کد خبر: ۶۴۹۳۴۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
از سازمان تبلیغات اسلامی و برخی اعضای حوزه علمیه تا کیهان و برخی ائمه جمعه

فشار بر دولت برای بازگشایی مساجد، نماز جمعه و اماکن مذهبی در شرایط کرونایی

در حالي که رئيس حوزه علميه قم هفته پيش تأكيد کرده که حوزه علميه صدا و موضع واحدي در ماجراي کرونا داشته است اما روز چهارشنبه نامه تند سخنگوي حوزه علميه خطاب به روحاني منتشر شد که چرا جلوی برگزاري مراسم مذهبي را گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

مشخص شد که همه فشارها به دولت براي بازکردن اماکن مذهبي زيارتي و بازگشايي نماز جمعه نه تنها درست بوده بلکه بالاخره نتيجه هم داده است؛ از سخنان چهره‌ها و مقام‌هاي مسئول و رسانه‌هاي متعلق به طيف اصولگرا تا سخنان متناقض و تأييد و تکذيب‌هاي ارسالي از حوزه علميه قم که در نهايت منجر به اعلام وضعيت سفيد در برخي شهرها و دستور به تهيه پروتکل‌هايي براي برگزاري نماز جمعه يا حضور در مساجد شده است.

در حالي که رئيس حوزه علميه قم هفته پيش تأكيد کرده که حوزه علميه صدا و موضع واحدي در ماجراي کرونا داشته است اما روز چهارشنبه نامه تند سخنگوي حوزه علميه خطاب به روحاني منتشر شد که چرا جلوی برگزاري مراسم مذهبي را گرفته است. همان روز محمود واعظي رئيس دفتر روحاني با اشاره به اينکه براي ۱۲۷ شهر سفيد هيچ محدوديتي براي انجام مراسم مذهبي با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي نگذاشته‌ايم، گفت: «در تلاش هستيم بررسي مجدد کنيم که چگونه مي‌توان براي شب‌هاي احيا، شهرهاي زرد را به سفيد تبديل کرد. نظر قطعي وزارت بهداشت اين است که تا زماني که شهرهاي قرمز وجود دارند، قطعا نبايد اين کار انجام شود. بايد صبر کنيم ببينيم تا آن زمان، وضعيت چگونه خواهد شد». نمکي وزير بهداشت هم گفته بود: «افرادي که در نماز جمعه و جماعت شرکت مي‌کنند، اکثرا افراد بيشتر از 60 سال و افرادي هستند که در سن ريسک قرار دارند گرچه جوانان نيز در اين اجتماعات حضور دارند اما ما بيشترين گرفتاري را با جمعيت آسيب‌پذيري داريم که ممکن است به اين بيماري گرفتار شوند. تا زماني که اطمينان و ايمان کامل پيدا نکنيم که يک زائر اين اماکن دچار مشکل نمي‌شود به خودمان اجازه نمي‌دهيم که درِ آنها را به روي مردم بگشاييم». با اين حال، او هم در تأييد سخن واعظي گفته بود که «همکاران ما بسيج شده‌اند و دستورالعمل‌هايي را در اين زمينه تهيه کرده‌اند و در شهرهايي که در منطقه سفيد قرار دارند، نماز جمعه و نماز جماعت را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي‌برگزار کنند».

فشار بر دولت برای بازگشایی مساجد، نماز جمعه و اماکن مذهبی

از سازمان تبليغات اسلامي تا کيهان

رئيس سازمان تبليغات اسلامي ديروز گفت که پس از بازگشايي مراکز تجاري و تفريحي، متدين از عدم بازگشايي مساجد و حرم‌ها گلايه دارند. در هفته گذشته روزنامه کيهان هم حداقل دو بار، يکي در ستون خوانندگان خود و دو، سه روز بعد هم در مطلبي جداگانه خواستار بازشدن اماکن مذهبي زيارتي شده بودند. اين روزنامه نوشته بود: «با رسيدن ماه مبارک رمضان بازگشايي مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعايت کامل اصول بهداشتي و اجراي دستورالعمل‌هاي موجود به يک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبديل شده است. تاکنون زمزمه‌هايي از بسته‌ماندن مساجد و حرم‌هاي مطهر تا حداقل 15 ارديبهشت به گوش مي‌رسد اما اين سؤال در بين مردم مطرح مي‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها يا بوستان‌ها و بسياري از موارد ديگر که اين روزها شاهد آن هستيم بلامانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمي در شيوع کرونا داشته‌اند و با رعايت اصول و موازين بهداشتي از بسياري از اماکن ديگر قابل کنترل‌تر هستند بايد همچنان بسته بمانند؟

علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشايي مساجد و اماکن متبرکه شده بود. او که همان دو ماه پيش هم مخالفت شخصي خود را با تعطيلي نماز جمعه اعلام کرده بود، جمعه هفته پيش هم در هشتمين پيام جمعه که توسط پايگاه اطلاع‌رساني وي منتشر شد، گفته بود: «شيوع ويروس کرونا باعث به‌هم‌خوردن تعادل و نظم زندگي‌ها شده است و افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات عاليات اهل بيت(ع) محروم شده‌اند.

درهاي معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روي بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمي‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند اميدوار هستيم با برنامه‌ريزي مسئولان، در مقابله با اين ويروس و بليه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان براي انس‌ با خدا در حال روزه‌داري، فراهم شود. ويروس کرونا در کشور ما به برکت دين و گرايش‌هاي ديني به لطف خدا بهتر از ساير نقاط دنيا مهار و مديريت شد و از برکت اسلام اين نعمت را داشتيم که ضرر و آسيب کرونا نسبت به‌ جاهاي ديگر در ايران کمتر شد، پس بياييم در ماه برکت خدا، از برکتي که در مساجد و معابد خدا هست، محروم نشويم».

امام‌جمعه مشهد افزود: «مردم ما در اوج انسانيت، عواطف و ارتباطات انساني هستند که وابستگي آنان به خدا، باعث شده به نقطه کمال انساني برسند. در نظريه‌اي که فرهنگستان علوم پزشکي اعلام کرده است، اثر و نقش بازگشايي مساجد، معابد و عتبات عاليات در توسعه و شيوع اين بيماري خيلي کمتر است و پسنديده نيست که همه مکان‌ها در حال فعاليت باشند، ولي مساجد و عتبات تعطيل باشند».

تأييد و تکذيب حوزه

شايعه فشار بر دولت البته وقتي قوت گرفت که حسن روحاني با اشاره به مصوبات ستاد ملي مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود: «قرار بود تا پايان ارديبهشت‌ماه، شرايط ويژه براي حضور در اماکن مقدس رعايت شود؛ اما آقاي اعرافي که از حوزه علميه در اين جلسات حضور دارد، درخواست کرد که اين زمان تا نيمه ارديبهشت عقب بيايد و در نيمه ارديبهشت مجددا شرايط را براي حضور مردم در اين اماکن بررسي کنيم». اما آيت‌الله اعرافي رئيس حوزه علميه هفته پيش به طور قطعي هرگونه فشار از ناحيه اين نهاد بر دولت را تکذيب کرد و گفت: «نهاد حوزه نهايت همکاري را با ستاد ملي مبارزه با کرونا دارد و در اينکه اماکن زيارتي باز شود يا نشود، کاملا تابع پروتکل‌هاي وزارت بهداشت هستيم و نظر کارشناسي را اصل و مبنايي فقهي و ديني مي‌دانيم». او با انتقاد از کساني که به حوزه و نهاد روحانيت نسبت‌هاي ناروا مي‌دهند، گفته بود: «اين‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتي نيازي به تکذيب نيست. ملت ايران و مخاطبان بين‌المللي شاهد نقش‌آفريني مثبت و تبلور گفتمان عقلانيت در قاطبه تصميم‌سازي‌هاي نهاد حوزه بوده‌اند، ولي به‌عنوان کسي که در جريان همه جزئيات بوده عرض مي‌کنم که از سوي حوزه و روحانيت و نهادهاي ديني هيچ‌گونه فشاري وجود ندارد». رئيس حوزه علميه قم در انتها هم بر لزوم شنيده‌شدن صداي يکدست از حوزه در همين ارتباط تأكيد کرده و گفته بود: «‌در ايام کرونا يک موضع يکدست و يک‌صدا از حوزه شنيده شد و همه نهادهاي حوزوي در اين رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در يک مسير قرار گرفته‌اند و کار به سامان خوبي رسيد و تلاش شده است اين روند ادامه داشته باشد».

اما اتفاقي که روز چهارشنبه افتاد نشان مي‌داد نه تنها چنين صداي يکدستي وجود ندارد، بلکه حوزه علميه امکان کنترل آن را هم ندارد چراکه ناگهان سخنگوي حوزه روز چهارشنبه نامه تندي به روحاني نوشت که در آن آمده بود: «جناب آقاي رئيس‌جمهوري، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا گزارش آماري و تحليلي ارائه ‌کردند مبني بر اينکه برآورد و پيش‌بيني قبلي آنها در خصوص اماکن انتقال و شيوع اين ويروس اشتباه بوده است و در بررسي‌هاي دقيق کارشناسي به اين واقعيت دست‌ يافته‌اند که سهم زيارتگاه در انتقال ويروس ۴۴ صدم درصد مي‌باشد يعني اگر دو برابر اين آمار هم باشد به يك درصد نمي‌رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد يعني اگر چهار برابر اين هم بشود به یک درصد نمي‌رسد. طبعا مردم ديندار و ولايي ايران اسلامي و علما و بزرگان ديني انتظار داشتند در پايان جلسه حضرتعالي که رياست آن ستاد را بر عهده ‌داريد نسبت به بستن زيارتگاه‌ها و مراسم مذهبي تجديدنظر نماييد و از مردم انقلابي عذرخواهي کنيد اما متأسفانه نه تنها اين اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته‌ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تأكيد مي‌ورزيد درحالي‌که برخي‌ از مکان‌ها که بيش‌ از ۲۶ درصد تأثيرگذار در شيوع ويروس بوده‌اند را تعطيل نکرده‌ايد!».

اما شب نشده سخنگوي حوزه مجبور شد تغييراتي در نامه خود بدهد. او اصل اعتراض را تکذيب نکرد اما گفت که نظر شخصي‌اش بوده نه موضع سخنگوي حوزه. حجت‌الاسلام‌والمسلمين عباس رفعتي‌نائيني در واکنش به انعکاس نامه سرگشاده‌اش به رئيس‌جمهوري و مطالبه عذرخواهي از مردم و بازگشايي اماکن مذهبي و برگزاري نمازهاي جمعه، گفت که به استحضار مي‌رساند اين نامه کاملا موضع شخصي بوده و ربطي به (سمت) سخنگويي مديريت حوزه‌هاي علميه ندارد، لذا از همه عزيزان خواستارم عناوين حقوقي و مسئوليتي را در نشر اين خبر حذف نماييد و مجددا تأكيد دارم اين نامه موضع شخص حقيقي اين‌جانب مي‌باشد. تناقض بين گفته او سخن رئيس حوزه در خوشبينانه‌ترين وضعيت حامل يک اختلاف يا دودستگي در حوزه در ارتباط با پيروي از دستورات ستاد ملي مقابله با کروناست و در بدبينانه‌ترين حالت مي‌توان اين‌گونه برداشت کرد که حوزه هم با ادامه وضع فعلي موافق نيست اما تمايل ندارد مخالفتش را با ستاد علني کند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
7
29
دولت نباید تحت فشار قرار بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
برای پارک ها نظرتون چیه؟؟
a-s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
11:42 یعنی تو فرق پارک با مسجد وزیارتگاه را نمی دونی ؟ وقعا" متاسفم برای فکر های اینچنینی
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
8
41
بعضی از خسارات.های جانی, مالی, عزتی ملت , در چهل سال گذشته از همین دخالت های غیرتخصصی عده قلیلی در سیاست اقتصاد و....بوده است .

...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
41
13
یک جوری حرف می زنید ، که انگار اقدامات ایثارگرانه نیروهای هیاتی و جهادی را نمی بینید و حس نمی کنید که این اقدامات چقدر کمک کرد
یا اینکه ندانید که چقدر روحیه دینی و مذهبی می تواند در شکست کرونا کمک دهنده باشد
یا اینکه ندانید که فضای مجازی در این چند روزه ، پرده حیای چه تعداد دیگر را درید و اماکن مذهبی قبلا چقدر در مقابله با ناپاکی ها کمک کننده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
شما هم یکجوری میفرمایید که انگار کرونا را دولت آورده ومساجد رابسته!؟خود ملت برای حفظ جانشان واجب است یه مدتی به حکم دبن وعقل از اجتماعات پرهیز کنند حالا مسجد یا بازار !؟ اگه خودمان رعایت بکنیم یا نه دولت چه کند ،!؟ مساجد هم به دستور فقط دولت بسته نیست تا دولت باز کند،،.،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
دولت همه جا را باز کرده فقط مساجد مشکل دارند؟؟؟
پارک ها
تازه صحبت از بازگشایی سینماهاست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
کاسبان تحریم و کرونا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
33
5
بدانید که اگر جوانی با مطالعه این از راه دین خارج شود ، شما در مقابل حق و در آخرت پاسخگو خواهید شد
دکتر سید محمد حسن حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
14
2
بعد از اصلاحیه رتبه بندی، حکم اسفند من را که زدند حقوقم 870 هزار تومان اضافه شد. الان فیش حقوق فروردین م را که باید حداقل 15% دیگر افزایش می دادند بررسی کردم متوجه شدم نه تنها این 15% را افزایش نداده اند بلکه 200 هزار تومان از آن مباغی که در اسفند به حکمم اضافه شده بود را هم "کم" کرده اند!؟!!! الان بعد از 25 سال خدمت و با مدرک دکترای تخصصی دریافتی ام 4.000.000 تومان می باشد - هیچ قسط و وامی هم ندارم!!!؟؟؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
وسط دعوای موضوع کرونا شما آمدی راجع به مدرکت و اینکه چرا حقوقت کمه مطلب مینویسی؟ خیلی باحالی دکترا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
4
20
ما در بابل روز 13 اردیبهشت مطلع شدیم آمار سرایت افراد به این ویروس مجددا افزایش یافته است. نیمیدانیم چرا فشار بر دولت برای بازگشایی این اماکن اصرار دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
بعد همه چیز آزاد شده شما نگران منتقل شدن در حرم ها هستی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
1
11
حضور مردم به این شیوه واقعا بیجا است و اشکالات اساسی دارد. اگر واقعا میبینید مردم رعایت نمیکنند وارد میدان شوید اصلاح کنید نه اینکه وارد میدان دیگر شوید و کار را بدتر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
3
13
هر که باعث قربانی شدن حتی یکنفر به خاطر سهل انگاری با فشار ویا بی فشار شود خداوند اورا نخواهد بخشید ،؟.بنابراین باز کردن مکان مذهبی ویا غیر مذهبی بی حساب وکتاب کاملا غلط است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
4
8
یک سوال دارم چرا برنامه های دور همی مهران مدیری همچنین با حداکثر تعداد و تراکم تماشاگر ضبط و پخش می شود ؟ بسوزد پدر پول لامصب !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
2
16
مشکل اصلی ما اینه که هرکسی که متاسفانه دارای قدرت است تو همه زمینه ها دخالت میکنه
مهمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
6
9
این که سهم اماکن مذهبی در انتقال 44 صدم درصد بوده به این علت بوده که این اماکن تعطیل بوده اند لذا سهم کمی در این مدت داشته اند.بدیهی با باز گشایی سهم انان افزایش چشمپگیری پیدا خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
آقا چرا همینجوری حرف میزنی؟!
حرم ها و مساجد 26 اسفند بسته شدند
جاهای دیگه هم عملا در 28 - 29 اسفند بسته شدند.
یعنی عملا فقط 2 روز فاصله بود.
حالا این دو روز سبب شد فلان جا 26 درصد شیوع داشته باشه و اماکن مذهبی بشه 0/44 درصد؟!
ناشناس
|
Belgium
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
5
9
وقتي جلو قرنطينه قم را گرفتند و تمام ايران آلوده شد همون موقع بر خورد مي شد الان جرات نمي كردن …
چرا بايد عده ايي قليل براي جان اكثريت مردم …
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
7
5
من نمیفهم.
سینما باز بشه اما حرم نشه.
واقعا باز شدن سینما چه ضرورتی داره؟!
اگه فیلم هاشون رو دستشون مونده، خب خیلی چیزا رو دست کاسبا مونده، تازه میتونن اینترنتی فروش داشته باشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
8
5
این وضع تا حداقل آخر امسال هست.
خب نمیشه بگین که کلا حرم ها تا آخر سال بسته بشن.
بالاخره یه روزی باید وا شه دیگه.
خب، پس زودتر پروتکل ها رو اجرا کنین تا ملت به صورت بهداشتی و قانونی حرم برن.
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
6
7
هیچ کی بهتون فشار نمیداره اون فشار ناشی از کارهای خودتون است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
6
5
برای غذای جسم مغازه ها باز شده مانده غذای روح که باید اماکن را باز کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
اختیار را از انسانها نباید گرفت هرکس دوست داره برود در این مکانها اگر هم فوت کرد مرگ با اختیار است بهتر از مرگ تحمیلی است
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
1
برای تداوم کسب و کار نیاز به پروتکلهای متعدد است. ابتدا باید مقررات بهداشتی را روشن کرد و این شامل کلیه مراکز تجاری، صنعتی، مذهبی، فرهنگی، هنری، حمل ونقل شهری و بین شهری، چه از طریق جاده، آسمان ویا ریل قطار و مترو میشود. تنظیم چنین پروتکلی نیاز به بررسی کامل شرایط موجود دارد. چنین کاری را باید دو ماه پیش با مشارکت متخصصین شروع می‌شد و تا بحال نتیجه آن مورد استفاده قرار میگرفت. امروز هم دیر نیست. مملکت کا کارشناسان ورزیده ای دارد. از نیروهای ایرانی متخصص در خارج از کشور سود ببرید. بسیاری افراد میهن پرستی هستند که مایل به کمک به مردم میهنشان هستند.
برای ان دسته از افرادی که اصرار بر بازگشتئی مراکز مذهبی دارند چند نکته را باید ذکر کرد. تجمع افراد در هر محیط سر بسته ای در فاصله کمتر از دو متر وبیش از یک دقیقه موجب افزایش شیوع بیماری میشود. به همین خاطر کلاسهای درس، تجمعات مذهبی، فرهنگی و هنری، اداری از جمله آخرین گردهمائیهائی هستند که باید اجازه برگزاری بگیرند، نه بخاطر مضمون کاریشان یا نیازشان بلکه به نحوه انجام آنها است. حضور جمعیت زیاد در سطح شهرها باید محدود بشود و بنابراین باید استفاده از امکانات شهری زمانمندی بشود. کارخانجات همگی سه یا چهار شیفته و با حداقل ممکن کارگرن‌ و کارمندان مورد نیاز انجام بگیرد. این بدین معنی نیست که کارگران و کارمندان باید اخراج بشوند باکه حضور نیروی کار در فاصله زمانی بیشتری تقسیم بشود. بعنوان مثال برای هر پنج متر مربع محیط سر پوشیده کاری یک کارگر باید کار بکند. کلیه افراد باید از ماسک استفاده بکنند. از تجمع در کانتینرها جلوگیری بشود. با تغییر ساعات شروع وپایان کاری برای هر چند گروه کاری و اجتماعی از حضور بیش از نیاز افراد در مراکز شهری مثل پاساژ، بانک، مغازه ها جلوگیری بشود. اگر بخواهیم چرخ مملکت بچرخد و سلامت مردم حفظ بشود تنها راه حل همین هست. جا دارد که دولت با برنامه ریزی بهتری کار مقابله با کرونا و حفظ اقتصاد مملکت را به پیش ببرد و گروه های مذهبی نیز بیش از اینکه به منافع حرفه ای خود فکر بکنند به حفظ حیات مردم باشند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
2
موافق باز گشایی مساجد هستم چون مشخص می شود چند نفر حرف آقایان را گوش می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
2
1
فشار بخاطر اینه که کسب وکار مردم باز شده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
2
2
دولت چون داره حقوق به کارمنداش میده ، ادارات رو سریع باز کرد و قرار بود با یک سوم و بعدش با دو سوم نیرو کار کنند ، اما چنین نشد و همه نیروها باید بروند . تجمع این انسانها در محلهای کوچک و سربسته ادارات و همچنین حضور آنها در مترو و اتوبوس اشکال نداره ولی برای مکانهای مذهبی دارای اشکال است .
باز
|
Canada
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
2
4
به نظرم مساجد و حرمها بسته بمانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
1
0
اتفاقا برای عادی جلوه دادن اوضاع خودش راغب هست که حرمها باز شه. وقتی اتوبوس و مترو و بازار بازه مسجد و حرم که در مقابل اون چیزی نیست.
ebrahim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
0
بنظرم باید مساجد و حرمها باز شوند وقتی جاهای حساس تر از این امکان به روال عادی برگشتند بسته ماندن مساجد و امکان متبرکه ظلم است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین