کد خبر: ۶۶۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
گفت‌وگو با علیرضا رجایی

کابوس مجلس ششم محافظه‌کاران را رها نمی‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس هشتم چهره‌های شاخص جریان راست در سخنرانی‌های خود همواره نسبت به تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم هشدار می‌دهند و نوعی هراس از تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم در سخنان این افراد مشاهده می‌شود. 

هشدار بی‌سابقه مؤتلفه درباره تكرار مجلس ششم [کلیک کنید]

«علیرضا رجایی» کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی در تحلیل این مساله می‌گوید: این مساله در دو سطح مطرح است؛ یکی تبلیغات کاذبی بود که به کرات و دائما علیه مجلس ششم صورت می‌گرفت و گفته می‌شد که درصدد تضعیف مبانی دینی جامعه و اعتقادات مذهبی مردم هستند در حالی که اگر بررسی شود حتی یک نمونه هم مشاهده نمی‌کنند اما آنچنان به غلط این دروغ تکرار شده که بسیاری از اقشار مذهبی را از تشکیل مجدد چنین مجلسی نگران کرده در حالی که این موضوع در واقعیت جایی ندارد.

رجایی آنگاه به مصادیق این موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: مواردی مانند الحاق ایران به کنوانسیون زنان خیلی این زمینه را تشدید کرد در حالی که در قالب مفاد آن کنوانسیون، مخالفتی با مبانی دینی از نظر دین‌شناسان برجسته حوزه و دانشگاه نمی‌بینیم.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه مورد دیگر را سیاسی بودن مساله ارزیابی و اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس و پارلمان یکی از مهم‌ترین بنیان‌های یک نظام سیاسی است، از دست دادن همه جانبه آن و کسب غالب کرسی‌ها توسط نمایندگان اصلاح‌طلب جریان راست را نگران کرد.

وی افزود: نگاه ترقی‌خواهانه‌ای که در مجلس ششم به طور بی‌نظیری وجود داشت گاهی وقت‌ها برای جریان راست چنین مجلسی را تبدیل به یک کابوس کرده است.

رجایی تصریح کرد: اگر جهت‌گیری‌های مجلس ششم با ممانعت‌های شورای نگهبان و سایر نهادهای غیرانتخابی مواجه نمی‌شد،‌ می‌توانست در یک پروژه ملی در کنار دولت اصلاحات برنامه‌ها را پیش ببرد.

به اعتقاد وی، «در چنین شرایطی به طور یقین در پیشبرد اصلاحات ملی و سیاست‌های تشنج‌زدایی و توسعه ملی، ما فرسنگ‌ها از محل قابل تاسف فعلی که زاییده مجلس هفتم و دولت نهم است،‌ جلوتر بودیم». 

این فعال ملی-مذهبی اظهار داشت: دلیل دیگر مخالفت جریان راست با تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم این بود که با وجود موانعی که بر سر راه این مجلس بود به دلیل مواضع و جهت‌گیری‌هایی که مجلس ششم داشت نوعی بینش در جامعه مطرح می کرد که با بنیان‌های فکری و اجتماعی جریان راست افراطی در تعارض بود.

رجایی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مسایلی که به آن اشاره شد تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم را برای جریان راست افراطی به شدت نگران‌کننده کرده و در کنار آن تبلیغات سوء و غیرواقعی که درباره آن مجلس صورت گرفت بسیاری از اقشار مذهبی را به غلط از تشکیل مجدد چنین مجلسی نگران کرده در حالی که عینا در واقعیت‌ جایی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین