کد خبر: ۶۷۲۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

وقتی کرونا، ادای آنفلوآنزا را در می‌آورد

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه نمی‌توان مرز مشخصی بین آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ تعیین کرد، گفت: علائم بالینی کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا می‌توانند بسیار نزدیک باشند زیرا هر دو ویروس عمدتا دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند.
وقتی کرونا، ادای آنفلوآنزا را در می‌آورد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ساسان موگهی با اشاره به تفاوت‌های بروز دو بیماری کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا، اظهار کرد: ناشناخته‌های زیادی در مورد بیماری کووید - ۱۹ وجود دارد و هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم که تظاهرات بالینی این بیماری بسیار متنوع است و از بسیاری از بیماری‌ها تقلید می‌کند.

وی افزود: مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال، قرمزی چشم، عفونت بافت نرم، ضایعات پوستی متفاوت، درگیری قلبی و درگیری‌های مغزی می‌توانند از علائم کرونا باشند. این بیماری، هزارچهره است و می‌تواند خود را مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر نشان دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه نمی‌توان مرز مشخصی بین آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ تعیین کرد، گفت: علائم بالینی کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا می‌توانند بسیار نزدیک باشند زیرا هر دو ویروس عمدتا دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند.

موگهی بیان کرد: دستگاه تنفسی انسان شامل قسمت‌های فوقانی و تحتانی است که قسمت فوقانی شامل سینوس‌ها، بینی، حلق و حنجره است و قسمت تحتانی دستگاه تنفسی از نای (مجاری تنفسی بزرگ) شروع می‌شود و سپس به مجاری تنفسی کوچک‌تر تبدیل می‌شود که به کیسه‌های هوایی ریه که محل تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن هستند، می‌رسند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: آنفلوآنزا قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند یعنی آنفلوآنزا می‌تواند با علائم مربوط به سینوس‌ها، درگیری بینی، گلو درد شدید و درگیری حنجره و تغییر صدا تظاهر پیدا کند. در مقابل، کرونا عمدتا قسمت تحتانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند پس کرونا می‌تواند با سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه خود را نشان دهد. تب‌های بالا و بدن درد بسیار شدید نیز عمدتا علائم آنفلوآنزا هستند و کمتر در کووید - ۱۹ دیده می‌شود.

وی بیان کرد: البته آنفلوآنزای شدید یا عارضه‌دار نیز می‌تواند قسمت تحتانی دستگاه تنفسی را دچار مشکل کند که در این شرایط، تابلوی بالینی آن کاملا مانند بیماری کووید - ۱۹ و از این بیماری، غیر قابل افتراق است.

موگهی با اشاره به علائم هشدار کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا، افزود: درگیری شدید در قسمت تحتانی دستگاه تنفسی که خود را به شکل تندی نفس، درد قفسه سینه، احساس فشردگی در قفسه سینه و تنگی نفس نشان می‌دهد، علائم هشدار کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا هستند و در صورت بروز چنین حالت‌هایی، بیماران باید به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نوع خفیف آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ درمان خاصی نیاز ندارد؛ استراحت، تغذیه مناسب، مصرف مایعات کافی، در منزل ماندن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کفایت می‌کند اما در حالت شدید هر دو بیماری، باید به پزشک مراجعه شود و بر اساس شرح حال بیمار، اقدامات درمانی انجام شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: پاییز و زمستان فصل بروز آنفلوآنزا است و در این بازه زمانی ممکن است برای بسیاری از مراجعه‌کنندگان دارای علائم شدید بیماری، هر دو درمان را انجام دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین