کد خبر: ۶۶۹۹۸۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
برخی معتقداند سوئیس می‌تواند نقش اساسی در زمينه كاهش تنش تهران و واشنگتن داشته باشد

وزیر خارجه سوئیس در ایران؛ آیا كاسيس حامل پیام آمریکاست؟

از همین رو برخی تحلیل گران معتقد هستند که سوئیس می‌تواند نقش اساسی در زمينه كاهش تنش بين تهران و واشنگتن داشته باشد. در روزهای اخير برخی محافل خبری سفر وزير خارجه سوئيس به ايران را از اين جهت حائز اهميت می‌دانند كه معمولا آمريكا از طريق اين كشور پيام‌های خود را به ايران ارسال ميی‌كند.
آفتاب‌‌نیوز :

ايگنازيو كاسيس، وزير امور خارجه سوئيس برای انجام ديدار سه روزه، شنبه وارد ایران شد. برخی گمانه‌ها از احتمال انتقال پیام واشنگتن به تهران توسط وزیر خارجه سوئیس حکایت دارد اما آغازگر سفر آقای کاسیس به ایران، سفر یک روزه به شهر تاریخی اصفهان بود.

پس از این سفر یک روزه، وزیر خارجه سوئیس برای دیدارهای رسمی به تهران خواهد رفت. سفر آقای کاسیس در چارچوب جشن صدمين سالگرد مناسبات ديپلماتيك سوئیس و ایران انجام شده است اما برخی ناظران حضور یک مقام عالی رتبه سوئیس در ایران را با اهمیت ارزیابی می‌کنند.

وزیر خارجه سوئیس در ایران؛ آیا كاسيس حامل پیام آمریکاست؟

سوئیس از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون وظیفه حفاظت از منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد. در پی تسخير سفارت آمريكا در تهران در سال ۱۳۵۹ و قطع روابط ايران و آمريكا، سوئيس از ۳۱ خرداد همان سال مسئولیت حفاظت از منافع آمريكا در تهران را برعهده گرفت.

تشکر وزیر خارجه آمریکا از همتای سوئیسی خود

از همین رو وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود، از این کشور برای «نقش سازنده و ادامه‌دار» حفاظت از منافع آمریکا در ایران قدردانی کرد.

سوئیس که همواره منتقل کننده پیام‌های تهران و واشنگتن برای یکدیگر بوده است با تشدید تنش‌ها میان دو کشور که با افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه ایران همراه شده، نقش کلیدی‌تری پیدا کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه سوئیس از کمک‌های این کشور در مراقبت و بازگرداندن شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران، تشکر کرده است.

ديپلمات‌های سوئيس در سال‌های گذشته توانستند در تبادل زندانی میان ايران و امريكا نقش مثبتی ایفاء کنند. در سال ۲۰۱۶ میلادی چند زندانی دو تابعيتی ايرانی- آمریکایی توانستند از طريق سوئيس به آمريكا بازگردند و در مقابل هفت ايرانی نیز از زندان‌های آمریکا آزاد شده و به ایران بازگشتند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی نيز یک افسر سابق ارتش آمریکا به نام مايكل وايت كه به ۱۰ سال زندان در ايران محكوم شده بود، پس از دو سال زندانی شدن از ايران اخراج شد. هم‌زمان با بازگشت آقای وایت به آمریکا، سيروس عسگری، دانشمند ايرانی اجازه یافت تا از آمريكا به ایران بازگردد.

از همین رو برخی تحلیل گران معتقد هستند که سوئیس می‌تواند نقش اساسی در زمينه كاهش تنش بين تهران و واشنگتن داشته باشد. در روزهای اخير برخی محافل خبری سفر وزير خارجه سوئيس به ايران را از اين جهت حائز اهميت می‌دانند كه معمولا آمريكا از طريق اين كشور پيام‌های خود را به ايران ارسال می‌كند.

سوئیس همچنین در سال ۲۰۱۷ حفاظت از منافع ايران در عربستان و بالعكس و از سال ۲۰۱۹، حفاظت از منافع ايران در كانادا را برعهده گرفته است؛ دو کشوری که روابط‌‌ شان با ایران یا پرتنش بوده یا پرتنش شده است.

براساس برنامه پیش‌بینی شده قرار است وزیر خارجه سوئیس با رييس‌جمهور، رييس مجلس، وزير خارجه و دبير شورای عالی امنيت ملی ایران دیدار و گفت و کند. نشست با نمایندگان شرکت‌های سوئیسی که در بخش‌های بهداشت و درمان فعال هستند از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه سوئیس است.

یافتن راهکاری برای تأمین مالی کانال بشر دوستانه سوئیس

به نظر می رسد در دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با مقامات ایرانی، گفتگو بر سر كانال پرداخت مالی سوئيس جهت صدور كالاهای بشردوستانه به ايران و بحث پیرامون تحولات جديد مذاكرات هسته‌ای ايران و نیز خاورميانه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

پیش از این اعلام شده بود که سوئیس در حال كار كردن روی يك كانال مالی برای ارسال كالاهای انسان‌دوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است. از همین رو یافتن راهکاری برای تأمین مالی کانال بشر دوستانه سوئیس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به عنوان مثال ۵۰ معامله در انتظار تامين مالی اين كانال هستند.

در پي اعمال تحريم‌های اقتصادی اتحاديه اروپا علیه ايران برای تعليق برنامه هسته‌ای، سوئيس به عنوان کشوری اروپایی به مراودات تجاری خود با ایران ادامه داد.

آقای کاسیس كه از سال ۲۰۱۷ مسئوليت وزارت خارجه سوئيس را برعهده دارد تا پيش از اين به تهران سفری نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
5
23
خدایی انرژی هسته ای به مصیبتهایی نمی ارزد فرصت را غنیمت شمرید قبل از آنکه خودمان به ورزش بیافتیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
ساده انگاری است که دلیل دشمنی ها را به داشتن دانش هسته ای پیوند دهیم. مشکل آمریکا با ما سر چیزهای دیگری است. امروز بهانه اش انرژی هسته ای است. دیروز چیز دیگر و فردا چیز دیگر.... همین گزاره که ایران چند ماه دیگر می تواند بمب اتم بسازد سالهاست تکرار می شود . اما در عمل هیچگاه این چند ماه افسانه ای سر نرسیده است. اگرچه بنده به عنوان یک شهروند معتقدم اگر ما بمب اتم داشتیم تکلیف خیلی از مسائل مشخص می شد، اما این که سالهاست دنیا را از هسته ای شدن ایران می ترسانند و ایران همچنان بمب اتم ندارد، نشان از کذب مدعای آنهاست....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
باید با دیپلماسی پویا با تمام قدرت های جهانی رابطه داشت. و با بالانس و تنظیم هوشمندانه روابط، منافع کشور را حاصل کرد. کاری که کشورهای هند و ترکیه انجام می دهند. ترکیه از یک طرف عضو ناتو و هم پیمان آمریکا است. اما از طرف دیگر با روسیه روابط حسنه داشته و سیستم S-400 را علی رغم مخالفت آمریکا می خرد. همین روسیه سیستم 400-S را به ما نفروخت. به جای آن سیستم قدیمی 300-S را فروخت. آن هم بعد از 5 سال که تمام پول آن را گرفته بود، تحویل داد!
داد زدن و مبارز طلبیدن هوشمندانه نیست.
با پنبه سر بریدن هوشمندانه است!
ماریانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
1
11
انشالله بتوانیم سیاست بین الملل مون را حفظ و توسعه بدهیم.
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
اگر زورتان به کاسبان تحریم رسید بسم الله
A
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
9
7
انرژی هسته نماد قدرت و توان بالای پیشرفت و فناوری است دوستانی که میگن به مصیبت هاش نمی ارزه باید بگم که هر چیزی سختی دارد و نابرده رنج گنج میسر نمیشود بنابراین باید همه باهم مقاومت کنیم تا دشمن از فشارش مایوس شود مایوس که شد اول پیروزی و آغاز شکوفایی در تمام زمینه ها خواهد شد و به اصطلاح گنج میسر خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
چند میلیارد دلار تا به حال برای داشتن انرژی هسته ای هزینه کرده ایم؟ آیا ارزش آن را داشت و دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
7
0
شما اصلاح طلب ها به جای رفع مشکلات از داخل دنبال این خارجی ها هستید. آخه خیلی واضح هستش که امریکا بد عهدی میکنه. چرا چیز به این واضحی رو برخی نمیخوان بفهمند و مدام کشور رو معطل می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
همه کشورها دنبال منافع خودشان هستند. هیچ کشور علیه منافع خودش فدم بر نمی دارد.
چیزی به نام «بد عهدی» در عالم سیاست وجود ندارد.
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
گرفتار کسانی هستیم که شادی و رفاه مردم را نمی خواهند. این را بفهم. در سایه صلح و آرامش همه چی بدست میاد نه در تنش و دشمن تراشیدن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین