کد خبر: ۶۶۴۲۶۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

چرا بنی‌صدر از رجوی و منافقین فاصله گرفت؟

رجوی و بنی‌صدر در فرانسه گروه موسوم به «شورای ملی مقاومت» را تشکیل دادند اما همکاری آنها در فرانسه از دو سال تجاوز نکرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«در ۲۰ خرداد سال ۱۳۶۰ حکم امام مبنی بر عزل بنی‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح صادر شد و به‌دنبال آن بنی‌صدر که در خانه‌های تیمی منافقین مخفی شده بود، در روز به‌همراه مسعود رجوی و به‌صورت مخفیانه ایران را به مقصد پاریس ترک کرد؛ اتفاقی که تأثیر مهمی بر تغییر رفتار علنی منافقین و شرایط سیاسی - امنیتی کشور گذاشت. رجوی و بنی‌صدر در فرانسه گروه موسوم به «شورای ملی مقاومت» را تشکیل دادند اما همکاری آنها در فرانسه از دو سال تجاوز نکرد.

چرا بنی‌صدر از رجوی و منافقین فاصله گرفت؟

‌فرار بنی‌صدر و رجوی از ایران

با فرار رجوی و بنی‌صدر به فرانسه، طولی نکشید که دختر ۱۸ساله بنی‌صدر به نام فیروزه به عقد مسعود رجوی درآمد. رجوی حدود یک ‌سال پیش از ازدواج با دختر بنی‌صدر همسر خود یعنی اشرف ربیعی را در درگیری نیروهای سپاه با باقی‌مانده سران منافقین در ایران از دست داده بود. چندی از ازدواج مسعود و فیروزه نگذشته بود که آنها از یکدیگر جدا شدند. دختر بنی‌صدر بعد از جدایی در گفت‌وگویی علت طلاقش از رجوی را این‌گونه بیان کرد: «روابط نامشروع مسعود با رئیس دفترش مریم عضدانلو که در آن زمان همسر مهدی ابریشمچی بود و تعدادی از دختران اعضای مجاهدین من را وادار به گرفتن تصمیم طلاق از مسعود رجوی کرد.»

فیروزه بنی‌صدر همچنین با بیان این که عامل طلاق او از رجوی تفکرات دگم، هیستریک و روحیه قدرت‌طلبانه رجوی بوده، در عین‌ حال برای توجیه ازدواج خود با رجوی تأکید کرده که ازدواج او معمولی بوده و هیچ ربطی به توجیه‌های ایدئولوژیک نداشته است.

‌علل اختلاف بنی‌صدر با رجوی در خارج از کشور

تبدیل‌شدن شورای ملی مقاومت به آلت دست سازمان مجاهدین خلق از یک طرف و رفتار دیکتاتورمآبانه رجوی باعث افزایش اختلاف‌های داخلی شورا و در نتیجه کناره‌گیری بعضی گروه‌ها و اعضای اصلی آن مانند بنی‌صدر و اطرافیانش، حزب دموکرات کردستان و دیگر گروه‌ها شد. عمده دلایل این تشتت و انشعاب‌ها عبارت بودند از ملاقات رجوی با طارق عزیز، وزیر خارجه رژیم بعث عراق در فرانسه که در نهایت به عزیمت سازمان و شورا به داخل خاک عراق منجر شد، مذاکرات حزب دموکرات کردستان با جمهوری اسلامی ایران، ازدواج مسعود رجوی و مریم عضدانلو، همسر مهدی ابریشمچی و ایجاد دیکتاتوری رسمی و آشکار توسط رجوی در شورا. این‌گونه بود که ارتباط بنی‌صدر با منافقین پس از خروج از کشور به آرامی رو به سردی نهاد تا حدی که دیگر بنی‌صدر با نیروهای منافقین عملا ارتباطی نداشت.»

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
2
11
واقعاً اسم منافقین برازنده سازمان مجاهدین خلق ایران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
1
3
خداعاقبت همه راختم به خیرکند
مریم
|
Netherlands
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
1
3
منافقین آنقدر به کشور و مردم خیانت کردند که حتی سلطنت طلب ها هم صداشون در آمده
پستی تا این حد
مهرداددهقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
1
6
این تفکر نجس ترین تفکر سیاسی قرن است .افراداین گروهک ظاله وطن فروش .خائن وبی رحم تراز داعش همراه بافساداخلاقی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
1
2
همیشه برام جای سواله این گروه خائن چطوریه هنوز سر پا هست؟ بودجه منافقین رو کدام کشور تامین میکنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین