کد خبر: ۶۵۷۷۲۶
تعداد نظرات: ۵۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
قوه مجریه هم به‌دنبال قوه مقننه به دست اقلیت اصولگرایان خواهد افتاد

پیش‌بینی زیباکلام از آینده ایران؛ مذاکره اصولگرایان با آمریکا، جلوی بدترشدن اوضاع را می‌گیرد

آنچه مسلم است، وضعیتی که کشور در آن قرار گرفته نمی‌تواند به‌همین‌صورت و برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. دلار رفته به بالای 20 هزار تومان و سکه هشت‌ونیم میلیون. با توجه به تمایل‌نداشتن بسیاری از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات سال آینده، احتمال می‌رود قوه مجریه هم به‌دنبال قوه مقننه به دست اقلیت اصولگرایان بیفتد.
آفتاب‌‌نیوز :

صادق زیباکلام در یادداشتی نوشت: معضلاتی که کشور را در خود فروبرده، دارد دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند. اصولگرایان مدت‌هاست انگشت اتهام را به سمت روحانی نشانه رفته‌اند. ای ‌کاش این‌گونه بود و مقصر بحران روحانی و دولتش بودند.

اینکه آرزو می‌کنم که حق با اصولگرایان می‌بود، از این بابت است که عمر دولت روحانی، یک سال دیگر به پایان می‌رسد و احتمال دارد اصولگرایان انقلابی همان‌طورکه مجلس یازدهم را در انحصار خود گرفتند، در انتخابات سال آینده، قوه مجریه‌ را هم در اختیار بگیرند؛ در آن صورت دیگر روحانی نیست، همچنان که مجلس دهم هم یک ماهی هست که جای خود را به مجلس یازدهم داده، روحانی هم جای خود را به سعید جلیلی، محمود احمدی‌نژاد، یا یک اصولگرای دیگر خواهد داد؛ اما همان‌گونه که مجلس انقلابی یازدهم فعلا چه باید کردی در چنته نداشته، رئیس‌جمهور انقلابی بعد از روحانی هم نخواهد توانست در وضعیت موجود گامی در جهت رفع بحران و عادی‌سازی شرایط اقتصادی کشور بردارد.

زیباکلام: مذاکرات دولت اصولگرای بعدی با کاخ سفید، جلوی بدترشدن اوضاع را می‌گیرد؛ چه

بگذارید با یک ضرب و تقسیم ابتدایی بودجه سال جاری کار را شروع کنیم تا مشخص شود که دلار 20 هزار تومانی از کجاها نشئت می‌گیرد. بودجه عمومی دولت در سال جاری در حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی برای اداره کشور (واردات مواد غذایی، حقوق کارکنان دولت، بهداشت و درمان، هزینه‌های نظامی و...) به این حجم اعتبار نیاز است. صرف‌نظر از آنکه رئیس‌جمهور اصولگرا باشد یا میانه‌رو، تندرو باشد یا اصلاح‌طلب، به‌هرحال واردات دارو، مواد غذایی، پرداخت 120 هزار میلیارد تومان به حدود پنج میلیون حقوق‌بگیر و سایر اقلام سر جای خودش باقی می‌ماند. حتی قبل آنکه کرونا بیاید، دولت 150 هزار میلیارد تومان یا نزدیک به یک‌سوم آن 480 هزار میلیاردتومان را نداشت (با کسر بودجه مواجه بود). بودجه در آذرماه به تصویب مجلس رسیده بود. تقریبا نیمی از هزینه‌ها از محل دریافت مالیات (195هزارمیلیارد تومان) و صادرات نفت (یک میلیون بشکه در روز از قرار میانگین بشکه‌ای 50 دلار).

تحریم‌ها و کرونا همه ضرب و تقسیم‌های دولت و مجلس را بر باد دادند. تحریم‌ها صادرات را از یک میلیون بشکه، در خوش‌بینانه‌ترین حالت به کمتر از صد هزار بشکه در روز رساندند. هنوز سال به انتها نرسیده بود که بهای نفت به کمتر از 20 دلار کاهش یافت. بماند اینکه ایران به‌واسطه دورزدن تحریم‌ها مجبور است تخفیف هم بدهد و همان صد هزار بشکه را هم خیلی کمتر از قیمت رسمی می‌فروشد. درآمدهای نفتی به کنار، کرونا دمار از روزگار درآمدهای مالیاتی کشور تا همین‌جا درآورده است. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان مالیاتی کشور، چندی پیش اعلام کرد اگر بعد از خردادماه وضعیت کشور در رابطه با کرونا عادی شود، در چهار ماه منتهی به پایان خرداد، کرونا نزدیک به یک‌چهارم درآمدهای مالیاتی امسال را از بین برده است. خرداد به پایان رسید و کرونا بعد از اندکی فروکش، باز در حال شدت‌یافتن است؛ یعنی سرنوشت نفت و مالیات، دو تأمین‌کننده اصلی آن ۴۸۰ هزار میلیارد تومان فعلا نامعلوم‌اند. یک‌سوم بودجه هم که از ابتدا کسر بود.

فرض بگیریم به‌جای روحانی و نوبخت، کینز، فریدمن و آدام اسمیت و به‌جای مدیران و وزرای «بی‌حال» روحانی (حسب ادعای اصولگرایان)، تورگوت اوزل، ماهاتیر محمد یا آنگلا مرکل، سکاندار قوه مجریه در ایران می‌شدند. با بودجه‌ای که حداقل نیمی از درآمدهای آن از میان رفته، چگونه قرار است یک کشور 85 میلیونی را اداره کنند؟ ممکن ‌است برخی از اصولگرایان، به شعارهایی که می‌دهند مانند «مدیریت جهادی»، «جوان‌گرایی»، «اتکا به منابع داخلی به‌جای چشم‌دوختن به خارج از کشور»، «خودکفایی و ایستادن روی پاهای خود»، «تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها» و... واقعا باور داشته باشند؛ اما بی‌تردید بسیاری از آنان که بیشتر اهل حساب‌وکتاب و منطق هستند، می‌دانند که با شعار نمی‌توان منابع مالی پنج میلیون حقوق‌بگیر را تأمین کرد.

شعارهای پرزرق‌وبرق، نه مانع از گسترش خط فقر شده‌اند و نه توانسته‌اند جلوی آب‌رفتنِ طبقه متوسط در ایران را بگیرند. بماند حجم وسیع سرمایه‌های ایرانیان که به‌واسطه فرورفتن کشور در شرایط موجود، تورم حداقل 50 درصدی، کاهش منظم ارزش ریال و بالارفتن دلار و شاید مهم‌تر از همه اینها، فقدان امنیت اقتصادی، دارایی‌های خود را به‌جای به‌کارگرفتن در تولید و ایجاد اشتغال، در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در حوزه سیاسی، اصلاح‌طلبان حکایت آش نخورده و دهان سوخته را پیدا کرده‌اند. بسیاری از آنها نقشی در اتخاذ سیاست‌هایی که کشور را به این روز انداخته نداشته‌اند، اما در عوض و در نزد افکار عمومی باید پاسخ‌گوی هرینه‌های آن سیاست‌ها باشند. پس چه بهتر که همه قدرت را به اصولگرایان واگذار کنند تا تکلیف همه هم روشن شود و خودشان مجبور به پاسخ‌گویی در قبال سیاست‌هایشان باشند.

آنچه مسلم است، وضعیتی که کشور در آن قرار گرفته نمی‌تواند به‌همین‌صورت و برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. دلار رفته به بالای 20 هزار تومان و سکه هشت‌ونیم میلیون. با توجه به تمایل‌نداشتن بسیاری از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات سال آینده، احتمال می‌رود قوه مجریه هم به‌دنبال قوه مقننه به دست اقلیت اصولگرایان بیفتد.

شاید یکپارچگی مدیریت اجرائی کشور باعث شود اندیشه رفع مشکل با آمریکا، عملی شود و تغییراتی در وضعیت معیشتی مردم به ‌وجود بیاید. آنها می‌توانند بگویند دیدید روحانی که رفت کنار بعد از هشت سال، وضع چگونه بهتر شد؟! بنابراین توافقی که اصولگرایان خواهند کرد، چون خودشان در آن ذی‌نفع هستند، به سرنوشت مصیبت‌بار برجام گرفتار نخواهد شد که از همان ابتدا هر تیغ و تیشه‌ای که توانستند بر سر راه آن پرتاب کردند و در نهایت هم تندرو دیگری به نام ترامپ تیر خلاص را در شقیقه نیمه‌جان آن شلیک کرد؛ بنابراین و برخلاف برجام، مذاکرات اصولگرایان در سال آینده با واشنگتن صرف‌نظر از اینکه جو بایدن یا دونالد ترامپ در کاخ سفید باشند، ای بسا در کوتاه‌مدت مانع از فرورفتن بیشتر ایران در وضعیت ناگوار شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۹
ناشناس
|
Oman
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
8
70
همین حرفها را در مورد احمدی نژاد هم میزدند که اگر دولت ایشان بیاید اصولگرایان مذاکره میکنند و البته دیدیم در واقع که چه بر سر کشور آمد با تحریمها و تندرویهای ایشان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
اولا احمدی‌نژاد واقعا می‌خواست و اجازه ندادن بهش؛ ثانیا احمدی‌نژاد اصولگرای واقعی نبود و دیدیم چطور ایستاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
وقتی کعبه آمال آمریکا باشد همه راه ها حتی اگر دولت عوض شود همان مذاکره است دولت باید در سیاست های پولی اش تغییر بدهد نمی توان با همان سیاست های تعدیل ساختاری میلون ها دلار پول را به یک دیپلمه داد و از او توقع کارآفرینی داشت اوهم در بازار آزاد در تمامی اجناس دلار خودرو مسکن و غیره تورم ایجاد کند تا سود رانتش را ببرد نباید کارخانه را به یک رابطه مفت داد او هم زمین ها و اعیانش را بفروشد وقتی که هزاران کارگر دارد به همان ها بشکل خرد واگذار کنید
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
آقای زیبا کلام این دیدگاه رئالیستی شما واقعا ارزشمند است حقیقت همین است و همین و همین ولی برای عده ای قلیل این حقیقت تلخ ... واقعا در این مقوله شما را زیبا کلام یافتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
63
32
صد رحمت به احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
28
114
به هر صورت، افق تیره و تاری در آینده زندگی اکثر ایرانیها دیده می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
اینکه منفی داده یعنی به اینده امیدواره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
جیبشون پره که منفی دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
شما اصلاح طلبای مدعی آزادی چشم دیدن رای منفی افراد رو هم ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
منفی ندهید راه حل عملی بدهید،
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
7
57
البته قطعا تلاش فراوانی برای بهبود نظرملت به خودشان خواهند کرد هر کاری که بتوانند ولی چون کار بلد نیستند اوضاع را بدتر میکنند ونهایتا ۷ تا قطعنامه جدید بدست جناب امثال جلیلی برای ملت به پادگار خواهند گذاشت
ولی ان شالله موفق نشوند وبرای ملت گشایشی واقعی وعاقلانه وپایدار ایجاد شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
7
63
البته اگر اصولگرایان موقعییت خود را در خطر ببینند اصول بی اصول
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
3
41
...اینها از این حرفها گذشته شق دوم درسته یعنی این وضع ناجورتر هم میشه و هیچ سازشی هم صورت نمی گیره . ترامپ ... هم کاری میکنه که بعد از خودش هیچکس این سنگ رو از توی این چاه بیرون نتونه بیاره. فقط وفقط خدا باید گوشه نظری بحال این مردم بکنه انشالله یا رب العالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
10
35
ایشان زیاد پیش بینی میکنه خواهشا یه گزارش از پیش‌بینی‌های که کرده و درست از آب درآمده ارائه بدید متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
55
37
دکتر زیبا کلام جا داره خجالت بکشی از این تحلیل های که می‌کنی ...اولا وضعیت کشور اون موقع که احمدی نژاد روی کار بود با وجود همه قطعنامه هایی که شورای امنیت صادر کرده بود خیلی بهتر از الان با برجام بود، تو شهرداری تهران هم قالیباف اصولگرا طوفانی به پا کرده بود از سازندگی ...ولی تو دولت اصلاح طلب مورد حمایت همین آقای زیباکلام با وجود تصویب برجام وضعیت کشور به جایی رسیده که دو بار تا به حال تو کشور اغتشاشات به راه افتاده و وضعیت اقتصادی هم بدون هیچ قطعنامه شورای امنیت نابود شده ...جالبه که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور تماما تحت تاثیر برجام بوده این آقای زیباکلام تقصیر رو گردن اصولگراها می اندازه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
اون موقع ترامپ نبود در ثانی طوفان؟! چه طوفانی تهران فروختن و خرج امور جاری کردن که طوفان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
دولت چهار سال اول احمدی نزاد از اقتصاد درست خاتمی با نفت هفت دلار ونفت صدو پنجاه دلار در زمان خودش بهره برد تمام ذخایر ارزی کشور رو بلعید و دنیا را بر سر ایران ریخت وانحراف از خرد ومنطق با پشتی با نانش کشور رو به این روز رساندند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
چه فرقی می‌کنه ترامپ باشه یا اوباما من درباره تحریم ها صحبت می کنم که تو زمان احمدی نژاد بود در مورد قالیباف هم بی انصاف نباشید تحول تهران نشونه مدیریت ایشون بود نه فروختن تهران در ثانی این دوستان الان شورای شهری ما بعد سه چهار سال چی کار کردند جز عوض کردن اسم خیابون ها
على
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
15
37
اگر در همين فرصت كم تا انتخابات امريكا مذاكره
شروع شود مطمئنا ترامپ بخاطر برنده شدن امتيازات خوبى به ايران ميدهد ولى اگر نشود چه ترامپ دوباره بيايد يا رقيب دموكرات أو بيايد كار ايران و تحريمها به اين زوديها درست نمى شود و
ايران دوران بشدت سختى را در سالهاى اينده تجربه خواهد كرد
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
ظاهرا ایشان در مسائل سیاسی کم اطلاع هستند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
3
23
تمام این مصیبت ها بر سر این ملت از زمان آقای احمدی نژاد آمد و آقای روحانی هم که گل کاشتن امیدوارم مسئولین امر عاقلانه تصمیم بگیرند کسیکه خود را زیر ریل مترو میاندازه و از جون خودش سیر شده دیگه چیزی ندارد از دست بدهد و مسئولین زودتر بفکر معشیت روزمره مردم باشن از ریا کاری و خودشیرینی و نان را به نرخ روز خوردن کاری پیش نمیره امیدوارم صداقت و یکپارچگی جهت پیشبرد اهداف عالی ملمکت جایگزین محافظه کاری ها قرارگیرد حرف دلمان با زبانمان یکی بوده باشد
یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
4
3
اگر مصدقهاهم می خواستند فرو روند در باتلاق مشکلات داخلی وخارجی، از شاه تاتوده ای سالیان سال دیگر هم نفت ایران غرق در شرکتهای انگلیس
که مصدقها یک قدم پیش تر از همه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
7
16
اگر اصلاح طلبان بعد از چهار دوره در اختیار داشتن دولت، نتوانسته اند در شیوه سیاست سازی یا سیاست ورزی نقشی داشته باشند همان بهتر که نباشد
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
29
8
جناب زشت کلام
روایت داریم:((رب کلام جوبه السکوت)).....
پاسخ ها
مصیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
دمت گرم واقعا جناب درسته
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
24
15
واقعا جای تاسف دارد که جناب زیبا کلام شاهد اشتباهات فاحش این دولت بوده و هست و حالا با فرار به جلو مسبب این مشکلات را اصولگرایان تندرو میداند.چقدر از این تندروها در این دولت و مجلس سابق بودند که باعث این مصیبتهای عظیم شده اند.مشکل مملکت ما یک عده غربگرا در حکومت هستند که به خاطر حضور خانواده هایشان با عناوین مختلف در اروپا و امریکا مجبور به تمکین اوامر اجانب هستند و منافع ملت برایشان اهمیتی ندارد چون ایستادگی در مقابل دولتهای ظالم و فریبکار امریکا و اروپا باعث اخراج آنها از آن کشورها است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
لایک داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
آفرین، بیگ لایک.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
4
10
اگر مشگل اقتصاد بوجود امده رفع نگردد چشم انداز انتخابات خیلی سیاه دیده میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
2
12
ترامپ به قدری در یک سال اینده فشار تحریم را زیاد خواهد کرد که ریسس جمهور اینده امریکا 8 سال وفت دارد تا اگر اگر مذاکر های هم با ایران داشته باشد منت گذاشته و بکی یکی تحریمها را بردارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
8
23
آنچه که این بلا را سره ما آورده داشتن یا نداشتن ارتباط با آمریکا نیست. دزدی‌ها، اختلاسها و هزاران حیف و میل دیگر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
9
21
درست و دقیق و مبتنی بر واقعیت.اما افسوس که دلواپسان فقط منافع شخصی و قدرت رو میبینن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
19
4
ایران زمانهای بسیار سخت تری را گذرانده این که چیزی نیست، حادثه طبس را یاد کنین، جنگ با تمام ابرقدرت ها را و غیره، همانطور که جنگ نظامی ایران را تبدیل به ابرقدرت نظامی کرد، جنگ اقتصادی هم آن را به ابرقدرت اقتصادی مبدل خواهد کرد، ان شاء الله، از همان ابتدای نهضت اسلامی چه در زمان پیامبر و چه در انقلاب اسلامی ایران افرادی با حساب کتاب دنیوی از پیروزی ناامید بودند و این ناامیدی رو نشر میدادند ولی غافل از قدرت خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
27
8
بسمه تعالی
مذاکره باآمریکایعنی تحمیل خواسته های آنان برایران .والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
مذاکره نکردن یعنی ....
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
18
7
جون به جونتون کنن نمیفهمید و عشق امریکا کشته‌تون‌! انتظار روی خوش از امریکا عین عینه که فکر کتی گرگ نمخوردت چون تو گرگ رو نمیخوری!!
کرامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
9
10
اقای توهم زیبا ،باید بدانید با گند اصلاح طلبان ،شما دیگر اندک هستید ،و دیگر در معادلات سیاسی نمی گنجید،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
مردم آرامش و رفاه میخواهند کاری به اصول گرا و اصلاح طب ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
3
23
مخالف هستی حرفت را بزن.عادت کردید توهین کنید.آیا گفتن زشت کلام واقعیت را تغییر میدهدآنهایی که مدام دم از ایستادن در مقابل دشمن می زنند،امطمئنٱ کاری دارند و دستشان به دهنشان می رسد و هنوز آنقدر سختی نکشیدند که عاصی و درمانده شوند.ما هم در سیاست داخلی و هم سیاست خارجی راه را اشتباه رفتیم.در داخل که عمده فکرو ذکرمتولیان شده بود،حجاب و دیش و ماهواره و فضای مجازی،آنقدر که به اینها پرداختنند و آنقدر در این کارها بچگانه عمل شد که مورد تمسخر دنیا قرار گرفتیم.اقتصاد راچون رسیدگی به آن سخت بودتقریبٱ رهاکردندوبر تن نیمه جان آن حرامخوران ریاکار هم تا توانستند لگد زدند.در سیاست خارجی که گویا عده ای مأمور بودند با حمله به این سفارت و آن سفارت،علاوه بر خدشه به حیثیت کشور ،در مجامع بین المللی هم محکوممان کنند.جالب است اسم آن را هم می گذارند ایستادگی در برابر دشمن.به سفارت عربستان حمله و آموال سفارت را دزدیدن و خسارت زدن می شود مقاومت و دقیقٱ در شرایطی که عربستان بابت نقض حقوق بشر تحت فشار بود ورق را به نفع آنها برگرداندن شد مقاومت.حالا هم فقط بگوئید چگونه باید با این شرایط مقاومت کرد.پس خدا برای چه به ما عقل داده .داده که از آن استفاده کنیم.اگر شما در زمان امام بودبد حتی قطعنامه پابان جنگ را هم قبول نمی کردید.ولی امام با بصیرت و درایت قبول کردند.چرا باید از مذاکره با دشمن هراس داشت.مگر ما عقل نداربم که می ترسیم دشمن فریبمان دهد.خدا عقل و هوش داده و به مؤمن گفته از آن استفاده کن.قرارنیست آن را آکبند نگهداریم.مؤمن باید کیس و زیرک باشد و بتواند با استفاده از هوش خدادادی بدون جنگ هم بر دشمن غلبه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
افرین حرف حساب جواب نداره روسیه دشمن امریکاست
مصیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
1
2
جناب کلام باز هم افاضات کردند .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
0
3
مشگل خودمانیم فرقی نمیکند اصلاح طلب یا اصولگرا و حتی مشگل امریکا بیش از آنکه زائیده آن کشور باشد ناشی از عملکرد خودمان است
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
3
4
این قسمت را داشته باشید:
در حوزه سیاسی، اصلاح‌طلبان حکایت آش نخورده و دهان سوخته را پیدا کرده‌اند. بسیاری از آنها نقشی در اتخاذ سیاست‌هایی که کشور را به این روز انداخته نداشته‌اند، اما در عوض و در نزد افکار عمومی باید پاسخ‌گوی هرینه‌های آن سیاست‌ها باشند. پس چه بهتر که همه قدرت را به اصولگرایان واگذار کنند تا تکلیف همه هم روشن شود و خودشان مجبور به پاسخ‌گویی در قبال سیاست‌هایشان باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
1
4
نرود میخ آهنین در سنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
3
4
چه عجب زيباكلام يك كلام حرف زد، آقاي زيباكلام كجا بودي وقتي انقلاب مردم آمريكا اين كشور را فرا گرفت و مجسمه هاي كريستف كلمب و نيكسون فرو ريخت؟ مگر تو استاد سياست نيستي پس چرا نظري ندادي؟ حالا درباره اقتصاد حرف ميزني؟ مگر تو اقتصاددان هستي؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
2
4
جالبه كه زيباكلام ميگه اصلاح طلبان نقشي در وضعيت فعلي كشور نداشته اند با اينكه وضعيت فعلي كشور عمدتا تقصير اصلاح طلبان است و اگر اين حزب متحجر در كشور نبود الان وضع كشور اينطور نبود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
5
البته که ارتباط با کشورهای دیگه توی اقتصاد بسیار مهمه ولی مدیران نالایق ، اختلاس ، فساد و رانت و پارتی بازی و دلالی اینا مشکلات کشور هستن اینا رو حل کنید چه چپ رئیس جمهور باشه چه راست پیشرفت خواهیم کرد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
1
2
مذاکره اصلاح طلبان چه گلی بر سر مملکت زد که حالا اصول گرایان دنبال مذاکره باشند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
با سلام خود تحریم از سال۸۹،باعث تولید اختلاسگر و‌رانت ،اختلاس با دور زدن تحریما شروع شد به اسم دور زدن دور زدن ،،،و اگر تحریم برداشته بشه خود به خود دور زدن و‌اختلاس برداشته میشه دقیقا از شروع تحریما اختلاس گرا دست بکار شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
1
2
بالاخره بعد از هفت سال مدیریت روحانی و یادمان نرود این همه ادعا باید دولت پاسخگوی شرایط فعلی باشد نه دنبال فرا فکنی
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
2
زیبا کلام حرف نزنه خیلی بهتره
بیشتر سرگیجه داره تا ایده
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
2
1
خواب تشریف دارید آقای زیبا کلام ، گرچه اولین شرط انقلاب و قانون اساسی نه شرقی ، نه غربی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
بسمه تعالی
اگردنبال مذاکره باشند
عملاثابت میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
1
3
اقا من میگم توافق کنید ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
1
0
راهی بیابید که بعداز بورس بتوانید هزینه های مالی وخوراکی را تامین کنیم ... بورس خواهد ریخت دنبال درآمد وچاره کار باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
1
1
تا کی میشود به عراق گوجه و‌پیاز فروخت و‌کشور،اداره کرد وقتشه بخاطر مردم یکی کوتاه بیاد تورم ۵۰۰درصد نه ۵۰درصد ،،پول باید وارد و خارج بشه مگه میشه با با بقیه کشورها داد ستد نکرد و کشور اداره کرد اینمال چند قرن پیش بود کالا به کالا تا کی فقط دلالها و اختلاسگرا دارن از تحریم سود میبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
سلام دوستان دیگه نوبت مستقل است که راهی بسازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
ترسو حرف دلت را بزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
تورو خدا انقدر سطحی نگاه نکنید من معتقدم همه چیز باید از اصلش درست بشه بخاطر ایران نه افراد اینم به اونایی که احمدی نژاد رو مثال میزنن میگم احمدی نژاد اقتصاد ارام خاتمی رو تحویل گرفت نزدیک به هشتصد میلیارد دلار نفت گاز درامد داشت میفهمید انشالله بنزین هشتاد تومنی دلار هزارو هشتصدی سکه هشتصد تومنی تحویل گرفت پول ور داشت جدول تو دهاتها هزاران کلنگ الکی زد تورو خدا بفهمید چی میگم کشورهای عربی که ما اونارو ملخ خور مینامیدیم پول نفتشونو الان دارن خرج زیرساختاشون اباد کردن کشورشون میکنن حتی میبینید با پول بیابانی به نام دبی تبدیل شده به شهری که بیشتر ثروتمندهایه جهان توش سرمایه دارن مگه جزیره کیش ما چی نداشت که دبی داشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین