کد خبر: ۶۷۱۵۶۰
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۷
جزئیات تازه از طرح ۴۰ نماینده مجلس یازدهم با محوریت ساماندهی فضای مجازی

طرح مجلس برای انسداد فضای مجازی؛ استفاده از فیلترشکن جرم و مجازات حبس و جریمه دارد

با وجود مخالفت‌های مسوولان و کارشناسان با این طرح، اما تلاش برای انسداد فضای مجازی متوقف نشده و حالا این طرح منتظر حضور در صحن علنی مجلس و تصمیم‌گیری نمایندگان است.
آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان مجلس یازدهم، نیامده دست گذاشتند روی فضای مجازی و ایجاد محدودیت برای این فضا. ۴۰ نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم، تنها ۲ ماه و ۱۹ روز بعد از حضورشان در «بهارستان» طرحی با عنوان «ساماندهی فضای مجازی» را اعلام وصول کردند تا در صحن علنی مجلس بررسی شود؛ طرحی که حتی هنوز به کمیسیون نرسیده، برخی ناظران و حتی بعضی از نمایندگان به آن عنوان «انسداد پیام‌رسان‌های خارجی» داده‌اند و ظاهرا قرار است قوانین سفت و سختی را پیش‌روی کاربران فضای مجازی بگذارد؛ قوانینی که می‌تواند عملا دست کاربران فضای مجازی را از این جهان امروز و عصر ارتباطات کوتاه کرده یا در صورت استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی، مشکلاتی حقوقی برای آن‌ها به وجود بیاورد.

نمایندگان مجلس با این طرح به دنبال آن هستند تا فعالیت شبکه‌های اجتماعی را منوط به تایید هیاتی ساماندهی و نظارت کرده و به دنبال احراز هویت کاربران اینترنت هستند. براساس طرح ارایه شده، در این «ساماندهی»، استفاده از فیلترشکن جرم است و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی درنظر گرفته شده است. همچنین مدیریت درگاه‌های ورود و خروج پهنای باند ارتباطی با خارج از کشور به ستادکل نیرو‌های مسلح سپرده شده و بر همین اساس «حدود و ثغور وظایف با پیشنهاد ستادکل نیرو‌های مسلح و با تصویب مقام معظم رهبری مشخص خواهد شد.»

طرح مجلس برای انسداد فضای مجازی؛ استفاده از فیلترشکن جرم و مجازات حبس و جریمه دارد

بنابر آنچه در این طرح ۲۰ ماده‌ای آمده، دسترسی به داده‌های کاربران فضای مجازی، اگر پای جرایم «جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی‌الارض و شروع به انجام این جرایم یا معاونت در آنها» آزاد است. همچنین در راستای آنچه این نمایندگان ساماندهی فضای مجازی خوانده‌اند، درج و انتشار اسناد و داده‌های دارای سطوح محرمانگی در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی ممنوع است و تشخیص محرمانه بودن این داده‌ها با وزارت اطلاعات و ستادکل نیرو‌های مسلح است. نکته دیگری که در این طرح آمده، این است که عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی باید به تایید هیات نظارتی برسد که متشکل است از رییس مرکز فضای مجازی، نماینده‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی، صدا وسیما، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیرعامل. اما مجموعه نکات مطرح شده در این طرح بلافاصله با واکنش کاربران فضای مجازی که مهم‌ترین تاثیر را از تصویب آن می‌گرفتند، روبه‌رو شد. کاربرانی که نگران بودند با تصویب این طرح دسترسی‌شان به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قطع شده و بیم آن داشتند که ایران در زمینه فضای مجازی به کره‌شمالی تبدیل شود. بر همین اساس هم حمیده زرآبادی در گفت‌وگویی با «اعتماد» هشدار داد که انسداد فضای مجازی باقیمانده اعتماد عمومی را هم از بین خواهد برد. رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم طرح مجلس یازدهمی‌ها را غیرکارشناسی می‌داند و معتقد است که اعتماد و آزادی‌های عمومی را از بین می‌برد و در عین حال تاکید دارد که فناوری بن‌بست ندارد و آن‌طور که تجربه نشان داده فضای مجازی یا در کل فناوری و تکنولوژی‌های جدید هیچ‌گاه مسدود و محدود نمی‌شوند و هر اتفاقی که بیفتد، درنهایت جایگزینی برای آن وجود دارد؛ کسی که بخواهد استفاده کند، استفاده می‌کند، حتی اگر قانون‌های سختگیرانه‌تر از این هم وجود داشته باشد.

در مقابل این دیدگاه این نماینده اصلاح‌طلب مردم قزوین در دوره دهم، نماینده این روز‌های قزوین در مجلس یازدهم، از آنجا که خود یکی از امضاکنندگان طرح تازه است، در دفاع از این طرح، معتقد است که اینترنت می‌تواند به صورت «کنترل شده» دراختیار قشر‌های مختلف قرار گیرد. فاطمه محمدبیگی گفته که این طرح برای حفظ حقوق شهروندی است. او البته بخش‌هایی از مواد و جزییات این طرح را «سخت‌گیرانه» می‌داند، اما این وضع، به باورش «امری طبیعی» است.

او همچنین با هشدار نسبت به استفاده از «فضای اندروید»، با طرح این موضوع که «مقاصد فردی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده می‌کند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲ شب متفاوت است»، خواستار آن شده تا استفاده از اینترنت توسط مسوولان کشور تقسیم‌بندی شده و دراختیار کاربران قرار داده شود. صحبت‌های جنجالی نماینده قزوین در مجلس یازدهم که به باور همتای مجلس دهمی او، «بی‌اعتمادی عمومی» را در جامعه تشدید می‌کند، با واکنش بسیاری ازسوی کاربران فضای مجازی همراه شد.

با وجود مخالفت‌های مسوولان و کارشناسان با این طرح، اما تلاش برای انسداد فضای مجازی متوقف نشده و حالا این طرح منتظر حضور در صحن علنی مجلس و تصمیم‌گیری نمایندگان است. بحث از فضای مجازی، اما فقط به کاربران عمومی اینترنت محدود نیست. مسوولان رده‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی حالا در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده یا نجات یافته از فیلترینگ حضور دارند و از آن استفاده می‌کنند؛ مسوولانی که به نظر می‌رسد با تصویب این طرح و برای فرار از مجازات حبس و جزای نقدی که استفاده از فیلترشکن دارد، احتمالا ناچار به ترک این فضا خواهند شد و باید عرصه را برای مطرح شدن صدا‌های مخالف خالی کنند. هر چند حمید رسایی چندان با این موضوع موافق نیست و اگرچه بار‌ها ازسوی مقامات مختلفی تاکید شده از فضای مجازی برای رساندن صدای‌مان استفاده کنیم، اما این کنشگر سیاسی اصولگرا که پیش‌تر در مقام یک نماینده مجلس، سابقه عضویت در جبهه پایداری را داشته، معتقد است اینکه فکر کنیم این ادعا که این شبکه‌های اجتماعی خارجی و سیاست‌های حاکم بر آن، فرش قرمزی مقابل ما پهن کرده‌اند تا مطالبات و صدای انقلاب اسلامی را انعکاس بدهیم و منتشر کنیم، نهایت ساده‌لوحی است. رسایی که خود یکی از کاربران فعال و پرکار توییتر است و انتقاد‌های تند و تیزی را از همین تریبون حواله مخالفان‌شان کرده و به‌زعم خود حتی گاهی از این تریبون برای افشاگری هم استفاده کرده، تاکید می‌کند که آنچه مخالفان «محدودیت» می‌دانند، ضوابطی عقلی برای ایجاد مصونیت داخل کشور است، نه محدودیت غیرعاقلانه و برخلاف مصلحت جامعه.

او که در انتخابات مجلس دهم به دلیل ردصلاحیت و در انتخابات مجلس یازدهم به‌دلیل رای پایین‌تر از حد نصاب از حضور در مجلس بازماند، گفته که هدف این طرح فیلترینگ فضای مجازی نیست و جالب آنکه معتقد است که «فیلترینگ» هدفی است که رسانه‌هایی مانند «اعتماد» به دنبال «القای آن به جامعه» هستند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی، همچنین گفته اگر که رسانه‌هایی مانند «اعتماد»، هرگز به او تریبونی برای بیان نظراتش نمی‌دهند و حال، در شرایطی در ادامه متن کامل این گفتگو را در «اعتماد» می‌خوانید که به باور حمید رسایی، اگر چنین اتفاقی رخ دهد و «اعتماد» حاضر شود به او و امثال او تریبونی بدهد تا نظرات‌شان را بی‌کم و کاست بیان کنند، باید در صحت و سلامت عقل مسوولان این مطبوعه تردید کرد!

حمید رسایی؛ فیلترینگ مصونیت است نه محدودیت

این نگاه برخی رسانه‌های واداده برای القای آن به مردم است؛ والا کسی دنبال بستن پیام‌رسان‌های خارجی نیست آنچه شما برای داخل محدودیت می‌دانید، ضوابطی عقلی برای ایجاد مصونیت داخل کشور است، نه محدودیت غیرعاقلانه و برخلاف مصلحت جامعه پذیرش این ادعا که در حال حاضر این رسانه‌ها (شبکه‌های اجتماعی خارجی) و سیاست‌های حاکم بر آن‌ها فرش قرمزی مقابل ما پهن کرده‌اند تا مطالبات و صدای انقلاب اسلامی را انعکاس بدهیم و منتشر کنیم، نهایت ساده‌لوحی است. اگر روزنامه «اعتماد» نه همه صفحاتش، بلکه فقط یک‌سوم آن را در اختیار مثل بنده گذاشت تا آزادانه و بدون نظارت و اعمال فیلترینگ مسوولان روزنامه، هر چه خواستم را در آن منتشر کنم، آنگاه می‌توانیم از جمهوری اسلامی بخواهیم که سامانه شکل‌دهی به باور‌های ملی و دینی مردم را بسپارد به جایی که نمی‌دانیم کیست و چه اهداف شومی را در سر دارد! صحبت از فیلترینگ و بستن فضای مجازی نوعی ادابازی است که اگر برای مردم آب ندارد، برای جماعتی که در شیپور فیلترینگ می‌دمند، نان دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
3
52
به همین خیال باشید! شما نمایندگان ... که دور هم جمع شده‌اید و از بیکاری نمی‌دانید چه می‌خواهید؟
اگر راست می‌گویید فکری به حال گرانی بکنید و از این طرحهای صدمن یه غاز ندهید.
برای فیلترشکن مجازات تعیین می‌کنید؟
آن وقت قبل از همه، خودتان و بعد میلیونها ایرانی را باید زندان کنند!
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
دوست عزیز از بیکاری نیست بلکه اقایان کار مثبتی بلد نیستند انجام دهند برای حل مشکلات مردم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
51
اونایی که توئیتر را فیلتر کردن خودشون در توئیتر فعال هستن و قص علی هذا . داستان این فیلتراسیون هم فقط برای مردم زبون بسته است وگرنه خودشون به تمام آنچه که فیلتر میکنند و برای آنچه که برای مردم حرام می دانند دسترسی دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
2
20
اینجا ایران است نه کره شمالی ویا شیلی دست بردارید از این کارا نماینده ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
2
20
اين ها از حل مشكلات فزاينده مملكت عاجز هستند فقط بلدن محدوديت إيجاد كنند كه عمه محروم بنده هم خوب بلد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
2
15
این یعنی بازگشت به قهقرا!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
2
12
انوقت این قانون فقط برای مردم و یا شامل دولتمردان هم می شود ، یک سئوال : ایا در ایران مردن آزاد است و یا آنهم باید با اجازه از کسی باشد
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
7
لطفاً تیتر رو اصلاح کن آفتاب و بنویس ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
11
یکی از ایرادات این کار بسته تر کردن ارتباطات علمی و تجاری ایرانیان با مراکز علمی و تجاری خارجی خواهد بود. ثانیا به عنوان نمونه در سایت فیلتر شده یوتیوب ویدئوهای اموزشی بینهایت زیادی وجود دارد که بدون فیلترشکن از آنها هم محروم خواهیم شد. .....
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
11
اونوقت بايد خود مقامات اول بخاطر استفاده از توييتر و تلگرام پاسخگو باشن. دلار هر روز هزار تومن ميره بالا و ارزش پول اين مردم داره ته ميکشه اونوقت ميخوان مردم نتونن بهم بگن چه خبره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
2
13
نگاه به اسمان ممنوع
بيش از ده بار نفس كشيدن در دقيقه ممنوع
بيش از دو لبخند در روز ممنوع
شنيدن صداي پرندگان فقط روزي يكبار
....
نمايندگان انقلابي
اين طرح ها هم شايسته مغز هاي شماست:
بِسم الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
13
گذشت این تفکر. برای اصلاح کار فکر دیگر نمایید.
یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
1
10
آری گروهی از قانون همواره معاف ، بی قانونی برانان مجاز
کریم کورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
1
16
به نظر من باید صدا و سیما و رادیو که جذابیتی ندارن فیلتر بشن
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
5
طبق گفته ها اینترنت ماهواره ای رایگان درحال ثبت نام است که نیاز یه فیلتر شکن هم نداردظاهرا قبل از ایران در افریقا از این اینترنت استفاده شده است.با عمومی شدن این اینترنت مردم دیگراز اینترنت های داخلی استفاده نخواهند کرد.بگذارید جریان آزاد اطلاعات درکشور وجود داشته باشد.حتی اگر محدود کردن منافع مقطعی داشته باشد در دراز مدت محدودیت در این حوزه مضر است .بجای ایجاد محدودیت بطرف آگاهی بخشی مردم بروید تا خود مردم به درجه ای از اگاهی برسند که خودشان با این سایتها مقابله کنند.شوروی سابق هفتاد سال جریان آزاد اطلاعات را در شوروی قطع کرد واخبار واطلاعات را قطره چکانی وفیلتر شده وارد جامعه می کرد نتیجه آن شد که جامعه شوروی از نظر تکنولوژی وعلم بقدری از جامعه جهانی عقب افتاد که از درون ازهم پاشید.
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
در شوروی سابق آزادی کامل وجود داشت وفقط شما نباید به سیاست کشور ایراد می گرفتی
,مهدی
| Germany |
۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
دوست عزیز اینترنت ماهواره ای ماهی صد دلار هزینه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
2
همه مشکلات داخلی و خارجی حل شد اقتصاد هم عالی فیلتر شکن مهمه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین