کد خبر: ۶۵۹۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

نزدیکی عاطفی و فکری ظریف و سردار سلیمانی به روایت سیدمحمد صدر/پزشکیان: اگر مسلمان هستیم، پس منطقی حرف بزنیم نه با توهین

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسلمان هستیم و حرف و نقدی برای گفتن داریم، منطقی عمل کنیم؛ توهین و برخورد غیرمنطقی در شان نمایندگی و مجلس شورای اسلامی نیست.
نزدیکی عاطفی و فکری ظریف و سردار سلیمانی به روایت سیدمحمد صدر/پزشکیان: اگر مسلمان هستیم، پس منطقی حرف بزنیم نه با توهین
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان، درباره حاشیه‌های ایجاد شده در جریان گزارش روز یکشنبه وزیر امور خارجه گفت: چنین برخوردها، توهین‌ها و حرف‌هایی نه اسلامی، نه انسانی و شرعی و اخلاقی است و از نظر منطقی هم پذیرفتنی نیست. اگر ما واقعا مسلمان هستیم و منطق داریم و حرفی برای گفتن داریم، منطقی حرف بزنیم، نقد و سوال کنیم؛ اینکه با توهین حرف خود را پیش ببریم. این رفتارها برازنده نماینده و جایگاه مجلس نیست.

پزشکیان همچنین در خصوص طرح سوال از رییس جمهور از سوی برخی نمایندگان هم گفت: کلیت قضیه محل ایراد است، از عمر دولت یک سال باقی مانده و در چنین وضعیتی که وحدت و یک صدایی ما بیش از هر زمانی ضروری است، چنین اقدامی به صلاح کشور نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه نشان دهیم که دولت یک ساز می زند، مجلس یک ساز و قوه قضاییه ساز دیگر، به نفع انقلاب و مملکت نیست.

وظایف وزارت خارجه با سپاه قدس و در کل سپاه پاسداران متفاوت است
همچنین محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت به حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس یازدهم و حمله نمایندگان به او واکنش نشان داد و در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: حضور وزیر امور خارجه در جلسه دیروز مجلس همراه با حاشیه‌هایی بوده است. از توهین‌هایی که به محمدجواد ظریف شده تا انتقاداتی که برخی نمایندگان بر دستگاه دیپلماسی وارد کردند. به نظر می‌رسد کلیت برخی ادعاها و انتقادات نمایندگان از وزیر خارجه ناظر بر فهم این مسأله است که آیا دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه سیاستگذار در حوزه سیاست خارجی است یا مجری؟ آنها که اطلاعی از ساختار حقوقی و حقیقی تصمیم‌سازی‌ها در عرصه سیاست خارجی و بخصوص موارد و موضوعات مهم دارند، می‌دانند که مسائل مهم این حوزه ابتدا در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود که اعضای آن از جمله رؤسای سه قوه مشخص است.

نکته مهم دیگر اینکه سیاستگذاری‌ها در شورای عالی امنیت ملی وقتی به تصویب می‌رسد برای اجرایی شدن باید به تأیید رهبری انقلاب برسد و در حقیقت تا این تأیید حاصل نشود، سیاست‌ها وارد مرحله اجرایی نمی‌شود. بنا بر این تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهمی همچون امضای برجام یا خروج از آن یا سیاست‌های منطقه‌ای موضوعاتی نیستند که وزارت خارجه به صورت مستقل خودش تصمیم بگیرد و خودش هم اجرا کند. البته که وزارت خارجه با بحث‌های کارشناسی خود زمینه اجرای سیاست‌ها را تنظیم و تسهیل می‌کند.

نکته دیگری که شنیدم برخی نمایندگان خیلی روی آن مانور دادند و البته ادعا کردند ترسیم یک دو گانه سازی درباره دیپلماسی و مقاومت یا «سلیمانی- ظریف» بوده و وزیر خارجه را متهم کرده‌اند که شجاعت و درایت شهید سلیمانی را نداشته یا راه متفاوتی را پیموده است. در این باب توضیح این نکته ضروری است که اساساً وظایف وزارت خارجه با سپاه قدس و در کل سپاه پاسداران متفاوت است. با این وجود آقای ظریف و شهید سلیمانی هم به لحاظ عاطفی و هم فکری بسیار به هم نزدیک بودند.

ما مرحوم شهید سلیمانی را مرتب در وزارت خارجه می‌دیدیم که برای هماهنگی و همفکری با آقای ظریف به وزارت خارجه می‌آمدند. منتقدان یا از این روابط اطلاع ندارند یا تصور می‌کنند با چنین ادعاهایی می‌توانند به ظریف ضربه بزنند حال آنکه اتفاقاً هنر هر دو بزرگوار یاد شده همین بود که بخش سیاسی و نظامی را بخوبی در مورادی که لازم بود هماهنگ می‌کردند و این هماهنگی‌ها هم عمدتاً در خود شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شد. به طور مشخص همکاری‌های این دو بخش درخصوص تحولات منطقه و براساس سیاست گذاری‌های نظام در لبنان، حمایت از فلسطین، سوریه، عراق و یمن مشهود و محسوس بود و اگر نبود این هماهنگی، نظام جمهوری اسلامی ایران حتماً در موارد یاد شده به موفقیت‌های بدست آمده نمی‌رسید.

بنابراین منتقدان اطلاعات خود را تکمیل کنند و بدانند که موفقیت‌های منطقه‌ای ما مرهون تلاش‌ها و هماهنگی‌ها، شجاعت و درایت ظریف و سلیمانی است. این نکته‌ای که آقای ظریف در صحن مجلس اشاره کردند که روابط و هماهنگی او با شهید سلیمانی را منتقدان باید از آنهایی بپرسند که با شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله دم خور هستند، نکته بجا و دقیقی است.

رهبری انقلاب پیش از این هم درباره ظریف و هم درباره دیپلمات‌ها اظهار نظر کرده‌اند و بنده هم اطلاع دارم که ایشان نگاه ویژه‌ای به آقای ظریف دارند و او را یک کارشناس و خبره در حوزه سیاست خارجی می‌دانند که همه تلاشش در مسیر تحقق منافع ملی است.

در نهایت اینکه اگر چه انتقاد حق نمایندگان مجلس است اما شایسته‌تر بود که ملاحظه جایگاه وزارت خارجه را هم می‌کردند. ظریف همین چند روز پیش در جلسه شورای امنیت، دفاع قاطعی از منافع ایران کرد که بازتاب گسترده‌ای هم در سطح جهان داشت. حال به فاصله چند روز چنین مواجهه‌ای با رئیس دستگاه دیپلماسی بدون توجه به تبعات بین‌المللی آن چندان زیبنده نبود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
از چنین است نمایندگانی چه توقعی می توان داشت . اینها فقط به فکر استفاده از موقعیت در جهت منافع خودشان هستند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین