کد خبر: ۶۴۶۳۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳

کفاشیان: نمی‌دانم فیفا چرا از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد گرفته است/ همیشه دولت دوست داشته فدراسیون تابع آن باشد

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص اساسنامه و اصلاحات مورد نیاز آن صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی کفاشیان، رئیس و نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال که این روزها و با توجه به اشکالات فیفا به اساسنامه و لزوم تغییر آن بار دیگر نامش سر زبان‌ها افتاده، در گفتگو با رادیو ورزش به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

کفاشیان در ابتدای صحبت‌هایش درباره فرآیند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال در دوره خودش گفت: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی یکنواخت است. در سال 81 یا 82 بود که بنده معاونت ورزش وزارت ورزش که آن زمان سازمان ورزش بود را برعهده داشتم، جلساتی زیادی را با برخی روسای فدراسیون ها و مدیران کل داشتیم و توانستیم اساسنامه واحدی را برای کل فدراسیون ها بنویسیم و برای تایید به دولت بفرستیم. بعد از آن در سال 84 که فدراسیون آقای دادکان بود بحث اصلاح اساسنامه فوتبال مطرح شد که فیفا گفته بود باید اساسنامه فوتبال مستقل باشد. بر این اساس یک کمیته انتقالی شکل گرفت و مسئولیت تدوین اساسنامه را برعهده گرفت و فدراسیون به صورت سرپرستی مدیریت می شد. یک سال و نیم طول کشید تا در نهایت این اساسنامه تهیه و تدوین شد و گفتند به تایید دولت رسید که البته نرسید! بنده هم بعد از آن مسوولیت فدراسیون را با آن اساسنامه برعهده گرفتم. در سال 86 اشکالاتی اساسنامه داشت که مربوط به نائب رییس و ... بود که در سال 90 اصلاحیه زدیم و به تایید مجمع رساندیم و این آخرین اصلاحات بود. البته در اساسنامه قبلی آمده بود که در دوره‌های بعدی اساسنامه و اصلاحیه نیازی به مصوبه دولت ندارد اما چون از اصل پایه خراب بود و اساسنامه اولیه هم به تایید نرسیده بود و اگر انجام می‌شد بعد از آن مجمع می‌توانست نظر بدهد و تدوین و اصلاح کند.

کفاشیان: نمی‌دانم فیفا چرا از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد گرفته است/ همیشه دولت دوست داشته فدراسیون تابع آن باشد

وی در ادامه در پاسخ به اینکه در سال 90 هم بار دیگر اصلاحاتی صورت گرفت، گفت: اصلاحاتی که در سال 90 داشت مربوط به این بود که در سال 86 گفته شده بود نائب رییس‌ها باید خودشان کاندید شوند و ما این را تغییر دادیم به این موضوع که نائب رییس را باید رییس پیشنهاد بدهد و مجمع رای بدهد و البته یک سری جزییات دیگر.

وی درباره اینکه بخشی از ایراداتی که به اساسنامه گرفته می‌شود موضوع حضور در انتخابات با احراز 10 رای از اعضای مجمع است گفت: در سال 86 هم این مساله در آیین نامه انتخابات بود. ما تغییراتی در آن شکل ندادیم و البته باید تغییراتی می کرد که انجام نشد.

کفاشیان در پاسخ به اینکه ایرادی که فیفا از فدراسیون در خصوص اینکه ایران فاقد اساسنامه واحد است گفت: من نمی دانم که چرا فیفا ایراد گرفته و به چه قسمت هایی ایراد گرفته. شاید یک اصلاحاتی مدنظر فیفا بوده اما الان ترتیب اثر داده نشده است. این اصلاحات بر اساس پیشنهادات و درخواستی که از سوی اساسنامه و اصلاحاتی که فیفا و ای اف سی بوده انجام می‌شود. البته اگر آیین نامه را ایراد گرفته باشد که چیز داخلی است به نظرم نباید ایرادی به آن وارد شود.

وی ادامه داد: ما یک سری اصلاحات دیگر هم گذاشتیم ولی یک سری ایرادات دیگر گرفتند. این مسائل ماند که اصلاحات انجام نشد و بعد از آن من رفتم و در خاطرم هم نیست که چرا صورت نگرفته است و برای تصویب نبردیم. یک سری اصلاحات بود مثل اینکه در اساسنامه انجام شود که درباره نمایندگان وزارت ورزش و ... که ما صلاح ندانستیم با توجه به اختلافاتی که با وزیر ورزش وقت داشتیم آن را مطرح کنیم و گفتیم الان تصور می کنند به دلیل اختلافات ماست و مسکوت گذاشتیم. در سال 94 هم پیشنهاد دادم که کمیته‌ای بگذاریم تا اصلاحات اساسنامه را انجام بدهیم اما متاسفانه نشد.

کفاشیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه کمیته هایی برای بررسی و شکایت از نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها صورت گیرد و آیا این موضوع در اساسنامه بوده گفت: بله، این مساله از قبل هم در نظر گرفته شده بود. یک کمیته اولیه است که شامل نفراتی همچون نمایندگان حقوقی و دبیر و یک نفر از هیات رییسه فدراسیون است که اگر مشکل و اعتراضی است به کمیته استیناف برود تا بررسی شود.

آیا منظور فیفا این بوده که کمیته‌هایی که اعلام می‌کنید از قبل وجود داشته و شما به آن اشاره می‌کنید، استقلال لازم را نداشته؛ کفاشیان در پاسخ به این موضوع گفت: نه، بحثی ندارد و کمیته ها پیشنهاد خود را می دهند و کارشناسی می شود و هر مصوبه‌ای که کمیته می‌دهد باید تصویب شود. نمی دانم چه ایرادی بوده و مهمترین مساله بحث استقلال فدراسیون و نهاد عمومی بودن آن است. الان فدراسیون فوتبال نهاد عمومی و غیردولتی است که باید شود نهاد مستقل غیر دولتی شود. یعنی نهاد عمومی را باید از اساسنامه برداشته شود که آن که مصوبه مجلس را می خواهد.

کفاشیان درباره فرآیند اصلاح اساسنامه و اینکه آیا این موضوع بر اساس سلیقه بوده یا الزامات فیفا بوده و اینکه چرا این موضوع مورد اعتراض فیفا قرار گرفته نیز گفت: اولا این بحث درست است رییس فدراسیون یک تجربیاتی کسب می کند و یک جایی را مغایر با اساسنامه می بیند و به هیات رییسه می‌دهد و بررسی می شود و به تدوین مقررات و کمیته حقوقی آنجا بررسی می‌شود. مثلا یک جایی بلاتر مشکل سن پیدا کرد و پیشنهاد داد می‌خواهم بمانم و اگر راضی هستید این سیستم را برداریم. بعد همه موافقت کردند و اصلاح کردند. بحث اینکه بخواهیم اساسنامه را به شکلی تغییر بدهیم در هر صورت تاییدیه هیات رییسه و مجمع را می‌خواهد. این مسائل انجام شده و مشکلی نبوده و اینکه الان فیفا می‌گوید نبوده و اگر دو سال پیش گفته و طی این مدت نشده این مسائلی است که فیفا پیگیر آن است.

کفاشیان در پاسخ به اینکه با توجه به تجربیاتش چه پیشنهادی برای حل این مشکل در خصوص اساسنامه فدراسیون دارد و آیا این موضوع به تصویب هیات دولت خواهد رسید گفت: نکته اصلی این است که باید مجلس آن را تایید کند. مجلس اصلا نباید برای فدراسیون اساسنامه تصویب کند و مجلس فقط باید بگوید نهاد مستقل است. آن موقع فدراسیون کار را دنبال می کند و اگر نشد شاید بحث ها و آسیب هایی شکل دهد. در این هشت سال گفتیم اول گفتند مستقل شد و بعد شبیه شترمرغ شد و هر جا خوش‌شان آمد گفتند مستقل است و هر جا نیامد گفتند دولتی است. شترسواری که دولا دولا نمی‌شود. شما بگویید عمومی است و اگر فیفا قبول کرد مشکلی نیست اما اگر قبول نکرد باید برود در مجلس و تصویب شود.

رییس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا موافق این موضوع است که فدراسیون فوتبال تابع مقررات دولت شود گفت: تابع قوانین هست و باید باشد اما باید مستقل باشد و مجمع باید بالاترین مرجع آن باشد.

او درباره اینکه چرا در آن مقطع که اساسنامه شامل اصلاحاتی شد این شرایط را در نظر نگرفتند: ما که به فیفا نمی‌توانستیم بگوییم اما دولت وقت این مساله را قبول نمی‌کرد که ما بحث استقلال را در نظر داشته باشیم. همیشه دولت دوست داشته فدراسیون تابع آن باشد.

وی درباره بحث گرفتن مجوز دریافت رای از سوی نامزدهای انتخاباتی برای حضور در آن اینطور توضیح داد: این در آیین نامه و سلیقه خودمان بود که اعضای فدراسیون فوتبال گذاشت. در تمام دنیا هست و اگر بخواهید در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت کنید باید یک سری شرایط داشته باشند تا تایید صلاحیت شوند و هر کسی از هر جایی نیاید. در زمان قدیم 30 نفر برای انتخابات فدراسیون نام نویسی می‌کردند اما می شود اصلاحاتی در نظر گرفته شود و یک کمیته تشکیل شود و شرایط فرد را برای احراز صلاحیت شکل دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
به همان علت که خود شما از قوانین فیفا هیچی نمی دانید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین