کد خبر: ۶۶۴۴۳۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
زالی گفته "به شدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم و این حرف بسیار خطرناک است"

امواج بعدی کرونا خواهد آمد/ تلفات سنگین ایمنی جمعی/ نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تشریح وضعیت ویروس کرونا در پایتخت پرداخت و تاکید کرد: اینکه بخواهیم در برابر کرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلا علمی نیست. باید با ادبیات علمی صحبت کنیم. به هر حال امواج بعدی کرونا خواهد آمد. این‌طور نیست که فکر کنید کشورهایی که در دور اول کرونا توفیق داشتند، قطعا گارانتی می‌شوند و دیگر کرونا سراغ‌شان نمی‌آید. تا زمانی که یا ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واکسن آن پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا قابل تکرار خواهد بود.
امواج بعدی کرونا خواهد آمد/ تلفات سنگین ایمنی جمعی/ نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم
آفتاب‌‌نیوز :

علی رضا زالی، با عنوان این مطلب که بالاترین گروه سنی که در تهران به دلیل کرونا فوت شده‌اند بین ۷۰ تا ۷۹ سال بوده‌اند، گفت: بیشترین گروه سنی ابتلا نیز بین ۵۰ تا ۵۹ سال بوده اند.

وی افزود: باید بدانیم که با یک بیماری مواجه هستیم که شواهد جهانی درباره آن اندک است و کم بودن اطلاعات علمی درباره این بیماری باعث می‌شود ما سلاح کمتری در برابر آن داشته باشیم. زیرا شناخت ‌ما از این بیماری کمتر است. بنابراین در چند ماه اخیر کمتر در ادبیات علمی جهان بحث شکست دادن کووید ۱۹ را دیده‌ام.

امواج بعدی کرونا خواهد آمد/ تلفات سنگین ایمنی جمعی/ نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم

زالی ادامه داد: این بیماری قطعا امواج چندین‌باره خواهد داشت. باید توجه کرد که در این زمینه کشورها به چند دسته تقسیم می‌شوند. کشورهایی که از روز اول با مدیریت منطقی و چابک در برابر این بیماری تدابیر جدی اتخاذ کردند و البته مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها با کشور ما در انطباق نیست. مانند تایوان، سنگاپور، کره جنوبی و بعضا در آلمان. برخی کشورها در دور اول کرونا را مدیریت کردند و البته آسیب‌هایی هم دیدند و حالا موج دوم بیماری به سراغ‌شان آمده است. مانند ایران. تقریبا اکثر کشورهای دنیا در همین مدل هستند.

وی گفت: بررسی جهانی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به یک کفه رو به پایین و رو به افول رسیده‌اند. مجددا در بخش‌هایی از فرانسه و مناطقی از اسپانیا و انگلیس، خوشه‌های جدید بیماری در حال شکل‌گیری است، اما نه به شکلی که در موج اول بود. در عین حال در آمریکای جنوبی، بخش‌هایی از آمریکای شمالی و کشورهای آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی و آسیا کشورهایی هستند که برخلاف مدل اروپایی در حال افزایش موارد جدید ابتلا هستند. در کشوری مانند ترکیه با توجه به این‌که دیرتر از ما موج اول را تجربه کردند، طبیعتا امواج بعدی با تاخیر قابل توجهی انجام خواهد شد.

زالی افزود: ما باید زرنگ باشیم و با استفاده از مبانی علمی و بدون اینکه دچار غرور کاذب شویم، با استفاده از توصیه‌ها و مدل‌های کشورهای موفق، پیش برویم. باید توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه نقشه راه را ترسیم می‌کند. نگاه هیجانی زودرس در این زمینه درست نیست.

وی درباره اقدامات ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت: باید توجه کرد که در استان تهران با پیچیدگی‌هایی مواجه هستیم، به گونه‌ای که بالاترین جمعیت را در تهران داریم و بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تهران سکونت دارند. تهران بالاترین چگالی یا تراکم جمعیت را در کشور دارد، منطقه‌ای مانند بهارستان در جنوب غربی استان تهران بالاترین میزان تراکم جمعیتی را در کشور دارد، ما بیشترین میزان سکونت غیررسمی را در تهران داریم که بین ۱۳ تا ۱۷ درصد پیش‌بینی می‌شود و بالغ بر یک میلیون نفر در طول روز به عنوان جمعیت شناور وارد تهران می‌شوند و این پیچیدگی‌ها در تهران وجود دارد.

زالی تاکید کرد: اینکه بخواهیم در برابر کرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلا علمی نیست. باید با ادبیات علمی صحبت کنیم. به هر حال امواج بعدی کرونا خواهد آمد. این‌طور نیست که فکر کنید کشورهایی که در دور اول کرونا توفیق داشتند، قطعا گارانتی می‌شوند و دیگر کرونا سراغ‌شان نمی‌آید. تا زمانی که یا ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واکسن آن پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا قابل تکرار خواهد بود. البته ما به شدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم و این حرف بسیار خطرناک است. باید دارو و واکسن کارای این دارو پیدا شود و یا در بدترین و سخت‌ترین شرایط که از نظر علمی کاملا با آن مخالفیم و آن را منسوخ شده تلقی می‌کنیم، ۶۶ درصد جامعه مبتلا شوند که در این صورت با حجم بسیار زیاد بیماری و تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. در عین حال راه دیگر این است که این بیماری الگوی بیماری‌های سارس و مرس را طی کند و دچار سقوط و زوال خود به خودی در طبیعت شود.

وی افزود: در عین حال باید زنجیره انتقال ویروس را در هم بشکنیم. تنها راه فائق آمدن بر این ویروس همین است. ادامه حیات کرونا در طبیعت تا زمانی که موجود زنده را به عنوان میزبان جدید شکار نکند، متوقف می‌شود. این ویروس در زمانی که می‌تواند به حیات بیولوژیک خود ادامه دهد که چرخه انتقال وجود داشته باشد. باید زنجیره انتقال شکسته شود.

زالی در واکنش به اخذ جریمه از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: در همه کشورهای دنیا عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم استفاده از وسایل پیشگیری مانند ماسک، حتما با جرایمی روبه‌رو است و ما تنها کشوری هستیم که برای این موضوع جریمه در نظر نگرفته‌ایم. البته من از مردم هم تشکر می‌کنم و مردم اصلا مقصر نیستند، نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم. خوشبختانه اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران به ۶۸ درصد رسیده است درحالی که در هفته سوم خرداد به ۱۱ درصد رسیده بود. همچنین در تهران به طور میانگین ۷۲ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
1
26
آنچه در عمل مشاهده می شود اتخاذ روش ایمنی جمعی یا گله است. مسئولین بهداشت و رییس جمهور این روش را انتخاب نموده اند هز چند در گفتار با آن مخالفت می کنند.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
آفتاب لطفا از دولت پیگیر افزایش تولید و توزیع ماسک باش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
19
9
پس به شورای امنیت ملی اطلاع دهید تا اخطارهای لازم
به مداحان ...داده شود
جانم فدای امام حسبن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
33
1
چرا در شرایطی که داروهایی مثل داروی امام کاظم(ع) و بخور جوش شیرین خیلی سریع کرونایی ها را درمان کرده و امتحان خود را پس داده است مسئولین وزارت بهداشت و سایر مسئولان نظام سکوت کرده اند و راجع بآن صحبت نمی کنند؟! تا کی باید مسئولان ایران بگویند واکس و داروی کرونا را باید سازمان جهانی بهداشت به ما بدهد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
شما اگر ادعایی داری باید ثبت کنی این دارو ها که گفتی را به مسولین ارایه کن تا روی چند بیمار که در شرایط حاد هستند آزمایش کنند اگر موضوع به این سادگی بود این بیماری این همه کشتار نمی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
طب مثلا مدرن نشان داد که در مقابله با کرونا سردرگم است و گردانندگان سازمان مثلا بهداشت جهانی به القای این سردرگمی نیاز دارند تا نهایتا پس از مدتی واکسن خود بفروشند
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
دوست عزیز لطفا از طرف ائمه صحبت نفرمایید.طبق نظر مراجع عظام تقلید ما طب اسلامی نداریم ودرمانهای ائمه معصومین برای اشخاص تحت نیروهای خاص الهی و تحت اثر انرژی روحی آن بزرگواران بوده است.تعداد زیادی از مردم دستورات درمانی ذکر شده رابرای درمان بیماریهایی که آن بزرگواران درمان می کرده اند استفاده کرده ونتیجه نگرفته اندلذا تکرار آن درمانها برای افراد دیگر ممکن است موثر نباشد وبه اعتقادات مردم آسیب بزند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
4
12
هر بیسوادی به خود اجازه تجویز دارو می دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
6
3
مردم مقصرند چون فقط منافع خود را مواظبند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
1
روش بی رحمانه ایمنی جمعی
جواب پایمال شدن این همه جانهای عزیز رو شما خواهید داد؟؟؟؟
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
1
کسانی که بدنبال ایمنی جمعی هستند خیال باطلی دارند زیرا سطح آنتی بادی های کرونا دربدن بعد از سه ماه افت می کند وازبین می رود وفرد اگر در معرض آلودگی قرار بگیرد دوباره مبتلا وبیمارخواهد شدلذا ایمنی جمعی در کرونا ایجاد نمی شود واگردرصدی هم ایجاد شود ناچیز وقابل اطمینان نیست.نمونه این آلودگی مجدد خواهر پرستاری در یکی از بیمارستانهای تهران بودند که دراسفند 98 مبتلا شده وبهبود یافته بودند ودر خرداد99 دوباره مبتلا شدند وفوت کردند.
ر. آ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
1
مشکل این است که متاسفانه دولت هنوز راهبرد مشخصی برای مقابله با کرونا ندارد. از یک طرف می گویند به دنبال ایمنی جمعی نیستند و از طرف دیگر می گویند که هنوز هفتاد درصد مردم مبتلا نشده اند تا به ایمنی جمعی برسیم و در عمل هم مشاهده می شود که سیاستها به ابتلای جمعی مردم می انجامد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین