کد خبر: ۶۵۸۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

نقش عربستان در اعتراضات لبنان

در حالی‌که اعتراضات مردم لبنان به مشکلات اقتصادی و فساد اداری وارد سومین مرحله خود شده و این اعتراضات تبدیل به اغتشاش و حمله به بانک‌ها و مراکز اداری این کشور شده، دست‌های پیدا و پنهان کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و عربستان در کنار اقدامات رژیم صهیونیستی علیه تحریک مردم لبنان جهت به خشونت کشیدن اعتراضات ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

اعتراضات مردم لبنان از حدود ۹ ماه پیش یعنی مهرماه سال گذشته و در زمانی که «سعدالدین حریری» نخست‌وزیر این کشور بود، به دنبال وخامت اوضاع معیشتی، مالی و فساد دستگاه اداری آغاز شد و معترضان لبنانی به خیابان‌ها آمدند، ولی در این میان نیز برخی با سوءاستفاده از این فضا دست به اغتشاش و آشوب زدند.

با آغاز مرحله اول اعتراضات مردم لبنان به فساد اقتصادی مدیران دولتی، دزدی‌ها و اختلاس‌ها که از ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۸ کلید خورد و در نتیجه آن استعفای حریری نخست‌وزیر وابسته به عربستان و غرب در پنجم آبان ماه همان سال را رغم زد، فشار و توطئه‌های واشنگتن و ریاض علیه مردم لبنان نیز زیادتر شد و این طرفها برای جبران کنار رفتن دولت مطلوب خود، اعتراضات لبنان را به سمت اغتشاش هدایت کردند.

دمیدن فتنه آمریکا و عربستان در اغتشاشات لبنان

آمریکا و عربستان در دهه‌های گذشته همواره در راستای اهداف و سیاست‌های رژیم صهیونیستی در لبنان و علیه منافع ملی این کشور اقدام کرده‌اند و مخالفت آنها با مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی لبنان طی این سال‌ها نیز دقیقا در همین راستا بوده است.

آخرین اقدام آمریکا علیه مردم لبنان، سخنان تحریک‌آمیز «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت علیه «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله لبنان» در جمعه گذشته و در گفت وگو با شبکه سعودی «الحدث» بود.

سفیر آمریکا در این گفت وگو با دخالت در امور داخلی لبنان و بدون اشاره به اقدامات ۴۰ سال گذشته واشنگتن در این کشور مدعی شد که دبیرکل حزب‌الله ثبات لبنان را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است.

شیا همچنین گفته بود که واشنگتن از دولتی که در آن حزب الله حضور نداشته باشد، حمایت می‌کند.

سخنان مداخله‌جویانه و غیرواقعی سفیر آمریکا در بیروت واکنش‌های زیادی در لبنان داشت که مهم‌ترین آن اقدام «محمد مازح» قاضی شهر «صور» در جنوب لبنان بود که یک روز پس از سخنان مداخله‌جویانه و غیر مسئولانه سفیر آمریکا، این قاضی شنبه گذشته با صدور حکمی، شیا را از هرگونه اظهارنظر رسانه‌ای در لبنان منع کرد.

وی در این حکم همچنین تمامی رسانه‌های لبنانی را از گفت ‌وگو با سفیر آمریکا در این خصوص منع کرد.

به دنبال این اقدام ملی قاضی لبنانی، وزارتخارجه این کشور نیز سفیر آمریکا را احضار و به وی تذکر داد.

همزمان با حضور دورتی شیا در محل وزارتخارجه لبنان و نشست وی با "ناصیف حتی" وزیر خارجه این کشور، معترضان لبنانی برابر ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند و علیه سیاست‌هاتی مداخله‌جویانانه واشنگتن شعار دادند و اعلام کردند، ما منتظر درس گرفتن از آمریکا که در تحریم اقتصادی لبنان شریک است، نیستیم.

آنها همچنین گفتند: دلیل‌ تحریم لبنان و سوریه از سوی آمریکا، مقاومتی است که همواره حامی و حافظ این دو کشور بوده است.

سخنان و اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت مورد انتقاد و اعتراض گروه‌های لبنانی و نمایندگان پارلمان این کشور نیز قرار گرفت.

اما اقدام ملی و قانونی مازح قاضی دادگاه شهر صور برای او پی‌آمد هم داشت، چرا که مازح دیروز (سه‌شنبه) در پی فراخوانده شدن به شورای عالی قضایی لبنان، مجبور به استعفا شد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری «المیادین»، این قاضی لبنانی پس از آنکه از سوی شورای عالی قضایی این کشور برای توضیح دادن درباره حکم صادره علیه شیا سفیر آمریکا در بیروت فراخوانده شد، از منصب خود استعفا کرد.

شبکه المیادین پیشتر اعلام کرده بود که شورای عالی قضایی لبنان با فراخواندن قاضی مازح در صدد توضیح خواستن از وی و نه مواخذه اوست. با این حال این قاضی لبنانی همانطور که پس از صدور حکمش اعلام کرده بود که در صورت فراخوانده شدن به محاکم قضایی استعفا خواهد کرد، دیروز این سخن خود را عملیاتی کرد.

قاضی لبنانی از حکم اخیر خود علیه اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت قاطعانه دفاع کرده و گفته بود که هر سفیری که بخواهد به صلح داخلی لبنان صدمه بزند و در کشور فتنه‌آفرینی کند، از هرگونه اظهارنظر در رسانه‌های لبنانی منع می‌شود.

** تلاش عواملی آمریکا در لبنان برای انحراف اذهان

اقدام ملی قاضی مازح به مذاق آمریکاییها و سعودی‌ها خوش نیامد و آنها فشار خود را بر دستگاه قضایی لبنان آغاز کردند که نتیجه آن استعفای این قاضی بود. اما سعودی‌ها دوباره با استفاده از شبکه الحدث خود اقدام به پخش یک شایعه برای انحراف اذهان عمومی لبنان و تحت‌الشعاع قرار دادن احضار سفیر آمریکا در بیروت کردند.

شبکه الحدث عربستان یکشنبه گذشته در گزارشی بدون اشاره به هیچ جزئیاتی، از وقوع انفجار یک موشک در نزدیکی کاروان حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان در منطقه «بقاع» خبر داد، خبری که گفته شد ۱۱ روز قبل یعنی در ۲۸ خرداد اتفاق افتاده است.

این خبر کذب به شدت بازار شایعات از جمله احتمال ترور حریری را در لبنان داغ کرد، اما این خبر با واکنش پلیس این کشور و دفتر حریری همراه بود تا قدری از شایعات کاسته شود.

شبکه الحدث عربستان در این گزارش کذب مدعی شد که در راه بازگشت کاروان حریری از بقاع (شرق لبنان) به بیروت صدای انفجاری در منطقه «الجبیله» و در ۵۰۰ متری خودروی حامل نخست‌وزیر سابق لبنان به گوش رسید و پس از آن نیروهای امنیتی بقایای یک موشک را کشف کردند.

با توجه به زمان انتشار این خبر آن هم پس از ۱۱ روز و همچنین نفوذ جنبش حزب‌الله در منطقه بقاع، انتشار این گزارش بی‌اساس از سوی شبکه الحدث نشان می‌دهد که سعودی‌ها به دنبال جوسازی علیه حزب الله هستند، تا افکار عمومی لبنان را از دخالت‌های سفیر آمریکا در بیروت دور کنند.

شبکه «ال. بی. سی» لبنان در پاسخ به گزارش کذب الحدث، روایت دیگری از این حادثه ارائه کرد که در آن مشخص شده این حادثه ناشی از انفجار مخزن سوخت یک پهپاد بوده‌ که در فاصله‌ای از کاروان حریری مشغول پرواز بوده‌ است.

پایگاه «النشره» هم به نقل از منابع خبری لبنانی گزارش داد که حادثه منطقه بقاع با هدف ترور حریری صورت نگرفته و سناریوی محتمل آن است که پهپادی اسرائیلی مشغول گشتزنی در آسمان بوده و همزمان با عبور کاروان نخست‌وزیر سابق لبنان از منطقه بقاع به سمت بیروت، این پهپاد با موشک زمین به هوا مورد هدف قرار گرفته، اما موشک به آن اصابت نکرده ‌است.

با بررسی دخالت‌های آمریکاییها و سعودی‌ها در لبنان به ویژه پس از استعفای حریری و روی کار آمدن "حسن دیاب" به عنوان نخست‌وزیر این کشور از تاریخ دوم بهمن ۱۳۹۸، مشاهده می‌شود که دشمنان لبنان به هیچ وجه خواستار برقراری آرامش در این کشور نیستند و از این رو هر روز برای به آشوب کشیدن لبنان طرح و نقشه می‌کشند، یا بر آتش اغتشاشات با فتنه‌انگیزی می‌دمند.

دیاب نخست‌وزیر کنونی لبنان از سنی‌های ملی گرا لبنانی می‌باشد؛ فرد با تجربه‌ای که ابتدا از سوی "میشل عون" رییس جمهوری لبنان معرفی و توسط حزب الله و جریان «هشت مارس» به رغم مخالفت جریان غرب‌گرای « ۱۴ مارس» مهر تایید مجلس لبنان را اخذ کرد؛ مساله‌ای که باعث دلخوری آمریکاییها، سعودی‌ها و عوامل داخلی آنها در لبنان شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین