آفتابنیوز : آفتاب: رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی تأکید کرد: با توجه به اینکه بودجه سال 87 در مراحل اولیه تدوین قرار دارد قضاوت در مورد انقباضی بودن آن بسیار زود به نظر میرسد.
دکتر حمیدرضا برادران شرکا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: اساسا در حال حاضر بحث در مورد انقباضی و یا انبساطی بودن بودجه سال 87 موضعیت ندارد چرا که بسیاری از هزینههای جاری با توجه به بالارفتن نرخ تورم باید افزایش یابد. از سوی دیگر بودجه طرحهای عمرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی اگر طرح عمرانی جدیدی آغاز کنیم، تکمیل طرحهای گذشته مشمول هزینههای بیشتری خواهد بود.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی مطرح ساختن بودجه انقباضی با واقعیت و وضعیت کنونی اقتصاد کشور همخوانی ندارد و چنین بودجهای عملیاتی نخواهد شد.
علی عسکری، معاون اقتصادی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پیش از این اعلام کرده بود که بودجه سال آینده همانند 86 انقباضی تنظیم میشود و با 600 تا 700 میلیارد تومان افزایش نسبت سال 86 بسته خواهد شد. او همچنین از درنظر گرفتن نفت 1/34 دلاری و مصرف ارزی 31 میلیاردی در بودجه سال آینده خبر داده و گفته بود: دستگاههای ملی در گذشته بیش از 500 دستگاه بودند كه تعداد آنها در قالب بودجه 87 به 40 دستگاه تقلیل مییابد و اختیارات لازم نیز به آنها منتقل میشود.
برادران شرکاء در مورد تعیین قیمت پایه 1/34 دلار نفت در بودجه سال 87 و میزان تأثیر بر انقباضی شدن آن گفت: جدول شماره 8 برنامه چهارم توسعه سقف استفاده دولت از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را مشخص کرده است. بنابراین تعیین هر قیمت پایهای برای نفت در سند بودجه هیچ تفاوتی را در اصل موضوع ایجاد نمیکند. براین اساس تعیین هر قیمتی برای نفت در بودجه بر انقباضی یا انبساطی بودن آن تأثیر نمیگذارد بنابراین بحث در مورد آن نیز بیمورد است.
وی توضیح داد: براساس جدول شماره 8 برنامه چهارم توسعه دولت میتواند تا سقف 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی استفاده کند. حال اگر هزینههای دولت کمتر از این میزان باشد مابه تفاوت آن به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت. در غیر این صورت اگر هزینههای دولت بیش از 15 میلیارد دلار باشد باید برای جبران این هزینهها از حساب ذخیره ارزی برداشت کند. از این رو در نظر گرفتن هر قیمتی برای نفت در بودجه در عمل اثری بر انقباضی شدن آن نخواهد داشت.
حذف 460 دستگاه ملی در بودجه87 (کلیک کنید)
این اقتصاددان درباره برخی از تغییرات بودجه 86 همچون کاهش 460 دستگاههای ملی نیز گفت: این تغییرات شکلی است و نه محتوایی؛ به این ترتیب که تدوینکنندگان بودجه تصمیم گرفتهاند بودجه برخی از سازمانها را به سازمان بالا دستی و یا وزارتخانه مربوطه منتقل کنند تا آن سازمان یا وزارتخانه خود، بودجه را میان آن سازمانها توزیع کند. این موضوع نه تنها تأثیری بر کاهش بودجه نخواهد داشت بلکه مشکلاتی نظیر غیرشفاف شدن بودجه را نیز ایجاد میکند.
رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور همچنین با اشاره به انحلال این سازمان افزود: این یک اشتباه بزرگ بود که دولت نهم مرتکب آن شد چرا که برای این سازمان در برنامه چهارم وظایفی تعریف شده بود که باید عملیاتی میشد. البته در این برنامه اصلاحاتی نیز برای سازمان مدیریت و برنامهریزی در نظر گرفته شده بود. اما انحلال این سازمان به معنی معطل گذاشتن وظایف تعریف شده آن در برنامه چهارم توسعه است.
برادران شرکا افزود: دولت پیش از انحلال سازمان مدیریت حداقل باید سازوکارهایی را برای انتقال وظایف این سازمان به سازمان دیگری میاندیشید.