کد خبر: ۶۶۳۷۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
هیچ عجله‌ای برای اعتراف آمریکا به شکست نداریم

ربیعی: مسئولیت هر اتفاقی در آینده در خطوط هوایی بر عهده آمریکا است و منتظر عواقبش باشد

علی ربیعی در واکنش به تعرض جنگنده‌ آمریکایی برای هواپیمای ایرانی گفت: آمریکا به قوانین و مقررات هوانوردی هم پایبند نیست؛ مسئولیت هر اتفاقی در آینده که سلامت و جان غیرنظامیان را در خطوط هوایی به مخاطره بیندازد بر عهده آمریکا بوده و باید منتظر عواقب آن هم باشد.
ربیعی: مسئولیت هر اتفاقی در آینده در خطوط هوایی بر عهده آمریکا است و منتظر عواقبش باشد
آفتاب‌‌نیوز :

هفته پیش بود که خبر مبتلا شدن علی ربیعی به کرونا و بستری شدنش در بیمارستان بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. به همین دلیل نشست خبری امروز سخنگوی دولت و پرسش و پاسخ‌ها میان او و رسانه‌ها این هفته به صورت مکتوب برگزار شد.

اهم صحبت‌های او به نقل از ایرنا و ایسنا از این قرار است:

*{ درباره مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان درآسمان سوریه} اولویت ما اطمینان از عدم تکرار چنین وقایعی است که مصداق ایجاد ترور و وحشت برای مردم عادی است. گزارش و شکایت مبسوطی از این اتفاق به ایکائو داده شده و همزمان در حال بررسی تمامی گزینه‌های حقوقی دیگر نیز هستیم.

* آمریکا به قوانین و مقررات هوانوردی هم پایبند نیست؛ مسئولیت هر اتفاقی در آینده که سلامت و جان غیرنظامیان را در خطوط هوایی به مخاطره بیندازد بر عهده آمریکا بوده و باید منتظر عواقب آن هم باشد.

* ما عمیقاً هشدار می‌دهیم که آمریکا به رفتارهای نامعمول و غیرقانونی خود پیش از آنکه دیر شود، خاتمه دهد و اطمینان داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران تماشاگر این تحریکات غیرقابل توجیه نخواهد بود.

کره جنوبی در رویه های غیرقانونی خود تجدید نظر کند
*{ درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آخرین اقدامات} انتظار داریم کره جنوبی در رویه‌های غیرقانونی خود تجدید نظر و علاوه بر تسهیل در تجارت اقلام بشردوستانه، در عملیاتی کردن سایر راهکارهای مورد مذاکره تعجیل کرده تا ملت ایران بتواند هرچه سریعتر با دستیابی به منابع مالی خود بر مشکالت اقتصادی و بهداشتی ناشی از انتشار ویروس کرونا فائق آید.

* جمهوری اسلامی ایران با توجه به وعده‌های داده شده از سوی طرف کره‌ای، بنا را بر آن گذاشته که آن‌ها خود را متعهد به پاسخ به انتظارات به جای طرف ایرانی دانسته و در عملیاتی کردن دسترسی و مکانیزم بهره برداری از منابع مالی ایران را تسریع کنند، ولی متاسفانه در عمل چنین اتفاقی روی نداده است.

* همواره تاکید داشته‌ایم برای دسترسی به منابع مالی کشورمان در بانک‌های کره جنوبی، این کشور باید همه روش‌های قانونی را مورد توجه قرار دهد.

* دولت ایران با به کارگیری همه راهکارهای سیاسی، حقوقی و بین المللی برای دسترسی به منابع ملت ایران تلاش خواهد کرد،علاوه بر دولت که پیگیر این موضوع است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل حساسیت موضوع خواستار انجام اقدامات سریع به دلیل عدم همکاری کره جنوبی در دستیابی به این منابع مالی شده اند.

* یقیناً در صورت عدم انجام اقدامی در خور از سوی دولت کره جنوبی به منظور انتقال و یا بهره‌برداری از این منابع، پیگیری جدی‌تر اقدامات حقوقی آغاز شده را به دنبال خواهد داشت.

* ما از کانال‌های مختلف، انتقادها و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را به کره جنوبی رسانده‌ایم و این تلاش‌ها تا زمان آزاد شدن پول‌های ایران ادامه خواهد داشت.

* رابطه ایران و کره جنوبی همواره در سطح قابل قبولی بوده و امیدواریم شاهد هیچ اقدامی که به این مناسبات آسیب می‌زند، نباشیم.

* بانک مرکزی و وزارت امور خارجه از نزدیک با مسئولان مرتبط در کره جنوبی در حال رایزنی هستند تا موانع آزادسازی این پول‌ها هرچه سریعتر برطرف شود و به محض دستیابی به نتایج نهایی، اطلاع رسانی خواهد شد.

واگذاری هپکو به نحوی است که سازمان تامین اجتماعی وارد بنگاهداری نشود
*{ درباره فرآیند واگذاری شرکت هپکو به تامین اجتماعی} مجموعه واگذاری سهام‌ها در هپکو به نحوی صورت گرفت که سازمان تامین اجتماعی وارد بنگاهداری جدید نشده و بیشتر به امور سهامداری بپردازد. با این اقدام زمینه همسان سازی مستمری حقوق بازنشستگان نیز صورت گرفت.

* موضوع واگذاری شرکت هپکو به تامین اجتماعی با چند هدف صورت گرفته است. دولت مکلف است در اجرای بند " و " تبصره " ۲" قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور و همچنین ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه " نسبت به تسویه بدهی‌های حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی از محل واگذاری سهام قابل واگذاری دولت در قالب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصالحات بعدی آن اقدام نماید".

* مجموعه واگذاری سهام‌ها به نحوی صورت گرفت که سازمان تامین اجتماعی وارد بنگاهداری جدید نشده و بیشتر به امر سهامداری بپردازد. خوشبختانه با این اقدام زمینه همسان سازی مستمری حقوق بازنشستگان نیز صورت گرفت.

 

*در میان این واگذاری‌ها مجموعا ۵۵ درصد از سهام شرکت هپکو، جمعا به ارزش تقریبی ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد، این واگذاری علاوه بر اینکه بر اساس ماده قانونی ذکر شده صورت گرفته از جنبه دیگری نشانگر نگاه حامیانه دولت به کارگران عزیز هپکو بوده است.

* در جلسات متعددی که با تشکل‌های مختلف هپکو و تعدادی از کارگران در طول سال‌های قبل داشتم، نگرانی از تعطیل شدن کارخانه در میان آنها وجود داشت و به نحوی خواستار یک مدیریت باثبات بودند که بتواند مدتی با نگاه سازنده برای سرپا نگه داشتن هپکو برنامه ریزی نماید. این وعده از آن روز به کارگران داده شد.

* مدتی کارخانه در اختیار هیات سه نفره قرار گرفت. بنابراین جهت‌گیری دولت، احترام به دلشوره کارگران و امکان سرمایه گذرای برای بازسازی، سرپا نگه‌داشتن و به روز کردن این کارخانه است تا امکان تصمیم‌گیری اطمینان بخش برای مدیریت آن فراهم شود.

هیچ عجله ای برای اعتراف آمریکا به شکست نداریم
*{ درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه فقط به کارگیری سیاست قدرت در برابر ایران جواب می‌دهد} دولت آمریکا مدت‌هاست که شنوایی و بینایی خود را از دست داده و نه قادر به شنیدن نظر کارشناسان آمریکایی است و نه می تواند واقعیت‌های ایران را ببینید.

* سیاست فشار حداکثری با هر معیاری شکست خورده و وزیر امور خارجه آمریکا همچنان در حال ارائه اطلاعات غلط به رئیس جمهور آمریکاست. پومپئو مصمم است که رئیس‌اش را فریب بدهد و این همان کاری بود که جان بولتون به مدت یکسال انجام می داد.
* ما هیچ عجله ای برای اعتراف آمریکا به شکست نداریم. آنها می توانند تا هر زمان که مایل باشند، به مسیر اشتباه ادامه بدهند، آمریکا را منزوی کنند و هزینه آن را در معادلاتجهانی بپردازند.

* درباره برنامه حزب دموکرات که به تازگی انتشار یافته، اعتقاد داریم که یک گام کوچک ولی مثبت در شناخت واقعیت‌های ایران است اما هنوز جاه طلبانه است. در مجموع، ما اهمیتی به جملاتی که بر روی کاغذ نقش می بندند، نمی دهیم و منتظر گام های عملی هستیم که هدف از آن تصحیح و جبران اشتباهات گذشته است.

* جمهوری اسلامی ایران اشتیاقی برای توجه به سیاست‌های حزبی و داخلی در آمریکا ندارد. ما آمریکا را به عنوان کشور که صرف نظر از احزابی که دولت تشکیل می‌دهند، می بینیم؛ کشوری که مسئولیت‌های بین المللی دارد و باید به تعهداتش پایبند باشد و مانند یک کشور عادی و عضوی از جامعه بین المللی رفتار کند.

*{ درباره جزئیات تمهیدات بهداشتی ایام محرم } مراسم ماه محرم متفاوت از یک نماز جمعه یا جماعت و شب‌های احیا است. فشردگی جمعیت در عزاداری‌ها تصمیم‌گیری با تامل بیشتر را می‌طلبد و همکاران من در وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را انجام داده و در خصوص پروتکل بهداشتی عزاداری‌ها اظهار نظر کرده‌اند.

ماجرای نامه روحانی به پوتین
*{ در پاسخ به پرسشی درباره نامه اخیر روحانی به پوتین و نتیجه‌بخشی مذاکرات ظریف – پوتین} ایران و روسیه منافع و نگرانی های مشترک فراوانی دارند که لازمه رسیدگی به آنها، ارتباط مستمر میان مقامات دو کشور است.

* این نامه نیز در ادامه هماهنگی های طرفین درباره این مسائل و آینده همکاری های ایران و روسیه بود. زمانی که ایالت متحده دشمنی بی سابقه ای را با ملت ایران و روسیه در زمینه های گوناگون در پیش گرفته، تبادل ایده میان روسای جمهور امری طبیعی و به منظور تسریع در پیشرفت امور است.

* گاهی لازم است که بخشی از این هماهنگی ها در سطح وزرای خارجه صورت بگیرد و گاهی وارد شدن روسای جمهور ضروری است. سفر آقای ظریف همراه همراه با انتقال پیام رئیس جمهور به آقای پوتین، یک تلاش موفق دیپلماتیک در هر دو سطح مزبور بود.

* به طور کلی این سفر دو هدف داشت یکی در خصوص تلاش آمریکا برای ادامه محدودیت های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بود که لازم بود مجدداً مذاکراتی در سطوح عالی با فدراسیون روسیه صورت گیرد. هدف دیگر نیز تمدید قراردادی است که از بیست سال پیش با فدراسیون روسیه در همه زمینه ها داشته ایم.

* ایران و روسیه منافع و نگرانی های مشترک فراوانی دارند که لازمه رسیدگی به آنها، ارتباط مستمر میان مقامات دو کشور است. این نامه نیز در ادامه هماهنگی های طرفین درباره این مسائل و آینده همکاری‌های ایران و روسیه بود. زمانی که ایالت متحده دشمنی بی‌سابقه ای را با ملت ایران و روسیه در زمینه های گوناگون در پیش گرفته، تبادل ایده میان روسای جمهور امری طبیعی و به منظور تسریع در پیشرفت امور است.

* گاهی لازم است که بخشی از این هماهنگی ها در سطح وزرای خارجه صورت بگیرد و گاهی وارد شدن روسای جمهور ضروری است. سفر آقای ظریف همراه همراه با انتقال پیام رئیس جمهور به آقای پوتین، یک تلاش موفق دیپلماتیک در هر دو سطح مزبور بود.

* به طور کلی این سفر دو هدف داشت یکی در خصوص تلاش آمریکا برای ادامه محدودیت های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که لازم بود مجدداً مذاکراتی در سطوح عالی با فدراسیون روسیه صورت گیرد. هدف دیگر نیز تمدید قراردادی است که از بیست سال پیش با فدراسیون روسیه در همه زمینه ها داشته ایم.

ایران و چین در توسعه روابط خود از کشورهای ثالث و شرایط خاص اثر نمی‌پذیرند
* این قرار داد اسفند ۱۳۷۹ امضا شد و براساس همان قرار داد، مدت زمان این قرار داد ۱۰ ساله تعیین شد و پس از پایان ۱۰ سال دوبار نیز طی فواصل زمانی ۵ ساله تمدید شد. در روسیه گفت و گوهایی صورت گرفته است تا این قرارداد به طور بلندمدت‌تری بین دو کشور بسته شود.

*{ درباره همکاری با چینی‌ها در حوزه‌های مختلف} سطح روابط ما با چین مشارکت جامع راهبردی بوده و برمبنای احترام متقابل و هم افزایی در همکاری جامع در حوزه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی استوار است.

* دو کشور روابط دوستانه و سازنده خود را مبتنی بر منافع متقابل تعریف نموده اند و در توسعه روابط خود از کشورهای ثالث یا شرایط خاص اثر نمی پذیرند. علیرغم محدودیت های ناشی از بیماری کرونا دو کشور در همه زمینه ها با قوت در جریان است.

* اگر مقصود همکاری در چارچوب سند توافق ۲۵ ساله در همکاری دو کشور است، باید توجه داشته باشیم که این سند هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده و مدتی طول خواهد کشید تا در دو کشور و بر اساس قوانین داخلی ایران و چین به یک سند رسمی و نهایی تبدیل شود. غیر از آن مورد، همکاری های ایران و چین طبق روال معمول انجام می شود.

دولت برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نکرده است
*{ درباره پیش‌بینی درآمد کشور در سال۱۳۹۹ و اینکه دولت چه مقدار از عدد بودجه ۴۸۴هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ را می‌تواند تامین کند و با چه مقدار کسری روبه‌رو است؟} میزان بودجه عمومی مصوب مجلس شورای اسلامی ۵۶۱ هزار میلیارد تومان است.

* با توجه به شرایط کرونایی، کاهش شدید صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و در عین حال کاهش درآمدهای مالیاتی عمومی دولت و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های دولت به دلیل بیماری کرونا و لزوم تامین معیشت عمومی و کارکنان و بازنشستگان مقرر شد اولا دولت ۲۰ درصد هزینه‌های اجتناب ناپذیر خود را کاهش دهد ثانیا بقیه کسری خود را حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان را با انتشار اوراق مالی در بازار تامین کند و این کار به صورت منظم در حال انجام است.

* سازمان برنامه و بودجه تلاش کرد که کسری خود را از طریق پایه پولی تامین نکند و هیچ استقراضی از بانک مرکزی نکرده است، حتی تنخواه‌گردان قانونی خود را از منابع بانک مرکزی در سال جاری به نصف کاهش داده است تا کسری بودجه موجب افزایش نقدینگی و تورم نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
1
14
این تهدیدکردن ها کمال بی خردی است چون هر اتفاقی از ناحیه هر کشوری برای نیروهای امریکایی بیفتد آن را متوجه ایران می کنند
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
16
2
اینا دیگه کی هستند هنوز فکر میکنن آمریکا به درد ایران میخوره
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
17
زماني ميرسه كه بايد دشمني را كنار بگذاريم و كشور رو به حالت عادي برگردونيم . هر چه زودتر ، زيان كمتر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
10
این همه دشمنی با آمریکا برای ما چه خیری داشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین