کد خبر: ۶۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:

نمایندگان آژانس فردا در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ سخنگوی وزارت امور خارجه بیان این كه جمهوری اسلامی ایران روند همكاری‌ها با آژانس را دنبال می‌كند تاكید كرد: نتایج این همكاری‌ها باید تغییری در رویكرد 1+5 ایجاد كند.

سید محمدعلی حسینی، صبح امروز در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

حسینی با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در شصت و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در 14 آذرماه با 109 رای مثبت گفت: این قطعنامه با عنوان پیگیری تعهدات خلع سلاح هسته‌یی توافق شده در كنفرانس‌های 1995 و 2000 اعضای معاهده ان.پی.تی معاهده شده بود.

وی با بیان اینكه آرای داده شده به این قطعنامه در سال 2005، 70 رای مثبت بود و این نشان می‌دهد كه در سال جاری 39 رای مثبت به آن اضافه شده است اظهار داشت: این قطعنامه از كشورهای دارای سلاح هسته‌یی می‌خواهد تعهدات خود را كه در اجلاس اعضای معاهده ان.پی.تی طی سال‌های 1995 و 2000 به تصویب رسیده است به اجرا در بیاورند.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان ادامه داد: مخالفین اصلی این قطعنامه آمریكا و كشورهای غربی دارای سلاح هسته‌یی هستند و بر اساس این قطعنامه از این كشورها خواسته شده كه ذخایر هسته‌یی خود را كاهش دهند و اقدامات اعتمادساز لازم را برای شفافیت سازی بیشتر به عمل آورند.

وی همچنین از سفر منوچهر متكی، وزیر امور خارجه كشورمان به تركمنستان خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه كشورمان به منظور شركت در اجلاس دیپلماسی پیشگیرانه و همكاری‌های بین‌المللی فردا به تركمنستان می‌روند و در این اجلاس مسوولانی از سازمان كنفرانس اسلامی، سازمان همكاری‌های اقتصادی، سازمان ملل و كشورهای منطقه شركت می‌كنند.

حسینی همچنین با اعلام ورود هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در صبح امروز به كشورمان گفت: این هیات امروز با وزیر امور خارجه كشورمان دیداری خواهند داشت و موضوعات استمرار رایزنی‌های بین پارلمانی و بررسی راه‌های تحكیم روابط با اتحادیه اروپا در این ملاقات مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی در خصوص دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریكا درباره عراق اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری دور آتی گفت‌وگوها با آمریكا در اوایل ژانویه سال آتی میلادی از سوی عراقی‌ها دریافت كردیم اما زمان و سطح گفت‌وگوها را در دست مطالعه داریم.

حسینی با رد خبرهایی مبنی بر اینكه دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان گفته است به توافقات سولانا – لاریجانی تعهدی ندارم گفت: سیاست‌های ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌یی سیاست‌هایی اصولی است كه در دیدار اخیر جلیلی – سولانا نیز بر آن تاكید شد و در آن گفت‌وگوها به عكس آنچه ادعا می‌شود طرف مقابل در این جلسه مخالفت صریح خود را با ایده‌هایی كه از قبل در این جلسات مطرح شده بود اعلام كرد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری كه به حضور رییس جمهور كشورمان در اجلاس دوحه و پیشنهادات وی در این اجلاس اشاره كرد و پرسید آیا می‌شود كه كشورهای عربی هم به دنبال اجرایی كردن این پیشنهادات باشند و هم به آمریكا بله قربان بگویند، گفت: پیشنهاداتی كه توسط رییس جمهور كشورمان مطرح شد در همان جلسه با استقبال مواجه شد و مسوولین مختلف شورای همكاری درباره آن اعلام موضع كردند و آن را در دستور كار اجلاس وزرای خارجه خود قرار دادند.

وی ادامه داد: اساسا پیشنهاداتی كه زمینه‌های همكاری میان كشورهای منطقه را مورد توجه قرار داده است همواره با استقبال كشورهای منطقه مواجه شده است، برای اجرایی كردن این پیشنهادات طبیعی است كه باید بررسی‌ها صورت گیرد و اقدامات لازم انجام شود.

حسینی ضمن رد خبر توقیف كشتی ایرانی در خلیج‌فارس توسط امارات گفت: آنها همكاری خوبی را با سازمان بنادر و كشتیرانی ما انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در واكنش به اظهارات اخیر گیتس در كنفرانس امنیتی منامه به دلیل عدم حضور ایران در این كنفرانس اظهار داشت: برخی كشورهای منطقه در آنجا پاسخ اظهارات گیتس را دادند، اساسا این اظهارات دخالت در امور داخلی كشورهای منطقه است.

وی با بیان اینكه چنین اظهاراتی همكاری و همبستگی كشورهای منطقه را مورد هدف قرار می‌دهند و اقدامات شطنت آمیزی است كه كشورهای منطقه هوشیاری لازم را دارند و برخورد مناسب را با آن انجام می‌دهند خاطر نشان ساخت: تاكنون نیز این گونه اظهارات یا اقدامات تاثیری در تشتت و ایجاد تفرقه میان كشورهای منطقه نداشته است.

وی در خصوص عدم شركت وزیر امور خارجه كشورمان در اجلاس امنیتی منامه گفت: حضور متكی در اجلاس منامه در دستور كار قرار داشت اما به خاطر فشردگی‌های برنامه وزیر امور خارجه در تهران این برنامه عملی نشد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در خصوص ادامه گفت‌وگوهای جلیلی – سولانا گفت: گفت‌وگوها را همچنان مورد توجه قرار داده و می‌دهیم و آمادگی داریم پیرامون مسایل مختلف مورد توافق طرفین گفت وگوها را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تحلیل‌هایی كه از گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریكا درباره برنامه هسته‌یی ایران وجود دارد گفت: این درست است كه هیچ یك از ابعاد گزارش نباید نادیده گرفته شود اما اینكه پایداری مقاومت، منطقی و خویشتنداری ملت و دولت و مجموعه دست اندركاران این موضوع طرف مقابل را در نقطه‌ای قرار داده است كه مجبور به اعتراف برخی حقایق می‌شود یك موفقیت مهم و پیروزی بزرگ است، البته این باعث نادیده گرفتن بخش‌های دیگر گزارش از جمله بخش‌هایی كه در خصوص فعالیت‌های قبل از سال 2003 ایران مطرح كردند نمی‌شود.

وی افزود: این یك فرضیه غلط و غیر واقعی است و ما همواره تاكید كردیم در هیچ زمانی فعالیت‌های هسته‌یی غیر مسالمت آمیز نداشتیم كه بخواهیم آن را متوقف كنیم. تمام گزارشات‌ آژانس نیز حكایت از عدم انحراف این فعالیت‌ها دارد.

حسینی اضافه كرد: از سویی دیگر این گزارش اثبات می‌كند كه دولت آمریكا چند سال به مردم آمریكا و همچنین به مردم دنیا دروغ گفت و واقعیت‌ها را تحریف كرد و بر اساس این تحریفات تلاش خود را ساماندهی كرد تا موضوع بررسی برنامه هسته‌یی ایران را به شورای امنیت بكشاند امروز دولت آمریكا در نزد افكار عمومی بیش از هر زمان دیگری بی‌اعتمادتر و تصمیمات آن بی‌اعتبارتر است.

وی تصریح كرد: این گزارش از طرفی بیان یك واقعیت است مبنی بر اینكه روند فعلی كه ایران در مسیر فعالیت هسته‌یی طی می‌كند كاملا مسالمت آمیز است و بهانه آمریكایی‌ها را برای منعكس كردن پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت از دست آنها خارج می كند.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان همچنین از منعكس كردن شكایتی از سوی ایران به سفارت سوییس در تهران در اعتراض به این اقدام نهادهای اطلاعاتی آمریكا خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در واكنش به اظهارات اخیر رایس مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: اظهارات رایس پس از صرف شام را جدی نگیرید. چنانچه برخی از اعضای دیگر بعد از رایس خلاف این را گفتند و اظهارات آنها عدم همراهی با این گونه مواضع جنگ طلبانه بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات بوش پس از گزارش نهادهای جاسوسی آمریكا مبنی بر اینكه گزینه نظامی همچنان روی میز است اظهار داشت: این اظهارات نشان می‌دهد كه بوش هیچ ارزشی برای نهادهای اطلاعاتی آمریكا قائل نشده است و همچنان بر مواضع غیرمنطقی خود تاكید می‌كنند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واكنش ایران به صدور قطعنامه احتمالی از سوی شورای امنیت گفت: جمهوری اسلامی ایران روند همكاری‌ها با آژانس را دنبال می‌كند و نتایج این همكاری‌ها باید تغییری در رویكرد 1+5 ایجاد كند.

وی افزود: اگر آثار مثبت این همكاری‌ها نادیده گرفته شود و كشورهایی صدور قطعنامه را مورد توجه قرار دهند در روند مدالیته و طرح اقدام میان ایران و آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حسینی همچنین اعلام كرد: سفر وزیر امور خارجه كشورمان به مسكو به منظور شركت در اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور پایان هفته انجام می‌شود و امیدواریم چند موافقتنامه و یادداشت تفاهمی كه در حال برنامه‌ریزی است در آن اجلاس به امضا برسد.

حسینی همچنین اعلام كرد: نمایندگان آژانس فردا بر اساس زمانبندی صورت گرفته برای زمینه سازی ادامه گفت‌وگوهایی كه در چارچوب طرح اقدام است به ایران سفر خواهند كرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: درباره نام شورای همكاری خلیج‌فارس كه در برخی رسانه‌ها نیز مطرح می‌شود ترجمه نادرست است. آنچه به صورت ناقص استفاده می‌كنند شورای همكاری خلیج یا شورای همكاری كشورهای عربی خلیج است كه برخی عربی را به خلیج اطلاق می‌كنند و این باعث اشتباه شده است، نام كامل آن شورای همكاری كشورهای عربی خلیج‌فارس است كه معادل لاتین آن نیز PGCC است و GCC ناقص است.

وی ادامه داد: این نامی كه انتخاب كردند مخالفت یا ضدیتی با كشورهای دیگر ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات البرادعی مبنی بر اینكه اگر ایران پروتكل را اجرا نكند همكاری‌هایش با آژانس ناقص است گفت: در گزارش اخیر البرادعی نیز به این موضوع اشاره شد اما ما تاكید می‌كنیم كه آنچه ایران در همكاری‌ها انجام می‌دهد در چارچوب ان.پی.تی و مقررات بین‌المللی است و انتظار نداریم كه خواسته‌ای فراتر از این چارچوب‌ها از ایران خواسته شود.

وی افزود: ما در گذشته دو سال این پروتكل را داوطلبانه اجرا كردیم، در حالی كه اكنون بیش از صد كشور این پروتكل را اجرا نمی‌كنند اجرای مجدد آن نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد.

حسینی با اعلام اینكه سفر رییس جمهور كشورمان به تركیه در دستور كار قرار دارد گفت: رایزنی‌ها میان مسوولان دو كشور در حال انجام است اما هنوز زمانی برای آن مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص تحولات لبنان گفت: اكنون از سوی برخی اشخاص سیاسی كه وزنی هم در عرصه سیاسی لبنان ندارند اقداماتی را شاهد هستیم، ایران با همه گروه‌های فعال لبنانی در تماس است و همواره تاكید كردیم كه راه حل لبنانی كه مورد توافق همه گروه‌ها، شخصیت‌ها و روسای طوایف و قومیت‌ها باشد مورد حمایت ما نیز است.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان خبر دستگیری دو تروریست ژاپنی در اردكان را رد كرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار از مراجع ذیربط این خبر صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا این باور كردنی است كه آمریكایی‌ها تازه فهمیده‌اند ایران فعالیت هسته‌یی نظامی ندارد؟ گفت: با نگاهی به افكار عمومی می‌توانید ببینید كه آیا كسی باور می‌كند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا همچنان آقای لاریجانی كه دیگر سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی را ندارند اظهار نظر كرده و از برخی اخبار پشت پرده خبر می‌دهند گفت: هر دو بزرگوار در شورای عالی امنیت ملی هستند و اگر نكاتی مطرح باشد حتما مستقیما با هم صحبت می‌كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه لاریجانی از راه اندازی نیروگاه بوشهر تا یك ماه دیگر خبر می‌دهد در حالی كه برخی خبرگزاری‌های روسی از شرط تعلیق كامل فعالیت‌های ایران برای راه اندازی این نیروگاه خبر می‌دهند،‌ گفت: این شرط درست نیست و در خبرگزاری‌هایی كه هم كه نكته‌ای را مطرح كرده بودند این شرط نبود.

حسینی تصریح كرد: ما روس‌ها را نسبت به ارسال سوخت و تكمیل نیروگاه بوشهر متعهد می‌دانیم، اجازه دهید درباره زمان راه اندازی نیروگاه گمانه‌زنی نكنیم اما روند اقدامات به طور طبیعی در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رابطه افزایش اقدامات تروریستی در عراق و تاكید مسوولین عراقی بر خروج نیروهای اشغالگر از این كشور اظهار داشت: ما همواره اعلام كردیم ناآرامی‌های عراق به علت حضور نیروهای اشغالگر و عملیات تروریستی در آن است و راه حل‌هایی را مطرح كردیم مبنی بر خروج برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی شده آمریكایی‌ها واگذاری اختیارات به دولت عراق، حمایت از دولت مالكی و تقویت نیروهای امنیتی و پلیس عراق و معتقدیم هر چه این واگذاری اختیارات بیشتر انجام شده است ما شاهد تقویت و ثبات بیشتر در آن كشور نیز بوده‌ایم.

وی تصریح كرد: ما معتقدیم در مسیر واگذاری اختیارات به دولت قانونی مالكی و نمایندگان منتخب مردم عراق باید قدم‌های جدی‌تری برداشته شود.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پیشنهادات جدید پوتین در سفر اخیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان به مسكو گفت: طبیعی است در تماس‌هایی كه میان مسوولان عالی‌رتبه صورت می‌گیرد پیرامون محورهای مشترك تبادل نظرهایی می شود كه این گفت‌وگوها و تبادل نظرها در راستای تحكیم روابط میان دو كشور است.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل انتشار گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریكا درباره برنامه هسته‌یی ایران اظهار داشت: برخی تحلیل‌ها حكایت از اختلاف نظرها و دیدگاه‌هایی است كه احزاب فعال در آن كشور دارند و با توجه به نزدیكی انتخابات تصمیم به این كار گرفتند و تحلیل دوم این است كه نهادهای اطلاعتی مسوولیت بزرگی را در تصمیم سازی مسوولین عالی‌رتبه آمریكا دارد، آنچه در عراق اتفاق افتاد تصمیمات غلطی بود كه بر اساس اطلاعات غیر واقعی اتخاذ شده بود بنابراین آنها این گزارش را انتشار كردند تا از یك تصمیم غیر منطقی دیگر پیشگیری كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام كرد: سفر رهبران فلسطینی به ایران همواره در برنامه بوده است ولی زمان قطعی را در این مورد تنظیم نكرده‌ام. اما این سفر در آینده صورت خواهد گرفت.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری از آزادی دارابی طی روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات دستگاه قضایی آلمان تصمیم به آزادی وی در آینده نزدیك گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین