کد خبر: ۶۶۳۷۴۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
سپاه رزمایش دریایی و موشکی خود را با تخریب ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی آغاز کرد

رزمایش سپاه در خلیج فارس؛ از شلیک موشک بالستیک تا آماده‌باش نیروهای آمریکایی

همزمان با رزمایش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، طبق گفته مقام‌های آمریکایی، در چند پایگاه ایالات متحده در این منطقه وضعیت هشدار اعلام شد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن گفت که نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های الظفره در امارات عربی متحده و پایگاه هوایی العدید در قطر همزمان با این رزمایش در وضعیت هشدار قرار گرفتند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از آسوشیتدپرس،این مقام آمریکایی افزود که نیروهایی که در این پایگاه‌ها بودند به پناهگاه رفتند و پس از ۲۰ دقیقه، وقتی مقام‌ها متوجه شدند که موشک‌ها به پایگاه‌های آن‌ها نزدیک نمی‌شود، شرایط به حالت عادی بازگشت.

رزمایش سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز؛ آماده‌باش در پایگاه نیروهای آمریکایی

خبرنگاران فاکس نیوز و سی‌ان‌ان نیز با انتشار توئیت‌هایی روایت مشابهی را اعلام کردند.

به نوشته یورونیوز؛ با این حال همزمان بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که این حادثه برای دقایقی به طول انجامید و نیروها به پناهگاه منتقل شدند.

هر دو پایگاه صدها کیلومتر با مکانی که ایران در حال برگزاری رزمایش بود فاصله دارند.

پایگاه الظفره همچنین به‌طور موقت محل استقرار پنج جت جنگنده فرانسوی رافال است که در مسیر عزیمت به هند برای نیروهای هوایی آن کشور است.

سپاه روز سه شنبه ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) رزمایش دریایی و موشکی خود را با تخریب ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی آغاز کرد.

تصاویر نشان می‌داد که موشک‌های بالستیک و کروز دریایی به سوی ماکت ناو هواپیمابر شلیک می‌شود. راکت‌اندازها و بالگرد نیروی دریایی سپاه نیز این ماکت را مورد هدف قرار دادند. یگان های غواصی و تکاوری پس از اصابت موشک ها به این ماکت آن را «تصرف» کردند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از مقام‌های دفاعی گزارش داد پس از آنکه شاخص‌های اطلاعاتی نشان دادند ایران اقدام به شلیک یک فروند موشک بالیستیک کرده دو پایگاه نیروی هوایی «برای مدت کوتاهی» در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند.

سی‌ان‌ان گزارش داده از نیروهای این دو پایگاه خواسته شده وارد پناهگاه و یا ساختمان‌های با استحکام بالا شوند.

مقام‌های دفاعی آمریکا گفته‌اند اعلام وضعیت آماده‌‌باش اقدام احتیاطی بوده است. در نهایت هیچ موشکی به این منطقه نزدیک نشده است. این مقام‌ها می‌گویند در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط در این خصوص هستند.

ساعتی قبل‌تر نیروی دریایی آمریکا به برگزاری مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) واکنش نشان داده بود.

«ربکا رباریش»، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از رزمایش ایران و اقدام این کشور در حمله به ماکت یک شناور شبیه به یک ناو هواپیمابر غیرمتحرک آگاه هستیم. ما همیشه این نوع رفتارهای غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه ایران در مجاورت آبراه‌های شلوغ بین‌المللی را تحت نظر داریم.»

یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی بحرین هم روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که قصد درگیری با ایران ندارد.

آسوشیتدپرس به نقل از این سخنگو که اشاره‌ای به نامش نشده نوشته است: «ما به توانایی نیروی دریایی [آمریکا] برای دفاع از خودمان در برابر تهدیدات دریایی اطمینان داریم. درباره اینکه ایران امیدوار است از ساختن این ماکت [ناو هواپیمابر] یا استفاده از آن در یک رزمایش چه چیزی می‌خواهد به دست بیاورد، نمی‌توانیم صحبت کنیم. ما دنبال درگیری نیستیم اما آماده‌ایم از نیروها و منافع آمریکا در برابر تهدیدهای دریایی در منطقه دفاع کنیم.»

از تمرین دفاع ضد موشکی تا تست بالستیک دریایی برد بلند

به نوشته خبرگزاری فارس، مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح روز سه‌شنبه در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.

آنگونه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است، در این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه، سناریوهای مختلف را تمرین خواهند کرد و عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا را اجرا می‌کنند.

** تصویربرداری ماهواره نور؛ صد روز پس از پرتاب

اما از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه در حاشیه این رزمایش طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه ، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح های غافلگیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می شود.

** تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی

تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابجایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.

لانچر دو فروندی موشک بالستیک کلاس فاتح

نمایش نوعی جدید از لانچر موشک‌های بالستیک کلاس فاتح از دیگر نکات قابل توجه این رزمایش است که در ابعادی کوچکتر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. همچنین این لانچر قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد که پیش از این لانچرهای تک فروندی در این کلاس دیده شده بود.

** هشداری از تنگه هرمز؛ هزینه اقدامات خود را خواهید پرداخت

سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در رزمایش گسترده و مشترک سپاه در خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر، در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، اظهار داشت: کسانی که به دنبال بی‌ثبات نشان دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهند پرداخت.

وی با تأکید بر این که نیروهای مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع و تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، هشدار داد:‌ دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود بر علیه ملت شریف ایران باشند.

** توسعه تسلیحات سپاه منطبق بر شناخت نقاط ضعف و قوت دشمن

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۴ با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم،گفت: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.

فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار میدهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

فردا و در روز دوم مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، یگان‌های نیروی هوافضای سپاه اقدامات عملیاتی و دستاوردهای جدید در حوزه‌های مختلف را به نمایش خواهد گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
حسن رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
57
15
سپاس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نمی گذارد حماسه از دل وذهن مردم ایران دور شودهمیشه تخیل پیش درآمد واقعیت بوده وزدن ماکت حاکی از وجود عزم برای زدن ناو است این گونه است که خواب خوش این جنایتکاران آشفته میشود واین آشفتگی آنهارا ضعیف میکند سپاس
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
37
11
كشورهايي مثل امارات و قطر و عربستان عامل اصلي حضور آمريكائيان در منطقه هستند . سالهاست كه اين كشورها با ايران دشمني مي كنند و ما حركت محكمي در قبال انان انجام نداديم اگر هزينه هاي اين مهمان نوازي آنها زياد شود ممكن است دست از اين رفتار بردارند . ولي واقعي نه شعاري .
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
27
7
درود وسپاس بر دلاور مردان غیور وغیرتمند سپاه پاسداران .شما مایه افتخار وعزت ایران وایرانیان هستید.همه ما ایرانیان به وجود شما افتخار می کنیم و به خود می بالیم.قرنها استعمارگران خارجی به ما زور گفتند وما زور شنیدیم وهربلایی را که خواستنند برسر سرزمین ما آوردند و وسعت سرزمینی ما را در دویست سال اخیر به کمتر از یک سوم کاهش دادند.افتخار می کنیم که از انقلاب 57 به بعد حتی یک سانتی متر مربع از سرزمینمان را ازدست ندادیم باآنکه از همه نظر درتنگنا بودیم واین افتخار بدست نیامد جز با رشادت وجانفشانی های غیور مردان سپاه وارتش عزیز.وقتی این دستاوردهای پیشرفته سپاه را می بینم با تمام وجود دچار شعف وشادی می شوم.همیشه سربلند وپیروز باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
12
24
ضمن تقدیر از جان برکفان امنیت کشور ، نیروای زبده مسلح و فناوران موشکی ایران باید عرض کرد :
موشک امنیت نمی آورد .کاش بجای تعصب بی جا کمی به برخی از کشور های همسایه نگاه کنیم ودرس بگیریم امارات در نزدیک ترین نقاط به کشور ما باسرمایه گذاری شخص ترامپ ساختمان سازی می کند و با پیشرفت اقتصادی فرهنگی سیاسی و توسعه یافتگی امروز قله های علم دنیا را هدف گرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
گاوهای شیرده منظورته که آمریکا مشغول دوشیدنشه.
ناشناس
| Canada |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
با دوشيدن مردم فقيرتر مي شوند نه ثروتمند تر.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
31
4
مرحبا بر دلیر مردان ایران . مرگ بر وطن فروشان ترسو. قدرتهای پوشالی فقط جواب آتشین طلب می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
28
7
پاسداران همواره جان خود را برای حراست از وطن فدا کرده اند، درود بر آنان
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
6
35
کاسبان جنگ از حرکات تحریکی خشنود می شوند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
25
5
خداوند این برادران را در تمام عرصه ها پیروز نگهدارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
27
خداوند مردم جنوب وشمال کشور را خودش حفظ کند وهیچ وقت نیاز به جنگ پیدا نشود
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
29
4
درود بر شرف سپاهیان اسلام ولی ای کاش سپاه در اقتصاد کشور هم فناوری میکرد
محمد احمدی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
0
خدا قوت
آ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
درود بر شرف سپاهیان اسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
ماشاالله به قدرت نمایی سپاه و ارتش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
ماشاالله به قدرت نمایی سپاه و ارتش مقتدر ایران عزیزمان درود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین