کد خبر: ۶۴۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
ویروس کرونا در بیش از ۲۱۰ کشور و سرزمین گزارش شده است

ابتلای بیش از ۲.۸ میلیون نفر در جهان به کرونا؛ ۲۰۰ هزار فوت شده‌اند

آماری که دانشگاه جانز هاپکینز فراهم کرده نشان می دهد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جهان اکنون در اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :

براساس این شمارش، تاکنون ابتلای بیش از ۲.۸ میلیون نفر در جهان به بیماری کووید-۱۹ تایید شده است. پیشتر در روز جمعه آمار مرگ در آمریکا از ۵۰ هزار نفر گذشت، کشوری که شاهد بزرگترین شیوع ویروس کرونا در جهان است.

اولین مورد مرگ در اثر این ویروس روز ۱۱ ژانویه توسط مقام های چینی گزارش شده بود. اکنون این ویروس در بیش از ۲۱۰ کشور و سرزمین در گردش است.

ابتلای بیش از ۲.۸ میلیون نفر در جهان به کرونا؛ ۲۰۰ هزار فوت شده‌اند

آمار مرگ در پنج کشور از ۲۰ هزار نفر بالاتر است، البته محاسبه شمار جان باختگان در کشورهای مختلف یکسان نیست.

آمریکا، ایتالیا و اسپانیا بالاترین آمار مرگ را داشته اند. وزارت بهداشت بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که از زمان شیوع بیش از ۲۰ هزار نفر که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری بودند جان خود را از دست داده اند.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، این رقم را عبور از یک "حد و مرز تراژیک و هولناک" توصیف کرد و گفت که "کل کشور سوگوار است."

از آنجا که آمار روزانه بریتانیا شامل کسانی که در خانه یا سرای سالمندان درگذشته اند نمی شود، آمار واقعی قربانیان مسلما بیشتر است.

فرانسه که آمار جان باختگان در سرای سالمندان را محاسبه نمی‌کند گفت که شمار جان باختگان روز شنبه ۳۶۹ مورد بالا رفت. از ابتدای ماه مارس تاکنون ۲۲ هزار و ۶۱۴ نفر در فرانسه مرده اند اما مقام ها می گویند که میزان مرگ در بیمارستان ها در حال کاهش است و شمار افراد بستری شده در آی سی یو برای هفدهمین روز پیاپی کاهش یافت.

افزایش مجدد آمار در برخی مناطق

پیشتر در این هفته مدیر سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) به افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقا، شرق اروپا، آسیای میانه و آمریکای جنوبی اشاره کرد.

دکتر تدروس گبریسوس گفت درحالی که به نظر می رسد بیشتر اپیدمی ها در اروپای غربی درحال تثبیت یا حتی رو به افول باشد، بسیاری کشورها تازه در آغاز راه هستند.

او گفت: "و برخی کشورها که در ابتدای این اپیدمی دستخوش قرار گرفتند حالا مجددا شاهد افزایش موارد ابتلا هستند."

ابتلای بیش از ۲.۸ میلیون نفر در جهان به کرونا؛ ۲۰۰ هزار فوت شده‌اند

یکی از این کشورها سنگاپور است که برای مهار بیماری مورد ستایش قرار گرفته بود، اما اکنون شاهد افزایش موارد آلودگی است که عمدتا به کارگاه های صنعتی و خوابگاه های پرازدحام کارگری مربوط می شود.

مقام های چینی شنبه گفتند که برای دهمین روز متوالی هیچ مرگی در اثر ویروس اتفاق نیافتاد و کره جنوبی هم برای دومین روز متوالی مرگی را گزارش نکرد.

مقام های بهداشتی ایران - که بالاترین آمار در خاورمیانه را دارد - روز شنبه نسبت به "شیوع تازه" بیماری ابراز نگرانی کردند.

روز شنبه همزمان با آغاز ماه رمضان مرگ ۷۶ نفر دیگر در ایران تایید شد که شمار کل درگذشتگان- بر اساس آمار رسمی- را به ۵۶۵۰ نفر می رساند.

ایران از دو هفته پیش مرحله به مرحله اجازه بازگشایی کسب و کارها را داده است. مقام ها می گویند سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور کاهش یافته اما علیرضا زالی هماهنگ کننده ستاد مبارزه با کرونا در تهران از "بازگشایی های شتابزده" انتقاد کرد.

آمارشناسان هشدار داده اند که ارقام ارائه شده درگذشتگان ممکن است همیشه تصویر جامعی از وضعیت اپیدمی در یک کشور به دست ندهد.

برای نمونه آمریکا بالاترین آمار مرگ در اثر ویروس کرونا را در جهان دارد، اما از نظر جمعیت از بیشتر کشورها بزرگتر است. جمعیت ۳۳۰ میلیونی این کشور از کل شمار ساکنان پنج کشور بزرگتر اروپای غربی - بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا - بیشتر است. آمار سرانه مرگ در بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر از آمریکاست و آمار درگذشتگان در کل اروپا بیش از آمریکا بوده است.

آمار درگذشتگان همچنین بستگی به نوع محاسبه دارد. برخی کشورها شمار کسانی که در سرای سالمندان درگذشته اند را در آمار کل محسوب می کنند، که تصویر کامل تری ارائه می کند اما کشورهای دیگری هستند که فقط آمار درگذشتگان در بیمارستان ها که علت مرگ در اثر کووید-۱۹ قطعا تایید شده را حساب می کنند.

برای مثال آمار مرگ در بلژیک با ۱۱.۴ میلیون نفر جمعیت ۶۹۱۷ نفر اعلام شده. بیش از نیمی از این آمار مربوط به خانه های مراقبت از سالمندان بوده و عمدتا بر موارد مشکوک استوار است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین