کد خبر: ۶۷۷۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶

حذف گام به گام مدیران عامل منتقد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌-  سیدحسن نوربخش مدیرعامل بانك كشاورزی، جای خود را به محمد طالبی می‌دهد. باتوجه به خبرها منتشر شده این تغییر مدیریتی بر اساس حكمی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت می‌گیرد.

طی یك ماه گذشته این دومین تغییر در سطوح مدیریتی بانك‌ها است. پنج‌شنبه گذشته نیز رضا راعی از بانك تجارت به بانك مركزی رفت و مجید رضا داوری به سمت مدیر عاملی آن منصوب شد.

در عین حال، شنیده‌هایی درباره بركناری مدیران عامل برخی از بانك‌های دیگر نیز وجود دارد كه البته هنوز ازسوی مسوولان تصمیم‌گیرنده در سیستم بانكی تایید یا تكذیب نشده‌ است. 

نظام بانکی منتظر سونامی دوم؟(کلیک کنید)

پس از آنکه داوود زارع اسکندری مدیر عامل اسبق بانک تجارت به دلیل انتقاد از عملکرد دولت در ماجرای کاهش سود تسهیلات و انحلال شورای عالی بانک‌ها از سمت خود برکنار شد، سیدحسن نوربخش مدیر عامل بانک کشاورزی نیز به نقد تصمیمات دولت پرداخت. او چندی پیش به طوری کاملا صریح تصمیمات دولت در نظام بانكی را تصمیماتی غیربانكی معرفی و از افزایش بدهی‌های دولت به این بانک ابراز نگرانی کرد.
مدیرعامل بانك كشاورزی گفت: در طول دو سال گذشته 800 میلیارد تومان بدهی دولت به بانك كشاورزی افزایش یافته است.

حسن نوربخش توضیح داد: بدهی دولت به بانك كشاورزی در آغاز فعالیت دولت جدید بالغ بر 400 میلیارد تومان بود كه این میزان در دو سال اخیر با 800 میلیارد تومان افزایش به هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

او افزود: دولت برای اصلاح نظام بانكی، باید از كارشناسان بانكی باتجربه استفاده كند.
وی با اشاره به اینكه در صورتی كه 117 هزار میلیارد تومان پول جامعه از سوی سیستم بانكی دریافت شود می‌توان به اشتغال و عدالت دست یافت، تصریح كرد: در صورتی كه یك سوم این میزان در دست دلال‌ها باشد، كشور دچار بحران خواهد شد.

نوربخش افزود: تمدید مهلت پرداخت جریمه دیركرد كشاورزان از سوی دولت فشار سنگینی را به بانك كشاورزی برای تامین منابع بانك آورده است.

وی با بیان اینكه در سال 83 از سوی بانك كشاورزی به بخش كشاورزی سه هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد تصریح كرد: در سال 84، چهار هزار و پانصد میلیارد تومان و در سال 85 پنج هزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان تسهیلات به بخش كشاورزی پرداخت شد.

نوربخش ادامه داد: پرداخت دیركرد سه میلیون تومانی كشاورزان از سوی دولت به بانك كشاورزی در بلاتكلیفی به سر می‌برد كه میزان دیركرد كشاورزان به بانك بالغ بر 450 میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانك كشاورزی تصریح کرد: این بانك برای تامین منابع خود 750 میلیارد تومان از بانك مركزی اضافه برداشت كرد كه عوارض آن پرداخت 34 درصد جریمه دیركرد بانك كشاورزی به بانك مركزی و افزایش نقدینگی جامعه به میزان سه هزار و 500 میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینكه در سال جاری وزارت جهاد كشاورزی برای توسعه بخش كشاورزی به 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد، اظهار داشت: در سال جاری بانك كشاورزی برای بخش كشاورزی فقط می‌تواند شش هزار و 500 میلیارد تسهیلات این بخش را تامین كند.

نوربخش گفت: بسیاری از طرح‌های وزارت جهاد كشاورزی به دلیل نبود اعتبار سیستم بانكی كشور با كندی اجرا می‌شود.

در حالی برکناری حسن نوربخش قطعیت یافته است که رضا راعی مدیر عامل سابق بانک تجارت نیز که پس از اسکندری به سمت مدیرعاملی این بانک منسوب شده بود یک هفته پیش از بانک تجات به بانک مرکزی منتقل شد.

راعی پیش از این جابجایی تاکید کرده بود: «بانك تجارت یك سوم اوراق مشاركت فروخته شده دولت و بانك مركزی از طریق خود را بازخرید كرده و از این محل زیان‌ده و در وضعیت قرمز قرار دارد. زمانی كه بانك مركزی در 30 مهرماه امسال ابلاغ كرد كه هیچ بانكی نباید از ذخایر بانك مركزی استفاده كند حساب برداشت بانك از این محل صفر بوده است اما متاسفانه بانك تجارت در این زمینه كه بهترین عملكرد را داشته است، بیشتر لطمه می‌خورد».

ایسنا در خبر برکناری نوربخش نیز آورده است: مراسم معارفه طالبی قرار است به‌زودی در این بانك، با حضورمقامات ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شود. بنا بر اطلاعات دریافتی، این مراسم احتمالا فردا، پنج‌شنبه یا ابتدای هفته‌ آتی برگزار خواهد شد.

محمد طالبی پیش از این مدیر عامل شركت سرمایه گذاری تدبیر بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین