کد خبر: ۶۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

دستگیری بیش از ۱۱ هزار معتاد از زمان شیوع کرونا

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از زمان اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در ۱۵ استان پس از شیوع کرونا تاکنون ۱۱ هزار و ۲۱۷ معتاد دستگیر شده اند. ۷۸۳۴ نفر در مراکز دستبهزیستی پذیرش شدند و تست کرونای ۱۱۶ نفر از آنان مثبت بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

فرید براتی سده روز شنبه افزود: تعدادی از معتادان از قبل در مراکز بهزیستی بودند اما در مدت شیوع کرونا بعد از تصمیم ستاد مدیریت کرونا دال بر اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر با استفاده از دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ هزار و ۲۱۷ نفر در این ۱۵ استان از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند و از این تعداد برای ۶۷۴۵ نفر تست کرونا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: از بین ۱۱ هزار و ۲۱۷ معتاد متجاهر دستگیر شده، ۷۸۳۴ نفر آنان در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شدند.

دستگیری بیش از ۱۱ هزار معتاد از زمان شیوع کرونا

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورگفت: از بین ۷۸۳۴ معتاد متجاهر پذیرش شده در مراکز بهزیستی، تست کرونای ۱۱۶ نفر از آنان مثبت بوده و ۲۹ نفر از این ۱۱۶ نفر به مرکز درمانی ارجاع شدند.

براتی سده خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی معتادان متجاهر در ۱۵ استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، لرستان و همدان در حال اجرا است.

قرنطینه ۳۵۶ نفر از معتادان متجاهر

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از بین ۱۱ هزار و ۲۱۷ معتاد متجاهر دستگیر شده، ۳۵۶ نفر هم اکنون در قرنطینه به سر می برند و دوره ۱۴ روزه آنان تمام نشده است. پس از پایان دو هفته قرنطینه و اقامت به مراکز ماده ۱۶ بهزیستی می آیند.

براتی سده درباره تفاوت بین بین تعداد افراد دستگیر شده، تعداد افراد پذیرش شده و تعداد افراد تست شده، گفت: تست کرونا برای ۶ هزار و ۷۴۵ نفر از معتادان متجاهر انجام شد درصورتیکه ما در مراکز ماده ۱۶، هفت هزار و ۸۳۴ نفر پذیرفتیم. این اختلاف به این دلیل است که در برخی استان ها به دلیلی که مشکلاتی که دانشگاه های علوم پزشکی داشتند یا دارند، تست کرونا روی معتادان متجاهر انجام نمی‌گیرد. یعنی مطابق دستورالعمل اصلی وزارت بهداشت عمل نمی شود به آن معنا که دادستانی حکم می دهد، ناجا جمع آوری و دستگیر می کند و غربالگری علامتی می کنند یا نمی کنند و تحویل مراکز ماده ۱۶ بهزیستی می‌دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان‌هایی هم که تست کرونا برای معتادان متجاهر انجام نشده است، تابحال مورد حادی نداشتیم.

وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر در تهران

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت مرکز فشافویه در تهران برای پذیرش معتادان متجاهر گفت: آمار پذیرش ۷۸۳۴ نفر در مراکز بهزیستی مربوط به کل کشور بوده است و در تهران ۵۱۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش داشتیم.

براتی سده تصریح کرد: تاکنون بیش از هفت هزار نفر در تهران جمع آوری نشده است چون طبق دستورالعمل جمع آوری باید مرحله به مرحله و خوشه ای باشد.

وی یادآور شد: مراحل جمع آوری معتادان متجاهر در استان های کشور نزدیک به ۶۰ مرحله جمع آوری شده است؛ این مراحل در استانی مثل تهران بیشتر بوده، در قم هر روز جمع آوری دارند و در خراسان رضوی چهار مرحله بوده اما جمعیت بیشتری جمع آوری کردند.

مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.

همچنین بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین