کد خبر: ۶۴۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۸
در نشست خبری جامعه اسلامی مهندسین مطرح شد:

انتقاد باهنر از تعویض پیاپی مدیران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-مهسا امرآبادی: صبح روز دوشنبه محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین به همراه مرتضی نبوی و غلامحسین امیری، مسئول دفتر سیاسی و قائم مقام دبیر کل و امیر مقدم مدیر روابط عمومی این تشکل در مراسمی که به منظور تقدیر از خبرنگاران در دفتر جامعه مهندسین برگزار شده بود، به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب نایب رییس اول مجلس شوای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه «هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس هشتم نگرفته است»، گفت: در بین اعضای جامعه‌ اسلامی مهندسین برخی افراد مشخصند كه برای انتخابات مجلس هشتم كاندیدا می‌شوند، برخی نیز قطعا كاندیدا نخواهند شد و برخی نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند، مثلا دكتر غفوری‌فرد، مهندس یحیوی و دكتر كاتوزیان از جمله افرادی هستند كه كاندیداتوری آنها برای انتخابات مجلس هشتم قطعی شده است ، اما اگر كاندیدا نشوم قطعا یك سری برنامه‌ها خواهم داشت كه آنها را اعلام می‌كنم.

وی با انتقاد از تغییر وزیران در کابینه افزود: به نظر من تعویض مدیران ارشد کشور هزینه و در عوض تثبیت مدیران منافعی برای جامعه دارد، هرچند که ریس‌جمهور در ابتدا نیز اعلام کرده بود که دولت من دولت اعجاب و تعجب‌هاست و خود ایشان نیز از همان ابتدا به وزرا اعلام كرده‌اند كه این مسئولیت ممکن است 4 ساله نباشد و هیچ استدلالی وجود ندارد كه وزیران حتما 4 سال دولت حضور داشته باشند. ایشان عملكردها را ارزیابی می‌كنند و با توجه به ارزیابی عملكردها تصمیم می‌گیرند.

باهنر گفت: برای جبران هزینه‌های تغییر، وزیر جانشین باید به اندازه‌ وزیر قبلی دارای ظرفیت باشد و حتی بیشتر از وی ظرفیت و توانایی داشته باشد. به طور كلی وزیر جدید باید فردی قوی باشد تا هزینه تعویض وزرا را جبران کند. 

نایب‌رییس مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش كه «آیا مجلس از عملكرد دو وزیر تعاون و رفاه را كه سال گذشته بر اثر تغییر و تحولات در مسند مسوولیت قرار گرفته‌اند ارزیابی كرده یا نه؟»، گفت: ما ارزیابی دقیقی در مورد عملكرد آنها انجام نداده‌ایم. برای ارزیابی یك وزیر باید اجازه داد یك بودجه را كه مربوط به وزارتخانه‌اش است اجرا كند و بعد از آن در مورد نحوه‌ عملكردش ارزیابی داشت

باهنر در پاسخ به پرسشی در خصوص مشورت رییس‌جمهور با اعضای هیأت رییسه‌ مجلس برای معرفی دو وزیر جدید وزارت‌خانه‌های نفت و صنایع افزود: هنوز گفتگو و مشورتی صورت نگرفته است و تا آن‌جایی كه من اطلاع دارم رییس‌جمهور هنوز قصد معرفی وزرای جدید را ندارند و  در حال ارزیابی و آزمایش عملكرد دو نفر سرپرستی هستند كه معرفی كرده‌اند. شما خود نیز می‌دانید كه رییس‌جمهور طبق قانون بعد از بركناری یا استعفای وزرا سه ماه تا معرفی وزیر جدید فرصت دارد.

باهنر گفت: ترجیح رییس‌جمهور برای وزارت دو وزارتخانه همین دو سرپرستی است كه معرفی كرده‌، مگر این‌كه طی روزهای باقی مانده اتفاقی بیفتد یا این‌که سرپرستان عملکرد خوبی نداشته باشند تا تغییراتی ایجاد شود.

باهنر افزود: قاعدتا رییس‌جمهور در هنگام معرفی وزرای جدید مشورت‌هایی را با مجلس خواهند كرد ولی این مشورت‌ها هنوز شروع نشده است.

نایب‌رییس مجلس همچنین در واکنش به اخبار مبنی بر اختلاف وی و احمد توکلی برای معرفی یكی از وزرا گفت: چنین چیزی صحت ندارد و این اخبار شایعه‌ای بیش نیست.

باهنر گفت: چندی پیش دو نفر از نمایندگان یك فرم نظرسنجی را بین برخی نمایندگان در مورد انتخاب وزرای جدید منتشر كردند كه البته من آن فرم را مشاهده نكردم اما كاری كه این دو نماینده كردند، تشكیلاتی و فراكسیونی نبود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص تبلیغات انتخابات مجلس هشتم و تغییرات صورت گرفته در آن گفت: عدم تبلیغات پوستری و مکتوب فضای لازم را برای هیجان انتخاباتی به وجود نخواهد آورد و شاید با کمک گروه‌ها و احزاب این موضوع اصلاح شود.

باهنر همچنین در خصوص مكانیزه شدن انتخابات در سراسر كشور گفت: ما معتقدیم وزارت كشور و شورای نگهبان باید در چند حوزه این طرح را به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا و بعد نتیجه‌ی آن را ارزیابی كنند. به نظر من در حال حاضر این امكان وجود ندارد كه سراسر كشور انتخابات به صورت مكانیزه اجرا شود، حتی در بسیاری از كشورهای پیشرفته نیز برخی آرا به واسطه‌ی عوامل انسانی خوانده می‌شود البته در جاهایی كه كاملا انتخابات حزبی و آرم احزاب مشخص است، شمارش آرا به وسیله‌ی رایانه راحت‌تر است و در انتخاباتی كه اسامی نوشته می‌شود باید یك مقدار وسواس بیشتری در شمارش آراء به خرج داد.

باهنر در بخش دیگر سخنانش به اهمیت شغل خبرنگاری اشاره كرد و گفت: شغل خبرنگاری جزء شغل‌های سخت محسوب می‌شود و تلاش و تكاپوی زیادی می‌خواهد.

وی با تاکید بر اینکه «رسانه‌ها ركن چهارم دموكراسی هستند»، افزود: حساسیت كار خبرنگاری بالاست و با كوچك‌ترین اشتباه یا برداشت متفاوت از واقعیت‌ها ممكن است برخی از عملكردها زیر سوال برود و به چهره‌ها لطمه وارد شود.

باهنر افزود: یك گرفتاری مزمن كه در برخی از رسانه‌های مكتوب و خبرگزاری‌ها داریم این است كه چون حزب قدرتمندی در كشور نداریم، تعدادی از رسانه‌ها عملكردشان حزبی شده و احساس می‌كنند باید جای خالی احزاب را پر كنند و این طبیعی نیست.

وی با انتقاد از حزبی عمل کردن رسانه‌ها گفت: احزابی كه رسانه دارند تكلیفشان مشخص است ولی روزنامه‌هایی كه رسما سخنگوی حزبی نیستند ولی كار حزبی می‌كنند باید یك مقدار وجه تمایز خود را با روزنامه‌هایی كه مدعی‌اند منعكس‌كننده‌ی نظرات تمام جامعه هستند مشخص كنند.

وی گفت: در رفتار رسانه‌های حزبی یك سری اخلاقیاتی وجود دارد كه باید رعایت شود، البته این اخلاقیات به طور كلی رعایت می‌شود ولی متأسفانه برخی رعایت نمی‌كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین