کد خبر: ۶۷۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۴

ادامه ماراتن قیمت برنج با سیاست وزارت بازرگانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب _ دبیر انجمن برنج ایران در خصوص اظهارات وزیر بازرگانی گفت: پیش از این وزارت کشاورزی همواره میزان نیاز و تولید برنج کشور را اعلام می‌کرد. از سوی دیگر وزارت بازرگانی نیز از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان همواره مقدار مصرف کشور را تخمین زده است. اما در تمام دولت‌های گذشته هیچگاه ارقام اعلام شده دو وزارتخانه برای نیاز داخلی برنج چنین فاصله زیادی نداشت. 

مهندس جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: میزان نیاز داخلی به برنج وارداتی که در دولت‌های قبلی تا دولت آقای خاتمی از سوی وزارت بازرگانی اعلام می‌شد همیشه کمی بیشتر از میزانی بود که وزارت کشاروزی اعلام کرده بود. اما در دولت نهم یک اتفاق جدید رخ داد و تخمین وزارت بازرگانی درباره نیاز داخلی بسیار بالاتر از نیاز اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی شد. 

وزیر بازرگانی اخیرا درباره واردات برنج گفته است: وزارت بازرگانی تنها به تعهدات كالابرگی خود در زمینه واردات برنج عمل كرده و خرید سال 86 خود را در سال 85 انجام داده و امسال نیز خرید سال 87 را انجام می‌دهد بنابراین معتقدم واردات برنج از سوی دولت عین قانون بوده و به اندازه تعهدات انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه وزارت کشاورزی در مقابل وزارت بازرگانی بیش از اندازه انعطاف دارد چرا که وقتی وزارت بازرگانی نیاز سرانه داخلی را 42 کیلوگرم اعلام کرد از نظر خود که 36 کیلوگرم بود به سادگی عقب‌نشینی کرد و نظر وزارت بازرگانی را پذیرفت. 

فاجعه در انتظار سرنوشت برنج ایرانی؟{کلیک کنید}


شایق تصریح کرد: به هر حال وزارت بازرگانی اجازه واردات برنج را به میزانی که خود اعلام کرده بود صادر کرد. اما بعدها مشخص شد که در این رقم، واردات برنج از سوی مرزنشین‌ها و ارگان‌ها محاسبه نشده است.

وی ادامه داد: ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، زمانی که ما به آمار واردات برنج گمرک مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که واردات برنج بسیار بیش‌تر از مجوزهای رسمی صادر شده از سوی وزارت بازرگانی است.

وی گفت: براساس آمار رسمی گمرک در 11 ماه سال 85 یک میلیون و 200 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است. این سه برابر 400 هزار تن برنج است که وزارت کشاورزی برای نیاز داخلی اعلام کرده بود.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: نظر وزارت بازرگانی این است که چون برنج داخلی گران است برنج خارجی باید وارد شود. در این میان وزارت بازرگانی که جزئی از دولت است به این نمی‌اندیشد که دلیل گرانی برنج ایرانی چیست. آیا این وزارتخانه نباید با هماهنگی با وزارت کشاورزی عوامل گرانی تولید را برطرف کند؟ به هر حال وزارت بازرگانی به جای چاره‌اندیشی و کمک برای حذف موانع تولید گران برنج داخلی به واردات بی‌رویه برای مقابله با گرانی می‌پردازد!‍ اما آيا واقعا برنج وارداتی ارزان به دست مردم می‌رسد.

وی افزود:‌ براساس آمار برنج‌های وارداتی در سال 2006 و 2007 برحسب نوع آن به طور متوسط 300 دلار در هر تن وارد کشور شده است. یعنی قیمت هر کیلو برنج وارداتی در حدود 280 تومان در هر کیلو باید باشد.

وی افزود: حتی اگر این برنج به دلیل هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی از بنادر جنوب تا تهران 100 درصد افزایش قیمت داشته باشد، باید در هر کیلو 500 تومان در فروشگاه فروخته شود. اما امروز شاهد هستیم برنج خارجی در تهران با قیمتی در حدود 1800 تومان در هر کیلو فروخته می‌شود. این در حالی است که امسال برنج هاشمی که کیفیتی بسیار بالاتر از برنج‌های هندی و پاکستانی دارد کیلویی 1600 تومان قیمت داشت.

شایق گفت: این سرنوشت برنج به اصطلاح ارزانی است که وزارت بازرگانی برای حمایت از مصرف کننده وارد می‌کند. متاسفانه این برنج نه تنها کمکی به مصرف کننده نمی‌کند بلکه کشاورز و تولید کننده داخلی را نیز به مرز نابودی می‌کشاند.

دبیر انجمن برنج تصریح کرد: نبود یک مکانیزم نظارتی دقیق از ورود تا مصرف برنج خارجی علت اصلی گرانی آن است و این گرانی بر قیمت برنج درجه یک ایرانی نیز اثر می‌گذارد.

وی گفت: زمانی که برنج طارم 1500 تومانی درجه یک در کنار برنج 1800 تومانی هندی یا پاکستانی قرار می‌گیرد با این استدلال که تصور خریدار با مقایسه قیمت دو برنج این خواهد بود که برنج گرانتر پاکستانی کیفیت بالاتری از برنج طارم ایرانی دارد، دچار افزایش قیمت می‌شود. 

وی افزود: در این ماراتن قیمت اقلام برنج پر محصول ایرانی نیز که باید 500 تومان در کیلو باشد به 1200 تومان می‌رسد.

شایق تاکید کرد: در این شرایط سیاست وزارت بازرگانی در مورد واردات برنج مبدل به میدانی برای رقابت قیمت‌ها و تضعیف برنج ایرانی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین