کد خبر: ۶۶۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۳
مایکل مور؛

چاق‌ترین سیاسی ساز دنیا !

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فیلم «سیکو» ساخته «مایکل مور» در سال 2007 هم تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند. این فیلم که حاصل رویکردهای کم و بیش سیاسی «مور» می باشد.
«سیکو» مانند گذشته آمار رد و تإیید معنی‌داری در سراسر جهان داشت، آنچه در ذیل می آید نگاهی حرفه‌ای و نقادانه به سیکو است که نظرات منتشر شده توسط منتقدان و حرفه‌ای های سینما در دنیا را در بر می گیرد.

مايكل فرانسيس مور متولد 23 آوريل 1954 در فلينت ايالت ميشيگان است. او در رشته روزنامه نگاري دانشگاه ميشيگان فارغ التحصيل شد. 

كلمه های «خدمات پزشكي» و «كمدي» معمولاً در يك جمله ديده نمي شوند اما در مراسم جايزه اسكار كه فيلمساز موفق مايكل مور به خاطر فيلم جديدش "SICKO" جايزه دريافت كرد، اين دو كلمه مصداق خود را يافتند. 

«مايكل مور» تنها فيلمسازي است كه تماشاچيان خاصش همان كساني هستند كه با او مخالف و در تضادند. او يكي از شخصيت هايي است كه در آمريكا به نوعي يك «قطب» به حساب مي آيد. به ويژه پس از ساخت مستند «11/9 فارنهايت» كه در اين مستند، حكومت «بوش»، به عنوان يك حكومت سرهم‌بندي كردن و سردواندن مردم با رويكردي مخرب عليه مبارزه با تروريسم به تصوير كشيده شده است. 

بعضي معتقدند «بوش» قهرماني است صادق و بعضي او را اغواگري پرطمطراق مي خوانند. نتيجه واكنش كاخ سفيد نسبت به فيلم «مايكل مور»، اين بود كه وي كارگرداني است كه با‌ كنايه هاي طنزگونه و توهين آميز سعي دارد باالاجبار ليبراليسم را به تصوير بكشاند. 

فيلم ««سيكو»» درخصوص خدمات پزشكي آمريكاست كه موجبات مقابله هاي «مور» و مقامات دولتي را فراهم آورده است. 

«مور» معتقد است كه نهايت تلاش خود را برخلاف ساير فيلمهايش جهت تلطيف هر چه بيشتر حقايق تلخ در ««سيكو»» كرده است. به نظر مي رسد كه او از ماترك فيلمهايش چندان راضي نيست. 

در فيلم ««سيكو»» كه روز 29 جون 2007 در سراسر كشور آمريكا به نمايش درآمد. «مايكل مور» اين كارگردان برجسته سعي دارد، استدلالات خود را از نقايص موجود در سيستم خدمات پزشكي آمريكا بدون هيچ موضع گيري آسيب رساننده يا تبليغات و شايعات روابط عمومي همانند فيلمهاي سابقش در قالب فيلم توصيف و تشريح نمايد. 

فيلم «سيكو» اين مطلب را روشن مي سازد كه به واسطه قابل توجه نبودن پرداخت هزينه هاي خدمات و مراقبت هاي پزشكي، جان تعداد بسياري از آمريكايي ها از دست مي رود و اين بحران فقط روي جمعيت شهرنشين 47 ميليوني بيمه نشده تأثير نمي گذارد بلكه ميليون ها افراد ديگر كه متعهدانه حق بيمه خود را پرداخته اند از اين آسيب مصون نمانده و همچنان در بند نوار قرمز تشريفات دولت گردان مي باشند.
«مور» در فيلم ««سيكو»» صريحاً به اين مضمون اشاره دارد كه در كشورهايي مانند كانادا، بریتانیای كبير و فرانسه، كليه مردم از امكانات و تسهيلات پزشكي به طور رايگان برخوردارند. 

«مور» كليه شركتهاي بيمه درماني آمريكا را در فيلم ««سيكو»» محكوم مي كند. متأسفانه اين در حالي است كه سياستمداران آمريكايي هم ميليون ها مي‌پردازند تا در مزايده ها و مناقصه‌هاي پزشكي و دارويي شركت كنند. 

در حالي كه «مور» در سالن «ساكرامانتو» كه هزار پرستار مشتاق و مستعد حضور دارند، نشسته است و مشغول تماشاي نمايش فيلم ««سيكو»» است، سر خود را پايين مي اندازد و مي گويد: «همين كه اين همه فكر و ذهنيت را توانستم روشن كنم بسيار خوب است به آنچه مي خواستم رسيدم. درست مثل بازي شطرنج است و تا به حال كه من در بازي مات شده بودم. ... بايد كه روش متفاوتي را در پيش بگيرم تا به آنجا كه مي خواهم برسم». 

«مور» همچنان به شيرين كاري‌هاي خود در مستندهايي كه مي سازد، پرداخته است مانند بردن تيم مخالف 11/9 به كوبا براي معالجه تا به اين طريق تأكيد كند كه كارگردان با زندگي در آنجا از خدمات پزشكي مؤثر و كم هزينه اي برخوردار خواهند بود. نيز با فرياد بلندي سعي مي كند براي متهمين تروريست در زندان نظامي ايالات متحده در بندر «گوانتاناموي كوبا» درخواست ورود به بخش مراقبت هاي پزشكي نمايد. 

ليكن ديدگاه «مور» از سيستم خدمات پزشكي ايالات متحده كاملاً متعادل و متعارف نيست. به جنبه هاي مثبت اين خدمات در فيلم او اشاره اندكي شده است. 

«مايكل مور» مي گويد: «وقتي شركت هاي خدمات پزشكي متوجه شدند كه من در حال ساخت فيلم ««سيكو»» هستم، دچار نگراني شديدي شدند و تصور كردند كه مي خواهم آنها را به دار بكشم... اما حالا آرزو مي كنند كه من به سراغشان بروم و به مورد خاص يا شركت خاصي بپردازم كه خود با سيستم موجود مخالفت دارد... آنها در حال ديوانه شدن هستند چراكه مايك پير اينجا نيست». 

اين موضوع تا حدودي به اين امر بستگي دارد كه «مور» معتقد است "Sicko" بالقوه فيلمي است بسيار خطرناك براي آن دسته با ديدگاه هاي او مخالفند. 

«مور» مي گويد: «من در حال گذر از دوراهي موجود در اين كشور هستم و مي خواهم به مردم محافظه كار و جمهوريخواه بگويم كه آيا نمي توانيم با هم در اين موضوع به خصوص به تفاهم برسيم؟... يك جور تشريك مساعي...؟!... پاسخ چيست؟» 

«استفاني ميلر»، كه يك ليبراليست است مي گويد: «بالاترين شانس «مور» براي جلب طرفدارانش در طنزپردازي اوست. اگر مي خواهيد ذهن و قلب مردم را تصاحب كنيد بايد كه از در طنز وارد شويد». 

«جيم كنه فيك» كه سايت اينترنتي «مور» را اداره مي كند، و يكي از منتقدان سخت گير اين فيلمساز است، مي گويد». فيلمهاي «مور» اظهارات و تفسيرهاي مجزا و متفاوتي را از مقامات ملي به رشته اي كنار هم درمي آورد تا كاري كند كه آنها سنگدل و بي عاطفه برسند و از اين طريق بينندگان فيلمهايش را هدايت نموده و به ديدگاه هايشان جهت بخشد». 

در سال 2006 بعد از آنكه همسر «مور» به شدت بيمار شده بود و به همين خاطر وضعيت مالي آنها به شدت به هم خورده بود، «كنه فيك» از او خواست كه وب سايت خود را ببندد. چراكه هزينه هاي درمان بسيار زياد بودند. اما «مور» در فيلم چنين افشا مي كند كه براي «كنه فيك» يك چك 000/12 دلاري مي فرستد تا سايت به كار خودش ادامه دهد. 

«كنه فيك» از «مور» تشكر مي كند اما همچنان شك گرايانه به نقد مي پردازد، او مي گويد: «ديگر وقت افشاي حقيقت است و بايد به مردم زمينه ذهني داد تا وضعيت را بهتر درك كنند. اگر كه «مور» به سادگي حقيقت را مي گفت و نيمي از حقايق را پنهان نمي كرد و ترفندهايي به كار نمي بست تا احساسي را كه مي خواست به شما القا نمايد... من كه خودم كاملاً توجيه شده ام». 

«كنه فيك» با برخي از نقطه نظرات «مور» در فيلم ««سيكو»» موافق است، به گفته خودش، ما فقط در يك مورد با هم توافق داريم و آن نظام موجود بر سازمان نظارت بر خدمات پزشكي در درجه اول است، نه خود «خدمات پزشكي» اما كنه فيك دعوت «مور» را به يك برنامه دولت گردان مانند آنچه در كانادا يا انگليس مرسوم است، نپذيرفته است». 

در فيلم «سيكو»، «مايكل مور» سياستمداران را نشانه گرفته اما آنها آنچنانكه «بوش» نسبت به فيلم فارنهايت جبهه گرفت، واكنش نشان نداده اند. 

«مور» بيشترين تأكيد را بر قشر كارگر جامعه دارد كه بيماريها و ناراحتي هاي مزمن آنها آميزه اي بوده است از نوار قرمز بوروكراسي، صورتحسابهاي پزشكي غيرقابل پرداخت و صورت هزينه هاي بيمه كه همگي باعث بيشترين هزينه و كمترين سرويس مي شوند.
در ادامه «مور» معتقد است كه اگر مباحث موجود در ««سيكو»» خشم مخاطبانش را برانگيخته، بنابراين مي بايست مشتهاي خود را بر در اتاقهاي سياستمداران بكوبند.
«مايك» در يكي ديگر از مصاحبه هاي خود گفت: «در اين فيلم، قرار نيست كه بگوييد كارت حرف نداره، بلكه اين بار «مايك» از شما مي خواهد كه فرياد براي «حقوق بشريت» را بانگ برآوريد تا من به شما بپيوندم». 

او در مصاحبه خود اظهار مي‌دارد: آيا رفتن به خانه «چارلتون هستون» باعث مي شود كه از موج تيراندازي در مدارس در اين كشور كاسته شود. فكر نمي كنم چنين باشد. اين جمله را با يادآوري صحنه اي از مستند «كلمباين» مي گويد. و يا «آيا تلاش براي رفتن به طبقه چهاردهم «جنرال موتورز» (در مستند راجر و من) تا با ملاقات رئيس هيأت مديره اين شركت بزرگ، بتواني هيأت مديره را متقاعد كني تا در ساخت و توليد ماشين هايشان تجديد نظر كند تا مردم قادر به خريد آنها باشند؟... مشخص است كه خير. آيا فيلم فارنهايت توانست مانع از انتصاب مجدد «بوش» به رياست جمهوري بشود؟!»

* ««سيكو»» حقيقتاً كه جذاب ترين و تأثيرگذارترين فيلم «مايكل مور» است.
كنس توران ـ لس آنجلس تايمز

* ««سيكو»» بهترين فيلم «مور» است.
ديويد ادلشتاين ـ مجله نيويورك

* فيلم ««سيكو»» كاوشي است مستند و كيفر خواستي مدلل از يك مشكل حاد ملي. شايد بتوان گفت كه اين فيلم يكي از مهيج ترين كارهاي «مور» است.
كلوديا پوييگ ـ يو.اس.اي تودي

* «سيكو» سيستم خدمات پزشكي غيرمسئول آمريكا را زير سؤال مي برد اما نه خصومت آميز بلكه مستند.
جك ماتيوز ـ نيويورك ـ ديلي نيوز

* اثري كه «سيكو» با اعتراض به سيستم خدمات پزشكي آمريكا تاكنون داشته است، فقط انتقال خشم و انزجاز به تماشاچي بوده است تا اينكه انتقاد خود «مور» را نسبت به سيستم انعكاس ببخشد.
جين سيمور ـ نيوزدي

* پس از نمايش 2 ساعته فيلم «سيكو»، «مايكل مور» با تحسين جمعيت فشرده اي از حضار تماشاچي كه در سالن «زيگ فلد» بود، مواجه شد. آنها فرياد مي زدند: «آفرين مور!» و اين خود نقطه عطفي است در كار مستندسازي «مور».
راجر فريدمن ـ فاكس نيوز

* حين اكران فيلم، تعدادي از منتقدين سرسخت آمريكايي و روزنامه نگاران جنجالي اشك ريختند.
آنتوني كافمن ـ وال استريت ژورنال 


بازتاب نمايش فيلم «سيکو» در آمريکا 

«مايکل مور» به عنوان مستندساز جنجالي در آمريکا شناخته شده است. کسي که با ساخت جديدترين فيلم مستندش ضعف هاي دولت آمريکا را به تصوير کشيده است. وي در گفتگو با شبکه تلويزيوني NBC گفته است: «به من اطلاع داده شده است که اخيراً برگه احضاريه دادگاه فدرال آمريکا برايم صادر شده است. 

از سوي ديگر خبرگزاري رويترز گزارش کرده است که پس از آنکه «مايکل مور» براي ساخت «سيکو» به کوبا رفت، دولت آمريکا وي را متهم به نقض قوانين و تحريم عليه کوبا کرده است و وي به نوعي تحت بررسي هاي قضايي و حقوقي قرار دارد.
به گزارش روزنامه «گاردين» پس از آنکه «مور» از کوبا بازگشت، اظهار داشت که هيچ قانوني را نقض نکرده است. 

از سوي ديگر شايعه سفر «مايکل مور» به ايران موجبات خشم جمهوري خواهان آمريکا را فراهم آورد و آنان خواستار بايکوت فيلم «سيکو» شده اند. 

گاردين دعوت دولت ايران را از «مور» يکي از جنجال هايي دانسته است که در پي ساخته جديد و جنجال برانگيز وي به وقوع پيوسته است «مگان اوهارا» تهيه کننده فيلم «سيکو» مطلب زير را در اين خصوص سايت شخصي مايکل مور منتشر نمود: «سفر مور به ايران شايعه اي بيش نيست ساخته و پرداخته جمهوري خواهان بيکار، به جاي اين مسائل، بهتر است به خرابکاريهاي بوش در رابطه با جنگ عراق بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین