این تصمیم در پی افشای تقلب یک سوم از خلبانان پاکستان در آزمون خلبانی از سوی وزیر هواپیمایی این کشور گرفته شد.
سخنگوی شرکت پاکستان اینترنشنال ایرلاینز اظهار کرد: این شرکت به دلیل پاندمی کووید ۱۹ به اروپا پرواز ندارد اما امیدوار بود پروازهایش به اسلو، کپنهاگ، پاریس، بارسلون و میلان را تا دو ماه دیگر از سربگیرد. رسوایی خلبانان به شدت به ما آسیب میزند.
تحقیقات از سانحه سقوط ایرباس ای ۳۲۰ در ۲۲ ماه مه که در جریان آن ۹۷ نفر در شهر کراچی جان خود را از دست دادند، نتایج مبهوت کنندهای به دنبال داشت و معلوم شد ۲۶۰ نفر از ۸۶۰ خلبان در پاکستان در آزمون خلبانان تقلب کردهاند اما همچنان سازمان هواپیمایی این کشور به آنها مجوز داده است.
دولت پاکستان از آن زمان پنج نفر از مقامات این رگولاتوری را اخراج کرده و تحقیقات جنایی در حال انجام است.
رگولاتور هواپیمایی اتحادیه اروپا در نامهای با اعلام این ممنوعیت، اعلام کرد که نسبت به اعتبار مجوز خلبانان پاکستان نگران است و پاکستان در حال حاضر قادر به تایید و نظارت بر اپراتورهایش و هواپیماها مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.
شرکت پاکستان اینترنشنال ایرلاینز ۱۵۰ نفر از خلبانانش را برای تقلب معلق کرده است. سخنگوی این شرکت در مصاحبه تلفنی با آسوشیتدپرس مدعی شد که درباره مجوز خلبانان به رگولاتوری پاکستان هشدار داده بود و ۱۷ خلبان را در سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی نسبت به مجوزشان از کار برکنار کرده بود.
کارشناسان هواپیمایی نگرانند که ممنوعیت پرواز از سوی اتحادیه اروپا روی پروازهای شرکت پاکستان اینترنشنال ایرلاینز به انگلیس و کانادا نیز تاثیر بگذارد زیرا این شرکت نمیتواند بر فراز اتحادیه اروپا پرواز کند و باید از مسیرهای طولانیتر دیگری استفاده کند.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، تحقیقات از سانحه پرواز ۸۳۰۳ شرکت پاکستان اینترنشنال ایرلاینز در کراچی نشان داد که خلبان با نادیده گرفتن اخطار برج مراقب درباره فرود و اصرار بر توانایی برای مدیریت آن، مقصر بوده است. هواپیما پس از فرود ناموفق در باند، دوباره به هوا برخاست اما موتورهای هواپیما آسیب دیده بود. مسئول برج مراقبت هم به دلیل این که به خلبان اعلام نکرد موتورها آسیب دیده اند، توبیخ شد.
هواپیما ۱۷ دقیقه در هوا بود و سپس در یک منطقه پرجمعیت سقوط کرد. در این سانحه دو مسافر جان سالم بدر بردند اما یک کودک ۱۳ ساله در محل حادثه کشته شد.
وزیر هواپیمایی پاکستان هفته گذشته گفته بود از حدود ۲۶۰ خلبانی که در امتحان مجوزشان تقلب کرده اند، ۱۴۱ نفر برای شرکت هواپیمایی پاکستان اینترنشنال و باقی آنها برای ایرلاینهای خصوصی کار میکنند.