کد خبر: ۶۵۸۲۶۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
روحانی هم جای خود را به یک اصولگرا خواهد داد

واکنش زیباکلام به نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی

مجلس یازدهم در ماه نخست فعالیت خود، بی‌توجه به اوضاع کشور، دولت را آماج حملات خود گرفته؛ آن‌هم در شرایطی که بزرگان نظام بر ضرورت وحدت بین مسئولان تاکید دارند، آنها حساب خود را از مشکلات کشور جدا کرده‌اند؛ رویکردی که صدای انتقاد فعالان سیاسی را هم درآورده است.
آفتاب‌‌نیوز :

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در کانال رسمی خود یادداشتی را در جواب نامه نمایندگان مجلس به حسن روحانی منتشر و آنها را به واقع‌بینی دعوت کرد.

او نوشت: معضلاتی که کشور را در خود فروبرده، دارد دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند. اصولگرایان مدت‌هاست انگشت اتهام را به سمت روحانی نشانه رفته‌اند. ای ‌کاش این‌گونه بود و مقصر بحران روحانی و دولتش بودند.

واکنش زیباکلام به نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی

وی در ادامه باب گفت‌وگو را با اصولگرایان بازتر می‌کند و می‌گوید: اینکه آرزو می‌کنم که حق با اصولگرایان می‌بود، از این بابت است که عمر دولت روحانی، یک سال دیگر به پایان می‌رسد و احتمال دارد اصولگرایان انقلابی همان‌طورکه مجلس یازدهم را در انحصار خود گرفتند، در انتخابات سال آینده، قوه مجریه‌ را هم در اختیار بگیرند؛ در آن صورت دیگر روحانی نیست؛ همچنان که مجلس دهم نیز یک ماهی هست که جای خود را به مجلس یازدهم داده، روحانی هم جای خود را به یک اصولگرای دیگر خواهد داد؛ اما همان‌گونه که مجلس انقلابی یازدهم فعلا چه باید کردی در چنته نداشته، رئیس‌جمهوری انقلابی بعد از روحانی نیز نخواهد توانست در وضعیت موجود، گامی برای رفع بحران و عادی‌سازی شرایط اقتصادی کشور بردارد.

زیباکلام با یادآوری واقعیت‌های اقتصادی و مساله تحریم و مشکلاتی که کرونا بر سر اقتصاد کشور آورده است، تأکید دارد: ممکن ‌است برخی از اصولگرایان، به شعارهایی که می‌دهند مانند «مدیریت جهادی»، «جوان‌گرایی»، «اتکا به منابع داخلی به‌جای چشم‌دوختن به خارج از کشور»، «خودکفایی و ایستادن روی پاهای خود»، «تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها» و... واقعا باور داشته باشند؛ اما بی‌تردید بسیاری از آنان که بیشتر اهل حساب‌وکتاب و منطق هستند، می‌دانند که با شعار نمی‌توان منابع مالی پنج میلیون حقوق‌بگیر را تأمین کرد. شعارهای پرزرق‌وبرق، نه مانع از گسترش خط فقر شده‌اند و نه توانسته‌اند جلوی آب‌رفتنِ طبقه متوسط در ایران را بگیرند.

به نظر می‌رسد بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم، یا به دلایل آشنا نبودن به واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور و یا به دلیل جناح‌بندی‌های سیاسی، دولت آماج حملاتی قرار گرفته که گویا تنها بخش مسئول در نظام حکمرانی کشور است. بسیاری از نمایندگانی که امروز با نام انقلابی به صحنه آمده‌اند، یا نماینده ادوار مجلس بوده‌اند و یا سمت‌های اجرایی و مدیریتی کشور را در دست داشتند و خواه ناخواه مسئول بخشی از شرایط کنونی نیز بوده و نمی‌توانند به عنوان اپوزیسیون و مطالبه‌گر ایفای نقش کنند!

چند هفته پیش محمدباقر قالیباف در پاسخ به صحبت‌های رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به صراحت گفت: «ما خودمان مسئول هستیم و نمی‌توانیم ایرادها را به گردن دیگران بیاندازیم؛ اگر مشکلی هست خودمان باید دست به کار شویم.»

همکاری نیروهای سیاسی از جناح‌های مختلف سیاسی، بدون شک در شرایط کنونی کارساز است اما باید توجه کرد که مسئولان نمی‌توانند فقط اظهارنظر کنند و نقش خود را در از بین بردن مشکلات به فراموشی سپرده و همه چیز را به گردن دولتی بیاندازند، که بخشی از سیستم در کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
5
18
ایشون خودشون استاد دانشگاه هستن باید بهتر وضعیت اقتصادی جامعه رو ازهرلحاظ درک کنند. به جای این بازی های جناحی وسیاسی واقعیت ها را قبول کنند.
شرایط آن چیزی است که مردم عام هرروز لمس می کنند
عماد
|
Germany
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
6
37
شاید هم نمایندگان خوب می دانند که مشکل از دولت نیست

ولی دیواری کوتاه تر از دولت گیر نیاوردند تا بدون ارائه

راه حلی ، ژست طرفداری از مردم بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
6
23
تمام اين مشكلات اقتصادى ايران مستقيما ناشى از تحريم است و به
دولت و ديگران ارتباط ندارد بهتر است نمايندگان فكرى براى برداشتن
تحريمها بكنند ما نمونه كشورهاى تحريم شده را ميبينيم كره شمالى سوريه ونزوئلا و كوبا ايا در اين كشورها ميتوان گفت مقصر دولتشان
است نه پس همگى فكر چاره براى تحريم بكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
منفی دادم چون مشکلات از دزدی هست نه تحریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
1
12
آقای زیبا کلام فعلا مملکت کی بکیه
علی غیاثی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
10
3
اقای زیبا کلام شما را کی استاد دانشگاه کرده چون در 40 سال گذشته پیوسته با تغییر مسیر باد جهت یابی میکنید.شما که خودت میگی من با اجازه و دستور نهادهای امنیتی با رسانه های مخالفین خارج از کشور مصاحبه میکنم در جایگاهی قرارنداری و خیلی کوچکتر از آنی که بتوانی بر سخنان آیت... خوئینیها تاثیر بگذاری.. شما بخاطر شخصیت متغیرت توهم محبوبیت از سوی مردم را داری که این چنین نیست و اظهار نظر شما فقط سخنان آقای خوئینیها را تقویت مینماید....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
11
هر كسي سعي دارد نقش خود را بدرستي بازي كند . دولتي كه نتوانسته جلوي سقوط اقتصاد كشور را بگيرد و فراكني مي كند . مجلسي كه تازه سر كار آمده و نقش جناح مخالف دولت را بازي مي كند كه براي اثبات خود به طرفداران بايد ژست بگيرد . مهره هايي مثل زيبا كلام كه نقش پيشروان ايده ال گرا را بازي مي كنند و هم به ميخ ميزنند و هم به نعل . روزنامه هايي مثل كيهان كه مثل ببر زخمي به هر طرف يورش مي برند . فقط در اين بين مردم بينوا هستند كه هر روز بيشتر از روز قبل شاهد فلاكت خود هستند . چرا نمي خواهيم قبول كنيم كه هر نسخه اي كه تاكنون پيچيده ايم اشتباه بود . چرا رفتار تند كمونيستهاي ضد غرب در دوران جنگ سرد را كنار نمي گذاريم . چرا فكر مي كنيم براي اينكه ارتشي قوي داشته باشيم بايد اين را دائما با صداي بلند به همه دنيا اعلام كنيم . چرا در امور ميانه روي پيشه نمي كنيم . چرا مسئولين نظام نمي نشينند و واقع بينانه به اوضاع نگاه نمي كنند . چرا بايد اجازه دهيم احمقي مثل ترامپ كه با اندكي زبان نرم رام مي شود زندگي ما را به بازي بگيرد و قدرت اقتصادي و سياسي يك كشور قدرتمند را رويمان خراب كند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
6
5
آقاي زيبا كلام آنها نماينده مردم هستند نه وكيل الدوله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
4
دیگه تموم ماجرا
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
3
4
آقای زیبا کلام لطفا دولت را تطهیر نکنید .همین دولت در دوره اول چرا مورد حمایت مردم بود ودر دوره دوم از حمایت مردم برخوردار نشد؟دلیل آن نوع سیاستها وبرنامه های اقتصادی ناکارامدومنفعل بود که توسط یک سری مشاوران اقتصادی نا آگاه از شرایط سیاسی ،اجتماعی،فرهنگی وروانی جامعه ایران در دوردوم به مسئولین اقتصادی ودولت مشاوره داده شد واجرایی گردید.سیاستها وبرنامه هایی که موجب نابودی کشور واقتصاد خانوارهای ایرانی شدندوروزگار را برمردم رنج کشیده،درمانده وناامید ایران سیاه کردند.مجلس نباید با دولت تعامل کند بلکه باید حقوق ازدست رفته ملت را از دولت طلب نماید.مجلس باید از دولت حساب کشی کندوعملکرد کلیه وزیران و برنامه های اجرایی آنانرا موردبررسی وحسابرسی قرار دهد تا دیگر هیچ وزیر ونهاد مسئولی اجازه پیدا نکند با اجرای تصمیمات شخصی یا گروهی کشور ومملکت را برباد دهد.بنده از نامه روسای کمیسیونهای مجلس به دولت کاملا حمایت می کنم وآنرا تنها راه ممکن برای جلوگیری از اجرای برنامه های دولت می دانم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین