد؟! کاپیتولاسیون برای تحقیر مردم ایران کی بود؟! کمک به صدام گرفته تا تحریم و ترور و ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
3
28
دشمنی امریکا با ما یا دشمنی ما با امریکا گرچه هیچ دشمنیی وجود ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
22
درست است که ما از آمریکا ضربه های فراوانی خورده ایم اما همین کشور ژاپن را در نظر بگیرید که آمریکا با بمب اتم چه بلائی سرش آورد اما ژاپنی ها با تفکر و منطق و عقلانیتی که به کار بردند به جای دشمنی با آمریکا ، در ظاهر و از لحاظ سیاسی راه دوستی را در پیش گرفتند و به این شیوه نظام اقتصادی و تکنولوژی و علمی خود را به واسطه تجارت و صادرات به آمریکا به بالاترین حد در دنیا رساندند و عملا ژاپنی ها بودند که آمریکا را دوشیدند و این راه را کشورهای دیگر هم یاد گرفتند همچون چین و ...
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
کاملا با نظر ودیدگاه شما موافقم. این سخنان شما را بنده قبلا از قول یکی از سیاستمداران کهنه کار وبا تجربه زاپنی شنیدم که دقیقا نظرات شمارا تایید می کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
4
سواد سیاسی که ندارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
3
13
آنچه در عراق می گذرد صد در صد به ضرر ایران تمام می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
21
خیلی از کشورها از صلح میان ایران وامریکا ضرر میکنند و به همین علت. وبا سیاست کاری میکنند که این اتفاق نیفتد و حتما همیشه امریکا سود نقدی ان را دریافت میکند
سیاست هنری است که در کشور ما هنرش وجود ندارد
و مردم باید هزینه ان را پرداخت کنند
اتش زدن پرچم کشورها و شعار مرگ ابزاریست که ما خود دست ساستمداران کشورهای مختلف میدهیم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
سیاسیون ایرانی بایستی با پنبه سر آمریکا ببرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
4
منظور از کدام رابطه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
7
11
این آدم کارنامه خوبی ندارد،نه به عنوان سفیرونه بعنوان مذاکره کننده،در آمریکابا امکاناتش زندگی می کند بعد برای مردم نسخه می پیچد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
8
2
یک تحلیل :معانی عکس موسویان در سالن با صندلی خالی:۱- کرونا حمله بیولوژیک امریکاست ۲- با توجه به متن و تیتر که بحران دیگری در راه است تا کشتن اخرین ایرانی اصیل امریکا و دوستان ایرانیش پای کارند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
5
8
مشکل ما اول باید خودمان را بشناسیم و در آخر با آمریکا مبارزه کنیم
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
10
در قضیه برجام امریکا از ایران سهم تجاری ومنافع تجاری می خواست که به هیج یک از منافع تجاری پیش بینی شده دست نیافت در عوض این کشورهای اروپایی بودند که کلیه سهام تجاری با ایران وشرکتهای تجاری ایران را مالاخود کردند.امریکا که به هیچ منافعی دست پیدا نکرده بود تنها راهی که پیش رویش ماند بهم زدن بازی یی بود که درآن بازنده بود به امید معامله وقرارداد جدیدی که در این قرار داد بتواند صاحب سهم شود.اصولا طبق قواعد، ما با کشوری که زیر تعهدات خود زده وارد مذاکره نمی شویم ولی این عدم مذاکره باعث می شود که ما هزینه های بسیارسنگینی به کشور ومردم تحمیل کنیم و رفاه وآرامش را از مردم خودمان برای همیشه سلب کنیم.بنده اعتقاد دارم که امریکای زورگو با تمام بدیهایش یک واقعیت جهانی است ازطرفی ما باید بدنبال منافع ملی خود باشیم برای رسیدن به این منافع اگر ما یک بسته تجاری بسیار پرسود به امریکا پیشنهاد بدهیم مانندمشارکت در حوزه نفت وگاز که قبلا هالیبرتون و...هم در این حوزه مشارکت داشتند وتجارت داخلی ،هواپیمایی،کشاورزی ، ورود برندهای معتبر امریکایی که هنوز هم برخی از آنها درایران حضور دارند مانند کوکاکولا ،پپسی،ک اف سی و.... می توانیم امریکا راآنچنان به خودمان نیازمند و وابسته کنیم که ضرر ما موجب ضرر آمریکا شود.چین با آنکه دشمن اصلی امریکاست ولی بیشترین صادرات را درجهان به امریکا داردوصنایع امریکایی بیشترین سرمایه گذاری رادر چین دارند.به نظر بنده ما باید زیر میزی پیامهایی را مبادله کنیم وبسته های تجاری جذاب همچون علوفه سبز معطر به امریکا پیشنهاد دهیم واین گاو وحشی سرکش را رام کرده وتحت کنترل خودمان بگیریم.ما نباید منافع ملی خود را به منافع ملی روسیه وچین وهند و....گره بزنیم چون آنها هم منافع ملی خودشان را دارند ودیدیدکه هرسه این کشورهای هم درشورای حکام آژانس وهم در شورای امنیت برعلیه ما رای دادندو وقتی بحث منافع ملی باشد براحتی ما را دور می زنند.ما اگر بتوانیم ارتباطاتی براساس منافع ملی ایجاد کنیم می توانیم به منافع دوطرفه دست پیداکنیم ودر این بین باید واسطه ها را حذف کنیم ومستقیما وغیر علنی وخیلی محرمانه دست به مذاکره بزنیم تا کشورهای ذینفع نتوانند بنفع منافع خود در این مذاکرات اختلال ایجاد کنندوسهم خواهی کنند.سیاست امر نرم وسیالی است که هرچه این سیالیت بیشتر باشد امکان موفقیت آن بیشتر است وامکان شکستن آن کمتر.بنظر بنده شورای امنیت ملی کشور باید روی این مسئله بررسی و بحث وتبادل نظر نمایند تا اگر این طرح برای کشور مفید بود مانور روی آن را شروع کنند.روابط ما با امریکا اکنون در کوچه بن بست گیر کرده که برای خروج از این وضعیت باید بدنبال راهکارهایی گشت که درآن هم عزت وغرور ملی ودینی ما حفظ شود وهم گفتگوها به طرف رسیدن به نتایج مفید برای هردوکشور به پیش یرود.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
5
شما اینقدر لی لی به لالات داری چرا تو امریکا نشستی و شعار می دی. برگرد مملکت گل و بللبل. آمریکا چطور شما را راه داده . حتما همدسته .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
6
2
رابطه بین گرگ و میش جز خورده شدن میش توسط گرگ خاتمه نمی یابدمگر انکه دندان گرگ کنده شود ،در ضمن یکبار در برجام گفتید مشکل ماهسته ای بیایید با غرب و امریکا کنار بیایم تا طرف مقابل کوتاه بیاد دیدید شد انچه که بدتر ازاین که نمیشد.......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین