کد خبر: ۶۴۴۹۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
ویروس کرونا و جنگ بر سر قیمت؛ بی‌سابقه‌ترین چالش برای نفت و گاز در صد سال اخیر

آشوب در بازار نفت؛ آیا ویروس کرونا در حال نابودی صنعت نفت است؟

"گسستی بزرگ در این صنعت ایجاد شده است و وضعیت بقای آن در در معرض خطر قرار گرفته است. این بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین چالش برای نفت و گاز در صد سال اخیر است. پرسش اساسی این است که آیا این تغییر باعث تحولی عمده در بحران تغییرات اقلیمی و وضعیت محیط زیست خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- قیمت جهانی نفت روز پنج‌شنبه و در پی ابراز امیدواری دونالد ترامپ نسبت به کاهش عرضه جهانی و دعوت عربستان از کشورهای تولید کننده خارج از اوپک برای برگزاری جلسه اضطراری بار دیگر به بالای ۳۰ دلار صعود کرد اما تحلیلگران می‌گویند ویروس کرونا و کاهش در قیمت جهانی نفت و گاز به گونه‌ای است که این صنعت هرگز به مرحله پیشین خود باز نخواهد گشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از افزایش احتمال توافق با روسیه و عربستان به منظور کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خبر داد. تنها ۱۸ دقیقه بعد، عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک(سازمان کشورهای صادرکننده نفت) از کشورهای همسو با روسیه در چارچوب گروه اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت جهان دعوت کرد تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری به يك راه حل عادلانه به منظور ايجاد ثبات در بازار دست يابند.

آشوب در بازار نفت؛ آیا ویروس کرونا در حال نابودی صنعت نفت است؟

به نوشته یورونیوز؛ در پی انتشار این دو خبر، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال با ۳۲.۵۴ درصد افزایش به ۳۲ دلار و ۷۹ سنت رسید. البته شوک اولیه خبرها در ادامه معاملات روز پنج‌شنبه بازار نفت قدری تعدیل شد؛ به طوری که قیمت نفت برنت به محدوده ۲۹ دلاری بازگشت.

روزنامه "گاردین" با اشاره به کاهش تقاضای نفت در زمان شیوع ویروس کرونا همزمان با نزاع در گرفته بر سر قیمت و میزان تولید نفت می‌نویسد: "گسستی بزرگ در این صنعت ایجاد شده است و وضعیت بقای آن در در معرض خطر قرار گرفته است. این بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین چالش برای نفت و گاز در صد سال اخیر است. پرسش اساسی این است که آیا این تغییر باعث تحولی عمده در بحران تغییرات اقلیمی و وضعیت محیط زیست خواهد شد؟

وضعیت کنونی فاجعه‌ای برای صنعت نفت است. اکنون نفت پایین‌ترین قیمت خود را در دو دهه اخیر تجربه می‌کند. دستکم دو سوم سرمایه‌گذاری سالانه در این صنعت که چیزی در حدود ۱۳۶ میلیارد دلار است از بین رفته و ده‌ها هزار نفر بیکار شده‌اند.

"ولنتینا کرتزشمار" رییس بخش تحقیقات "وود مکنزی" می‌گوید: "ویروس کرونا و جنگ بر سر قیمت، صنعت نفت و گاز را به آشوب می‌کشاند و حیات آن را به خطر می‌اندازد. شاید صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز کنونی متوقف شود چرا که قیمت نفت اکنون پایین‌تر از هزینه انتقال آن است.

"کینگزمیل باند" تحلیلگر در موسسه "کربن ترکر" می‌گوید: "قرنطینه ناشی از شیوع کرونا بسیاری را در خانه‌ها نگه داشته و باعث توقف فعالیت هواپیما و خودرو‌ها شده است. واقعیت آن است که نفت بشکه‌ای ۳۵ دلار نیز نمی‌تواند حتی ۷۵ درصد از سرمایه اولیه پروژه‌ها را پوشش دهد و ضرر کامل برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نفتی و گازی خواهد بود. "کرتزشمار" می‌گوید اگر نفت بشکه‌ای ۲۰ دلار باقی بماند این به معنای نابودی صنعت نفت خواهد بود".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "اگرچه عربستان و روسیه در حال افزایش تولید نفت خود هستند با این حال، وضعیت بستگی به آن دارد که تا چه زمانی بتوانند نفت ارزان را تولید و صادر کنند علیرغم آن که هرینه تولید آنان بسیار پایین است این دو کشور نیازمند درآمد بالا برای ایجاد توازن در بودجه‌های ملی خود و جبران کسری بودجه هستند. برخی تحلیلگران معتقدند با قیمت‌های پایین فعلی وضعیت اقتصادی برای عربستان حداکثر تا دو یا سه سال آینده قابل تحمل خواهد بود، اما برای روسیه که اقتصاد متنوع‌تری دارد و بخش‌های غیر نفتی آن نیز فعال هستند تا چندین سال دیگر می‌توان دوام وضعیت اقتصادی را متصور شد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
8
2
نیاز است حالی به آرامکو و دیگر پاللایشگاهای بزرگ عربستان داده شود و اما یه جوری باید روسیه را سر جای خودش نشاند.ضرر بیش از 50 درصدی قیمت نفت نه فقط بما و بل بیشتر کشورها.البته روس دستش در کاسه امریکاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
آتش اینهمه جنگ افروزی و افکار خبیث دامن کشور را گرفته است. نسل جدیدی باید جایگزین این نسل نیمه متمدن بشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
7
ویروس کرونا ان شالله درحال نابودی ظلم است آنهایی که ثروت ملتها را می بلعند وهر روز حجیم تر میشوند قرار است بزودی منفجر بشوند !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
4
صنعت نفت ؟ یا گردشگری و ریلی وهوایی و...هم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
1
به امیدنابودی اول روسیه بعدبقیه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین